سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ مهر ۱۳۹۲ در ۴:۳۵ ب.ظ چاپ مطلب
در حوزه هنری/

«تاج محل» با پیام صلح به نمایش در آمد

solh-taj

نمایندگان یونسکو و سازمان ملل متحد در ایران بر مقوله آموزش همگانی در جریان صلح جهانی تاکید ورزیدند.

نمایندگان یونسکو و سازمان ملل متحد در ایران بر مقوله آموزش همگانی در جریان صلح جهانی تاکید ورزیدند.

سوره سینما- مراسم اکران ویژه فیلم «تاج محل» به مناسبت روز جهانی صلح، با حضور نماینده یونسکو در ایران، نماینده سازمان ملل متحد در ایران و رییس موزه صلح و همچنین دانش اقباشاوی کارگردان فیلم در سازمان حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم پیام مدیر کل یونسکو، ایرینا بوکووا ، پیام موزه صلح تهران و همچنین پیام نماینده سازمان ملل در ایران قرائت شد.

solh1

هیراناند پورکیت جانشین مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران در ابتدا و قبل از خواندن پیام خانم بوکووا تاکید کرد: «صلح تنها درون مرزهای یک کشور تعریف نمی شود و باید وسعت آن به اندازه تمام اصول بشری در تمام جهان باشد.» وی افزود: «همین باور است که به ما اجازه می دهد در هر کجای دنیا از حرمت انسان ها دفاع کنیم. معنای صلح بسیار وسیع تر از آن است که تنها در نبود جنگ معنی شود. صلح یعنی تمام انسان ها با هم برابر باشند و عزت انسانی آنان حفظ شود. سوال اصلی این است که ما چطور می توانیم با دوستی و تفاهم در کنار هم باشیم؟ گفت و گوی تمدن ها می تواند راهکار این مسئله باشد.»

وی سپس پیام ایرینا بوکووا را قرائت کرد که بخشی از متن آن به شرح زیر است: روز جهانی صلح که آن را هر سال در تاریخ ۲۱ سپتامبر گرامی می داریم ، امسال به آموزش صلح اختصاص یافته است. این پیام نشانگر ارزش هایی است که در زمان بنیان گذاری یونسکو مطرح بوده است. از آنجا که جنگ ها در اذهان زنان و مردان آغاز می شود، تدافعات صلح نیز باید ابتدا در اذهان زنان و مردان ساخته شود. آموزش ، بنیان و اساس هر گونه صلح پایدار است. آموزش نیرو محرکه تحقق آزادی و بردباری است. آموزش، جهالت و نبود تفاهم متقابل، یعنی عامل زایش خشونت از اختلاف نظرها را از میان می برد. به همین دلیل است که یونسکو به قدمی فرا تر از فقط آموزش مهارت های پایه خواندن و نوشتن می اندیشد و خواهان آموزش کیفی برای همگان است.

در قسمت دیگری از این پیام ضمن تاکید بر اصولی همچون آگاهی کودکان از حقوق خود، آموزش حقوق بشر و آموزش مهارت با هم زیست و احترام به دیگران آمده است : دهه بین المللی تقارب فرهنگ ها (۲۰۲۲-۲۰۱۳) توسط کنفرانس عمومی یونسکو و مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده است و در این دهه بناست در راستای همه آنچه در این پیام ذکر شد، تلاش شود. همچنین در پایان این پیام به اهمیت آموزش در هنگام جنگ تاکید شد.

solh2

پس از آن، محمدرضا تقی پور مقدم، مدیر موزه صلح تهران، در پیامی تصریح کرد: امروز میلیون ها نفر هستند که از پیامدهای جنگ در رنج به سر می برند. باید با توجه به شعر جاودان سعدی ، «بنی آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند» ، بر شباهت ها به جای تفاوت ها ، بر دوستی ها به جای نفرت و بر گفت و گوها به جای جنگ توجه داشت.

