سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب

نشست فیلم «تی‌تی» برگزار شد/ آیدا پناهنده: نشانه‌های مذهبی در تمام آثار من دیده می‌شود

neshast-titi

آیدا پناهنده درباره نشانه‌های مذهبی در فیلم «تی‌تی» گفت: این موضوع نه فقط در این اثر بلکه در فیلم‌های قبلی‌ من هم دیده می‌شود.

به گزارش سوره سینما، نشست نقد و بررسی فیلم «تی‌تی» در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر با حضور آیدا پناهنده (کارگردان)، ارسلان امیری (فیلمنامه‌نویس و تدوین‌گر)، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، هیلدا کردبچه، سودابه جعفرزاده (بازیگران)، علیرضا افکاری (آهنگساز)، فرشاد محمدی (فیلمبردار)، حامد خسروی (مجری طرح)، عماد خدابخش (تدوینگر)، مسعود دلیری (مدیرتولید)، عباس عباسی (چهره‌پرداز) و با اجرای علیرضا غفاری یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه در سالن‌ همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علیرضا غفاری به حضور سه فیلمساز زن و سهم بیست درصدی بانوان در این دوره از جشنواره اشاره  و برای آن‌ها آرزوی موفقیت کرد.

پناهنده در ابتدا از اهالی رسانه بابت پوشش خوب اخبار تشکر کرد و گفت: اگر بخواهم درباره پروسه ساخت «تی‌تی» صحبت کنم به درازا می‌کشد، چون پروسه زمان‌بری بود.

ارسلان امیری، درباره همکاری با آیدا پناهنده اظهار کرد: همکاری من با آیدا پناهنده ادامه خواهد داشت.

الناز شاکردوست درباره چگونگی مراحل رسیدن به نقش‌های متفاوتی که در دو سال اخیر در آن‌ها حضور داشته، بیان کرد: تکنیک در رسیدن به نقش‌ها به کمک من می‌آید. اما از جایی به بعد همه تکنیک‌ها را فراموش خواهی کرد و با زندگی کردن با نقش این فرایند صورت می‌گیرد.

پناهنده درباره شخصیت امیرساسان که هوتن شکیبا آن را ایفا کرده است گفت: کاراکتر «امیر ساسان» پر از تناقض است و وجوه مثبت و منفی در وجودش دیده می‌شود، مانند تمامی آدم‌ها.

هوتن شکیبا، درباره حضور در نقش‌های جدی توضیح داد: من حضور در ژانر کمدی را دوست دارم، اما هدف من قبول کردن نقش‌هایی است که برایم چالش به همراه داشته باشد و ژانر فیلم برایم اهمیتی ندارد.

او درباره شانس دریافت سیمرغ در این دوره جشنواره گفت: سیمرغ گرفتن برایم ارزشمند است، اما بازی‌های خوب در این دوره از جشنواره زیاد است. امیدوارم فضا و محیط جشنواره همواره به صورت سلامت برقرار باشد و بتوان به راحتی و آرامش کار کرد.

هلیا کردبچه بازیگر خردسال فیلم نیز درباره تجربه بازیگری‌اش بیان کرد: کار کردن با آیدا پناهنده و ارسلان امیری برای من افتخار بزرگی بود و امیدوارم امکان همکاری مجدد برایم فراهم شود.

سودابه جعفرزاده، دیگر بازیگر فیلم درباره حضور در این پروژه توضیح داد: من افتخار همکاری با آیدا پناهنده را پیش‌تر هم داشتم و کار کردن با او برای من آموزه‌های بسیار دارد و ممنونشان هستم.

علیرضا افکاری، درباره آهنگسازی فیلم «تی‌تی» گفت: تجربه همکاری با آیدا پناهنده برایم جالب بود و جدا از همکاری موسیقایی در هنگام تولید کار به یک درک مشترک رسیدیم که امیدوارم نتیجه‌اش رضایت‌بخش باشد. هدف ما یک ملودی رومنس بود که در زمان کمی به این مهم رسیدیم.

در ادامه عماد خدابخش در خصوص تدوین این فیلم بیان کرد: من کنار آیدا پناهنده و ارسلان امیری در این حرفه بزرگ شدم و به اعتقاد من فیلم از بعد تدوین نیز محصول آیدا پناهنده است.

