سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب

بررسی وضعیت گیشه در آمریکا

Dominion

«تاپ‌گان: ماوریک» پرفروش‌ترین فیلم آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۲ و «دنیای ژوراسیک: قلمرو» پر فروش‌ترین فیلم آخر هفته اخیر بود.

به گزارش سوره سینما، «تاپ‌گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) هجدهمین روز اکران توانست از مرز چهارصد میلیون دلار در گیشه آمریکا عبور کند و به پرفروش‌ترین فیلم سال تا امروز تبدیل شود. این رکورد پیشتر در اختیار «دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی» (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) بود. پیش‌بینی می‌شود که این اثر به پرفروش‌ترین فیلم در کارنامه تام کروز تبدیل شود. دلیل اصلی محبوبیت غیر منتظره این اثر در آمریکا، نداشتن عناصر چپگرایی و لیبرالی در فیلم است. لیبرال‌ها طوری مردم آمریکا را تشنه نگه داشته‌اند که صرف نبود عناصر چپ‌گرایی، مردم از یک فیلم استقبال پرشوری بکنند. شایان ذکر است که «تاپ‌گان» رکورد بهترین هفته دوم فروش در تاریخ آمریکا را دارد. ناگفته نماند که این اثر در کشور تایوان فروش بی‌سابقه‌ای داشته است.

«دنیای ژوراسیک: قلمرو» (Jurassic World: Dominion) توانست در بازه چهار روزه ۱۵۷ میلیون دلار بفروشد. این اثر تاکنون ۳۹۲ میلیون دلار فروش جهانی داشته که ۱۹ درصد بیشتر از انتظارات بوده است. چین بزرگترین بازار این فیلم بوده و دلیل فروش بی‌نظیر جهانی، صرفا به خاطر اکران در چین است. کمپانی ان‌بی‌سی مالک استودیویی است که این اثر را ساخته است، لذا آنها یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای تبلیغ این اثر را داشتند. شبکه ان‌بی‌سی چند دهه‌ای است که حق پخش مسابقات ورزشی جهانی و المپیک را خریداری کرده و این فیلم جز تبلیغات اصلی در میان برنامه ها بود. بیش از ۵۶ درصد مخاطبان را مردان تشکیل می‌دهند اما با توجه به اینکه اکثریت جامعه آمریکا سفیدپوست است، فقط چهل و یک درصد مخاطبان از این نژاد هستند.

در مقایسه «تاپ‌گان» با بازی تام کروز بیش از شصت و شش درصد مخاطب سفیدپوست داشته است که حاکی از یک حقیقتی دارد که کمتر به آن پرداخته می‌شود. سفید پوستان آمریکایی در مجموع حس وطن‌پرستی بیشتری نسبت به مابقی نژادها در آمریکا دارد. «تاپ‌گان» بیشترین درصد مخاطب بالای سی‌ و‌ پنج را داشته است که می‌تواند دلیل دیگری برای حسی که بینندگان با اثر گرفته‌اند داشته باشد. قشر جوان آمریکایی دیگر حس وطن‌پرستی پدران و مادران خود را به کشور نداشته و این مسئله در میان غیر سفیدپوستان و سفیدپوستان لیبرال بسیار بیشتر است.

چندی پیش طی یک نظرسنجی که انجام شده بود، اغلب دموکرات‌ها و لیبرال‌ها موافق دخالت نظامی آمریکا در جنگ میان روسیه و اوکراین بودند و اغلب جمهوری‌خواهان و غیر لیبرال‌ها مخالف دخالت بودند. ولی در سوال بعدی که پرسیده بود که اگر روسیه در پاسخ به دخالت نظامی ما به آمریکا حمله کند، آیا حاضر هستید از کشورتان دفاع کنید؟ اغلب دموکرات‌ها و لیبرال‌ها گفتند که شنیدن طبل جنگ پا به فرار گذاشته و حاضر نیستند از «وطن» دفاع کنند و اما جمهوری‌خواهان و غیر لیبرال‌هایی جنگ‌طلب نیستند، اکثرشان گفتند که در کشور می‌مانند و از «وطن» دفاع خواهند کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>