سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب
از «لامینور» مهرجویی تا «موقعیت مهدی» حجازی‌فر؛

آیا متقاضیان اکران نوروزی مخاطب را به سینماها می‌کشانند؟

Ekran-Noroozi

با نزدیک شدن به بهار، متقاضیان اکران نوروز ۱۴۰۱ لیستی با ۲۱ عنوان فیلم را به شورای صنفی نمایش ارائه و خواهان اکران نوروزی شده‌اند که باید دید کدام‌یک از آن‌ها قابلیت دارند تا پای مخاطب را بعد از دو سال بحران به سینماها باز کنند و چرخ این صنعت را از نو راه بیندازند.

سوره سینما هدیه حدادی‌اصل:  هر ساله اکران در نوروز متقاضیان زیادی را به دنبال دارد، اما اینکه این قرعه به نام چه فیلمی بیفتد هم خود ماجرایی است که هرسال صاحبان آثار و پخش کنندگان با آن مواجه اند.

سینماها پیش از آغاز سال ۱۳۹۹، به دلیل شیوع کرونا، تعطیل شدند و عملاً در نوروز ۹۹ اکرانی صورت نگرفت، پس از آن در نوروز ۱۴۰۰ هم سایه سنگین کرونا بر سر سینماها گسترده بود و با اینکه ۵ فیلم به اکران نوروزی رسیدند اما در مدت‌زمان کوتاهی به دلیل آمدن موج جدید کرونا با پرده نقره‌ای سینماها خداحافظی کردند و بار دیگر سینماها تعطیل شد.

امسال اما با واکسینه شدن میلیون‌ها نفر از هم‌وطنان شرایط سینماها بهتر شده و با اینکه هنوز کرونا رنگ نباخته اما با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده ۵۰ درصدی از ظرفیت سالن‌های سینمایی می‌توان گفت سینما شرایط بهتری را نسبت به دو سال گذشته تجربه خواهد کرد. ازاین‌رو تعداد زیادی از فیلم‌ها بار دیگر در صف اکران نوروزی قرار گرفته‌اند. با وجود بیش از دویست فیلم که پشت درهای اکران قرار دارند اما تاکنون بیست و یک فیلم متقاضی اکران نوروزی شده‌اند که باید دید در نوروز ۱۴۰۱ قرعه به نام کدامیک از آن‌ها خواهد افتاد. از طرف دیگر به دلیل آغاز ماه مبارک رمضان از ۱۴ فروردین‌ماه و خلوت شدن سینماها توقع می‌رفت اکران نوروزی از اوایل اسفند آغاز شود اما محمدرضا صابری؛ سخنگوی انجمن سینماداران در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها اعلام کرده که اکران نوروزی قرار است از ۱۷ اسفند ماه آغاز شود که البته در جلسه شورای صنفی که روز دوشنبه؛ ۲ اسفند برگزار می شود اسامی فیلم های نهایی نیز اعلام خواهند شد.

به هر حال در میان کارگردان و پخش کنندگان و سینماداران بعد از گذراندن دو سال بحرانی بخاطر وجود کرونا حالا رقابت برای دست یافتن به اکران نوروزی آغاز شده است که گمان می‌رود می‌تواند چرخ سینما را بار دیگر راه بیاندازد. بیست و یک فیلم متقاضی اکران شده اند که اسامی آن‌ها به این شرح است: «فیلمیران» نام پنج فیلم «روز صفر» ، «لامینور»، «مجبوریم»، «آهنگ دو نفره» و «ملاقات با جادوگر» را اعلام کرده، «خانه فیلم» متقاضی اکران «علف‌زار» و «دوزیست» شده، «شایسته‌فیلم» نیز فیلم‌های «مرد بازنده»، «شیشلیک» و «ملاقات خصوصی» را مدنظر قرار داده، «حوزه هنری» قرار است فیلم‌های «شادروان» و «موقعیت مهدی» را داشته باشد و «بانو فیلم» نیز فیلم سینمایی «سگ بند» را برای این اکران معرفی کرده است.

در کنار این اسامی، دفاتر پخش دیگر هم فیلم‌هایی چون «قدغن»، «سوسن خانم کوید ۱۹»، «گل بخودی»، «باباسیبیلو»، «والدین امانتی»، «من می‌ترسم»، «ورود و خروج ممنوع» و «پسران دریا» را به شورای صنفی نمایش ارائه داده‌اند.

