سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ دی ۱۴۰۰ در ۳:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب

منیر قیدی؛ تنها نماینده کارگردانان زن در فجر۴۰

منیر قیدی

چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور ۲۲ فیلم در بخش مسابقه برگزار می‌شود که در لیست اسامی فیلمسازان حاضر، منیر قیدی تنها فیلمساز زنی است که نماینده جامعه زنان فیلمساز در این دوره خواهد بود.

سوره سینماهدیه حدادی‌اصل: طبق روال هر ساله در جشنواره فیلم فجر ترکیبی از فیلم های فیلمسازان مرد و زن را شاهد هستیم، بانوان سینمای ایران با تعداد محدودی که دارند اما پا به پای کارگردانان مرد در عرصه فیلمسازی فعالیت می‌کنند، حرف برای گفتن دارند و چه بسا در این سال‌ها هم تراز خیلی از کارگردانان مرد فیلم ساخته‌اند.

برای بررسی وضعیت کارگردانان زن سینمای ایران کیفیت اهمیت بیشتری بر کمیت دارد چرا که تعداد آن‌ها به‌مراتب بسیار پایین‌تر از کارگردان مرد است اما بااین‌حال همین زنان توانستند فیلم‌های ماندگاری را در سینمای ایران ثمر بخشند، جوایز زیادی را کسب کنند و نامشان را به خوبی در تاریخچه سینمایی کشور به ثبت رسانند.

هرسال در جشنواره فیلم فجر حداقل دو الی سه فیلم از بانوان فیلمساز را شاهد هستیم اما امسال، منیر قیدی تنها کارگردان زن جشنواره محسوب می‌شود که یکی از فیلم‌های مهم جشنواره را کارگردانی کرده است.

منیر قیدی؛ لیسانس مدیریت فرهنگی هنری و کارگردان جوان سینمای ایران است که کار هنری خود را با بازیگری، دستیار کارگردانی و منشی صحنه بودن، آغاز کرده تا سال ۱۳۹۱ که مجموعه تلویزیونی «حتی اگر شب باشد» را کارگردانی کرد و پس از آن با فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» در جشنواره سی و پنجم خوش درخشید و توانست در بسیاری از رشته‌ها کاندید دریافت سیمرغ شود و در نهایت فیلمش سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین جلوه‌های ویژه بصری و استعداد درخشان بهترین فیلم اولی را دریافت کند.

از همین رو و با شناختی که از سینمای این کارگردان زن داریم، انتظار می‌رود که فیلم جدید او در جشنواره چهلم نیز مورد استقبال قرار گیرد و جوایز زیادی را دریافت کند.

دسته دختران

«دسته دختران» به‌عنوان دومین ساخته این فیلمساز مانند فیلم پیشین او در ژانر دفاع مقدس ساخته شده است. این فیلم محصول مشترک حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی است که تنها نماینده کارگردانان زن در جشنواره چهلم فیلم فجر محسوب می‌شود.

«دسته دختران» به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری است که روایتی آزاد از مقاومت دختران ایرانی در روزهای آغازین دفاع مقدس است و به جنگ ۳۴ روزه خرمشهر در شروع حمله رژیم بعث به ایران می‌پردازد.

منیر قیدی در «دسته دختران» راویِ مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است. او با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه‌به‌خانه خرمشهر، اولین تصویرِ سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است.

نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و صدف عسگری «دسته دختران» را بازی می‌کنند و حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، محمد صدیقی‌مهر و مهدی حسینی‌نیا ترکیب کامل آن را شکل می‌دهند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>