سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ دی ۱۳۹۹ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

سرخآبی‌هایی که از مستطیل‌سبز روی پرده نقره‌ای آمدند/ فجر۳۹ با دو فوتبالیست بازیگر

fajr39-bazigar-footbalist

پژمان جمشیدی و علی انصاریان فوتبالیست‌هایی که بازیگر شده‌اند، هر کدام با دو فیلم در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند.

سوره سینما – حضور پژمان جمشیدی در فیلم‌های «شیشلیک» و «خط فرضی» و علی انصاریان در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» و «بعد از اتفاق» که در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم‌فجر حضور دارند، بهانه‌ای شد تا به کارنامه فوتبالیست‌هایی که بازیگر شده‌اند بپردازیم.

وسوسه دیده‌شدن روی پرده‌نقره‌ای از آن وسوسه‌هایی است که ممکن است هر فردی را یک بار هم که شده سوی خودش بکشد.

پرده نقره‌ای آن‌چنان که برای هر بیننده‌ای با خود جادویی به همراه دارد، برای هنرپیشگانی هم که شخصیت‌ها را بر روی آن نقش می‌زنند کم جادو نمی‌کند. مستطیل سبز هم در شکل این وسوسه‌برانگیزی کم از سینما و پرده نقره‌ای‌اش ندارد.

در طول سال‌هایی که سینما و فوتبال در کنار هم رونق داشتند، بودند فوتبالیست‌هایی که در سراسر جهان به بازیگری هم روی خوش نشان دادند و نیم نگاهی به سینما داشتند.

در طول سال‌های دور و نزدیک فوتبالیست‌های مشهوری چون «پله» ، «دیوید بکهام» ، «زین‌الدین زیدان» و «اریک کانتونا» از جمله فوتبالیست‌هایی بودند که به عرصه سینما ورود پیدا کردند. در ایران هم فوتبالیست‌های نامداری بودند که از دوران قبل از انقلاب تا کنون حضور در عرصه سینما را تجربه کرده‌اند.

عزیز اصلی دروازه‌بان نامدار پرسپولیس و تیم ملی بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ در هشت فیلم سینمایی حضور پیدا کرد. او اولین فوتبالیستی بود که مسیر حرفه‌ای کار خود را از فوتبال به سوی سینما گشود.

از همان سال‌ها تهیه‌کنندگان و سینماگران بسیاری تلاش کردند تا زنده‌یاد ناصر حجازی را برای ورود به عرصه بازیگری ترغیب کنند اما این دروازه‌بان نامدار ایرانی هرگز به وسوسه بازیگری تن نداد؛ علیرغم این که همگان معترف بودند چهره منحصر به فرد حجازی بر پرده سینما خوش می‌درخشد.

علی پروین اسطوره پرسپولیسی‌ها هم طعم بازیگری را چشیده است. علی پروین در سال ۷۹ در فیلم «فوتبالیست‌ها» جلوی دوربین علی‌اکبر ثقفی ایستاد. جایی که در کنار او حمید استیلی و افشین پیروانی هم بازی کردند. اگرچه بازی استیلی و پیروانی مقابل دوربین چنگی به دل نمیزد اما علی پروین به دلیل شخصیت منحصر به فرد خودش چهره‌ای متفاوت را در مقابل دوربین نمایش داد و همین اتفاق باعث شد تا چند سال بعد در سریال «آخرین بازی» هم حضور پیدا کند.

اما شاید اولین حضور جدی فوتبالیست‌ها در سینما، در سال‌های بعد از انقلاب، به بازی احمدرضا عابدزاده در فیلم «ازدواج غیابی» بر می‌گردد. عابدزاده درست در اوج محبوبیت و زمانی که کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران بود وارد سینما شد. در همان روزهایی که بسیاری فقط به خاطر عابدزاده به ورزشگاه می رفتند و شعار «عقاب آسیا با ماست…» سر زبان‌های طرفدارانش بود.

او سال ۱۳۷۹ به پیشنهاد دفتر «محسن وزیری» برای بازی در فیلم «ازدواج غیابی» پاسخ مثبت داد. در این سال به خاطر حضور ایران در جام جهانی و بازی های خاطره‌انگیز تیم ملی این کشور، فوتبالیست‌ها در اوج محبوبیت قرار داشتند و به همین دلیل سینمای ایران به دنبال استفاده از محبوبیت آن‌ها برای جذب مخاطب بود که در این میان عابدزاده بیشترین هواخواه را داشت. عابدزاده علیرغم این که تجربه بازی نداشت اما در «ازدواج غیابی» بسیار موفق ظاهر شد و این حضور به اولین و آخرین حضورش بر پرده سینما تبدیل شد.

بازی «جواد زرینچه» در فیلم سینمایی «مثلث آبی» ساخته هادی صابر در سال ۱۳۷۸ از جمله دیگر حضورهای فوتبالیست‌ها بر پرده سینما بود.

«فوتبالیست‌ها» ساخته علی اکبر ثقفی از دیگر فیلم‌هایی بود که در آن علی پروین، حمید استیلی، افشین پیروانی و محمد برزگر ایفای نقش کردند.

«مهران غفوریان» هم در زمان تولید سریال «زیر آسمان شهر» پای چند فوتبالیست را به سریالش باز کرد که یکی از آن ها علیرضا نیکبخت واحدی بود. او یکی از فوتبالیست‌های محبوب در آن دوران بود که تجربه بازیگری را پشت سر گذاشت.

