سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۲۴ ب.ظ چاپ مطلب
سیاست دوگانه هالیوود در قبال اسلحه؛

خشونت خوب، خشونت بد!

The-Hateful-Eight

سلبریتی‌های هالیوود به حکم دادگاه عالی آمریکا در قبال حق حمل اسلحه برای شهروندان «عادی» واکنش تندی نشان دادند.

به گزارش سوره سینما، مسئله حق حمل اسلحه در آمریکا یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب کاندیدهای انتخاباتی در کشور است. اکثریت قریب به اتفاق جمهوری خواهان و محافظه کاران حق حمل اسلحه را حق مسلم شهروندان آمریکایی می‌دانند و این حق را در زمره وطن‌پرستی قرار می‌دهند. البته حق حمل، خرید و فروش و داشتن اسلحه دومین اصلاحیه در قانون اساسی کشور آمریکا است. آزادی بیان به‌عنوان مهم‌ترین حق مردم آمریکا، اصلاحیه اول است و حمل اسلحه بعد از این اصلاحیه، همواره یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندان آمریکایی به حساب می‌آمده است. دموکرات‌ها و لیبرال‌ها از آن طرف درصد مخالفت متفاوتی دارند. چپگرایان افراطی مخالف حمل، خرید و فروش و هرگونه استفاده ورزشی یا تفریحی از اسلحه برای شهروندان «عادی» هستند. مابقی دموکرات‌ها ممکن است با حمل گونه‌ای از سلاح‌ها مشکل داشته باشند.

مسئله حق یا عدم حق استفاده از اسلحه یکی از مهم‌ترین موضوعات برای نامزدهای انتخاباتی بوده و هر کاندید مجبور می‌شود تا موضع خود را در رابطه با این حق، مشخص کند. عموما اکثر سلبریتی‌های هالیوود صرفاً حمایت‌های مالی و تبلیغاتی را برای کاندیدهایی در نظر می‌گیرند که مطلقاً این اصلاحیه را قبول نداشته باشند.

دادگاه عالی مدتی قبل تصمیم گرفت تا محدودیت‌های ایالت نیویورک در رابطه با حق استفاده مخفی از اسلحه کوچک را لغو کند. این حکم بدین معناست که شهروندان «عادی» نیز می‌توانند اسلحه حمل کنند. به مجرد امضا شدن این حکم، عده بسیاری از سلبریتی‌ها و کسانی که تیک آبی در شبکه‌های اجتماعی دارند، مخالفت خود را اعلام کردند.

اکثریت لیبرال‌های ثروتمند و سلبریتی‌های مرفه در شهرک‌ها و مناطقی زندگی می‌کنند که نه تنها محافظان مسلح، امنیت این مناطق را برقرار می‌کنند بلکه نیروی پلیس نیز اهمیت خاصی برای امن نگه داشتن این مناطق قائل است. بسیاری از این افراد به کمپین‌های انتخاباتی رؤسای پلیس و شهرداران کمک‌های مالی فراوانی می‌کنند و به همین دلیل خون آنها در نزد پلیس رنگین‌تر از اقشار کم‌درآمد جامعه است. به طوری که بعضا شنیده و دیده شده که پلیس نیویورک فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا سر صحنه محله‌های متمول برسد و از آن طرف حتی تا یک ساعت طول می‌کشد تا سر به محله‌های فقیرنشین بزنند.  به همین خاطر بسیاری از سیاه پوستان و اقشار کم درآمد، تحت تاثیر فیلم‌های هالیوودی سراغ عدالت فردی می‌روند. آنها إحساس نیاز می‌کنند تا با اسلحه شخصی امنیت را برای خودشان ایجاد کنند. عمومی شدن اسلحه های شخصی اما باعث شده تا حتی بچه های زیر سن قانونی هم دست به سلاح شوند. به طوری که گاهی تیراندازی و گروگانگیری در سطح مدارس رخ می‌دهد.

اکثر ابر سلبریتی‌ها و لیبرال‌های میلیاردر وظیفه تامین امنیت خودشان را به دست شرکت‌های خصوصی سپرده اند که در این زمینه خدمت رسانی می‌کنند. چهره های سرشناس عموما محافظان شخصی مسلح دارند؛ لذا آنها نیازی به حمل شخصی اسلحه ندارند. جولیان مور، باربارا استرایسند، جفری رایت، راب راینر، آلبرت بروکس و چند تن دیگر از جمله سلبریتی‌هایی هستند که به این لایحه اعتراض کردند. جالب است بدانید که چندی پیش در یکی از دیگر نمونه‌های پروپاگاندای لیبرال‌ها، دولت بایدن متیو مک‌کانهی را پشت تریبون رسمی سخنگوی کاخ سفید قرار داد تا هالیوود بتواند مستقیماً شعارهای کمپین‌های انتخاباتی دموکرات‌ها را در مبارزه با اجازه حمل اسلحه تبلیغ کند. با این وجود همین چهره‌ها در فیلم‌های سینمایی بارها دست به اسلحه برده‌اند و خشونت را به جذاب‌ترین شکل ممکن به نمایش درآورده‌اند. هالیوود سال‌هاست که با تولید فیلم‌های وسترن یا حتی ساخت آثار ابرقهرمانی مانند بتمن، نسخه‌های عدالت فردی را در جامعه گسترش داده است. به عنوان نمونه یکی از تلخ‌ترین حوادث که تحت تاثیر فیلم «شوالیه تاریکی» رقم خورد، کشتار سینمای آئورا بود که همزمان با اکران فیلم «شوالیه تاریکی بر می‌خیزد» اتفاق افتاد. مجرمی که چهره خودش را شبیه جوکر کرده بود وارد سالن سینما شد و مخاطبان را به رگبار بست. بسیاری از کارشناسان رسانه معتقدند جبهه گیری هالیوود علیه قانون حمل سلاح یک سیاست دوگانه است که توسط روشنفکران جامعه آمریکا پیگیری می‌شود؛ شما نمی‌توانید جذابیت هفت تیرکشی را در فیلمی از کوئنتین تارانتینو به مخاطبتان نشان دهید و بعد زیر یک پست اینستاگرام بنویسید که مخالف حمل اسلحه هستید؛ هالیوود اگر مخالف حمل اسلحه است اول آنها را در فیلم‌هایش ممنوع کند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>