سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۰۱ ب.ظ چاپ مطلب

حسن روح‌الامین «چهره سال هنر انقلاب» در سال ۱۳۹۸ شد

Ruholamin98

در آیین برپایی هفته هنر انقلاب اسلامی، حسن روح‌الامین به عنوان برگزیده «چهره سال هنر انقلاب» در سال ۱۳۹۸ معرفی شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری هفته هنر انقلاب، آیین برپایی هفته هنر انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه ۱۸ فروردین‌ماه با حضور جمع محدودی از اصحاب رسانه و مدیران فرهنگی هنری و با رعایت دستور العمل‌های ستاد ملی کرونا در بهشت زهرا(س) برگزار شد.

آغاز به کار هفته هنر انقلاب با تجدید میثاق با معمار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس با حضور جمع محدودی از اصحاب رسانه و مدیران فرهنگی هنری در بهشت زهرا(س) انجام شد.

طی این مراسم با حضور محمدمهدی دادمان، مجدالدین معلمی، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، از خانواده‌های احمدعلی راغب، کریم اکبری‌مبارکه، پرویز اسکندرپور، مهدی خانبانپور، محمود فتح‌نیا و حامد رحیم‌پور تجلیل به عمل آمد.

همچنین جایزه چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ از میان ۵ نامزد نهایی، هنرمندانی همچون حسن روح‌الامین، جواد افشاری، محمد صابر شیخ رضایی، غلامرضا صنعتگر و محسن کاظمی، به حسن روح‌الامین تعلق گرفت.

چهره سال هنر انقلابِ سال ۹۸ که می‌بایست در فروردین ۹۹ معرفی می‌شد، به دلایل ناشناخته بودن ویروس کرونا به تعویق افتاد و امروز در افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی در جوار مزار شهید آوینی معرفی و تجلیل شد.

حسن روح‌الامین پس از دریافت عنوان چهره سال هنر انقلاب، گفت: به قول استاد موحد، ما هنوز هنرمندی در تراز انقلاب اسلامی نداریم. ما سربازی مثل شهید حاج قاسم سلیمانی در تراز انقلاب اسلامی داریم و داشتیم. در زمینه هنر هم آن چیزی که انقلاب اسلامی باید تربیت می‌کرد یک سرباز در حد حاج قاسم سلیمانی است که هنوز محقق نشده است.

وی در ادامه با قدردانی از حوزه هنری برای معرفی وی به عنوان چهره سال هنر انقلاب گفت: راه زیادی برای دستیابی به آن چیزی که انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر نیاز دارد مانده است. راه باقی مانده چه از نظر کیفی و چه از نظر شناخت جامعه و چه به لحاظ دور ریختن اضافات ذهنی، باید از سوی هنرمند انقلابی پیموده شود.

روح‌الامین اضافه کرد: تقدیر باید بعد از مرگ هنرمند انجام شود؛ چراکه معلوم نیست که ما در ادامه و در آینده به چه مسیری خواهیم رفت. ان‌شاءالله که در امت رسول‌الله از دنیا برویم.

مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری در این مراسم، ضمن اشاره به برپایی ششمین هفته هنر انقلاب و گرامیداشت یاد و نام سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی، تصریح کرد: هنر انقلاب هر چند در سال ۵۷ آغاز شد، اما هر سال رویش داشته است و همچنان به آن ادامه می‌دهد.

وی تأکید کرد: بی‌شک هنر انقلاب سابقه ارزشمند و پر افتخاری دارد، اما هنرمندان انقلابی امروز وارد فضای تازه‌ای از تولیدات و رویکردهای هنر انقلاب شده‌اند که به زودی شاهد آنها خواهیم بود.

در این مراسم همچنین میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، یاد و خاطره هنرمندان درگذشته را گرامی داشت و گفت: زنده‌یاد احمدعلی راغب از طلایه‌داران موسیقی و هنر انقلاب بود که باید یاد و خاطره ایشان را زنده نگه داریم و راه او را ادامه دهیم.

وی در ادامه سروده‌ای برای شهید آوینی از سال‌های گذشته خواند:

بخوان سرود عروج جان‌ها را

حکایت رزم پهلوان‌ها را

دلم گرفته چرا نمی‌خوانی

روایت فتح آسمان‌ها را

قلم به دست تو خو‌ گرفته

ز‌ نام تو آبرو گرفته

قلم کنار تو گریه کرده

ز‌گریه‌هایت وضو گرفته

تویی که چشم از خدا نبستی

تویی که با واژه، بت ‌شکستی

تو سوره عشقی ‌و شگفتا

که آیه آیه به خون نشستی

تو چشم بیدار آسمانی

نبرد ما را تو دیده‌بانی

به هم بزن خواب بی‌غمان را

که بانگ چاووش کاروانی

تو وارث غم، تو راوی دردی

تویی که تاب ستم‌ نیاوردی

تو عابر کوچه‌های خرمشهر

تو مرد شبگرد بشاگردی

چه سوزهایی که در صدایت بود

چه رازهایی به چشم‌هایت بود

تو همدم خان‌گزیده‌ها بودی

هزار نی‌نامه در نوایت بود

صدای مردم! صدا بزن ما را

صدا بزن خفتگان دنیا را

تو زنده‌ای تا روایتت زنده‌ست

صدا بزن راویان فردا را

یادآور می‌شود هر ساله، هفته سوم فروردین‌ماه همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم، به عنوان «هفته هنر انقلاب» نام‌گذاری شده است که در این ایام طی مراسمی چهره سال هنر انقلاب معرفی می‌شود. امسال نیز با معرفی ۵ نامزد نهایی قرار است در اختتامیه این رویداد «چهره سال هنر انقلاب ۹۹» معرفی شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>