سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ آذر ۱۴۰۰ در ۴:۵۱ ب.ظ چاپ مطلب
در نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» مطرح شد:

نمایش ۱۷۹ فیلم در جشنواره/ اهمیت نمایش مستند و وسیع‌تر شدن مخاطب

neshast-haghighat

محمد حمیدی‌مقدم گفت: نمایش مستند و وسیع‌تر شدن مخاطب و چرخه اقتصادی برای ما مهم‌تر است اما جشنواره‌ها را نفی نمی‌کنیم؛ جشنواره کارکرد و اهمیت خود را دارد و با همه آن‌هایی که با سیاست‌های ما همگام باشند، کار می‌کنیم.

به گزارش سوره سینما، نشست رسانه‌ای محمد حمیدی‌مقدم دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» دوشنبه ۱۵ آذرماه به صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از پخش آیاتی از قرآن مجید، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با اشاره به اینکه امسال سومین باری است که از این جایگاه با دوستان رسانه‌ای صحبت می‌کند، توضیح داد: ما پس از پشت سر گذاشتن دوره متفاوت چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در سال گذشته که همراه با همه‌گیری ویروس کرونا بود و جشنواره را برخط کرد، شاهد پیشتازی، رشد و دگرگونی در ارتباط با مخاطبان بودیم. خوشبختانه دوره گذشته جشنواره مسیری رو به رشد داشت و بر جشنواره‌های دیگر کشور تاثیر گذاشت.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: براساس این روند و زیرساخت برخط، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان کاری تازه، شروع به کار کارشناسی و خطاگیری دوره گذشته کرد؛ شورای سیاستگذاری بسیار سریع‌تر نسبت به ادوار گذشته تشکیل شد و برنامه‌ریزی دوره جدید را با نگاهی به آینده و پیک جدید کرونا انجام داد، درنتیجه تصمیم بر این شد که مسیر برخط را به عنوان مسیر جدی جشنواره امسال هم ادامه دهیم، روی آن سرمایه‌گذاری کنیم و رفع خطاها را در پیش گیریم بنابراین در شورای سیاستگذاری تصویب شد که با توجه به رفع بیماری ویروس کرونا نگاهی نیز به اجرای فیزیکی جشنواره داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: خوشبختانه در هفته گذشته با رشد مخاطبان در سالن‌های سینمایی، موافقت شد که اجراهای فیزیکی به شکلی محدود در جشنواره داشته باشیم، درنتیجه جشنواره پانزدهم «سینماحقیقت» هم به صورت برخط و هم به شکل محدود فیزیکی برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره پانزدهم «سینماحقیقت» تصریح کرد: ما امسال با توجه به تاثیر ویروس کرونا و وضعیت التهاب سرمایه گذاری در مراکز فرهنگی، پیش‌بینی کرده بودیم که باید روندی نزولی در ارایه آثار به جشنواره داشته باشیم که این اتفاق در دبیرخانه کاملا مشهود بود به طوری که امسال تعداد ۵۵۱ اثر به دست ما رسید که نسبت به دوره گذشته کاهش داشت.

حمیدی‌مقدم در ادامه با ارایه آماری از آثار رسیده به دبیرخانه بیان کرد: امسال برای اولین بار شرط اولین نمایش آثار در جشنواره «سینماحقیقت» را لحاظ کردیم، این امر باعث شد که برخی آثار دیگر واجد شرایط حضور در جشنواره نباشند، بنابراین تعداد آثار واجد شرایط برای ورود به جشنواره ۴۴۰ فیلم بود که نهایتا در بخش مستند کوتاه ۳۰، نیمه بلند ۲۸، بلند ۲۳، آوینی ۲۹، و سینمای ایران خارج از مسابقه هشت فیلم در جشنواره حضور پیدا کردند، با‌توجه به وضعیت موجود تلاش کردیم تا ۱۱ فیلم که به موضوع «کرونا» می‌پردازند نیز در بخش خارج از مسابقه اکران داشته باشند.

