سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

چند خبر کوتاه از سینما و تلویزیون/ فیلم دارنده خرس نقره‌ای برلین به تهران می‌آید

Natural-Light

«نور طبیعی» به کارگردانی دِنِژ ناگ، کارگردان دارنده خرس نقره‌ای برلین، در بخش سینمای سعادت سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود.

به گزارش سوره سینما، فیلم سینمایی «نور طبیعی» اولین ساخته بلند دِنِژ ناگ، کارگردان مجارستانی است که پیش از این در بخش مسابقه هفتادویکمین جشنواره فیلم برلین حضور داشته و جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را به نام این کارگردان ثبت کرده است.

دِنِژ ناگ این فیلم را بر اساس کتابی با همین عنوان به قلم پل زاودا با مشاوره تاریخ‌دان مشهور کریستین اینگواری، ساخته است. تاریخ‌دانی که کتاب مشهور او «بوداپست تحت محاصره»، به تحلیل همین دوره تاریخی می‌پردازد.

داستان این فیلم مرتبط با جنگ دوم جهانی است. زمانی که اتحاد جماهیر شوروی اشغال شده و ایشتوان اسمیتکا، کشاورز ساده مجارستانی، به عنوان سرجوخه در گروهی پارتیزانی فعالیت می‌کند. در راه روستایی دور افتاده، گروهان او زیر آتش دشمن قرار می‌گیرد و وقتی فرمانده کشته می‌شود، اسمیتکا چاره‌ای ندارد جز آنکه بر ترس خود غلبه کند و فرماندهی واحد را در میان هرج و مرج به دست گیرد.

دِنِژ ناگ دانش آموخته دانشگاه تئاتر و فیلم بوداپست است و مدت یک سال را نیز در آکادمی فیلم برلین در مقام دانشجوی مهمان گذرانده و از درس‌های اساتیدی چون والسکا گرایزباخ بهره برده است. فیلم کوتاه او، «باران نرم» در بخش دو هفته کارگردانان چهل و پنجمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده است.

معرفی فیلم‌های بخش جلوه‌گاه شرق جشنواره جهانی فجر

۱۲ فیلم بلند ایرانی و خارجی و ۱۰ فیلم کوتاه ایرانی و خارجی در بخش جلوه‌گاه شرق سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به رقابت می‌پردازند.

بخش رقابتی جلوه‌گاه شرق در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شاهد رقابت ۲۲ فیلم بلند و کوتاه ایرانی و خارجی خواهد بود.

در فهرست فیلم‌های بلند این بخش، سه فیلم سینمایی «سیارک» به کارگردانی مهدی حسینی‌وند، «صحنه‌زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی و «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» به کارگردانی حبیب احمدزاده سینمای ایران را نمایندگی می‌کنند.

در کنار این سه فیلم، فیلم‌های «۲۰۰ متر» ساخته امین نایفه از اردن، «در کنار دریا» ساخته آکیو فوجی موتو از  ژاپن، «آنیما» ساخته چاو جینلینگ از چین، «من به آتش می‌زنم» ساخته لی‌تای گیوم از کره جنوبی، «در میان سایه‌ها» ساخته اردم تپه گز از ترکیه، «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» ساخته رامین رسولی از افغانستان، «به زیر آسمان و زمین» ساخته روی عریضه از لبنان، «سلمی» ساخته یوسف البلوشی از عمان و «جاده‌ای به بهشت» ساخته باقیت موکول و دستان ژاپار اولو از قرقیزستان در بخش جلوه‌گاه شرق به رقابت می‌پردازند.

Fiff38

در فهرست فیلم‌های کوتاه راه‌یافته به بخش جلوه‌گاه شرق این دوره از جشنواره، دو فیلم «واداشته» به کارگردانی سیاوش گرجستانی و «من ایرانی‌ام» به کارگردانی علیرضا کاویان‌راد از ایران حضور دارند.

در بخش فیلم‌های کوتاه خارجی، «دهکده رهاشده» به کارگردانی مریم کاپانادزه از گرجستان،‌ «آنیا» ساخته لطیف لطیف‌سوی از آذربایجان، «گرازها» ساخته غلامرضا جعفری از افغانستان، «رفاه کودکان» ساخته هونگ یئون از کره جنوبی، «لعل» ساخته گوکالپ گونن از ترکیه، «شب‌های نانتونگ» ساخته لئوپولد دو ولف و اما کیان ژو از چین، «کوهستان سرخ» ساخته کمل حرب از لبنان و «بیت‌لحم ۲۰۰۱» ساخته ابراهیم هندل از فلسطین نیز به رقابت می‌پردازند.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

داوران بخش عکس ششمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) معرفی شدند

طی حکمی از سوی بهزاد رشیدی دبیر ششمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، داوران بخش عکس این جشنواره معرفی شدند.

davaran farda fest

محمدمهدی رحیمیان، فرهاد فخریان و سروش کیایی آثار دریافت شده توسط بخش عکس جشنواره فردا را داوری و ارزیابی خواهند کرد.

ششمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) با هدف معرفی فعالیت‌ها، توانمندی‌ها و دستاوردهای کشور در بخش‌های مختلف علمی، فناوری، نوآوری و صنعتی توسط جهاد دانشگاهی هنر با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیری بهزاد رشیدی برگزار می‌شود.

سفر تاریخی اسلامی جیم الخلیلی به ایران، سوریه، تونس و اسپانیا در «علم و اسلام» از شبکه چهار

مجموعه مستند سه قسمتی «علم و اسلام – science and islam» از روز شنبه، اول تا دوشنبه، سوم خرداد، در قالب برنامه (چهار سوی علم) ساعت ۲۲ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

در این مجموعه جیم الخلیلی ، فیزیکدان به کشورهایی چون ایران، تونس، عراق و مصر می رود تا درباره دانشمندان بزرگ جهان اسلام – که دستاوردهای علمی حال حاضر جهان وابسته به آنان است – بیشتر بداند.

زبان علم، امپراطوری منطق و قدرت تردید، عناوین هریک از قسمت های این مجموعه است.

Islam and Science

برای الخلیلی متولد بغداد این نیز سفر شخصی است و در سفرهایش فرهنگ متنوع و بیرونی را کشف می کند که با یادگیری و وسواس با علم جذاب است.

این مستند داستان قابل توجهی از دستاوردهای اغلب نادیده گرفته شده از دانشمندان اسلامی اولیه قرون وسطی از وضعیت ریاضیدان بزرگ الخرایزی، که بسیار کار کرد تا سنت ریاضی را که اکنون به عنوان جبر شناخته می شود به اثبات رساند، تا ابن سینا، پیشگام داروهای اولیه که از قوانین پزشکی او هنوز تا قرن بیستم استفاده می شود، است.

«چهار سوی علم» به همت تامین برنامه شبکه چهار سیما هر شب ساعت ۲۲ یک مستند جذاب و دیدنی و البته بکر و جدید را از سراسر دنیا تقدیم علاقمندان و مخاطبان شبکه چهار می کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>