سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۵۸ ب.ظ چاپ مطلب
به بهانه حضور در فیلم سینمایی «برف آخر»؛

نگاهی به پنج بازی درخشان امین حیایی در سینمای ایران

Hayaee-Barfe-Akhar

به بهانه بازی امین حیایی در فیلم سینمایی «برف آخر» ساخته امیرحسین عسگری که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، نگاهی به پنج بازی ماندگار این بازیگر توانا در سینمای ایران می‌اندازیم.

سوره سینما هدیه حدادی‌اصل: امین حیایی ستاره سینمایی ایران که حالا پنجمین دهه زندگی خود را سپری می کند همچنان با بازی هایش خاطره ساز است. او یکی از چهره های مطرح هنری است که تاکنون بازی در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است و به جز بازیگری تجربه خوانندگی و تدریس بازیگری را نیز دارد.

حیایی از سال ۱۳۷۰ با یک تئاتر کودک به کارگردانی ثریا قاسمی وارد عرصه بازیگری شد. پس از آن با بازی در فیلم‌های «دو همسفر»، «دو روی سکه»، «پرتگاه»، «حامی» و «گارد ویژه» به سینمای ایران معرفی و سپس برای بازی در فیلم سینمایی «براده‌های خورشید» ساخته محمدحسین حقیقی، در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه بازیگر نقش دوم شد.

در سال ۱۳۸۱، ۶ فیلم با بازی او در سینماهای تهران به روی پرده رفت که یک رکورد برای او محسوب می‌شد.

بازی‌های متفاوت و قابل دفاعی که این بازیگر توانا در سال‌های ابتدایی فعالیت خود داشته باعث شد خیلی زود سر زبان‌ها بیفتد و موردتوجه کارگردانان دیگر قرار گیرد تا جایی که بازی در فیلم‌ها را اولویت‌بندی کند و به هر فیلمی جواب مثبت ندهد.

تلاش بی‌وقفه این بازیگر، او را خیلی زود به یک ستاره سینما تبدیل کرد و بازیگری شد که نه به‌خاطر چهره و نه به‌واسطه پول بلکه بر اساس استعداد و توانایی‌هایی که داشت در این عرصه ثابت ماند و جدای از مشهور بودن، محبوب شد.

با اینکه تا سال‌ها به‌واسطه حضورش در فیلم‌هایی چون «کما»، «اخراجی‌ها»، «عروس خوش‌قدم»، «شارلاتان‌ها»، «مهمان مامان»، «سن‌پطرزبورگ» و … او را به‌عنوان یک بازیگر در سینمای کمدی می‌شناختند؛ اما با به یادگار گذاشتن فیلم‌هایی چون «نقاب»، «مزاحم»، «رز زرد» و … توانست وجه دیگری از خود را به سینما نشان دهد تا جایی که او را به پردرآمدترین بازیگر مرد تبدیل کرده است.

امین حیایی تاکنون ۶ بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده و ۲ بار توانسته از این جشنواره جایزه دریافت کند.

اکنون این بازیگر با بازی در فیلم سینمایی «برف آخر» بار دیگر توانایی‌های بازیگری خود را به رخ مخاطب کشیده است.

حیایی در فیلم «برف آخر» در نقش یوسف؛ یک دکتر دامپزشکی است که در سرمای شهری در شمال ایران (به گفته تهیه‌کننده فیلم، شهر کیاسر) از گاوها نگهداری می‌کند، دراین‌بین با یک خانمی آشنا می‌شود که نماینده محیط‌زیست است و به این شهر اعزام شده، رعنا مدنی که بازیگر آن لادن مستوفی است برای محافظت از یک گرگ تیرخورده که گمان می‌رود آن هم توسط خلیل دوست دکتر که فکر می‌کند دختر گم‌شده‌اش را گرگ‌ها خورده‌اند؛ زخمی شده است، شبانه به خانه دکتر می‌رود تا او گرگ را معالجه کند.

امین حیایی در این فیلم یک بازی درون‌گرا دارد، چیزی که در فیلم «شعله‌ور» نیز از او دیده‌ایم. با مشکلی دست‌وپنجه نرم می‌کند که از همگان پنهان کرده، سوختگی‌های روی بدن او که سکانس ابتدایی فیلم نیز با مرهم گذاشتن آنها توسط خودش آغاز می‌شود گواه از یک درد بی‌پایان دارد که رعنا مدنی معتقد است دکتر باید این درد را به همه بگوید و از آن خجالت نکشد، طبق علاقه‌ای که به شکل نامحسوس میان دکتر و رعنا شکل گرفته یک شب دکتر به خانه او می‌رود و مشکلش را بازگو می‌کند…

به بهانه بازی امین حیایی در فیلم سینمایی «برف آخر» که تصور می‌رود برای نقش‌آفرینی در این فیلم کاندیدای دریافت سیمرغ شود، نگاهی به ۵ فیلم ماندگار این بازیگر می‌اندازیم.