حمیدی مقدم عنوان کرد: ۵۳ فیلمساز از ۲۱ استان و ۲۶ شهر در جشنواره شرکت داشتند که خوشبختانه نشانگر طیف وسیع تصویر حوزه مستند است. در بخش بین‌الملل ۲۶۱۱ فیلم از ۷۳ کشور درخواست حضور در جشنواره را داشتند که درنتیجه ۱۲ فیلم بلند، هفت مستند نیمه‌بلند و ۱۰ فیلم کوتاه در بخش مسابقه بین‌الملل این دوره از جشنواره حضور دارند. همچنین سه فیلم بلند، ۲ نیمه بلند و ۲ فیلم کوتاه ایرانی به این لیست اضافه خواهد شد و منتخب بهترین آثار را هم نمایش خواهیم داد.

neshast haghighat (2)

در ادامه و در بخش پرسش و پاسخِ دبیر جشنواره با اهالی رسانه، پرسشی از علیرضا رحیم بصیری خبرگزاری تسنیم خوانده شد. سوال مطرح شده بدین شرح بود: «همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین معضلات در سینمای مستند موضوع پخش و دیده شدن آثار است که رقم خوردن آن می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات مستندسازان را برطرف کند. جشنواره «سینماحقیقت» و متولی برگزاری آن یعنی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سالیان اخیر به خوبی توانسته‌اند محفلی را برای دیده شدن آثار مستند در قالب جشنواره فراهم کنند اما سوال این است که مرکز گسترش چه برنامه‌های دیگری برای بهتر دیده شدن فیلم‌ها بعد از برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» به ویژه برای فیلم‌هایی که تهیه‌کننده شخصی دارند و به همین واسطه از حمایت‌های کمتر مراکز فیلمسازی برخوردار هستند، دارد؟ آیا مرکز برنامه‌ای برای خرید و عرضه آنان یا عرضه تعاملی آنان همراه با خود تهیه‌کننده اثر داشته است یا در آینده خواهد داشت؟»

دبیر جشنواره در پاسخ به این پرسش گفت: در ۲ سال گذشته بحثی در زیرساخت توسعه و بخش بازرگانی مرکز مطرح شده که هدف آن توسعه طیف مخاطبان است به همین دلیل اکران برخط راه‌اندازی شد، متاسفانه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا نمی‌توانستیم به سوی اکران فیزیکی رویم. کار اکران برخط را در ابتدا با فیلم‌های مرکز شروع کردیم و در ادامه دیگر آثار تولید شده هم حمایت خواهند شد. ضمن این که اگر بحث بودجه به نتیجه برسد بحث حمایت از آثار مستند مستقل نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

مسعود پویا از روزنامه همشهری در پرسشی مکتوب مطرح کرد: «یکی از دغدغه‌های شما در دورانی که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بودید، توجه به توزیع و پخش فیلم مستند بوده است به همین دلیل طرح «اکران حقیقت» را راه اندازی کردید. در این مدت فقط چند مستند نمایش داده شده و با رفتن شما از مرکز احتمالا این طرح فراموش می‌شود. ضمانتی برای ادامه این مسیر و نمایش فیلم‌هایی که در جشنواره پذیرفته می‌شوند، وجود دارد؟»

دبیر جشنواره پاسخ داد: حرکتی که به سینما و رشد آن کمک می‌‌کند، در هر دوره‌ای قابل پیگیری‌ست، اکران سینمای مستند به صورت برخط که گزینه‌ای جدا از اکران فیزیکی و جذاب برای سینماگران مستند به شمار می‌رود. امیدوارم که با رفع کامل بیماری و باز شدن سینماها، پاتوق‌های فرهنگی فیزیکی ابتدا توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سپس از سوی بخش خصوصی بتوانند به سراسر کشور اضافه شوند و اکران برخط در کنار شکل فیزییکی در سراسر کشور برپا شود.

در ادامه زهرا منصوری از خبرگزاری مهر پرسش خود را به ‌صورت تلفنی درباره حذف فیلم‌ها و وجود بخش شهید آوینی مطرح کرد و گفت که به اعتقاد بخشی از مستندسازان این حرکت باعث جدا شدن مستند‌های مقاومت از دیگر آثار می‌شود.

