سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ شهریور ۱۳۹۲ در ۹:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب
از تجربیات شمقدری در اسکار امسال باید استفاده کرد!/

داوودی: «گذشته» و فرهادی بالقوه شانس موفقیت در اسکار دارند

2-1-201383120157

مدیر مسئول روزنامه بانی فیلم «گذشته» را به دلیل وجهه‌ای که اصغر فرهادی در سینمای بین‌المللی دارد نماینده مناسبی برای معرفی به اسکار دانست.

مدیر مسئول روزنامه بانی فیلم «گذشته» را به دلیل وجهه‌ای که اصغر فرهادی در سینمای بین‌المللی دارد نماینده مناسبی برای معرفی به اسکار دانست.

مسعود داوودی مدیر مسئول روزنامه بانی فیلم درباره عملکرد هیئت انتخاب بهترین فیلم برای معرفی به اسکار به سوره سینما گفت: ابتدا باید نحوه اعلام اسامی کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار را مورد نقد قرار داد از این جهت که چرا این اسامی محرمانه است، قطعا شفاف‌سازی در این زمینه یک عملکرد درست و منطقی است.

وی افزود: موفقیت فیلم «جدایی نادر از سیمین» نشان داد فیلمی که نشانه‌های ایرانی داشته باشد، مربوط به جامعه ایرانی باشد و زبانش هم برای مخاطب داخلی و هم برای مخاطب خارجی قابل فهم باشد دیده خواهد شد. جا دارد این نگرش در عملکرد کمیته انتخاب فیلم لحاظ شود چون درصد موفقیت را بالا می‌برد.

داووی ادامه داد: هرچند امسال متأسفانه آقای شمقدری نیستند لابی کنند ما صاحب دومین اسکار شویم اما می‌توان از تجربیات ارزشمند ایشان استفاده کرد! اسکار میدان رقابت است و قبل از اینکه فیلم‌ها به مرحله نهایی راه پیدا کنند توسط یک هیئت بازبینی دیده می‌شوند و خوب است ما در این مرحله فیلمی داشته باشیم و شانس خود را امتحان کنیم.

وی گفت: موفقیت سینمای ایران در سال‌های اخیر بیشتر مبتنی بر تلاش‌های فردی بوده تا لابی‌گری یا برنامه‌ریزی دولتی، پس می‌توان از مقبولیت و موفقیتی که اصغر فرهادی برای سینمای ایران به وجود آورده امسال هم استفاده کرد. فرهادی چند سال است که با ساز و کار سینمای جهان آشنایی دارد. نامش به نوعی برند شده و کاریزمای لازم را دارد، به نظر من باید از این امکان بالقوه استفاده و فیلم «گذشته» را برای اسکار امسال معرفی کرد.

وی افزود: شاید این فیلم به اسکار برود اما موفقیتی هم کسب نکند، اشکالی ندارد در عوض ما از امکان‌های بالقوه برای رسیدن به موفقیت استفاده کرده‌ایم. درباره اینکه «گذشته» محصول فرانسوی است از خود فرهادی پرسیده‌ام و او که خودش از اعضای آکادمی اسکار است گفت که مانعی ندارد این فیلم به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شود.

داوودی گفت: اگر یادمان باشد بعد از اینکه عباس کیارستمی جایزه نخل طلا را دریافت کرد در سال‌های بعد فیلم‌های او برای رقابت دوباره و گرفتن نخل طلا به جشنواره فرستاده می‌شد. این یک حرکت درست و منطقی است که ما هر فیلمی که ابتدا به ساکن شانس موفقیت بیشتری نسبت به بقیه دارد و کارگردانش شناخته شده است را به اسکار معرفی کنیم. این تعبیر چندان درست نیست که اجازه بدهیم فیلم‌های دیگری این شانس را امتحان کنند. اسکار جای این‌گونه تجربه‌گری‌ها نیست.

این کارشناس اضافه کرد: مثل این است که در ورزش بگوییم فلان تیم که پنج دوره است قهرمان شده را برای شرکت در مسابقات جهانی معرفی نکنیم و اجازه بدهیم تیم‌های دیگر شانس خود را امتحان کنند. مسلما اسکار فراتر از این تجربه‌گری‌هاست. فیلمی باید معرفی شود که ابتدا به ساکن درصد موفقیتش بیش از سایرین باشد و به طور بالقوه احتمال موفقیتش بالاست.