سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
در هشتاد‌وسومین قسمت از برنامه «هفت» عنوان شد:

ظهر وقت فیلم دیدن نیست/ مسئولین سینما را جدی نمی‌گیرند

Haft-83

هشتاد‌وسومین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور سیدمسعود اطیابی، سیدمحمد حسینی، رامتین شهبازی و محسن اسلام زاده روی آنتن شبکه سه رفت.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی برنامه، هشتاد‌وسومین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور سیدمسعود اطیابی، سیدمحمد حسینی (بررسی وضعیت بازگشایی سینماها و عدم موفقیت اکران آنلاین)، رامتین شهبازی، محسن اسلام‌زاده (بررسی مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی»)، کارشناسان رسانه و منتقدین روی آنتن رفت.

ظهر وقت فیلم دیدن نیست

در اولین میزگرد این هفته برنامه سینمایی «هفت» سیدمسعود اطیابی و سیدمحمد حسینی درباره بازگشایی سینماها و عدم موفقیت اکران آنلاین به گفتگو نشستند.

سیدمسعود اطیابی در این خصوص گفت: سینما عملا تعطیل است. بعید است هیچ سینمادار زیر بار این قضیه برود و حق هم دارند. این یک تصمیم کلان است. نه می توان به آن ایراد گرفت و نه می توان آن را تائید کرد. علت آن هم این است که مسئولین اساسا سینما و حوزه های هنر را نمی شناسند و مصرف کننده آن هم نیستند. من در آمریکا برای شرکت در جشنواره ای رفتم. در کشور های دیگر مسئولین مصرف کننده کالای فرهنگی هستند اما اینجا اینگونه نیست. ظهر وقت فیلم دیدن نیست و عملا سینما در قبل از ساعت ۶ بسته است و عجیب است که گفته اند سینما فقط تا ساعت ۶ می تواند باز باشد. من را متعجب می کنند که مسئولین تا این حد با این موضوع بیگانه هستند. می شد کار بهتری کرد و از ساعت ۶ به بعد فقط سینما را باز گذاشت تا بتوان کمی حضور مردم را کنترل کرد و جهت داد. ما سینماگران واقعا نگران هستیم. شاید این هم علت اصلی عدم اعتراض ماست. سینماگران چون عاطفی هستند دوست ندارند به واسطه سینما کسی دچار بیماری شود.

مسئولین سینما را جدی نمی‌گیرند

سیدمحمد حسینی در ادامه افزود: سینما جدی گرفته نمی شود. وقتی از اکران صحبت می کنیم در واقع در مورد تولید هم باید صحبت کرد. اگر چنین اتفاقی برای صنعت خودرو سازی بیافتد مسئولین چه واکنشی نشان می دهند. اگر برای کارکنان صنعت دیگری چنین وضعی پیش می آمد مسئولین چه می کردند. این نشان می دهد مسئولین اساسا سینما را جدی نمی گیرند. سینما ها سقف بالای ۴ متر دارند و از لحاظ رعایت پروتکل ها کاملا مناسب هستند و می تواند در این زمان یک مکان امن برای یک تجربه جمعی برای مردم باشد. سینما در نزد مسئولین یک فضای تفریح گونه است در حالی که این طور نیست. در گیشه سینما فرهنگ خرید فروش می شود. بچه های سینما واقعا نجیب هستند. زندگی بسیاری از بچه های سینما دردآور است.

«زندگی میان پرچم‌های جنگی» نگاه زیرپوستی به ماجرای طالبان و داعش دارد

درمیز مستند این هفته برنامه هفت مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» ساخته محسن اسلام زاده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رامتین شهبازی درباره مستند گفت: جسارت آقای اسلام زاده یک امتیاز است. کارگردانی اگر به عنوان مدیریت کردن باشد و در این شرایط جنگی هم می توان گفت کار قابل قبول است. حتی اگر جایی صدا واضح نباشد و یا کادر غلط باشد. این جسارت و کار آقای اسلام زاده امتیاز زیادی دارد اما نکاتی در مورد فیلم است که می توان در مورد آن صحبت کرد و شاید می‌شد روی میز تدوین اصلاحاتی را انجام داد. شاید فیلم اگر کوتاه شود بهتر هم شود. این فیلم در حوزه خود متفاوت و قابل ملاحظه و تفکر کرد.