حمیدی مقدم در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: در شورای سیاستگذاری دوره پانزدهم جشنواره «سینماحقیقت» و با بررسی‌های کارشناسانه، ابتدا قرار شد که شورای مشاورانی برای انتخاب آثار شکل گیرد اما از آن‌جایی که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی متولی اصلی این جشنواره است، فکر کردیم که پیوستن شورای مشاوران می‌تواند ایجاد شبهه کند درنتیجه این مساله عملی نشد. شاید کشور ما تنها جایی در دنیا باشد که در جشنواره‌هایش از هیات انتخاب استفاده می‌کند و بابت انتخاب‌هایش جواب می‌دهد در تمامی جشنواره‌ها آثار منتخب را با نظر مستقیم دبیر جشنواره اعلام می‌کنند.

او افزود: قواعد جشنواره را باید پذیرفت، هر فستیوالی با قواعد و زیبایی‌شناسی خود آثار برگزیده را انتخاب می‌کند. گروه انتخاب همواره با خودشان سلیقه می‌آورند و باید بگویم در هر وضعیت از انتخاب آثار، سلایق هیات انتخاب لحاظ می‌شود و گریزی از آن وجود ندارد، این جشنواره نیز از آن مستثنی نیست.

حمیدی‌مقدم در ادامه تاکید کرد: بخش «شهید آوینی» قسمتی جنبی یا سنجاق شده به جشنواره نیست بلکه بخشی ویژه برای جشنواره  است که همانند دیگر جشنواره‌های معتبر دنیا فیلم‌های آن را با محتوا و بسته مخصوص به خود، به اکران درمی‌آورند. «شهید آوینی» بخش جدانشدنی جشنواره است و کسانی که آثار خودشان را به این بخش ارسال می‌کنند، فیلم‌هایی با کیفیت دارند که نمایانگر رنگین‌کمانی از آثار ملی است. این بخش جایزه جداگانه هم دارد و شاهد ساخت آثاری بسیار جسورانه در این بخش هستیم.

علیرضا مرادی از خبرگزاری ایرنا نیز در پرسش مکتوب خود از دبیر جشنواره اعلام کرد: «بخش بین‌الملل جشنواره «سینماحقیقت» در ادوار مختلف یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های آن بوده است. این دوره چه فیلم‌های خاصی در این بخش دارید که تماشایش را به دوست‌داران سینمای مستند توصیه می‌کنید؟»

حمیدی‌مقدم در پاسخ به این پرسش توضیح داد: جشنواره «سینماحقیقت» همواره درگاه و محلی برای ارایه فیلم‌های بین‌المللی بوده است که شاید خیلی‌ها امکان دنبال کردن‌شان را نداشته باشند. امسال هم حق قانونی نمایش فیلم‌ها را پرداخت و سعی کرده‌ایم گنجینه و منتخب خوبی آماده کنیم که چند مورد آن را مثال می‌زنم؛ فیلم خوب «نمسیس، الهه انتقام» از کشور سوئیس که تاکنون ۱۰ تا دوازده جایزه مهم گرفته و فیلمی مهم و مشاهده‌محور است در جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد. فیلم جذاب دیگر، مستندی درباره درگیری داعش به اسم «صبایا» است که آن هم جوایز بسیاری کسب کرده. همچنین برای کسانی که به سینمای داستانی علاقه دارند پرتره جذابی به نام «جانگو‌جانگو» داریم که خیلی هم سر و صدا کرده بود و محور آن گفتگویی با تارانتینو است. همچنین ۲ مستند «پیش از خاموش شدن نور» از سینمای مراکش و همچنین در بخش مسابقه بلند مستند «مامور نفوذی» از کشور شیلی و اسپانیا را به دوست‌داران سینمای مستند پیشنهاد می‌کنم.

