سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۱:۳۴ ب.ظ چاپ مطلب

گزارش روز دهم جشنواره «هنر زنده است»/ حضور پرتعداد دیجیتال آرت

honar-zende-ast

دیجیتال آرت با حضوری پرتعداد شامل بخش‌های فیلم موبایلی، وب‌سری، ویدیو آرت، عکس موبایل، انیمیشن، موشن گرافی، موزیک ویدیو و چند رسانه‌ای در جشنواره «هنر زنده است» حضور دارد.

به گزارش سوره سینما، اسفند ۹۸ در همان روزهایی که التهاب ورود ویروس کرونا جامعه را فرا گرفته بود و همه فعالیت‌ها یک به یک تعطیل می‌شدند، برخی از چهره‌های شناخته شده حوزه فرهنگ و هنر به فکر راه‌اندازی جشنواره‌ای افتادند تا با پیام «هنر زنده است» از التهاب روزهای سختی که با کرونا گذراندیم بکاهد. امروز ده روز از این رویداد که جمع کثیری از هنرمندان را از سرتاسر ایران دورهم جمع کرد، می‌گذرد و در این گزارش مروری داریم بر آنچه در روز دهم گذشت.

پله‌های پایانی جشنواره «هنر زنده است» یک به یک در حال طی شدن است و کم کم زمزمه روز پایانی و شور و نشاط اعلام برندگان به گوش می‌رسد. روز دهم سالن اصلی مجموعه باغ کتاب میزبان فیلم «جیغ بنفش مورچه‌ها» بود. سالن پر و مهمانان بسیاری که برای تماشای این فیلم به باغ کتاب آمده بودند از حواشی روز دهم بود. این فیلم با اسم متفاوتی که دارد، گریزی به معضلات اعتیاد به مخدرهای جدید و روابط ناسالم می‌زند. یلدا کاراکتر زن داستان که بازیگر تئاتر هم هست، به آخرین ریسمان پوسیده به جا مانده از عشقش به امیر چنگ می‌زند تا امیر را از دام اعتیاد بیرون بکشد.

اعتیاد و ماجرای فروپاشی یک زندگی

«جیغ بنفش مورچه‌ها» را مهدی رضایی کارگردانی کرده و بازیگران آن از بین تئاتری‌ها انتخاب شده‌اند. رضایی در نشست نقد و بررسی فیلم خط اصلی داستان را برگرفته از ماجرایی می‌داند که در نوجوانی نظاره‌گر آن بوده است؛ دوست آقای رضایی از طریق پدر معتادش گرفتار اعتیاد می‌شود و در جوانی از دنیا می‌رود. آتنا تندرو؛ بازیگر نقش یلدا که در این نشست حضور داشت، یلدا را پر از احساس مادرانه به امیر ارزیابی کرد و مختصات کاراکتر را نزدیک به شخصیت خود دانست.‌ سوال یکی از حاضران مبنی بر این که چرا فیلم نگاه کلیشه‌ای و ضعیف به زن‌ها دارد، واکنش کارگردان را برانگیخت. مهدی رضایی در این خصوص گفت:

مساله من در فیلم اعتیاد است. یلدا اصلا کاراکتر ضعیفی نیست. دنبال این نبودم که شخصیت زنان را ضعیف نشان بدهم. یلدا می‌جنگد اما شاید ضعیف می‌جنگد. من مادری را دیدم که گفته من تلاشم را کردم و دیگر خسته شده‌ام. هدف ما نشدن دادن فروپاشی زندگی توسط اعتیاد است. سالن اصلی در سانس دوم به تکرار مستند «آینه‌دار» اختصاص داشت.

کسانی که جشنواره را تا پای فروپاشی کشاندند

روز دهم اتفاق دیگری را هم درون خود داشت و بهروز غریب‌پور؛ رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و دبیر بخش تئاتر در نشستی از این بخش جشنواره توضیحاتی ارائه داد. غریب‌پور اشاره‌ای به چالش‌هایی که جشنواره با آن مواجه شد داشت و بر این معتقد بود که این رویداد به کاهش افسردگی که گریبانگیر امروز جامعه است، کمک می‌کند و در جای خود کارآفرینی هم دارد و به طبع هزینه‌های کمرشکن هم دارد. او در این باره گفت: ما در این مسیر پر پیچ و خم گرفتار آدم‌های نااهل هم شدیم که می‌خواستند از نام‌های این جشنواره سواستفاده کند و درنتیجه ما را تا آستانه فروپاشی و شکست پیش بردند.

یک ژانر جدید وارد تئاتر کردیم

غریب‌پور که چهره آشنایی برای هنر دوستان است به حضور پررنگ تئاتری‌ها در جشنواره اشاره و عنوان کرد: بخش تئاتر یازده ژانر را در دل خود جای داد و خودش یک جشنواره کامل و تمام عیار بود. از نقالی زنان در دورافتاده‌ترین نقطه ایران بگیر تا تعزیه‌ها و نمایش‌های مدرن، در جشنواره حضور داشتند. مونولوگ، کمدی مکتب اصفهان، پانتومیم و پرفورمنس را هم به عنوان یک ژانر وارد بخش تئاتر کردیم. غریب‌پور وضعیت تئاتر و هنر روزگار کرونا را اینگونه شرح داد: : تنها لویی شانزدهم است که به قدری احمق است که به تنهایی تئاتر را تماشا کند. حتی زمانی هم که آنلاین کار می‌کنیم، مخاطبی پشت صفحه نمایشگر نشسته و اگر هر اثر هنری به مخاطب فکر نکرده و در دام جشنواره پسندی قرار بگیرد، سقوط خواهد کرد.

حضور پرتعداد دیجیتال آرت

موسیقی و دیجیتال آرت هم که از ۱۹ اسفند به جمع هنرمندان جشنواره پیوسته‌اند در بخش‌های مختلف از سایت تیوال در دسترس عموم قرار دارند و به احتمال زیاد از امروز تئاتری‌ها هم به این جشنواره اضافه شوند. موسیقی با بخش‌های موسیقی الکترونیک، گروه آوازی بانوان و آقایان و اجراهای گروهی همراه جشنواره است و دیجیتال آرت با حضوری پرتعداد شامل بخش‌های فیلم موبایلی، وب‌سری، ویدیو آرت، عکس موبایل، انیمیشن، موشن گرافی، موزیک ویدیو و چند رسانه‌ای می‌شود که توجه به هر کدام از این هنرها به نوبه خود منحصر به فرد و کار تازه‌ای است که جشنواره مقدمات آن را فراهم کرد. نمایش این آثار تا ۲۲ اسفند ادامه خواهد داشت و تماشای آن‌ها برای عموم رایگان است.

جشنواره «هنر زنده است» از دهم تا ۲۱ اسفند به صورت برخط و حضور محدود با رعایت پروتکل‌ها در مجموعه باغ کتاب در چهار بخش فیلم، تئاتر، موسیقی و دیجیتال آرت برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>