سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

نشست فیلم «شیشلیک» برگزار شد/ محمدحسین مهدویان: این فیلم متفاوت‌ترین تجربه من است

neshast-shishlik

محمدحسین مهدویان گفت: هر فیلمساز رنگ و بوی مخصوص خودش را دارد و ردپای خودش را تکرار می‌کند. کسانی که فیلم «شیشلیک» را دیدند تصدیق خواهند کرد که این فیلم متفاوت‌ترین تجربه من است.

به گزارش سوره سینما، نشست نقد و بررسی فیلم «شیشلیک» در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر با حضور محمدرضا منصوری (تهیه‌کننده)، امیرمهدی ژوله (فیلمنامه‌نویس)، رضا عطاران، ژاله صامتی، مه‌لقا باقری، پژمان جمشیدی، عباس جمشیدی‌فر، وحید رهبانی (بازیگران) و حسین کرمی (طراح صحنه و لباس) با اجرای محمدرضا مقدسیان دوشنبه سیزدهم بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. محمدحسین مهدویان (کارگردان) نیز از طریق اسکایپ در جلسه حضور داشت.

محمدحسین مهدویان با ابراز خوشحالی از اینکه این امکان فراهم شد تا از طریق اسکایپ با این نشست همراه شود از عدم حضورش به دلیل تداخل جشنواره با فیلمبرداری کار تازه‌اش عذرخواهی کرد.

در ادامه منصوری به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نشست به بهترین شکل اشاره کرد و به تمامی عوامل جشنواره خسته نباشید گفت.

مهدویان درباره ساخت فیلم «شیشلیک» توضیح داد: مدت‌ها بود که دوست داشتم در ژانر کمدی کار کنم. روزی تصادفی با امیرمهدی ژوله در رستوران نشسته بودیم و او متن یک خطی این فیلم را برایم تعریف کرد و من از آن استقبال کردم.

او با بیان اینکه هر فیلم تجربه جهانی متفاوت است، افزود: هر فیلمساز رنگ و بوی مخصوص خودش را دارد و ردپای خودش را تکرار می‌کند. من فکر می‌کنم «شیشلیک» هم از این قاعده مستثنی نیست. کسانی که فیلم را دیدند تصدیق خواهند کرد که این فیلم متفاوت‌ترین تجربه من است.

رضا عطاران با ابراز خوشحالی از دیده شدن فیلم گفت: من از ابتدا دوست داشتم با محمدحسین مهدویان کار کنم. وقتی این نقش به من پیشنهاد شد، دیدم این کاراکتر جای کار دارد، متن خیلی خوب است و به همین دلیل دوست داشتم بخشی از این کار باشم.

امیر مهدی ژوله نیز در خصوص شکل‌گیری فیلمنامه «شیشلیک» توضیح داد: من افتخار می‌کنم به این که مدت کوتاهی جزئی از اهالی رسانه بودم. من نوعی از کمدی را دوست داشتم که با یک چشمت بخندی و با چشم دیگرت گریه کنی. چون به نظر من هر دوی این موقعیت‌ها یکی هستند و زندگی را شکل می‌دهند. من آیتمی را در «شوخی کردم» نوشته بودم که در این فیلم گسترش پیدا کرد. ایده «شیشلیک» از آن‌ آیتم به ذهنم رسید. همچنین در این فیلمنامه دخترم به من بسیار الهام داد. وقتی رابطه میان پدر و دختر را تجربه می‌کنی که چطور تلاش می‌کنی حسرت‌های عزیزت را برآورده کنی.

او ادامه داد: تعامل بسیار خوبی با محمدحسین مهدویان داشتم و فکر می‌کنم این اتفاق یکی از بهترین تجربه‌های دوران کاری من بوده است.

در ادامه ژاله صامتی گفت: من امروز برای بار اول فیلم را کنار شما دیدم و از تماشای آن بسیار سرخوش هستم. اگر خودم در این فیلم ایفای نقش نمی‌کردم، بازهم این فیلم را دوست داشتم.

او درباره تجربه حضورش در این فیلم توضیح داد: ما به عنوان زن، در کلیت شبیه به هم هستیم. یعنی همه ما زن، مادر و ایرانی هستیم. اما تازه وقتی شخصیت‌ زنان را زیر ذره‌بین می‌گیری متوجه تفاوت‌ها می‌شوی و ترسیم این تفاوت‌ها وظیفه یک بازیگر است.

