سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب

کودک؛ نه سیاست می‌شناسد، نه وطن!

koodak-felestini

تعدادی از هنرمندان [در داخل و خارج از کشور] با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در فضای مجازی، از مردم مظلوم فلسطین دفاع و حملات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند.

سوره سینما – حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار وحشیانه و بی‌رحمانه مردم فلسطین باعث شد، هنرمندان سینما و تلویزیون [داخلی و بین‌المللی] با انتشار پست‌هایی در صفحات شخصی خود [اینستاگرام، توییتر، فیسبوک]، حملات تروریستی رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین مخصوصا زنان و کودکان را محکوم کردند.

«اصلاً فرقی نمی‌کند، کودک چه فلسطینی باشد، چه یهود. چه خاورمیانه‌ای، چه خاور نزدیک، چه دور. چه اروپایی، چه امریکایی، چه آفریقایی، چه آسیایی… «کودک، کودک است». کشور نمی‌شناسد. وطن نمی‌شناسد. سیاست نمی‌شناسد. بالایی و پایینی نمی‌شناسد. فقیر و غنی نمی‌شناسد. مقدس و غیر مقدس نمی‌شناسد. تصمیم نمی‌گیرد. کودک فقط کودک است. تجسم معصومیت است. این قدرتمندان و سیاست گزارانند که در جنگ‌های رو در روی عریان و در جنگ‌های نیابتی می‌کُشند. سربازان خودشان را، سربازان رو به رو را. مردم را. و… کودکان را… بزرگترها نهایتاً انتخابی دارند! ولی کودک انتخاب نمی‌تواند. هراس و وحشت آن چشم‌ها، قلدران را با همه القاب چپ و راستشان، محکوم می‌کند. این چشم‌ها محکم‌ترین سند جنایت سیاست‌گزاران و آتش افروزان و جنگ‌افروزان و سرکوب‌کنندگان است.»

این جملاتِ رضاکیانیان در واکنش به جنایات اخیر در فسلطین اشغالی بود که در صفحه اینستاگرام‌اش منتشر شد.

نویدمحمدزاده، پیمان معادی، فرشته حسینی، امیرحسین رستمی، رسول صدرعاملی، حبیب رضایی، نعیمه نظام‌دوست، اشکان خطیبی، پرویز پرستویی، امیرحسین صدیق، انوش معظمی، نگین معتضدی و… از جمله هنرمندانی بودند که به این جنایت هولناک واکنش نشان دادند.

برخی از هنرمندان با انتشار یک ویدئو یا یک تصویر و برخی دیگر نیز با نوشتن جملاتی مثل: «عروسک‌های دنیا، یتیم می‌ماندند اگر دختر نبود»- «آیا کودکان باید شاهد چنین جنایاتی باشند؟ آیا قدرتمندان حاضرند کودکانشان در چنین شرایطی زندگی کنند؟ فرقی نمی کنه کجای دنیا باشیم، هر جای این دنیا باشیم، این اتفاق محکومه، مردم بی پناه چه گناهی کرده‌اند که قدرت‌ها می‌خواهند با هم بجنگند»- «کودکی شوکه از بمباران‌های مهیب غزه، سوالی بزرگ، با این شوک ویرانگر روان و روح او در آینده چگونه التیام خواهد یافت؟»، که به ترتیب جملاتی از حبیب رضایی، نعیمه نظام‌دوست و پرویز پرستویی بود به این حملات تروریستی واکنش نشان دادند.

از دنیرو تا بنکسی

اما این واکنش‌ها تنها محدود به ایران نبود. و بسیاری از چهره‌های شناخته شده سینمایی و هنری در جهان نیز به این حملات واکنش نشان دادند.

رابرت دنیرو، خاویر باردم، پنه لوپه کروز، جان استوارت، زین مالک، راجر واترز، بنکسی، جی کی رولینگ، راسل براند، منال عیسی، ناتالی پورتمن و… از جمله هنرمندانی بودند که به این جنایات واکنش نشان دادند.

رابرت دنیرو و ناتالی پورتمن ازجمله چهره‌هایی بودند که واکنش تندی نسبت به ای جنایات داشتند.

اما رابرت دنیرو، اظهارات تندی علیه حمایت امریکا از اسرائیل بر زبان راند. او گفت: مقصر اصلی این ماجرا امریکاست؛ مطمئن باشید اگر امریکا از اسرائیل حمایت نمی‌کرد، تل‌آویو هرگز جرئت دست زدن به چنین اقدامی را نداشت.

«ناتالی پورتمن» بازیگر یهودی سرشناس هالیوود و متولد فلسطین اشغالی، نیز چندی پیش در جریان گفتگو با یک رسانه عربی قانون «کشور ملی یهود» در پارلمان رژیم صهیونیستی را نژادپرستانه و اشتباه توصیف کرد. پورتمن حتی جایزه جنسیس ۲۰۱۸ که از سوی اسرائیل به شخصیت‌های برتر یهودی اهدا می‌شود و یک‌میلیون دلار ارزش دارد را رد کرد. او گفته بود: «متأسفانه زندگی مردم و حیات شخصی آن‌ها به تصمیم سیاستمداران وابسته است. من امیدوارم همگان برای مردم و همسایگانشان عشق و محبت فراهم و شرایطی را ایجاد کنند که همه باهم زندگی کنند.»