از میان این اسامی به روال هر سال، احتمالاً ۷ فیلم برای اکران نوروزی انتخاب شوند؛ اما اگر بخواهیم به چند فیلم مهم از این لیست بپردازیم، ۱۰ فیلم را می‌توان به عنوان پراهمیت‌ترین فیلم‌های این لیست انتخاب کرد. فیلم‌های «روز صفر»، «لامینور»، «مجبوریم»، «علف زار»، «دوزیست»، «مرد بازنده»، «شیشلیک»، «ملاقات خصوصی»، «شادروان» و «موقعیت مهدی» از مهم‌ترین های این لیست هستند که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

* فیلم سینمایی «روز صفر»

فیلم سینمایی «روز صفر» عنوان فیلمی به کارگردانی سعید ملکان، نویسندگی سعید ملکان و بهرام توکلی و به تهیه‌کنندگی سعید ملکان است که در سال ۱۳۹۸ تولید شده است. این فیلم به سبک معمایی-هیجانی و در فضای جنگی و ماجراجویانه به زبان‌های فارسی، اردو، پشتو و آلمانی ساخته شد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی بازیگران نقش اول آن هستند. چند بازیگر خارجی و بازیگران تئاتر هم در این فیلم جلوی دوربین رفته‌اند. بخش‌هایی از این فیلم در شهر برلین فیلمبرداری شده است.

Rooze-Sefr

داستان این فیلم در مورد نحوه و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران است.

«روز صفر» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و در ۱۲ رشته هنری کاندیدای دریافت جایزه شد و در نهایت ۵ سیمرغ بلورین را دریافت کرد.

* فیلم سینمایی «لامینور»

فیلم سینمایی «لامینور» فیلمی به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال ۱۳۹۸ تولید شده است. مهرجویی بعد از فیلم «اشباح» پس از ۶ سال با «لامینور» به فیلمسازی روی آورد.

از نکات ویژه این فیلم همکاری دوباره مهرجویی با علی نصیریان و عزت‌الله رمضانی‌فر پس از ۴۰ سال است. رضا درمیشیان تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده دارد و نویسندگی این فیلم را خود داریوش مهرجویی به همراه همسرش وحیده محمدی فر به عهده دارند.

Laminor

عبدالله اسکندری به عنوان طراح گریم باز هم در این فیلم حضور دارد و این فیلم ششمین همکاری او با مهرجویی پس از فیلم‌های «هامون»، «بانو»، «پری»، «درخت گلابی» و «دختر دایی گمشده» است.

علی نصیریان، عزت‌الله رمضانی‌فر، علی مصفا، سیامک انصاری، پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق، امرالله صابری، بهناز جعفری، رضا داوودنژاد، دیبا زاهدی، بیتا فرهی، فریماه فرجامی، هومن بهزادی و مهدی مرتضایی بازیگران فیلم سینمایی «لامینور» هستند.

* فیلم سینمایی «مجبوریم»

فیلم سینمایی «مجبوریم» فیلمی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است. این فیلم داستان زندگی سه زن را روایت می‌کند که در سه موقعیت اجتماعی مختلف زندگی می‌کنند؛ کارتون خواب، وکیل و پزشک.

Majboorim

از نکات پراهمیت این فیلم موسیقی آن است که توسط کیهان کلهر ساخته شده است.

پردیس احمدیه، همایون ارشادی، رضا بهبودی، مریم بوبانی، مجتبی پیرزاده، پارسا پیروزفر، نگار جواهریان، ژاله علو، بهمن فرمان آرا، بابک کریمی، فاطمه معتمدآریا و پریوش نظریه بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

* فیلم سینمایی «علف‌زار»

فیلم «علف‌زار» عنوان نخستین ساخته یک فیلم اولی به نام کاظم دانشی است که تهیه کنندگی آن را بهرام رادان عهده دار بوده است.

این فیلم که در ژانر اجتماعی ساخته شده، درباره یکی از پرونده‌های قضایی چند سال اخیر است و همه داستان آن در یک دادگاه می‌گذرد. قصه فیلم در خارج از تهران می‌گذرد که البته نامی از آن مکان آورده نمی‌شود ولی بیشتر قسمت‌های فیلم در تهران فیلمبرداری شده است.

Alaf-Zar

در خلاصه داستان آن آمده است: بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز… باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه…

پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مائده طهماسبی، رویا جاویدنیا، فرخ نعمتی، سیروس همتی، مهدی زمین پرداز، متین حیدری نیا، عرفان ناصری، یسنا میرطهماسب بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

* فیلم سینمایی «دوزیست»

فیلم سینمایی «دوزیست» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی سعید خانی در سال ۱۳۹۸ تولید شده است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

Dozist

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در جنوب شهر پسری به نام عطا با پدرش زندگی می‌کند و دو تن از دوستان خود را نیز به خانه راه داده است اما کلفتی که برای همسایه‌شان کار می‌کند، دلبستگی خاصی به این پسر دارد ولی عطا از این موضوع چیزی نمی‌داند. این کلفت دختری را به خانه عطا می‌آورد و ادعا می‌کند که دخترخاله‌اش است و از عطا می‌خواهد برای چند روزی مخفیانه او را در منزل خود نگه دارد. عطا این موضوع را می‌پذیرد و ماجراها با ورود این دختر به خانه شروع می‌شود.

جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، ستاره پسیانی، مجید نوروزی، الهام اخوان، سعید پورصمیمی، مانی حقیقی و پژمان جمشیدی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

* فیلم سینمایی «مرد بازنده»

«مرد بازنده» عنوان آخرین ساخته محمدحسین مهدویان است که طی بازه زمانی کوتاه مدتی پس از اتمام سریال «زخم کاری» تولید شد و قرار است در جشنواره چهلم فیلم فجر رونمایی شود. اطلاعات دقیقی از داستان و عوامل این فیلم در دسترس نیست اما اسامی بازیگران آن منتشر شده است.

Marde-Bazandeh

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی، ملیکا پازوکی گروه بازیگران جدیدترین ساخته مهدویان را تشکیل می‌دهند.

فیلمنامه «مرد بازنده» براساس طرحی از حسین حسنی توسط ابراهیم امینی، حسین حسنی و محمدحسین مهدویان به نگارش درآمده است و برای نخستین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

* فیلم سینمایی «شیشلیک»

فیلم سینمایی «شیشلیک» فیلمی در ژانر کمدی به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری، نویسندگی امیرمهدی ژوله و کارگردانی محمدحسین مهدویان محصول سال ۱۳۹۹ است. این فیلم اولین تجربه محمدحسین مهدویان در قالب فیلم‌های کمدی است که در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

Shishlik

داستان فیلم درباره یکی از اهالی شهرکی در حاشیه تهران، است که تحت تأثیر شرایط خاصی که از سوی رئیس کارخانه‌ای برایش رقم خورده‌است، طغیان کرده و در جستجوی رهایی خانواده‌اش برمی آید و…

رضا عطاران، بهمن تقی زاده، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، وحید رهبانی، مه‌لقا باقری، عباس جمشیدی‌فر و جمشید هاشم‌پور بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

* فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی»

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و تهیه‌کنندگی امیر بنان، هفتمین فیلمی است که بنا دارد در جشنواره اکران شود.

فیلمنامه «ملاقات خصوصی» بصورت مشترک توسط امید شمس و علی سرآهنگ نوشته شده روایتگر داستانی عاشقانه است. همچنین بهمن ارک کارگردان فیلم تحسین شده «پوست» به عنوان مشاور کارگردان در این پروژه سینمایی حضور دارد و علی مجیدی سرمایه‌گذار فیلم است.

Molaghat-Khosusi

پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامین‌فر، رؤیا تیموریان، سیاوش چراغی‌پور، نادر فلاح، پیام احمدی نیا، شیرین آقا کاشی، حسین پارسایی بازیگران «ملاقات خصوصی» هستند.

* فیلم سینمایی «شادروان»

فیلم سینمایی «شادروان» محصول مشترک حوزه هنری و فارابی است که در ژانر اجتماعی ساخته شده و کارگردانی آن را حسین نمازی عهده دار بوده است.

سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری و بهرام ابراهیمی، ایمان برات‌پور، محسن مهری، سجاد رضایی، حافظ نبی‌زاده، بهناز نادری، اعظم کبودیان، فرناز صالحتاش، الهه افشاری، بابک جعفریه، مریم افشار و محمدموسی اکبری بازیگران این فیلم هستند.

shadravan

«شادروان» به دردسرهای یک خانواده پس از فوت ناگهانی پدرشان می‌پردازد. نمازی در فیلم تازه خود به سراغ یک سوژه اجتماعی طبقه پایین شهری رفته و روایتی شیرین را از یک معضل بیان کرده است. کارگردان در این فیلم تلاش کرده ضمن دست‌مایه قراردادن یکی از مسائل حقوقی، همبستگی درون اقوام و خانواده‌ها را نمایش دهد.

خلاصه داستان: این فیلم روایتی شیرین از یک ملودرام اجتماعی در بستر خانواده‌ای حاشیه‌نشین است.

* فیلم سینمایی «موقعیت مهدی»

«موقعیت مهدی» اولین ساخته سینمایی هادی حجازی‌فر و محصول سیمافیلم است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد. فیلمنامه «موقعیت مهدی» توسط هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی نوشته شده است. «موقعیت مهدی» بخشی از زندگی شهید مهدی باکری را روایت می‌کند و نسخه تلویزیونی این فیلم سینمایی در قالب یک سریال ۷ قسمتی در حال تولید است.

Mogheiate-Mehdi

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا از برادر کوچک‌ترش حمید می‌خواهد برخلاف مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید می‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد…

هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی، بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>