فرشاد محمدی درباره فیلمبرداری این اثر سینمایی توضیح داد: این فیلم جزو آثار محدودی بود که آن را با جان و دل فیلمبرداری کردم. همکاری با آیدا پناهنده من را دچار تب خلاقانه‌ای کرد که پیشتر کمتر به سراغم آمده بود و من سعی کردم به روح اثر وفادار باشم. در این فیلم ارتباط ویژه‌ای با بازیگر داشتم، برای الناز شاکردوست تصویر بسیار مهم بود و به من انرژی می‌داد. مثلا صحنه‌ای که «تی‌تی» کولی‌وار دل به دریا می‌زد آن‌قدر من را به وجد آورد که که دیگر خجالت کشیدم از ادوات و تجهیزات استفاده کنم برای همین من هم کولی‌وار با دوربین به آب رفتم.

آیدا پناهنده درباره نشانه‌های مذهبی در فیلم «تی‌تی» گفت: این موضوع نه فقط در این اثر بلکه در فیلم‌های قبلی‌ من هم دیده می‌شود و رگ و ریشه ایمانی در آیدا پناهنده وجود دارد که نوشته می‌شود و به تصویر درمی‌آید.

الناز شاکردوست در پاسخ به اینکه آیا کارکردنش با کارگردان‌های زن عامدانه است، گفت: من به کارگردان‌ها، جنسیتی نگاه نمی‌کنم و بیشتر برایم وجه انسانی نقش مهم است. اما به هر حال زمانی که زن‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و از هم حمایت می‌کنند نتیجه کار بسیار شگفت‌انگیز می‌شود.

پناهنده درباره وجود رگه‌های سوررئالیسی و جادوگر بودن شخصیت «تی‌تی» توضیح داد: «تی‌تی» برای من شبه قدیسی بود که به دلیل گذشته کولی‌وارش به جهان واقعی‌تری نسبت به ما رسیده بود. جادوگر واژه درستی نیست، چیزی که می‌توانم بگویم این است که برای من «تی‌تی» یک شبه قدیس بود.

عباس عباسی، در ابتدا با بیان اینکه جای پارسا پیروزفر در اینجا خالی است، افزود: باید از آیدا پناهنده تشکر کنم که با این که می‌دانست فیلم در دو بخش اصلی داوری نمی‌شود اما امکان داوری شدن را به ما داد.

آیدا پناهنده درباره اینکه در این فیلم کارگردانی به چشم نمی‌آید، گفت: من یاد گرفتم که در فیلم خودم را به رخ نکشم و از رخشان بنی‌اعتماد یاد گرفتم که آن سوی دوربین مسائل دیگری هم وجود دارد.

شاکردوست در پاسخ به چرایی حضورش در آثار تجاری توضیح داد: به نظر من این موضوع اتفاق بدی نیست که بازیگر در فیلم‌های تجاری که لودگی ندارد بتواند مخاطبانی را با خود همراه کند تا به خاطر او به تماشای سینمای هنری بنشیند. من با چنین انتخاب‌هایی تجاربی را با خودم به سینمای جدی‌تر می‌آورم.

در ادامه خدابخش درباره تدوین این اثر سینمایی گفت: فیلم «تی‌تی» سادگی دارد که این ماجرا باعث می‌شود تدوین آن هم روان باشد. اما قسمتی که «تی‌تی» در آب می‌رود کمی سخت بود. جدا از این فیلم تدوین «زالاوا» نیز کار سخت و جذابی بود.

امیری که با فیلم «زالاوا» در جشنواره امسال حضور داشت، گفت: می‌خواهم صادقانه اعتراف کنم که من فیلمسازی را از آیدا پناهنده یاد گرفتم و از ایشان تشکر می‌کنم.

پناهنده در پایان گفت: امیدوارم بتوانم شرافتم را نسبت به سینما حفظ کنم. این آخرین فیلم من در شمال ایران است و می‌خواهم از مردم این خطه تشکر کنم. امیدوارم که فیلم‌های من را دوست داشته باشید.

شاکردوست با اشاره به سختی ساخت این فیلم افزود: ما در زمستان و در سی و پنج جلسه این فیلم را کار کردیم و دلم می‌خواهد بگویم شرایط این فیلم شرایط معمولی نبوده و امیدوارم از این کارحمایت کنید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>