سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ شهریور ۱۳۹۲ در ۸:۱۶ ق.ظ چاپ مطلب
روز ملی سینما و سینماگران/

منزلت ورزشکار از هنرمند بیشتر است/ آرزوی توجه به سینمای نجیب ایران

jaber-ghasem-ali

جابر قاسمعلی با تأکید بر اهمیت سینماگران به عنوان قهرمانان ملی از ساخت اولین فیلم سینمایی‌اش با نام «شه مات» که اشاره‌ای به انتخابات ۹۲ دارد خبر داد.

جابر قاسمعلی با تأکید بر اهمیت سینماگران به عنوان قهرمانان ملی از ساخت اولین فیلم سینمایی‌اش با نام «شه مات» که اشاره‌ای به انتخابات ۹۲ دارد خبر داد.

جابر قاسمعلی در آستانه روز ملی سینما به سوره سینما گفت: همیشه اعتقاد دارم سینمای ایران در دوره بعد از انقلاب بهترین سالها را به لحاظ کیفی گذراند و بیشترین افتخارها را برای نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آورد. اما متأسفانه این بخش از فرهنگ در سالهای پس از انقلاب عموما با بی‌مهری مواجه شد.

نویسنده «تلفن همراه رییس جمهور» گفت: این خیلی دردناک است که وقتی یک قهرمان ورزشی افتخاری کسب می‌کند و به کشور بازمی‌گردد همه با احترام به استقبالش می‌روند اما فیلسمازی که جایزه کن یا اسکار را برای ما به ارمغان می‌آورد با نیمی از این استقبال هم رو به رو نمی‌شود. فیلمسازان قهرمانان ملی ما هستند که چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

این نویسنده گفت: امیدوارم در روز ملی سینما همه سینماگران فارغ از هر گرایش سیاسی در زیر پرچم سینما گرد هم بیایند و دولتمردان نیز به این سینمای نجیب، موقر و مظلوم بیش از پیش توجه کنند. این حق سینماگر است که از احترامی فرهنگی و در خور برخوردار باشد.

وی درباره آخرین فعالیت‌هایش افزود: مشغول آخرین مراحل بازنویسی سریال «روزی روزگاری ایران» هستم که قرار است داریوش فرهنگ آن را کارگردانی کند و تهیه‌کنندگی آن بر عهده محمد مسعود است. پیشنهاد نوشتن این سریال را بر اساس رمان امریکایی «مهاجران» چند سال پیش داریوش فرهنگ ارائه کرد. در این مدت چند بار فیلمنامه بازنویسی شد و چند بار به دلایل مالی متوقف شد.

وی افزود: این سریال ملودرام  و ۳۰ قسمتی است. اگر مشکلات مالی سازمان صدا و سیما حل شود تولید این سریال در اولویت است. احتمالا پیش‌تولید آن امسال و تولیدش در سال بعد اتفاق خواهد افتاد.

قاسمعلی درباره پروژه دیگرش توضیح داد: چند وقت پیش پیشنهاد نوشتن سریالی درباره حجاب از طرف یکی از مدیران سازمان برای به من شد. طرح اولیه را نوشتم و بعد از حدودا دو بار بازنویسی مورد تأیید دوستان پیشنهاددهنده و تهیه‌کننده که بسیج سازمان صدا و سیما بود قرار گرفت. قرار بود قبل از عید قرارداد بنویسیم که به دلایل مالی این اتفاق نیفتاد. حدود ۱ماه پیش حین بستن قرارداد خلاف توافقی که قبل از عید داشتیم رفتار کردند.

وی افزود: ضمن اینکه من دستمزدم را بعد از عید با وجود بالارفتن قیمت دلار و مسائل گرانی زیاد نکردم و همان قیمت قبل از عید را عنوان کردم که حتی به آن توافق هم عمل نکردند. بنابراین سریال «مصائب لیلا» تا وقتی که بر سر مسائل مادی‌اش توافق صورت نگیرد اتفاقی برای تولیدش رخ نخواهد داد. «مصائب لیلا» درباره دختر محجبه‌ای است که برای تحصیل به فرانسه می‌رود. آنجا در ماجرایی متهم به قتل می‌شود و در تلاش است تا این اتهام را از خود دور کند. سعی کردم به شباهت «لیلا» با شخصیت «ژاندارک» اشاره کنم.

وی درباره ساخت اولین فیلم سینمایی‌اش توضیح داد: بعد از پایان نگارش فیلمنامه «روزی روزگاری ایران» مشغول نگارش فیلمنامه سینمایی «شه مات» خواهم شد که این فیلمنامه را خودم قرار است کارگردانی کنم. قصه «شه مات» در خانه می‌گذرد و از ۲۴ خرداد تا ۲۵ خرداد ۹۲در یک روز اتفاق می‌افتد. این فیلم ملودرام است و اصلا سیاسی نیست تنها اشاره‌ای کوچک به انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ دارد. این قصه بر اساس یک داستان کوتاه آمریکایی سه صفحه‌ای نوشته شده است. نگارش فیلمنامه ۱ماه طول می‌کشد و همزمان مشغول رایزنی با سرمایه‌گذار هستم. اگر همه چیز خوب پیش برود این فیلم را امسال می‌سازم و قصد دارم در جشنواره فجر سال ۹۲ هم شرکت کنم.

قاسمعلی نگارش فیلمنامه‌های سینمایی «بالاتر از خطر»، «روانی» ، «ساعت شلوغی» و … را در کارنامه دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>