سحر قناعت از خبرگزاری صداوسیما درباره بحث کارآفرینی و مستندهایی که در حوزه کرونا اکران می‌شود، پرسید که دبیر جشنواره پاسخ داد: جشنواره‌ها در مسیر رشد خود اتفاقاتی را از سر می‌گذرانند. در این دوره از جشنواره نیز تصمیم بر آن شد که تعداد بخش‌های جنبی جشنواره کاهش یابد برای مثال بخش «کرونا» در دوره چهاردهم به خوبی دیده نشد، چنین بخش‌هایی همیشگی نیست و با مشارکت ارگان‌ها و سازمان‌ها طراحی می‌شود درنتیجه برای تمرکز در بخش‌های ملی و «شهید آوینی» تصمیم گرفتیم که بخش‌های جنبی را کم کنیم.

در ادامه امید پویانفر از خبرگزاری ایلنا درباره تعداد آثار مستندی که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از آن‌ها حمایت کرده است و در جشنواره حضور دارند، پرسشی مطرح کرد که دبیر جشنواره پاسخ داد: همکاران من در بخش ارتباطات و اطلاع‌رسانی باید آمار دقیق این بخش را اعلام کنند اما ۲۲ اثر تولید شده در مرکز متقاضی شرکت در جشنواره «سینماحقیقت» بودند که به شکل طبیعی ۱۲ و یا ۱۳ اثر آن به جشنواره راه پیدا کردند، البته در این میان درصد مشارکت مرکز برای فیلم‌های مختلف گوناگون است. باید اظهار خوشحالی کنم که افراد در شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی نیز آثار مستند تولید می‌کنند، البته باید آسیب‌شناسی‌‌ای انجام شود و نهاد‌های متمرکزی برای ساخت آثار مستند شکل گیرند.

در ادامه پرستو فرهادی از خبرگزاری ایسنا پرسید که چرا فیلم «خلیج‌فارس» ناگهان از جشنواره کنار گذاشته شد که حمیدی مقدم توضیح داد: من نمی‌خواهم به‌صورت مصداقی و درباره یک فیلم خاص صحبت کنم بلکه باید به استانداردها توجه کرد، فهرست‌نهایی اعلام شده نظر هیات انتخاب است و باید به آن احترام گذاشت. البته باید بگویم که وسواس من کمی دوستانم را آزرده کرده اما چون کار مستند ثبت اسناد است ما نیز باید تک به تک کارهای‌مان را سندنگاری کنیم، قسمت نمره‌دهی به آثار نیز همان‌گونه کار کرده و همه سندهای چگونگی انتخاب آثار موجود بوده و مرکز دخل و تصرفی نداشته است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه تصریح کرد: مستند «خلیج‌فارس» روی پرتال جشنواره ثبت‌نام نکرد اما چون کارگردان این اثر می‌خواست در جشنواره فیلم فجر حضور یابد و قانون این جشنواره پذیرش فیلم‌ها در جشنواره «سینماحقیقت» است به مرکز مراجعه کرد، در ادامه قرار شد که فیلم «خلیج فارس» یک بار بازبینی شود تا شاید امکان نمایش آن در بخش خارج از مسابقه مهیا باشد و صرفا کمکی برای اکران آن اثر در جشنواره فیلم فجر باشد، من درباره آثار ارزشگذاری نمی‌کنم اما مدت زمانی که تولید یک کار طول می‌کشد، نمی‌تواند ملاک درستی برای شرکت در جشنواره‌ها تلقی شود.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در پاسخ به سوال محمد کلهر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره مهم‌ترین چالشی که مدیر بعدی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و همچنین دبیر دوره آتی جشنواره با آن مواجه خواهد بود، گفت: صحبت درباره چالش‌ها فرصتی مفصل می‌خواهد که بعد از برگزاری جشنواره می‌توان به آن پرداخت مانند این چالش که چگونه باید بی واسطه با مستندسازانی صحبت کنیم که در سال‌های اخیر جای خود را بیشتر باز کرده‌اند و همین باعث شده است با مشکلات بیشتری مواجه شوند. فشار بیش از حدی که روی تیم برگزاری و شخص دبیر جشنواره وارد می‌شود نیز بسیار طاقت فرساست که می‌تواند به عنوان چالشی دیگر شناخته شود.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: نگاهی که رو به آینده دارم این است که حتما باید جلسات کارشناسی در‌ حوزه تعارض منافع در آینده شکل بگیرد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان متولی تولید مستند، نقش خود را داشته باشد چون به خیلی از مستندسازانی که در این مرکز فیلم تولید می‌کنند، در حوزه‌های بیرون از آن، ظلم می‌شود و برخی احساس می‌کنند که این فیلم‌ها با سفارش مرکز در بخش‌های مسابقه قرار می‌گیرند. البته تمام دوره‌های گذشته جشنواره «سینماحقیقت» به خوبی برگزار شده است اما مسائل مختلفی هم دارد که باید به صورت مبسوط درباره آن صحبت کرد تا با تعامل و همگرایی بیشتر بتوانیم در جشنی که برای سینمای مستند کشور برپا می‌شود، حضور پیدا کنیم.

