سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۳۳ ق.ظ چاپ مطلب
مرتضی شعبانی مطرح کرد:

سینمای مستند تولید فکر می‌کند/ جشنواره آنلاین فرصتی برای شناخت بیشتر مخاطب

morteza-shabani

تهیه‌کننده مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» با اشاره به وجه خردمندانه سینمای مستند تاکید کرد چراغ اندیشه و تولید فکر با برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت روشن می‌ماند.

به گزارش سوره سینما، مرتضی شعبانی تهیه‌کننده مستند «گلوله باران» درباره برگزاری آنلاین چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت گفت: شرایط کرونا هر روز حادتر می‌شود و برگزاری جشنواره به صورت معمول تقریبا غیر ممکن است و در دنیا هم کمتر جایی ممکن است جشنواره‌ای را به شکل حضوری برگزار کند اما این که دوستان، جشنواره سینماحقیقت را تعطیل نمی‌کنند و نمی‌گذارند برگزاری آن به تعویق بیفتد فکر و انتخاب درستی است. برگزاری جشنواره به شیوه آنلاین فرصتی است که مستندسازان آثار یکدیگر را ببینند و با کارهای هم آشنا شوند. اهتمام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای برگزاری جشنواره، قابل توجه است.

برنده جایزه شهید آوینی در دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت در پاسخ به این سوال که در آینده و با از بین رفتن کرونا آیا برگزاری آنلاین جشنواره جذاب است، گفت: دنیا با شرایط کرونا جلو می‌رود  و این شرایط فقط مختص به ما نیست. سینما هم درگیر این بحران است، اکران ادامه دارد اما به دلایل رعایت پروتکل‌های بهداشتی سینمادوستان به سالن سینما نمی‌روند. طبق اخباری که منتشر می‌شود این بیماری حداقل تا یک سال و نیم آینده با ما خواهد بود و ما این شرایط را خواهیم داشت اما نمی‌شود زندگی را تعطیل کرد.

شعبانی ادامه داد: بخشی از زندگی ما سینماست، حرفه‌ای که فیلمسازان، مستندسازان و هنرمندان انجام می‌دهند و از آن امرار معاش می‌کنند. به همین علت با شرایط موجود باید دید چه کاری می‌توان کرد. طبیعتا یکی از همین راه‌ها برگزاری آنلاین جشنواره است که می‌توان از این فضا و محیط استفاده کرد، چه بسا این روند برای فیلم‌های مستند فرصت بهتری است.

تهیه کننده «نت های مسی یک رویا» افزود: پیش از این مردم خیلی رغبت نمی‌کردند یا وقت نمی‌گذاشتند که برای تماشای فیلم مستند به سالن سینما بروند، به جز تعدادی که بسیار به این سینما علاقه‌مندند یا درگیر کار مستند هستند اما نمایش آنلاین فرصت مناسبی است. همان اتفاقاتی که برای فیلم‌های سینمایی در اکران آنلاین رخ داد برای سینمای مستند هم رخ می‌دهد و مردم با سینمای مستند آشناتر می‌شوند. حتی در آینده که اکران به وضعیت عادی بازگردد و مردم به سینما بروند با آورده و رویکرد سینمای مستند آشنایی بهتری پیدا خواهند کرد. برگزاری جشنواره در شرایط کرونا یک فرصت است.

تهیه‌کننده مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» درباره اضافه شدن بخش ویژه کرونا به جشنواره امسال گفت: مستندسازان همیشه به دنبال پدیده‌های اجتماعی هستند. ما در تاریخ  شنیده و خوانده‌ایم که بیماری وبا سال‌هایی نه چندان دور در ایران بوده و اتفاقاتی در آن زمان به وقوع پیوسته است و ما قصه‌های آنها را می‌شنویم. نسل آینده درباره کرونا و شرایط کنونی ما خواهند شنید که در برهه‌ای از زمان کرونا وجود داشته و فیلمسازان و هنرمندان درباره کرونا قصه‌های خود را به تصویر کشیده و کار هنری کرده‌اند. این موضوع خوبی است. تمام تلاش فیلمساز این است که همراه جامعه یا جلوتر از آن حرکت کند و همیشه همین طور بوده است مانند سایر پدیده‌هایی از جنس زلزله، جنگ، سیل و …که فیلمسازان همیشه در قلب آن حضور داشته‌اند.

او افزود: به خاطر دارم اسفند ماه سال گذشته بسیاری از مستندسازان درگیر قصه کرونا بودند. با توجه به اینکه این بیماری ناشناخته بود و همه از آن ترس داشتند فیلمسازانی داشتیم که مدت زیادی در بیمارستان‌ها سر می‌کردند بدون آنکه امکانات ویژه‌ای داشته باشند. با یک ماسک  و رعایت مسایل بهداشتی کار خود را پیش می‌بردند. جا دارد از تمام فیلمسازان، فیلمبرداران و تمام کسانی که درگیر این ماجرا بودند تشکر کنیم.

این مستندساز با اشاره به این موضوع که سینمای مستند با اندیشه سروکار دارد ادامه داد: در سینمای مستند فیلم‌هایی با محور تاریخ، اجتماع و هنر تولید می‌شوند، تولید در این سینما با فکر و اندیشه  گره خورده‌ است. این سینما قابلیت خط دادن به جامعه و مستندسازان را دارد و می‌تواند موج بسازد. سینمای مستند از جنس اندیشه و خردورزی است و می‌تواند جهت دهی و تولید فکر کند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ به صورت مجازی و نمایش آنلاین برگزار خواهد کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>