نیما نکیسا دروازه‌بان پرسپولیس هم جزو کسانی است که بسیار زود وارد دنیای هنر شد. نکیسا ابتدا وارد دنیای موسیقی و آوازخوانی شد و بعد از آن گذری هم به دنیای بازیگری زد. «مامان بهروز منو زد» عنوان فلم سینمایی است که نکیسا در سال ۱۳۹۰ در آن بازی کرده است.

آرش برهانی هم جزو آخرین افرادی است که به بازیگری روی آورده است. بازیکن محبوب استقلالی‌ها یک بار در سریال «در مسیر زاینده رود» به عنوان بازیگر مهمان حضور پیدا کرد و در سال ۱۳۹۲ هم در سریال «پژمان» نقش کوتاهی را ایفا کرد.

«کریم باقری» در سریال «در مسیر زاینده رود»، «مهدی امیرآبادی» در «آخرین بازی»، «حمید درخشان» ، «بهروز رهبری فرد»، «علی موسوی» و «محمد محمدی» هم در نقش دوستان پژمان جمشیدی در سریال «پژمان» دیگر فوتبالیست‌های هستند که بازیگری را تجربه کرده‌اند.

اما یکی از فوتبالیست‌هایی که شکلی استثنایی پیدا کرد و چند سالی بعد از کنار گذاشتن فوتبال به شکل حرفه‌ای وارد دنیای بازیگری شد پژمان جمشیدی بود. او  سال ۹۰ در یک قسمت از سریال «ساختمان پزشکان» نقش کوتاهی را ایفا کرد که موجب علاقمندی‌اش به دنیای بازیگری شد. اما دو سال بعد پژمان جمشیدی به واسطه ایده‌ای که خودش آن را مطرح کرده‌بود به نقش اصلی سریال «پژمان» ساخته سروش صحت و نوشته برادران قاسم‌خانی تبدیل شد.

او بین سال‌های ۹۲ تا ۹۹ در چند سریال مختلف تلویزیونی مثل «سال‌های ابری»، «دیوار به دیوار ۱ و ۲»، «نفس» و «زیرخاکی» ایفای نقش کرد که حداقل دوتا از آنها به پرمخاطب‌ترین سریال‌های سیما بدل شدند.

اولین کار سینمایی جمشیدی حضور در فیلم «آتش بس ۲» و تجربه بازی در کنار «بهرام رادان» و «میترا حجار» بود. اما بعد از این پژمان جمشیدی به چهره‌ای پُرکار تبدیل شد. او در بین سال‌های ۹۳ تا ۹۸ در ۲۰ نمایش تئاتر هم حضور پیدا کرد و تجربه بازی بر روی صحنه را هم به دست آورد.

او بعد از «آتش بس۲» در فیلم‌های مختلفی چون «۵۰ کیلو آلبالو» ، «خوب،بد،زشت»، «آذر»، «لونه زنبور»، «تگزاس»، «سوء تفاهم»، «هزارتو» ، «دینامیت»، «جهان با من برقص»، «خوب،بد،جلف۲» و اخیراً در فیلم «شیشلیک» آخرین ساخته محمدحسین مهدویان حضور پیدا کرد.

جمشیدی در این عرصه چنان پشت‌کاری داشت که در سال ۹۶ و در سی‌و‌ششمین دوره از جشنواره فیلم‌فجر برای ایفای نقش در فیلم «سوء تفاهم» ساخته احمدرضا معتمدی کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او هم‌چنان در این عرصه حضور جدی دارد و فیلم‌های اکران نشده‌اش در انتظار اکران بر روی پرده‌های سینما است ضمن آن که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با فیلم‌های «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی و «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان حضور دارد.

اما دیگر فوتبالیستی که به شکل دیگری، بازیگری را به عنوان حرفه کاری خود در سال‌های دوری از فوتبال انتخاب کرد، علی انصاریان بود.

انصاریان در اواسط دهه هشتاد و همزمان با سال‌های پایانی فوتبال‌اش در چند سریال و تله‌فیلم به ایفای نقش پرداخت که سریال «زیرآسمان شهر» نخستین تجربه او بود. او البته در سال ۱۳۸۵ در فیلم «پاداش سکوت» مازیار میری هم نقش کوتاهی را ایفا کرد که در ورودش یه عرصه بازیگری اثرگذار بود.

انصاریان بعد از این فیلم، در چند سریال تلویزیونی مثل «چارخونه»، «خانه اجاره‌ای»، «نقطه چین»، «محکومین» و «کیمیا» بازی کرد و همزمان در چند سریال شبکه نمایش خانگی مانند «آسپرین»، «شام ایرانی» و «هدیه» هم حضور داشت.

او بعد از فیلم «پاداش سکوت» در فیلم چشمگیر و مطرحی بازی نکرد و بیشتر فیلم‌هایی که در آن حضور داشت تله‌فیلم یا فیلم‌هایی تجاری بودند. فیلم‌هایی مانند «اژدر»، «حس خوب زندگی» و «کلوپ همسران» فیلم‌هایی بودند که انصاریان در آن به ایفای نقش پرداخت.

او از سال ۹۸ البته در هیئت تهیه‌کننده، چند فیلم کوتاه را تهیه کرده است. در کنار تهیه او در چند فیلم کوتاه هم به ایفای نقش پرداخته که کمی وجهه حرفه‌ای او را ارتقا بخشید. انصاریان امسال در فیلم «رُمانتیسم عماد و طوبا»، جدیدترین اثر کاوه صباغ‌زاده بازی می‌کند. فیلمی که در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و به نوعی حرفه‌ای‌ترین کار او به حساب می‌آید.

باید دید در سال‌های پیش‌رو پرده سینما کدام فوتبالیست‌ها را در قامت بازیگر به چشم می‌بیند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>