در ادامه دبیر جشنواره در پاسخ به پرسش مکتوب امیرحسین اشرفی از خبرگزاری پانا مبنی بر این که این روزها انتظار می‌رود سینمای مستند نمایش دهنده مشکلات و مسائل باشد، آیا در فیلم‌های ارسالی به موردی برخورد کردید که به دلیل نمایش شرایط موجود ناگزیر به حذف یا تعدیل آن باشید، گفت: در هیاهویی که برای بعضی فیلم‌ها ایجاد می‌کنیم می‌بینیم که با سر و صدای زیادی همراه می‌شوند اما در دل‌شان چیزی از تهور، جسارت و شجاعت وجود ندارد. اگر نگاه دغدغه‌مند و جستجوگر در آثار به چشم می‌خورد، حتما به دنبال آن می‌گشتیم، برآیند نگاه هیات انتخاب چیزی است که در سبد اکران جشنواره می‌بینیم. باز هم می‌گویم برای من ارزشمند است که مستند‌هایی ساخته شوند که به قدری جسورانه باشند تا دبیر جشنواره برای اخذ اکران آن‌ها از ارگان‌های مربوطه اجازه گیرد اما امسال تمامی آثار حاشیه امن را رعایت کرده بودند.

مهسا بهادری از خبرگزاری خبرآنلاین هم پرسید: «سال گذشته برای نخستین بار بخش «کرونا» در جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت و امسال برای دومین بار این بخش را داریم. پارسال فیلم‌های شاخص و درخشان در این حوزه زیاد نبودند، آیا پس از گذشت یک سال و فاصله گرفتن از روزهای اوج کرونا، تولیدات سینمای مستند در این حد بوده است که باز هم بخشی به کرونا اختصاص داده شود؟»

او پاسخ داد: ما بخش «کرونا» را امسال در نظر نگرفتیم اما برای ارج نهادن به فیلمسازانی که برای ترسیم این واقعه حاشیه خطر را پذیرفتند پس از انتخاب آثار،۱۱ مستند درباره بیماری کرونا را اکران می‌کنیم. امیدوارم در سال آینده نیز شاهد فیلم‌های درخشانی درباره این بیماری باشیم.

حمیدی‌مقدم در ادامه در پاسخ به پرسش رضا منتظری خبرنگار خبرگزاری سینماپرس درباره ضرورت تولید آثار اجتماعی امیدبخش و تلاش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این باره گفت: قطعا نگاه امیدبخش و شادابی در سینمای مستند با وجوه دیگر سینما متفاوت است اما زیر لایه امید و ارایه راهکار برای آن مورد توجه سینمای مستند بوده است. بیش از امید، جستجوگری و جسارت ‌و پیگیری فیلمساز مدنظر ما و قطعا شما قرار دارد.

