سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۹ ب.ظ چاپ مطلب
مدیر پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان عنوان کرد:

حرکت المپیاد به سمت توسعه و ارتقای سینمای کودک/ امسال نوجوانان پذیرفته‌نشده هم توسط مربیان آموزش می‌بینند

Habib-ilbeigi

حبیب ایل‌بیگی گفت: در «المپیاد فیلمسازی نوجوانان» توجه ما به سمت مقوله سینمای کودک و نوجوان و توسعه و ارتقای این سینما است. ما در این حوزه تربیت فیلمساز برای سینمای کودک ورودی ضعیفی داریم چرا که‌ اساسا برای این حوزه نیرو تربیت نمی‌شود.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان، حبیب ایل‌بیگی مدیر پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با اشاره به تاریخچه برگزاری «المپیاد فیلمسازی نوجوانان»، گفت: «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران»، حلقه‌ مفقوده‌ای بود که در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران، نبودش به چشم می‌آمد.

او ادامه داد: فقدان این بخش از آن‌جا احساس می‌شد که این جشنواره مختص کودک و نوجوان بود اما صاحبان آثاری که در جشنواره شرکت می‌کردند، بزرگسالان بودند و درواقع نوجوانان حضور فعالانه‌ای در جشنواره مختص به خودشان نداشتند. در جشنواره‌های معتبر کودک در سراسر دنیا، بخشی با عنوان «Kids for Kids»  وجود دارد که در آن فیلم‌های ساخت بچه‌ها برای خودشان نمایش داده می‌شود.

* یادگیری مهارت‌‌های زندگی بازدهی حداقلی المپیاد

ایل بیگی با اشاره به شکل‌گیری «المپیاد فیلمسازی نوجوانان» در دوره بیست و نهم جشنواره بر اساس نظرات کارشناسی، اظهار داشت: دو دوره اول و دوم این المپیاد تنها به نوجوانانی اختصاص یافت که فیلم ساخته بودند. اما از دوره سوم، بخش «ایده» نیز اضافه شد تا از این طریق به جای صحبت مستقیم درباره سینما، درباره موضوعاتی چون کار جمعی و گروهی انجام دادن، توجه به خلاقیت، ایده‌پردازی، پرورش ایده و نقش همفکری در رسیدن به یک ایده خوب برای فیلمسازی صحبت کنیم.

او متذکر شد: این‌گونه حتی اگر بچه‌ها در آینده جذب سینما هم نشوند، توانایی‌ها و مهارت‌هایی را که در مسیر زندگی برایشان مفید است، یاد می‌گیرند.

متولی سینمای کودک در بنیاد سینمایی فارابی در ادامه به توسعه این رویداد اشاره کرد و گفت: سال ۹۷ بعد از دومین دوره برگزاری المپیاد که من در آن‌جا به عنوان مشاور دبیر جشنواره کودک حضور داشتم، به تماشای آثار المپیاد فیلمسازی نشستم. اغلب فیلم‌های نوجوانان با موضوعات اجتماعی ساخته شده بود. بعد از تماشای اتمسفر موجود در المپیاد و تماشای آثار، شورایی را تشکیل دادیم با عنوان «شورای سیاست‌گذاری المپیاد» که در آن نمایندگانی از ارگان‌هایی چون حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، انجمن سینمای جوانان ایران و بنیاد سینمایی فارابی دور هم جمع شدند و با آسیب‌شناسی دو دوره المپیاد درباره چرایی برگزاری المپیاد به بحث و تبادل نظر پرداختند.

او ادامه داد: ماحصل به دست آمده، مشخص اضافه شدن بخش «ایده» به المپیاد و حضور اساتید سینمای کودک به عنوان منتور در کنار نوجوانان برای راهنمایی مناسب شرکت‌کنندگان بود و نکته دیگر تأکید بر اینکه آثار ارسالی نوجوانان باید در حوزه کودک و نوجوان باشد.

* هدف؛ بروز خلاقیت در نوجوانان/ توجه ما در «المپیاد» می‌تواند به سمت توسعه و ارتقای سینمای کودک و نوجوان باشد

ایل‌بیگی گفت: بر این اساس هدف ما صرفااین نیست که از دل چنین رویدادی سینماگر بیرون بیاید بلکه بچه‌ها در چند روز برگزاری در یک فضای شاد و مفرح درباره سرفصل‌هایی‌ کارگروهی ‌انجام ‌می‌دهند که در نهایت باعث بروز خلاقیت در آنها خواهد شد.

او گفت: در «المپیاد فیلمسازی نوجوانان‌ ایران» توجه ما می‌تواند به سمت مقوله سینما‌ی کودک و نوجوان و توسعه و ارتقای این سینما باشد. ما در این حوزه ورودی ضعیفی داریم چرا که‌ اساسا برای این حوزه نیرو تربیت نمی‌شود. «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» یکی از بسترها برای تربیت این نیروی مهم برای آینده سینمای کودک و نوجوان به شمار می‌آید.

او در ادامه این گفت‌وگو درباره یکی از اتفاقات  این دوره در این راستا گفت: امسال تصمیم گرفتیم که تمام نوجوانانی که برای شرکت در المپیاد این دوره اثر فرستادند، در این رویداد مشارکت داشته باشند. بر این اساس قرار بر این شد تا حتی نوجوانانی که آثارشان در این دوره پذیرفته نشده هم توسط مربیان دیگری جدا از منتورهای المپیاد، آموزش ببینند و درباره آثارشان بحث و گفت‌و‌گو صورت بگیرد.

ایل‌بیگی اظهار داشت: در این المپیاد، برنده شدن و بازنده شدن معنا ندارد و در این مرحله به هیچ وجه نباید برای نوجوانان ایجاد حس رقابت کاذب ایجاد کرد.

او اظهار داشت: جالب است بدانید که در هر دوره، استقبال نوجوانان غیر تهرانی از المپیاد فیلمسازی نوجوانان بیشتر از پایتخت‌نشینان بوده است این نشان دهنده این است که نیاز جامعه نوجوانان کشور به این رویدادها برای رسیدن به عدالت فرهنگی ضروری است.

قطعاً مشارکت نوجوانان ایران از جای جای کشور عزیزمان و لزوم توجه بیشتر به نوجوانان آینده‌ساز کشور ایجاب می‌کند تا این رویداد که تنها برنامه برای خود نوجوانان در حوزه سینمای کشور است تقویت شده و حرکت در راستای «عدالت فرهنگی» بیش از گذشته دنبال شود.

پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان، امسال همزمان با سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۱۷ تا ۲۱ مهرماه برگزار خواهد شد


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>