سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ شهریور ۱۳۹۲ در ۱۱:۱۹ ق.ظ چاپ مطلب
به بهانه اکران «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»/

سینمای ایران برای حرف زدن از زنان محدود نبوده/فیلمی که باعث ضربه مغزی فیلمساز شد

neshast-hiss-soureh

میزگرد بررسی تصویر زن و مسائل اجتماعی زنان در سینما با حضور سه کارشناس در سوره سینما برگزار شد.

میزگرد بررسی تصویر زن و مسائل اجتماعی زنان در سینما با حضور سه کارشناس در سوره سینما برگزار شد.

سوره سینما- فروش بالای فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» به کارگردانی پوران درخشنده باعث شده این روزها علاوه بر رونق سالن‌های سینما، شاهد موج گفتگوها، نشست‌ها و نقدها درباره این اثر باشیم. نشست بررسی تصویر مسائل اجتماعی زنان در سینمای ایران به بهانه اکران این فیلم و برای بررسی تصویری که تاکنون در سینما از مسائل زنان دیده‌ایم با حضور پوران درخشنده کارگردان فیلم، دکتر مصطفی مهرآیین جامعه‌شناس، ناهید سادات شریفی برنامه‌ساز تلویزیونی و سپیده ثقفیان کارشناس‌ارشد رشته انسان‌شناسی در سوره سینما برگزار شد.

در این نشست کارشناسان، انعکاس مسائل اجتماعی زنان در سینما را به چالش کشیدند و از رویکردهای جامعه‌شناختی این حوزه سخن گفتند. بحث زنانه بودن این فیلم یکی از چالش‌های جدی این نشست بود که جز مصطفی مهرآیین هیچ‌کدام ازمهمانان با این تحلیل که «هیس!» فیلمی درباره زنان و مسائل اجتماعی‌شان است موافق نبودند. یکی دیگر از محورهای جذاب این نشست اشاره به این موضوع بود که سینمای ایران با وجود همه محدودیت‌ها از زنان و مسائل‌شان بسیار صحبت کرده و اتفاقا در بسیاری موارد شفاف حرف زده اما همچنان نزدیک شدن به مسائل اجتماعی که حکم تابو دارد برای فیلمسازان بسیار سخت است.

تعبیر پوران درخشنده در پنهان ماندن برخی مشکلات اجتماعی ریشه‌دار و نزدیک نشدن به آنها که نشانگر عمق مسئله است این بود که از مواجهه اولیه با موضوع فیلم «هیس!» ضربه مغزی شده است. گزارش مفصل این نشست به زودی منتشر می‌شود.