او چگونگی سرایت امید به مستندها را تابعی از وضعیت جامعه خواند و ادامه داد: طبیعتا فیلمی که امسال با شرایط سخت مردم در همه‌گیری ویروس کرونا ساخته می‌شود از شرایط جامعه متاثر است اما هدف ما ساخت فیلم سفارشی نیست؛ آنچه نیاز داریم از ایران امروز به جهان مخابره کنیم زندگی و یا بررسی یک معضل اجتماعی در عین امید به آینده است، در عین اینکه درگیری با مسائل اقتصادی و اجتماعی را نشان می‌دهیم اما بارقه‌ای از زندگی و حل مشکلات را هم می‌توانیم داشته باشیم، اتفاقی که نه در همه مستندها اما در بخش‌های زیادی فعلا رنگ باخته‌اند. تزریق امید نه فرمایشی است و نه سفارشی؛ باید این امید در ذات مستند موجود باشد تا کارکردهای آینده‌نگرانه داشته باشد.

neshast haghighat (1)

حمیدی‌مقدم در ادامه در پاسخ به پرسش مرضیه فرزعلیان از پایگاه خبری تحلیلی سوره‌سینما درباره جشنواره‌های خارجی مورد تایید «سینماحقیقت» و همکاری با آن‌ها اظهار کرد: جشنواره‌ها هر کدام مسائل خاص خود را دارند اما به لحاظ کیفی درجه‌بندی می‌شوند. جشنواره‌های مستند برجسته برای فیلمسازان شناخته شده‌ هستند و بخش بین‌الملل ما هم با آن‌ها کار می‌کند اما وضعیت فعلی سینمای مستند از اراده مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خارج است؛ این مرکز با تعدادی مستندساز کار می‌کند و سعی دارد اثرشان را تنها در سبد جشنواره‌های معروف قرار ندهد.

او یادآور شد: در رشد و تعالی سینمای مستند، جشنواره‌های خارجی چندان اعتبار ویژه‌ای برای ما ندارند بلکه بیش از اهمیت به جشنواره خارجی، ارتباط با توده وسیع‌تری از مخاطبان آن کشور مهم است. حضور در میان جمع کوچکی از مخاطبان یک جشنواره دردی را دوا نمی‌کند. خبر مهم و خوش این است که فیلمی که از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یا به صورت شخصی تولید می‌شود، بتواند در کشور تاجیکستان یا حتی در کشورهای اروپایی به نمایش درآید. این نمایش و وسیع‌تر شدن مخاطب و چرخه اقتصادی مهم‌تر است اما جشنواره‌ها را نفی نمی‌کنیم؛ جشنواره کارکرد و اهمیت خود را دارد و با همه آن‌هایی که با سیاست‌های ما همگام باشند، کار می‌کنیم.

محمدصالح حجت‌الاسلامی از پایگاه خبری یکتاهنر نیز از دبیر جشنواره «سینماحقیقت» پرسید: «در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، فیلمی جنجالی یا فیلمی با موضوع اجتماعی خاص و پر چالش و تنش داشتید که هیات انتخاب بدون هیچ مشکل یا فشار آن را پذیرفته باشد؟»

دبیر جشنواره پاسخ داد: امسال چندان فیلم چالش‌ برانگیزی به‌هنگام انتخاب نداشتیم. شاید بعد از اکران آثار با چالش روبه‌رو شویم. امروز چیزی درباره روزهای برگزاری نمی‌گوییم چون جشنواره‌ محل کشف و هیجان‌های ناگهانی است.

در پایان داود کنشلو از خبرگزاری ایکنا درباره برگزاری آنلاین جشنواره و مسیر اکران پرسید و حمیدی‌مقدم در پاسخ خاطرنشان کرد: ما توانستیم ریل‌گذاری جشنواره را دوگانه کنیم؛ این دوره هم به صورت برخط و آنلاین و هم اکران فیزیکی در پردیس سینمایی چارسو که خانه جشنواره است، برگزار می‌شود. این طراحی را شکل دادیم که در خانه جشنواره آثار برای تعداد مشخصی از صاحبان آثار و اهالی رسانه نمایش داده شود. جشنواره برای برگزاری برخط و آنلاین آثار از درگاه www.irandocfest.ir که سایت اصلی جشنواره است، استفاده کرده و از طریق این سایت می‌توان به تمام اطلاعات جشنواره دسترسی پیدا کرد، امکان خرید بلیت نیز فراهم است و از سامانه برخط نماوا امکان خرید تک بلیت برای تماشای آثار وجود دارد. این خبر را نیز همین‌جا اعلام می‌کنم که با همکاری مدیر موزه سینما مانند سال ۹۸ سه سانس اکران برای نمایش آثار حاضر در جشنواره «سینماحقیقت» در نظر گرفته شده است.