* فیلم سینمایی «مهمان مامان»

«مهمان مامان» یک فیلم کمدی – خانوادگی به کارگردانی داریوش مهرجویی است که در سال ۱۳۸۲ ساخته و در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. این فیلم بر اساس کتاب «مهمان مامان» نوشتهٔ هوشنگ مرادی‌کرمانی است.

mehmane-maman

امین حیایی در این فیلم نقش دانشجوی داروسازی است که در یکی از اتاق‌های اجاره‌ای خانه (لوکیشن اصلی) زندگی می‌کند. صحبت‌های فلسفی می‌کرد و آرزویش این بود تا ماده‌ای اختراع کند که افراد را با وجود همه مسائل مشکلات بتواند شاداب و سرزنده نگه دارد.

* فیلم سینمایی «کما»

فیلم سینمایی «کما» ساخته آرش معیریان که در ژانر کمدی و در سال ۱۳۸۲ تولید شد به نویسندگی پیمان معادی بود. امین حیایی در این فیلم کاراکتری به نام حسن کریمی از طبقه پایین جامعه را ایفا کرده که طی مسیر داستان عاشق یک دختر بالاشهری می‌شود؛ اما آنچه امین حیایی را به یکی از بازیگران موفق سینمای کمدی تبدیل کرده، توانایی او در تیپ‌سازی‌ست. این توانایی در «کما» به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

koma

«کما» نخستین فیلمی بود که امین حیایی و محمدرضا گلزار به‌اتفاق در آن ایفای نقش کرده‌اند و از آن به‌عنوان زوج در فیلم‌های بسیار دیگر مقابل هم قرار گرفتند تا جایی که به پرفروش‌ترین زوج سینمای ایران در سال ۸۳ تبدیل شدند.

* فیلم سینمایی «اخراجی‌ها»

فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله کاسه‌ساز در سال ۱۳۸۵ تولید شد.

ekhrajiha

حیایی در این فیلم کاراکتری با نام بیژن مرتضوی ایفا می‌کند، دزد است و بر اساس یک سری ماجرا راهی جبهه می‌شود و در جبهه با مجید سوزوکی که بازیگر اصلی فیلم است، آشنا می‌شود و لحظات کمدی را در فیلم به وجود می‌آورند.

* فیلم سینمایی «شعله‌ور»

فیلم سینمایی «شعله‌ور» ساخته حمید نعمت‌الله است که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

این فیلم داستان زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند «عددی نشده» است و این احساس او همهٔ زندگی‌اش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

shole-var

حیایی تا امروز درست‌ترین بازی‌اش را در فیلم سینمایی «شعله‌ور» داشته است. فریدِ «شعله‌ور» یک نقش منفی تمام‌عیار با تمام ویژگی‌های بومی است. فردی کینه‌ای که به یک اندازه از خود و دیگران انتقام می‌گیرد. اولین همکاری حیایی با نعمت‌الله شروع دوران تازه‌ای از فعالیت این بازیگر بود.

امین حیایی برای این فیلم کاندیدای دریافت سیمرغ شد اما دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.

* فیلم سینمایی «درخونگاه»

فیلم سینمایی «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

حیایی در فیلم «درخونگاه» نقش رضا را ایفا می‌کند که پس از هشت سال کار کردن از ژاپن برمی‌گردد، سال ۱۳۷۰ و محله درخونگاه با خانواده‌ای فقیر و آشفته. رضا از ژاپن پول زیادی فرستاده است و حالا با زخم‌هایی بر جسم و روح برگشته که با آنها خانه و محله را بسازد و آقایی کند. برادر دوقلوی رضا، مهدی جزء مفقودین جنگ است و سه سال پس از پایان جنگ هنوز خبری از او نیست. رضا که می‌آید همه چیز دگرگون می‌شود. او پی پول‌هایش هست و انگار اتفاقی برای آنها افتاده، تا پایان فیلم یکی‌یکی رازهای مگو فاش می‌شود. خبری از پول نیست و رضا دوباره می‌رود …

darkhoongah

امین حیایی در این فیلم بیش از همیشه بر توانایی‌های غیرکلامی‌اش به‌عنوان بازیگر تکیه می‌کند، شکل بازی‌اش در طول فیلم به‌تدریج تغییر می‌کند. از آدمی که سعی می‌کند سختی‌های گذشته را فراموش کند و امیدوارانه در پی رسیدن به آرزویش باشد به فردی تا فردی عبوس و کم‌حرف تبدیل می‌شود.

امین حیایی برای بازی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ برای نقش اول مرد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>