پژمان جمشیدی در این نشست از تجربه حضور در این فیلم و نقش پدری که ایفا کرده است ابراز خوشحالی کرد.

در ادامه نشست مه‌لقا باقری گفت: بسیار خوشحالم که این‌جا هستم و توانستم اعتماد آقای مهدویان را جلب کنم. به نظر من کمدی امری بسیار جدی است که از شدت جدی بودن آن کمدی نمود پیدا می‌کند. من سعی کردم این نقش را خیلی جدی بازی کنم و هر کاری که وظیفه بازیگر برای رسیدن به نقش است را انجام دادم تا این نقش کوتاه به درستی ایفا شود.

مهدویان درباره اصلاحیه‌هایی که به این فیلم وارد شده، توضیح داد: هر فیلمی روح و جهان مخصوص خودش را دارد که تا حد امکان باید آن روح را حفظ کرد. ما با مسئولان ارشاد صحبت کردیم که تا حد امکان جهان فیلم حفظ شود. هیچ‌کس ممیزی و سانسور را به آغوش نمی‌کشد و آن را دوست ندارد اما درنهایت فکر نمی‌کنم این ممیزی‌ها آسیب جدی به فیلم زده باشد.

ژوله ابراز کرد: فیلمی که روی پرده دیدم را دوست دارم، اما به هر حال اگر ممیزی‌ها اعمال نمی‌شد شاید امروز نمی‌توانستیم فیلم را ببینیم. امیدوارم با همین حد ممیزی، فیلم بتواند به نمایش عمومی دربیاید.

مهدویان در ادامه توضیحاتش در خصوص انتخاب این ژانر گفت: فیلمساز ژانرهای مختلف را تجربه می‌کند و باتوجه به دغدغه و حال و احوالش تصمیم می‌گیرد که فیلمی را بسازد.

او در توضیح عدم همکاری با سید محمود رضوی در این فیلم گفت: آقای رضوی دوستی بسیار خوب و تهیه‌کننده‌ای کار بلد است و اگر قصه‌ای با سلیقه جفت‌مان هماهنگ باشد، حتما باهم کار خواهیم کرد.

ژاله صامتی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تکراری بودن نقش‌هایش گفت: هیچ نقشی از من شبیه به نقش قبلی‌ام نیست و این که بگوییم من خودم را تکرار می‌کنم، بی‌انصافی است.

ژوله نیز در پاسخ به خبرنگاری که شوخی‌های «شیشلیک» را سخیف دانست، گفت: من این فیلمنامه را خیلی دوست دارم و آن را قابل دفاع می‌پندارم. اگر به نظر شما این یک فیلم با جوک‌های سخیف و دم دستی است، من از شما عذرخواهی می‌کنم.

مهدویان در ادامه این نشست گفت: فیلم «شیشلیک» یک فیلم نمادین نیست. کار سمبلیک و نمادین در سلیقه هیچ یک از ما نبود. تاکید ما این بود که بگوییم اینجا بخشی از حاشیه شهر تهران است و فکت‌هایی از واقعیت را در فیلم آورده‌ایم. در فیلم تاکید هم کرده‌ایم که زندگی دیگران را نمایش دهیم تا فیلم به سمت نمادگرایی نرود.

مهدویان همچنین در پاسخ به برخی حواشی مطرح شده توضیح داد: همیشه پشت سر افراد حرف هست. من فکر می‌کنم فیلم‌های مهمی ساخته‌ام که در اکران و حتی جشنواره موفق بوده‌اند. من انرژی‌ام را از فیلم‌هایم می‌گیرم. اظهار نظرهای منفی تلاش مذبوحانه‌ای است که برای کار من مانع ایجاد کند، اما من ناراحت نمی‌شوم و کارم را انجام می‌دهم.

عباس‌جمشیدی‌فر نیز با ابراز خوشحالی از همکاری با محمدحسین مهدویان گفت: خوشحالم که در یک کمدی تلخ و تاثیرگذار حضور داشتم.

در ادامه ژوله به اینکه از ابتدا دوست داشته رضا عطاران در این فیلم بازی کند اشاره کرد.

در پایان این نشست منصوری گفت: «شیشلیک» در دوران سخت کرونا و در سی جلسه کار دوازده ساعته تولید شد و امیدوارم در ادامه، فضای گفت‌وگو برای این فیلم حاصل شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>