سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ دی ۱۳۸۹ در ۱۱:۰۴ ق.ظ چاپ مطلب

تولید فیلم مستند بلند «زن مبارز» در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

توليد فيلم مستند بلند «زن مبارز» در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي

سوره سینما: فیلم مستند بلند «زن مبارز» از جدیدترین تولیدات «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» به کارگردانی “پناه برخدا رضایی” است که پس از تصویربرداری در چند کشور دنیا، در مرحله تدوین قرارگرفته است

سوره سینما: فیلم مستند بلند «زن مبارز» از جدیدترین تولیدات «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» به کارگردانی “پناه برخدا رضایی” است که پس از تصویربرداری در چند کشور دنیا، در مرحله تدوین قرارگرفته است

بنابر گزارش «سوره سینما» به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این فیلم مستند پیرامون زندگی شجاعانه ی سرکار خانم مرضیه حدیدچی (دباغ) یکی از زنان مبارز ایران و از چهره های شناخته شدۀ انقلاب اسلامی، به مرحله تولید درآمده است.

بر پایه این گزارش، خانم دباغ در سال ۱۳۱۸ در شهر همدان و در خانواده ای مذهبی و فرهنگی متولد شد و تحصیلات خود را از مکتب خانه آغاز کرد و از معلومات پدر در یادگیری قرآن و نهج البلاغه بهره فراوان برد. زمانی که وی در سال ۱۳۳۳ با محمد حسین دباغ ازدواج کرد، سرفصل جدیدی در زندگی اش آغاز گردید و سپس عازم تهران شد تا همزمان با تحصیلات علوم دینی، فعالیت های سیاسی خود را ادامه داد.

با ورود به تشکیلات تحت هدایت شهید آیت ا… سعیدی، فعالیتهای سیاسی او بیشتر شد و پس از شهادت آیت ا.. سعیدی در سال ۱۳۴۹، به مبارزه خود شدت بخشید تا سرانجام در سال ۱۳۵۳ توسط ساواک دستگیر و به همراه دختر نوجوانش (رضوانه) تحت شدیدترین شکنجه ها قرار گرفت. اما وی مقاومت کرد و در زندان نیز به مبارزات خود ادامه داد و به تقابل نظریه های ایدئولوژیکی اسلام با گروههای مارکسیستی پرداخت.

پس از آزادی از زندان، از کشور خارج شد و در پایگاه های نظامی واقع در لبنان و سوریه، آموزش های رزمی و چریکی را طی کرد و با گروه روحانیت مبارز خارج از کشور زیر نظر شهید محمد منتظری همکاری نمود و در بسیاری از حرکت ها و فعالیت های مبارزان در خارج از کشور، راهپیمایی ها، تظاهرات و اعتصابات و … شرکت فعال داشت.

مرضیه دباغ پس از هجرت امام خمینی (ره) به پاریس در سال ۱۳۵۷، به خیلِ یاران ایشان پیوست و لحظاتی گرانمایه را برای خویش رقم زد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور بازگشت و در مَصدر بسیاری از امور، بویژه فرماندهی سپاه همدان و مسئولیت بسیج خواهران قرارگرفت و در سه دوره، نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی بود. علاوه بر آن در دانشگاه علم و صنعت ایران و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس پرداخت و هم اکنون نیز قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی است.

گفتنی است که عوامل تولید فیلم مستند بلند «زن مبارز» که به مدت ۹۰ دقیقه، در «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» تولید شده، به این شرح است: محقق و کارگردان: پناه برخدا رضایی، مشاور پروژه: سردار جمشید ایمانی، مدیر تصویربرداری: اصغرآذری پیشکناری، صدابردار: احسان ملکوتی، تدوین و صداگذاری: قاسم خدابنده لو؛ با حضور: سرکار خانم مرضیه حدیدچی (دباغ)، تهیه کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی- پناه برخدا رضایی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>