محسن اسلام زاده ادامه داد:  اول از همه این حادثه تروریستی در افغانستان را تسلیت می گویم و از همه ایرانیان بابت حمایت های خود جوش تشکر می کنند. من قبلا این مسیر را رفته بودم. آنجا مخوف بودن طالبان را در مستند تنها میان طالبان نشان داده بودم. مورد انتقاد هم قرار گرفتم. مهمترین انتقاد هم برای یک استاد افغانستانی بود که می گفت تو در مناطق تحت تسلط طالبان فیلم ساختی و نگاه مردم آنجا را فقط نشان دادی و نگاه مردمی که در آنجا نبودند را نشان ندادی. این بار تصمیم گرفتم فیلم را از جای دیگر شروع کنم. تدوین کار هم صحنه های زیادی داشت که حذف کرد. زیرا اگر ریتم کار بالاتر برود طالبان قهرمان مبارزه با داعش می شد. بحث زیادی در این مورد داشتیم و در نهایت من قانع شدم که آن ها را حذف کنیم. فیلم نگاه زیرپوستی به ماجرای طالبان و داعش دارد. آنها معتقد بودند که هربار تنوانسته اند داعش را محاصره کنند هلی کوپترهایی سررسیده اند و برای آن ها دردسر ساز شده و ماجرا را به کلی عوض کردند.

«خورشید» بهترین انتخاب برای اسکار بود

درمیز رسانه این هفته پژمان کریمی، ایزد مهر آفرین و محمدصالح حجت الاسلامی به بحث و بررسی درباره اخبار مهم سینمایی پرداختند. ایزد مهرآفزین درباره انتخاب فیلم «خورشید» در اسکار گفت: به نظر من هم جدا از اینکه پیشینه مجید مجیدی مهم بود خود اثر هم اثر درخشانی است. این فیلم در بخش رقابتی ونیز حضور داشته است. به نظر من هیات انتخاب ایران در اسکار کار راحت تری داشت همه دوستان میگفتند «خورشید» بهترین گزینه برای اسکار است من فکر میکنم «خورشید» مولفه های درون خودش را دارد و جز شانس های خوب امسال است. ما با یک اثری مواجه هستیم که خودش موفقیت دارد و مجید مجیدی هیچ وقت در حیطه گروه‌های سیاسی نبوده است. برخی به دنبال معرفی فیلم «شیطان وجود ندارد» بودند فیلمی که هیچ کدام از مراحل اداری برای ساخت درسینمای ایران را سپری نکرده است.

محمدصالح حجت الاسلامی هم در ادامه افزود: انتخاب فیلم سینمایی «خورشید» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار انتخاب پیچیده و دور از ذهنی نبود. به هر حال پیشینه و نام آوری یک سینماگر دست کمیته انتخاب را باز می‌گذارد. پخش کننده خارجی این فیلم یک هوشمندی به خرج داده و نام «بچه‌های آسمان» را زنده کرده است که این یادآوری ها خیلی مهم است. فیلم با سونی پیکچرز هم برای پخش در آمریکا وارد مذاکره شده است. وی درباره مهاجرت بازیگران هم ادامه داد: ما با فردی مواجهیم که بسیار جوان است و می‌توانند برای کارهایی روی آن سرمایه گذاری کنند. به قول آقای عنقا گفته بودند این همه شهرت خطر آفرین بود. این اتفاقات هزینه های برای خود ارشاد هم در پی دارد که باید مدیریت شود.

ایزد مهرآفرین درباره این مهاجرت‌ها در انتها افزود: یک نکته ای که اینجا برای من چالش است این است که سرنوشت آثاری که این بازیگر در آن کار کرده است چه می‌شود به نظرم اینجا وزارت ارشاد باید اقدامی کند که آثار دچار زیان نشوند. این نکته مهم است حتی در بحث های قرار دادی باید سخت گیرانه تر برخورد کنند. به نظرم قابل پیش بینی بود.

گفتنی است میز نقد این هفته برنامه سینمایی «هفت» با حضور مسعود فراستی، شاهین شجری‌کهن و ناصر هاشم‌زاده به نقد و بررسی فیلم سینمایی «ربه کا» پرداخت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>