سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ آذر ۱۴۰۰ در ۴:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب

اولین جلسه «شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه کودک» در ساترا برگزار شد

satra-neshast

اولین جلسه «شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه کودک» سه‌شنبه دوم آذر در سالن جلسات سازمان تنظیم‌مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی ساترا؛ در اولین جلسه «شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه کودک» زهرا روشن‌دل مدیرکل تنظیم و تدوین مقررات ساترا، عاطفه موسوی و محمدمهدی امیدوارعسکری از جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ)، محمود علیپور رئیس انجمن تخصصی کودک و رسانه، حسین حق‌پناه مدیر کدومو، آسیه حسینی‌نیکو مدیر کابینا و سجاد اسم‌حسینی مدیر مسئول و صاحب امتیاز کودک‌پرس حضور داشتند.

تدوین الزامات رده‌بندی سنی

در ابتدای جلسه روشن‌دل مدیرکل تنظیم و تدوین مقررات ساترا در رابطه با نحوه شکل‌گیری قرارگاه کودک ساترا و فعالیت‌های صورت گرفته تاکنون در آن را توضیح داد و نظام مسائل حوزه کودک و رسانه را برای حاضران در جلسه تببین کرد.

وی تاکید کرد تدوین الزامات رده‌بندی سنی از امور مهمی است که ساترا تلاش کرده است تا در این حوزه نظام جامع و نوینی را ارائه دهد. در ادامه ضمن بیان ضرورت تشکیل شورای مشورتی با فعالان حوزه کودک برای ارتقای عملکردهای مربوط به حوزه کودک خواستار ارائه نظرات و چالش‌های حاضران در این نشست شد.

باتوجه به نظام مسائل و نزدیکتر شدن به عملیات و اجرای کارها در جلسه تعریف کار با فعالان کودک صورت گرفت.

امنیت و فروش داده‌های کودکان

در ادامه جلسه عاطفه موسوی از جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ)، مسئله امنیت و فروش داده‌های کودکان را مسئله‌ای چالشی عنوان کرد که با توجه به مهم بودن آن،  به این موضوع به شکلی سطحی پرداخته شده است.
موسوی با مطرح کردن مسئله نقش خانواده و عدم صلاحیت برای مرجع بودن افزود: نقش خانواده در فضای مجازی و آسیب‌های جدی  به کودکان  مسئله بسیار مهمی است و ما امروزه به قوانین جدیدتر و تخصصی‌تری در این زمینه نیازمندیم.

در ادامه محمدمهدی امیدوارعسکری نیز ایجاد نشست‌ تشکیل کارگروه‌های این چنینی برای رفع مشکلات کودکان را ضروری دانست و ضمن استقبال از دستورالعمل رده‌بندی سنی برای بررسی این سند اعلام آمادگی کرد.

حمایت بیشتر از سمن‌ها

محمود علیپور رئیس انجمن تخصصی کودک و رسانه نیز در این جلسه گفت: از سمن‌ها باید بیشتر حمایت شود تا بتوانند بدون دغدغه فعالیت کنند. محتوای جشنواره‌ها و آرشیوها می‌تواند در ارائه محتوا به ما کمک کند تا علاوه بر مسائل سرویسی، در ارائه محتوای مطلوب هم اثر‌گذار باشیم؛ به علاوه باید نظارت بیشتری بر جشنواره‌های کودک داشت و از خروجی آن‌ها نیز کمک گرفت.

لایه‌بندی مسئولیت و راهکارها

حسین حق‌پناه مدیر کدومو در این جلسه با طرح چند سوال بیان کرد: باید مشخص شود که چرا می خواهیم صیانت کنیم! و چه کسی میخواهد صیانت کند! هنوز سواد رسانه با این همه گروه تبدیل به گفتمان نشده و اصلا نیازی به آن معنا به وجود نیامده است.

وی افزود: با ایجاد و شکل‌گیری یک وضعیت مطلوب است که والدین نقش محوری پیدا خواهند کرد و با آگاهی خواهان صیانت از حقوق کودکان خود می‌شوند. نگاهی به تجربه کشورهای دیگر این را نشان می‌دهد که باید علاوه بر ایجاد حس مسئولیت برای والدین، اختیار و ابزار نیز به آنها بدهیم. تنها و بدون حمایت عمومی نمی‌توان کاری کرد. باید مجموعه‌های بیشتری از سمن‌ها در این جلسات باشند و لایه‌بندی مسئولیت و راهکارها ضروری است.

نوجوان کودک نیست

آسیه حسینی‌نیکو مدیر کابینا با اشاره به این موضوع که مسائل فنی مثل قفل کودک دیگر به تنهایی مشکلات و چالش‌های کودکان را حل نمی‌کند، پیوست میخواهد و باید متفاوت عمل شود، گفت: مسئله نوجوان مهم است و باید به تفاوت‌های آن توجه کرد. نوجوان کودک نیست و راهکارهای مختص به کودک  به درد نوجوان ها نمی‌خورد. همین‌طور باید توجه داشت که تنظیم‌گری از بیرون و به‌صورت ظریف اعمال شود تا تاثیر‌گذار باشد وگرنه اثری نخواهد داشت.

شبکه‌سازی و اثربخشی در حوزه کودک

سجاد اسم‌حسینی مدیر مسئول و صاحب امتیاز کودک‌پرس در بخش دیگری از جلسه بیان کرد: با شبکه‌سازی و معرفی افرادی که می‌توانند همراهی کنند اثربخشی بیشتری می‌توان در این حوزه داشت. قطعا با گرد هم آمدن افرادی که در این زمینه تخصص دارند می‌توان نسبت به مسائل و چالش‌ها، راهکارهای عملی‌تری ارائه داد.

در نهایت بعد از تقسیم کار و مشخص شدن  جلسه آتی قرار بر این شد حاضران نظرات خود راجع به سند رده‌بندی سنی را اعلام کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>