حمیدی‌مقدم در پایان و در جمع‌بندی این نشست رسانه‌ای بیان کرد: در این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» سعی کرده‌ایم بحث‌های محتوایی را هم مدنظر داشته باشیم. یکی از وظایف اصلی جشنواره طراحی برنامه‌هایی برای جوشش‌های فکری به ویژه برای جوان‌هاست در همین زمینه کارگاه‌های آموزشی برپا می‌شود.

او در ادامه با معرفی این کارگاه‌ها مطرح کرد: احمد ضابطی جهرمی با کارگاه «مستند هیبرید» در این دوره حضور دارد که کار آموزشی درجه یکی است. احمد الستی سمیناری کارگاهی با موضوع «فیلم جستار» برگزار می‌کند که موضوعی مهم است و در جهان درباره‌اش بحث می‌شود. محمدرضا عباسیان کارگاه «تهیه و تولید مستند در بحران» را خواهد داشت و سعید فرجی کارگاه «مستندسازی در مناطق جنگی» را برگزار خواهد کرد. همچنین مهدی آزادی کارگاه «تصویربرداری در سینمای مستند» و حمید نجفی‌راد کارگاه «تدوین در سینمای مستند» را خواهند داشت.

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» با اشاره به بخش «فیلم‌ خبر» هم توضیح داد: در این بخش صاحبان آثار و منتقدان صحبتی خواهند کرد و مشروح آن به صورت زنده از درگاه‌های جشنواره پخش می‌شود. همچنین بخش «بازار فیلم» به کتابخانه ویدیویی‌ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی لینک شده است تا اکثر فیلم‌های مرتبط با بازارهای خارجی برای عرضه و فروش در آن ارایه شوند.

حمیدی‌مقدم همچنین با اشاره به قیمت بلیت برای سامانه‌های برخط تاکید کرد: قیمت تماشای هر فیلم در بخش‌های فیلم کوتاه، نیمه بلند و بلند به ترتیب شش، هشت و دوازده هزار تومان است.او درباره بخش پیچینگ پنل هم توضیح داد: ۱۰۵ طرح به این بخش رسیده بود که از میان آن‌ها ۲۱ طرح پذیرش شد و مستندسازان باید ابتدا یک دمو یا تریلر سه دقیقه‌ای آماده کنند و بعد در هفت دقیقه و در جریان یک گفتگوی زنده، طرح خود را ارایه دهند.

حمیدی‌مقدم با اشاره به دو بزرگداشتی که امسال برای اساتید سینمای مستند برگزار می‌شود بیان کرد: امسال برای آقایان ارد عطارپور و حبیب الله والی‌نژاد بزرگداشت برگزار می‌شود. همچنین فیلم «زعفران» ابراهیم مختاری که با همکاری فیلمخانه مرمت شده در بخش مرور آثار این فیلمساز نمایش داده می‌شود.

او در پایان با اشاره به ورک‌شاپ‌ها و مسترکلاس‌های بین‌المللی که سال گذشته با استقبال خوبی مواجه شده بود درباره عنوان‌های این کارگاه‌ها در دوره پانزدهم خاطرنشان کرد: دیوید چاراپ کارگاه «هنر تدوین مستند»، هلنا ترشتیکوا کارگاه «مستند به شیوه تایم لپس»، کرستن جانسون کارگاه «اخلاق حرفه ای در تصویربرداری»، میشل نول کارگاه «راهکارهای پخش جشنواره ای» و پیتر همیلتون کارگاه «راهکارهای پخش اینترنتی و استریمرها» را  برگزار خواهند کرد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>