سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ شهریور ۱۳۸۹ در ۱:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب
«محمد صادق جعفری» مستند ساز:

مستقیم گویی و شعار دادن از ضعف‏های فیلمهای مذهبی است

مستقیم گویی و شعار دادن از ضعف‏های فیلمهاي مذهبی است

سوره سینما : «محمد صادق جعفری» معتقد است که یکی از ضعف های فیلم مذهبی روی آوردن به مستقیم گویی و شعار دادن است.

سوره سینما : «محمد صادق جعفری» معتقد است که یکی از ضعف های فیلم مذهبی روی آوردن به مستقیم گویی و شعار دادن است.

به گزارش سوره سینما ، او که فیلم های متعددی در زمینه مسائل مذهبی ساخته است، در گفت و گو با «سینما تجربی» گفت: تولیدات در عرصه ساخت مستند های مذهبی تقریبا زیاد است اما متاسفانه این تولیدات حرفه ای و هدفمند نشده اند. معمولا فیلم های مذهبی فیلم هایی بسیار سطحی و دم دستی هستند.

او در ادامه به ذکر دلایل ضعیف بودن فیلم های مذهبی پرداخت و گفت: شاید یکی از دلایل مهم این امر این است که اساسا فیلمسازان ما دغدغه ساخت فیلم مذهبی ندارند. به عبارت دیگر ساخت فیلم مذهبی پله پرشی برای ساخت فیلم در عرصه های دیگر است. بنابراین فیلمساز به یک موضوع کم اهمیت و تکراری در قالب فیلمی کلیشه ای و سطحی اکتفا می کند. در صورتی که ساخت فیلم مذهبی باید یک دغدغه برای فیلمساز باشد تا به دنبال آن برود و برای آن تحقیق و پژوهش درستی انجام دهد. معمولا ساخت فیلم مذهبی مسیری است که فیلمساز از رهگذر آن اهداف دیگری را دنبال می کند.

کارگردان فیلم کوتاه « طلب خیر» افزود: از طرفی وقتی فردی فیلمی می سازد که سوژه ای تاثیر گذار دارد بقیه هم سعی می‏کنند به دنبال ساخت مشابه آن فیلم بروند و به این ترتیب از یک فیلم موفق چندین نسخه تکراری ساخته می شود.

او در ادامه افزود: برخی دوستان نیز دغدغه فیلمسازی دارند اما فیلم هایشان حرفه ای و جذاب نیست. دلیل این امر نیز  این است که ما در فیلم ها به ویژه فیلم های مذهبی، تقدس را آنچنان بالا می بریم که دیگر جایی برای تفکر باقی نمی گذاریم. مثلا برای ایام خاصی فیلم می سازیم که در آن ایام دیدن این فیلم احساس مخاطب را برمی انگیزاند اما در نهایت هیچ تفکر و اندیشه جدید و یا آگاهی به او نمی دهد. ما فقط توانستیم درلحظه احساس مخاطب را تحریک کنیم. تلویزیون هم به این مشکلات دامن می‏زند چرا که مادام در حال تولید و پخش فیلم های کلیشه ای، سطحی و بدون دیدگاه جدید است و با این کار مردم دچار دلزدگی نسبت به مفاهیم مذهبی می کند.

او در ادامه گفت: مثلا در مورد حضرت علی (ع) فیلم های متعددی ساخته شده است اما هیچ کدام به ما آگاهی جدیدی اضافه نکرده اند و ما را به فکر هم فرو نمی برند. در حالی که نکات متعددی که در نهج البلاغه وجود دارد، می تواند موضوعاتی برای ساخت مستندهای مذهبی باشد.

او درمورد ساخت فیلم های قرآنی افزود: درمورد فیلم های قرآنی ما هنوز نیاموخته ایم که چطور می‏توانیم مفاهیم را از آیات استخراج کرده و طرح و فیلمنامه بنویسیم.

جعفری در ادامه درباره برگزاری جشنواره های مذهبی گفت: از طرفی برگزار کردن جشنواره ها هم دردی از این مشکلات دوا نمی کند. من یک سال در جشنواره تصویر عاشورا فیلم داشتم و یک سال هم داور بودم و فیلم های مذهبی بسیاری دیدم که اغلب با مشکلاتی که عنوان شد همراه بوده اند. تا وقتی جشنواره های مذهبی با هدف درست و مشخصی برگزار نشوند، امید به بهبودی فیلم های مذهبی از این طریق نیست.

او در پایان گفت: با این همه، من فکر می کنم تفکر، تحقیق و تلاش لازمه فیلساز مذهبی است و همه اینها محقق نمی شود مگر با بوجود آمدن دغدغه در فیلمساز، که این حرکت نیز، به فضای آموزشی نیاز دارد. ما باید به روحانیت و آدم های مذهبی بیاموزیم که به روز باشند و همه سعی کنیم نگاه مردم را به مسائل مذهبی مثبت کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>