سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۵۰ ب.ظ چاپ مطلب

روایت نجات آدم‌ها در مجموعه مستند «حق حبس»

Haghe-habs

مجموعه مستند «حق حبس» روایتی از نجات آدم‌هایی که به دلیل عدم توانایی پرداخت جرایم مالی در زندان هستند به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرزاد خوشدست در شبکه مستند تولید شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط‌عمومی شبکه مستند، این مجموعه تولید جدید شبکه مستند سیماست و به‌زودی در ۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای پخش خواهد شد.

خوشدست در این باره گفت: ازآنجاکه من از حدود ده سال قبل من در فضاهای مختلف مثل زندان و بازداشتگاه‌ها آثاری را در این باره ساخته و چنین جریانی را در تعامل با مجرمان مختلف تجربه کرده‌ام، مدیر سابق شبکه مستند، آقای سلیم غفوری که در جریان کارهای قبلی‌ام بودند، به من پیشنهاد دادند که این بار سراغ آدم‌هایی برویم که به‌خاطر عدم توانایی پرداخت رقمی در زندان هستند.

وی افزود: اینها صرفاً جرایم مالی مثل کلاهبرداری و… نیستند بلکه خیلی از آنها افرادی هستند که برای بخشودگی جرمشان دادگاه یا شاکی محکوم به پرداخت دیه و مبالغی برای آزاد شدنشان کرده است. حتی در بین آنها کسانی هستند که به دلیل مهریه در زندان هستند و با چند سکه می‌توانند آزاد شوند. مواردی هم وجود داشت که مجرم قتلی را مرتکب شده و شاکی بعد از پیگیری‌های زیاد راضی شده بود تا با پرداخت دیه رضایت دهد، البته بعضاً این قتل‌ها غیرعمد یا تصادف و سانحه هستند.

این تهیه‌کننده گفت: در زندان‌های کشور در حال حاضر جمعیت زیادی به دلایل مادی گرفتار هستند و بخش عمده‌ای از این افراد می‌توانند با کمک خیرین، سازمان‌ها و ارگان‌هایی مثل ستاد دیه و مؤسسات خیریه که تعدادشان هم زیاد است، آزاد شوند. اما بخش عمده کاری که باید برای این معضلی که هست انجام شود، فرهنگ‌سازی است. یعنی ما می‌توانیم با فرهنگ‌سازی در این مسیر جریان‌سازی کنیم. مثلاً الان در حال نزدیک شدن به عید فطر هستیم و مردم می‌توانند خمس و زکات و فطریه‌شان را به افرادی که محتاج هستند اختصاص دهند. ما افرادی را داریم که بیش از یک دهه به دلیل مبالغی که شاید امروز رقمی نیست در زندان‌ها هستند. باید به اینها کمک شود.

وی افزود: در حق حبس، علاوه بر انعکاس ماجرای هرکدام از زندانی‌ها مددکاری حضور دارد که با آنها همراه می‌شود. انتخاب این مددکار و اتفاقاتی که رقم می‌زند هم موضوع دیگری است که او درباره‌اش گفت: کاراکتر اصلی این مجموعه یک مددکار به اسم حسین شیخ است که سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کند. مددکار علاوه بر آنکه مثل یک وکیل خیرخواه جریان را پیگیری می‌کند، مانند روانکاو هم با مجرم حرف می‌زند و سعی می‌کند او را آرام کند.

پژوهش، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این مجموعه مستند را فرزاد خوشدست بر عهده داشته و از دیگر عوامل آن می‌توان به راوی و مشاور اجتماعی: حسین شیخ، تصویربردار: مهدی مولایی، صدابردار: مهدی محتشم صفا، تدوین: هانیه جلوخانی، صداگذاری: شاهین خاکپور، اتالوناژ و تیزر: فرشاد شهلایی، دستیار کارگردان: مریم موسوی، مشاور حقوقی: علیرضا سبزواریان – یونس کریمی، مدیر تولید: دُری رضایی و دستیار تهیه: بهرام سفیدی اشاره کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>