سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب

بحران اکران: تهیه‌کننده فیلم نمی‌دهد،‌ سینمادار خواهان تعطیلی است

cinema-tatil

عدم توافق در شورای صنفی نمایش خبر از بحرانی در آینده می‌دهد. با طولانی شدن صف اکران به‌زودی شاهد اعتراضات تازه‌ای خواهیم بود.

سوره سینما – روز یکشنبه ۲۳ خردادماه شورای صنفی نمایش جلسه‌ای با موضوع ورود فیلم‌های تازه به چرخه اکران برگزار می‌کند. این در حالی است که دو اتفاق قابل‌توجه برای سینمای ایران پس از بازگشایی اردیبهشت ماه رخ داده است. نخست فاجعه فروش فیلم‌هاست که اعداد و ارقام منتشر شده از سوی معاونت سینمایی نشان می‌دهد مخاطبان سینمایی تمایلی به تماشای فیلم‌ها ندارند. این مهم در ایام برگزاری جشنواره جهانی فجر هم مشهود بود، جایی‌که سالن‌های سینمایی خالی از مخاطب بود.

اما وضعیت دوم را سینماداران رقم زده‌اند. آنان از هفته گذشته تهدید به تعطیلی سالن‌های سینما، در صورت استمرار وضعیت فعلی کرده‌اند و البته خواستار حمایت مالی برای جبران خسارت‌های وارد شده‌اند. با وجود دستور به بازگشایی در همین ایام بسیاری از سینماداران اقدامی برای گشایش سالن‌های خود نکرده‌اند. برای مثال رهگذران خیابان طالقانی شاهد بسته بودن سینما شهر قشنگ بوده‌اند یا در میدان انقلاب عدم گشایش سالن‌های سینمایی میدان مشهود است.

محمدرضا صابری، دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران کشور پیشتر هم گفته بود «نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان سینمایی نوشتیم و در آن از تعطیلی یک سوم سینماهای سراسر کشور خبر دادیم و خواستار حمایت مالی حداقلی از پنج فیلم دینامیت (مسعود اطیابی)، چپ‌راست (حامد محمدی)، درخت گردو (محمدحسین مهدویان)، انفرادی (مسعود اطیابی) و عروسی مردم (مجید توکلی) شدیم که تهیه‌کنندگان این آثار را راضی به نمایش فیلم‌هایشان در این شرایط کنند.»

صابری رقم حمایت را حدود ۲ میلیارد تومان عنوان کرده بود و مدعی شده بود در این وضعیت کسی به دنبال سود نیست.

در جلسه شورای نمایش بحث بر سر این بوده که با اکران دو فیلم کمدی سینما را نجات دهند. گویا یکی از این فیلم‌ها «دینامیت» است که پیشتر در مجرای ممیزی موفق به اکران نشده بود؛ اما حالا سیدابراهیم عامریان، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دینامیت» به خبرگزاری مهر گفته است «واقعیت این است در شرایطی که فیلم‌ها فروشی در گیشه ندارند، ما هم تمایلی به اکران فیلم خود نداریم. بالاخره ما در مقام سازندگان فیلم «دینامیت» برای تولید آن هزینه کرده‌ایم و اگر در شرایط فعلی تن به اکران آن بدهیم، اتفاق بدی که برای فیلم‌های دیگر در طول یک‌سال و نیم گذشته افتاده است، برای فیلم ما هم رخ می‌دهد. این مشکلی اصلی ماست؟»

راه دیگری که سینماداران برای درآمدزایی برگزیده بودند اکران فوتبال و مسابقات انتخابی جام جهانی بود که با ادعای حق پخش فدراسیون فوتبال همراه بود. حالا قرار است جلسه دیگری در سه‌شنبه ۲۵ خردادماه برگزار شود. هرچند برخی مدعی‌اند اختلاف اصلی در جلسه یکشنبه بر سر نحوه کمک سازمان سینمایی به اکران پیش رو است. گویا صاحبان فیلم‌ها درخواست دریافت کمک بلاعوض سازمان سینمایی پیش از اکران شده‌اند؛ اما سازمان سینمایی اعلام کرده است تنها تا رقم مشخصی از فروش فیلم‌ها را تضمین می‌کند و این مبلغ بین سینماداران و صاحبان فیلم پس از اکران تقسیم خواهد شد. موضوعی که در بازگشایی پیشین نیز به نوعی رخ داده بود و با تأمین نشدن مبلغ مدنظر برخی تهیه‌کنندگان از ادامه اکران طفره رفتند.

تداوم این وضعیت در درازمدت به معنی انباشت فیلم پشت در اکران و شکست تجاری بخش اعظمی از فیلم‌ها به سبب ترافیک اکران است. هرچند مشخص نیست چرا در چنین وضعیتی که اکران فیلم‌ها نامشخص است، برخی هنوز در تولید و ساخت فیلم اصرار می‌ورزند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>