سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۹ ق.ظ چاپ مطلب

حق پخش رو کی داده، کی گرفته

sajad-noroozi

مدیر مجموعه سینما آزادی در گفتگویی از تلاش فدراسیون فوتبال برای گرفتن حق پخش بازی‌های تیم ملی فوتبال خبر داده است.

به گزارش سوره سینما، روز گذشته مدیر مجموعه سینما آزادی در گفتگو با مهر اعلام کرده است فدارسیون فوتبال از سینماهای طرح پخش زنده فوتبال خواسته از حق پخش دهند. سجاد نوروزی در این راستا افزوده است: «فدراسیون فوتبال می‌گوید من حق پخش خودم را از اکران فوتبال در سینماها می‌خواهم و اگر سینماها بخواهند بازی فوتبال را روی پرده اکران کنند، باید حق پخش آن را به ما بپردازند و اداره اماکن بر مبنای همین نامه، دیگر نمی‌تواند مجوز نمایش بازی‌های بعدی تیم ملی را به سالن‌های سینمایی بدهد.»

موضوع حق پخش، یکی از داغ‌ترین مباحث در سال‌های گذشته بوده و هست. زمانی که فدراسیون فوتبال در دوران تاج و کفاشیان نیز معتقد بود تلویزیون باید حق پخش تلویزیونی فوتبال‌های لیگ برتر و آزادگان را پرداخت کند، امری که هیچ‌گاه محقق نشد. حتی در برهه‌ای نزاع میان تلویزیون و فدارسیون به عدم پخش و البته تهدید فدراسیون برای فروش پخش فوتبال از شبکه‌هایی غیر از شبکه‌های صداوسیما سوق یافت. تهدیدی که هیچگاه عملی نشد.

نوروزی  در گفتگوی خویش به این مهم نیز اشاره کرده است که تلویزیون در تمام این سال‌ها بازی‌های تیم ملی را پخش کرده؛ اما حق پخشی به فدراسیون فوتبال پرداخت نکرده است.

البته نکته مهم آن است که بازی‌های بین‌المللی عرصه‌ای فراتر از چارچوب‌های فدراسیون فوتبال است و فروش حق پخش تلویزیونی مسابقاتی چون جام ملت‌های آسیا نیز در اختیار کنفدراسیون آسیا است، نه فدراسیون فوتبال. به عبارتی اگر تلویزیون قصد پخش قانونی مسابقات فوتبال تیم ملی را دارد، بایستی به خرید حق پخش برآمده از قرارداد فی مابین کنفدراسیون آسیا و شبکه مادر پخش‌کننده – که عموماً Bein Sport است – اقدام کند. در این باره فدراسیون روشنگری خاصی نکرده است.

باید به این نکته نیز اشاره کرد بازی‌های ملی عموماً برای مردم در کشورهای مختلف به صورت رایگان پخش می‌شود و درآمد شبکه‌های تلویزیونی در این مسیر، حق پخش‌های کلان تبلیغاتی قبل، میانه،‌ بعد از مسابقه فوتبال است.