سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ مهر ۱۴۰۱ در ۳:۰۴ ب.ظ چاپ مطلب

مبارزه فلوریدا با دیزنی و همجنس‌گرایی ادامه دارد

Rainbow-Disney1

پس از ماه‌ها کشمکش با ایالت فلوریدا، دیزنی در نهایت مجبور به عقب نشینی در مواضع همجنس‌گرایانه خویش شد.

سوره سینما – بهار امسال نوید روزهای سرسبز را به کمپانی دیزنی نداد. آنها با مقابله با لایحه «حقوق والدین در منابع تحصیلی کودکان» خود را در سیبل ران دی سنتیس فرماندار فلوریدا قرار دادند. دی سنتیس در ماه مارچ لایحه‌ای تصویب کرد که تدریس مفاهیم و عناصر همجنس‌گرایی و تراجنسیتی را به کودکان زیر هشت سال ممنوع می‌کرد. کمپانی دیزنی به‌عنوان بزرگترین فعال هالیوودی در این ایالت، وظیفه خود دید که با چنین قانونی مبارزه کند. هالیوود نه تنها خواستار نشان دادن و تبلیغ عناصر همجنس‌گرایی و تراجنسیتی است، بلکه آنها در حال سوق دادن نوجوانان و‌کودکان غربی به سمت هویت‌های جنسی نوظهور هستند.

در برخی از گزارشات اشاره داشته‌ایم که کشورهای مسلمان حوزه خلیج فارس و دو کشور اروپایی مجارستان و لهستان نیز با هالیوود سر این مسائل به مشکل بر خورده‌اند. اما دیزنی به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده محتوای کودک و نوجوان، در قبال محصولاتش باید پاسخگو باشد. باب چپک مدیرعامل دیزنی با اعلام جنگ با فلوریدا و دی سنتیس، شاید تشویق چپگرایان لس‌آنجلسی و نیویورکی را برای خود خرید، اما سبب ضرر مالی جبران ناپذیری برای سهامداران دیزنی شد.

همان طور که می دانید ایالت فلوریدا میزبان یکی از پارک های مشهور دیزنی لند و اراضی مهمی از کمپانی دیزنی است. این ایالت با لغو امتیاز خاص دیزنی ملقب به منطقه واتیکانی (معافیت از مالیات و عوارض شهری) پاسخ قاطعانه ای به دیزنی داد. پانزده روز پس از این اتفاق، دو نماینده از طرف ران دی سنتیس به ملاقات مدیران شهربازی دیزنی در اورلاندو رفتند. آنها در این جلسه با نشان دادن یک فایل پاورپوینت، به مدیران دیزنی، بخشی از امتیازات ایالت به این شهربازی را نشان دادند؛ تغذیه برق این پارک توسط یک نیروگاه ۵۴ مگاواتی، ۱۰۰ کیلومتر کانال‌های آب و فاضلاب و یک سازمان آتش‌نشانی که سالانه به بیش از ۳۵ هزار تماس تلفنی پاسخ می‌دهد که بیشتر در رابطه با گرمازدگی مردم در شهربازی است.

دی سنتیس با یک امضا تمامی این امتیازات را از دیزنی سلب کرده است. اما این دو نماینده به مدیران شهربازی گفتند که در صورت چند تغییر اساسی در مواضع سیاسی، دیزنی می‌تواند دوباره از این امتیازات بهره‌مند شود. یکی از این تغییرات، حضور چند نماینده مستقیم دی سنتیس در مدیریت شهربازی است. تغییر دیگر در رابطه با حذف تصاویر و المان‌های همجنس‌گرایی و تراجنسیتی از فضای عمومی پارک است.