در ادامه، کلیپی ساخته حبیب احمدزاده با موضوع دوستی بچه های ایرانی و عراقی، پخش شد که در آن عمو پورنگ و امیرمحمد به همراه جمعی از بچه های آبادان و خرمشهر ، به دیدار کودکان بصره و عراق و فاو در مرز ایران و عراق رفتند. آنان مراسمی روی رود اروند نیز برگزار کرده بودند. احمدزاده آرزو کرد در سال های آینده این مراسم با مشارکت کشورهای بیشتری برگزار شود.

سپس، گری لوئیس، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، به زبان فارسی با حضار سلام و عیلک کرد و از زحمات حوزه هنری و آقای مومنی شریف و آقای تقی پور تشکر کرد. او گفت این اولین جلسه ای است که در ایران در آن شرکت می کند.

لوئیس بیان داشت: ۷۰ سال از تاسیس سازمان ملل متحد می گذرد و در این دوران ما مدام در حال جنگ بوده ایم. صلح از طریق وسائل جنگی شکل نمی گیرد. بمباران های هیروشیما و حلبچه و سردشت را نمی توان از یاد برد. باید با کشف دلایل واقعی بروز جنگ سعی در از بین بردن آن داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به معضل فقر در تمام جهان، مشکلات ناشی از این مقوله را بحرانی قلمداد کرد و در بخشی از صحبت های خود ماجرای دختری پاکستانی را تعریف کرد که به جرم اعلام نارضایتی به خاطر محرومیت اش از تحصیل، مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. لوئیس توضیح داد که این دختر در شب ۱۶ سالگی خود در نیویورک سخنرانی کرده و از معلم و کتاب و قلم با عنوان عناصر تغییر دهنده زندگی، یاد کرده است.

solh3

در بخش پایانی مراسم و قبل از اکران فیلم «تاج محل»، دانش اقباشاوی متن پیام خود را به این شرح قرائت کرد:

به نام خداوند بخشنده مهربان

بخشندگی و مهربانی از صفات پروردگار است که ما مسلمانان کلام خود را با اشاره به آن صفات پسندیده آغاز می کنیم.

خانم ها، آقایان، عالیجنابان سلام. خرسندم «تاج محل» در مراسمی به نمایش در می آید که مسمی به صلح است. همچنین مفتخرم که این فیلم بازتاب دهنده باورها، اندیشه و عملکرد مردمانی است جنگ دیده ولی مقاوم، رنج دیده ولی مهربان، تحریم شده ولی سخاوت مند. «تاج محل» روایت زندگی انسان هایی است مرزنشین، در هزار کیلومتری جنوب غربی پایتخت ایران، یعنی آبادان. مردمی متمدن که در ۱۹۸۰ تمدن شان مورد تهاجم قرار گرفت و این هجوم هشت ساله، آغشته به انواع سلاح ها، تاکتیک ها و اندیشه های کشتار جمعی بود، اما کیست که نداند در مدرسه انسانیت، فشارها و مشکلات و آسیب ها اصالت ندارند و تنها این خود انسانیت است که اصالت می بخشد به دروس آن مدرسه عشق.

خانم ها، آقایان، عالیجنابان. «تاج محل» قرار است درباره صلح و عدالت حرف بزند و لازم به یادآوری نیست که صلح بدون عدالت به مثابه هوای بدون اکسیژن است. من یقین دارم هیچ انسان عاقلی هوا را بدون اکسیژن درک نخواهد کرد.

پس لازم می دانم این سخن آن ظریف اندیشمندمان را بازگو کنم که فرمود: به هزار دلیل، تنها راه بهره مند شدن این است که همه با هم بهره مند شویم.

در پایان ضمن تشکر فراوان از حضور همه میهمانان ارجمند، امیدوارم «تاج محل» با شما ارتباط برقرار کند.

با احترام و آرزوی صلح، عدالت و آزادی برای همه جهان.

دانش اقباشاوی

solh4

در بخشی از این مراسم برندگان مسابقه داستان نویسی ۵۵ کلمه ای با موضوع صلح معرفی شدند و به آنان گواهی اهدا شد. حمیدفرخ نژاد نیز از چهره های حاضر در این مراسم بود که با اشتیاق به تماشای فیلم نیز نشست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>