سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ آبان ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۴ ق.ظ چاپ مطلب
مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری مطرح کرد:

محدودیت‌ها، عاملی برای کاهش مخاطب در سینما/ «لوپتو» نتیجه اعتماد به استعدادهای خارج از مرکز

Ehsan-kaveh

احسان کاوه گفت: همه آثار موفق سینمایی با وجود محدودیت‌های ناشی از انتشار ویروس کرونا، به چالش در اکران و ریزش مخاطب کشیده شده و به ضررهای مالی می رسند.

احسان کاوه مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری به خبرنگار سوره سینما گفت: سینمای کودک نسبت به دیگر ژانرهای سینمایی از مخاطب ۳ برابری برخوردار است چرا که هر کودک به همراه پدر و مادر محاسبه شده و با ۳ بلیط سنجیده می شود بنابراین رسیدن به این قاعده واقعی بوده و دور از ذهن نیست. در حال حاضر عدم جذب مخاطب مطلوب به سینمای کودک ناشی از عدم استفاده صحیح از ظرفیت‌های تبلیغات و عدم وجود فیلمنامه متناسب با کودکان است چرا که بیشتر فیلمنامه ها برای بزرگسال نوشته شده و شمایلی از کودک دارد.

وی افزود: انیمیشن سینمایی «لوپتو» فیلمنامه ای صرفا کودکانه دارد و از معیارهای مخاطب خردسال و بزرگسال فاصله دارد. باید تاکید کنم که طراحی فیلمنامه بسیار حساس بوده و مستلزم رعایت اصولی متناسب با ژانر، مخاطب ، قواعد و گروه سنی است. «لوپتو» نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از همه اصول در ساختار و‌ جذب مخاطب برخوردار است.

loupeto

کاوه در خصوص موفقیت انیمیشن سینمایی «لوپتو» در اکران سینماها خاطرنشان کرد: در شرایط انتشار ویروس کرونا و محدودیت فعالیت ها بالاخص مخاطبان سالن ها، قطعا نمایش هر فیلمی با ریزش مخاطب و ضررهای مالی همراه خواهد بود چرا که آثار قربانی هراس شده اند و مخاطب در مواجهه با هراس ناشی از بیماری از حضور در سالن ها و تماشای آثار صرف نظر می کند. بنابراین با موفقیت انیمیشن «لوپتو» در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان و کسب دو جایزه پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش دستاورد فنی مسابقه بین الملل و جایزه ویژه دبیر برای کسب و کار‌ و رونق صنعت تصویر کودک و نوجوان اما انتظار می رود با وجود محدودیت ها این محصول به حد واقعی در جذب مخاطب در اکران سینماها نرسد.

وی درباره کمبود تولید انیمیشن اظهار داشت: ساخت انیمیشن سینمایی نیازمند حوصله بسیار است در حالی که صنعتگران سینمای ما کم حوصله هستند. بنابر تجربه های گذشته تولید فیلم سینمایی طی چند ماه به پایان می رسد اما ساخت انیمیشن حداقل به ۲سال زمان نیاز دارد و این عامل منجر به گریز سرمایه گذاران از این عرصه می شود.

mosaferi-az-daitia

مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری در زمینه تولید انیمیشن در حوزه هنری عنوان کرد: طی ۴سال اخیر حوزه هنری تلاش کرده است تا گروه های فعال در شهرستان ها را کشف کرده و بر اندیشه و خلاقیت این افراد تمرکز کند. از جمله این آثار‌ انیمیشن «مسافری از دایتیا» در شهر مشهد بوده که از مرحله پیش تولید گذر و در رده تهیه نقدینگی و آغاز تولید قرار دارد همچنین انیمیشن «یوز» در شهر کرمان شناسایی شده و در مرحله فیلمنامه قرار دارد. کشف استعداد نسل جدید و بهره مندی از آن در جریان تولید، از جمله اهداف مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری است که برای ایجاد شفافیت و البت عدالت، از سال گذشته در قالب رویداد رویازی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در بحث تولید انیمیشن در حوزه هنری اولویت اول با مخاطب است و صرفا محصولات برای شرکت در جشنواره ها تولید نمی شود چرا که با جذب مخاطب  به یک مالکیت فکری یا به اصطلاح آی پی  دست پیدا کرده که بدان وسیله به درآمد و فرهنگسازی مناسب نیز خواهیم رسید. در این راستا باید تاکید کنم که سازمانهای فرهنگی غربی با تولید انیمیشن و محصولات جانبی آن، نظیر انواع اسباب بازی، نوشت افزار،البسه، دکوراسیون و … هزمونی فرهنگی خویش را روز به روز گسترده تر کرده و وارد دیگر کشورها، منجمله کشور ما‌می‌کنند و مخاطب ایرانی چاره‌ای جز پذیرش و بهره مندی از آن ندارد چرا که مجموعه‌ی حاکمیت در برابر این هجمه به نظر بنده منفعل عمل می‌کند. به طور مثال برای واردات یک دستگاه خودرو که شاید تاثیر فرهنگی آن برای کشور در برابر تاثیر محصول فرهنگی ناچیز باشد و قیمت آن هم بسیار کمتر می‌باشد ما تا چند برابر تعرفه گمرکی ایجاد می‌کنیم اما سامانه‌های VOD  و حتی در برخی موارد در رسانه ملی بدون هیچ هزینه‌ای محصولاتی که چندین میلیون دلار هزینه دارند را پخش می‌کنیم و در ادامه‌ی آن هم محصولات جانبی آن وارد کشور شده و آزادانه به فروش می‌رسد. در چنین شرایطی نهادهای فرهنگی حتی اگر اقدام به تولید محصول نیز بنمایند امکان پخش و توزیع خود محصول و همچنین محصولات جانبی آن عملا میسر نخواهد بود و کماکان شاهد خرید و فروش به روز ترین اسباب بازی‌ها و نوشت افزارهایی با محوریت شخصیتهای انیمیشنی غیر ایرانی خواهیم بود و مواردی مانند نوشت افزار و یا اسباب بازی بومی و داخلی در حد شعار و برپایی چند نمایشگاه و گزارش تهیه کردن باقی خواهد ماند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>