سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۳:۲۹ ب.ظ چاپ مطلب
نتیجه بررسی هیئت کارشناسی ساترا اعلام شد؛

منعی برای انتشار «جیران» وجود ندارد

Jeyran-Satra

نتیجه جلسه رسیدگی و نظر هیئت کارشناسی تخصصی، به‌منظور بررسی مشابهت سریال‌های «جیران» و «آهوی من مارال» که ششم بهمن در ساترا برگزار شده بود، اعلام شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی ساترا؛ در راستای شکایت نویسنده و کارگردان سریال «آهوی من مارال»، شعبه ۳۶ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید صدر، اجرائیه‌ای مبنی بر ضرورت حذف شباهت‌ها توسط تهیه‌کننده سریال «جیران» صادر کرد؛ با توجه به لازم‌الاجرا بودن رأی شورای داوری آیفیک و قرار داشتن سریال «جیران» در مرحله دریافت مجوز انتشار از ساترا، هیئت کارشناسی تخصصی برای بررسی موضوع تشکیل شد. جلسه کارشناسی تخصصی این هیئت، ششم بهمن با حضور مهرداد غفارزاده، اسماعیل عفیفه، کارشناسان محتوایی منتخب ساترا و نماینده بخش‌های نظارتی سازمان صدا و سیما در سالن جلسات ساترا برگزار شد.

نتیجه فرآیند رسیدگی و اعلام نظر هیئت کارشناسی تخصصی بدین شرح است:

۱- شکایت شاکی پرونده در تاریخ ۲۸ دی‌ با موضوع بررسی اجرای بند ۲ رأی داوری مذکور(الزام به حذف شباهت‌ها از سوی تهیه‌کننده «جیران») در ساترا وصول شد.

۲- پس از طرح موضوع در شورای محتوایی ساترا، سه کارشناس برای بررسی موضوع توسط آن شورا تعیین شد که مدارک لازم برای بررسی و اظهارنظر توسط ساترا به ایشان ارائه شد.

۳- با توجه به درخواست نویسنده سریال «آهوی من مارال» از رئیس سازمان صداوسیما و دستور ایشان، نماینده مرکز صیانت و حفاظت و اداره‌‌کل  بازرسی و بررسی‌های عمومی نیز به هیأت دعوت شدند تا بر فرایند کار نظارت داشته باشند.

۴- جلسه بررسی روز چهارشنبه مورخ ۶ بهمن ۱۴۰۰ در ساترا تشکیل شد و ابتدا طرفین پرونده و نمایندگان ایشان اظهارات خود را بیان کردند و پس ازآن کارشناسان و اعضای هیأت تخصصی به تماشای قسمت‌های سریال «جیران» و تطبیق آن با طرح سریال «آهوی من مارال» پرداختند.

۵- درنهایت اعضای جلسه با ثبت اظهارات خود در برگه‌های اعلام نظر، دیدگاه خود را درخصوص اجرای بند ۲ رأی داوری آیفیک یا عدم اجرای آن از سوی تهیه‌کننده «جیران» اعلام کردند که نتیجه این فرآیند، اجماع هر سه کارشناس بر فقدان شباهت به نحوی که قابلیت احراز گرته‌برداری سریال «جیران» از طرح «آهوی من مارال» را داشته باشد، اعلام شد. لذا از نظر این هیأت بند دوم رأی داوری شورای تخصصی آیفیک از سوی تهیه‌کننده سریال «جیران» رعایت شده است و منعی برای صدور مجوز انتشار از این حیث وجود ندارد.

۶- با توجه به اینکه صلاحیت ساترا در بررسی این پرونده به تبع وضعیت درخواست مجوز انتشار از این سازمان مطرح شده بود، کماکان هریک از طرفین می‌تواند نسبت به پیگیری مطالبات خود از مراجع قضایی اقدام نماید و ورود ساترا نافی صلاحیت محاکم قضایی کشور در پرونده نیست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>