سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۸ ق.ظ چاپ مطلب

«ایرانیش» و یک الگوی کاملا ایرانی برای مسابقات تلویزیونی

iranish

بارزترین وجه تمایزساختاری مسابقه «ایرانیش» استفاده از سرگرمی‌هایی است که کاملا از فرهنگ ایرانی وام گرفته و بدون هیچ الگوبرداری از مسابقات شبکه‌های ماهواره‌ای طراحی شده اند.

به گزارش سوره سینما، شب گذشته آخرین قسمت از مسابقه «ایرانیش» از شبکه دو سیما روانه آنتن شد. رقابتی صد در صد ایرانی که تجربه ای متفاوت در تاریخ مسابقات تلویزیونی به شمار می‌رفت. شاید بارزترین وجه تمایزساختاری این برنامه استفاده از سرگرمی‌هایی بود که کاملا از فرهنگ ایرانی وام گرفته و بدون هیچ الگوبرداری از مسابقات شبکه‌های ماهواره‌ای طراحی شده بودند.

احسان ارغوانی تهیه‌کننده «ایرانیش» ضمن تاکید بر طراحی کاملا ایرانی این مسابقه اظهار داشت: بازی‌های این مسابقه هیچ معادل خارجی نداشتند و  همانطور که از نامش پیداست «ایرانیش» در میان بازی‌های خود به تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، سنن، اماکن دیدنی ایران، مفاخر ایران زمین ، ادبیات فارسی  و آداب اقوام مختلف ایرانی نیز می‌پردازد. این اتفاق ضمن یادآوری فرهنگ غنی ایرانی به خانواده‌ها بستری برای سرگرم شدن همه اعضای خانواده در کنار یکدیگر نیز به شمار می‌رفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای اولین بار ساخت مسابقه‌ای صد در صد ایرانی در رسانه ملی صورت می‌گرفت قطعا نقاط ضعفی هم داشته‌ایم اما با همه توان تلاش می‌کنیم برای فصل دوم این نقصان‌ها را برطرف کنیم تا ساخت مسابقه‌های ایرانی به قدری در میان شبکه‌های تلویزیونی جا بیفتد که شبکه‌های ماهواره‌ای از بازی‌های ایرانی در مسابقات‌شان الگوبرداری کنند.

توجه به سخنان مقام معظم رهبری و برجسته‌سازی هویت فرهنگی

ارغوانی با اظهار خرسندی از ساخت برنامه‌ای مبتنی بر صحبت‌های مقام معظم رهبری مبنی بر  توجه به حفظ فرهنگ ایرانی بیان داشت: صحبت‌های مقام معظم رهبری برای‌مان به نوعی تعیین مسیر کرد. در این بیانات به وضوح به تاثیر بازی‌های رایانه‌ای و تاثیرگذاری فرهنگی از طریق این بازی‌ها بر جوان ایرانی اشاره شده بود. در حالی که ما در فرهنگ خودمان بازی هایی داریم که با کمترین داشته‌های مان انجام می‌شود. این گونه بود که با تمرکز بر این بیانات طرح «ایرانیش» شکل گرفت. توجه به هویت ایرانی مبنای تولید این مسابقه بود. امروزه بسیاری از ورزش‌هایی که در میادین رسمی دنیا مثل المپیک دنبال می شوند مبدع آن کشور ایران بوده است که متاسفانه به آن‌‌ها نپرداخته‌ایم.

توجه به خط قرمزهای اقوام ایرانی در مسابقه «ایرانیش»

هر چند طراحی یک مسابقه بر مبنای آداب و سنن هر قوم می‌تواند ضمن ایجاد یک نقطه قوت با کمی بی‌دقتی به حاشیه‌ای بزرگ برای آن برنامه تبدیل شود، اما «ایرانیش» از این خوانِ دشوار به خوبی عبور کرد. تهیه‌کننده این برنامه پیرامون این ادعا بیان داشت: پرداختن به اقوام مختلف بدون عبور از خط قرمزهای قومیت‌های ایرانی یکی از نقاط قوت این مسابقه بود که با توجه به اهمیت اقوام در حفظ وحدت کشور و ارزش بی بدیلِ آن، اتاق فکر برنامه به خوبی بر این مساله تمرکز داشت.

مردم از دیدن نمادهای ایرانی لذت می‌برند

ارغوانی با اشاره به دکور اختصاصی این برنامه که برای بازی‌های ایرانی طراحی شده بود، توضیح داد:در حوزه دکور یکی از بزرگترین دکورهای حال حاضر برنامه‌های تلویزیونی را «ایرانیش» به خود اختصاص داده اما اذعان می کنم طرح ادغام نمادهای ایرانی و فضای مدرن برای جذب مخاطب جوان، شاید طرح مناسبی نبوده است. زیرا به این نتیجه رسیده‌ام اگر نمادهای ایرانی در دکور بیشتر بود، ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می‌کرد. زمانی که پیامک‌ها را خواندم و خانواده‌‌هایی که به مسابقه می‌آمدند این سوال را می‌پرسیدند که چرا المان های ایرانی بیشتری در دکور وجود ندارد،من متوجه شدم که مردم هویت‌شان را دوست دارند و لذت می‌برند که نمادهای آن را بیشتر ببینند.

وی در ادامه به جوایز سه گروه برتر این مسابقه در فصل اول اشاره کرد و اظهار داشت: در فینال این مسابقه که گروه‌های اول تا سوم مشخص شدند برای هر یک به ترتیب  ۱۵۰ میلیون، ۱۰۰ میلیون و ۵۰ میلیون تومان وجه نقد در نظر گرفته شد که به خانواده‌های برتر اهدا خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>