حال دیزنی باید تصمیم خود را بگیرد، آیا آنها می‌توانند این شکست را قبول کنند و تسلیم شوند؟ یا می‌خواهند به جنگ ادامه دهند؟ اگر بخواهند بجنگند، مسئله اینجاست که آیا توان جنگیدن با فلوریدا را دارند؟

پیتر اسکورچ مدیر نشریه سیاست فلوریدا نوشت: داشتن امپراتوری عظیمی نظیر دیزنی، ضعف‌های متعددی نیز به همراه خواهد داشت. نه تنها امتیازات خاص لغو خواهند شد، بلکه اقدامات دیگری نیز روی خواهد داد.

شش ماه پس از بحران دیزنی در فلوریدا، این ابر کمپانی در جنگ با دی سنتیس روز به روز ضعیف تر شده و در مقابل پروفایل سیاسی دی سنتیس بسیار قوی‌تر شده است. تعدادی از کارشناسان سیاسی، او را شانس اصلی کسب نمایندگی جمهوری خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری می‌دانند.

دی سنتیس در چند ماه اخیر بیکار ننشته است، او با فرستادن پناه‌جویان غیر قانونی به شهرهای لیبرال نشین، توجه کشور را جلب کرده است. او چند هفته پیش یک هواپیمای اختصاصی از این مهاجران را به منطقه فوق لوکس «مارتا وینیارد» فرستاد و بلافاصله لیبرال‌های دوستدار پناه‌جویان و مهاجران، ارتش را خبر کردند تا این افراد را از خیابانهای میان کاخ‌هایشان، جمع کنند. اوباما بهمراه چند تن از دیگر سیاستمداران دموکرات در این منطقه، ملک دارند.

البته فرماندار فلوریدا مسائل slgbtqqia را رها نکرده است؛ دفتر او در مقابل تغییر جنسیت کودکان و نوجوانان از طریق جراحی، ایستاده است؛ او پوشش بیمه چنین جراحی‌هایی را حذف کرده و اکنون در حال بررسی حضور drag queen ها در تفریحات کودکان است. Drag queen مردانی هستند که به صورت افراطی، خود را آرایش زنانه کرده و لباس زنان را می‌پوشند. چندی پیش یک مدرسه، دانش آموزان خود را به کاباره‌ای برده بود تا نمایش مردان drag queen را تجربه کنند.

در دورانی که فلوریدا در صحنه جنگ با انحرافات جنسی می‌تازاند، دیزنی در چند ماه اخیر نتوانسته چندان مقاومتی نشان دهد.

Rainbow-Disney2

شروع جنگ میان مردم و چپ‌گرایان 

منتقدان لایحه «حقوق والدین در منابع تحصیلی کودکان» این قانون را «نگو همجنس‌باز» خطاب کرده‌اند. استیو ناکس که خود drag queen است، اولین نفری بود که بصورت علنی به این لایحه در فلوریدا اعتراض کرد. او همه تلاشش را می‌کند تا خردسالان و کودکان با عناصر انحرافات جنسی خو بگیرند. او در صفحه توییتر نوشت: وقتی به فلوریدا و به قدرت فکر می‌کنیم، سریعاً به یاد دیرنی می‌افتیم. دیزنی بزرگترین حامی ما است ولی هیچ کاری برای مبارزه با این لایحه نکرده است.

دیزنی در ابتدای کار نمی‌خواست که مستقیماً به نبرد فلوریدا برود، اما مافیای چپ‌گرایی او را تسلیم خواسته‌های خودشان کردند. پس از موضع گیری رسمی دیزنی، جنگ علنی میان آنها و مردم فلوریدا شکل گرفت.

کریستوفر روسو شخصی است که در حوزه پرده برداری از سیاست‌های چپگرایی کمپانی‌ها، برای رسانه‌ها فعالیت می‌کند. او در صفحه توییتر یک ویدیو مخفی از جلسات مدیران دیرنی منتشر کرد؛ موضوع جلسه مبنی بر اضافه کردن عناصر همجنس‌گرایی به فیلم‌ها و سریال‌ها بود و اینکه دیگر لازم نیست به صورت «پنهانی»، مبلغ همجنس‌گرایی باشیم.

دی سنتیس در آپریل به امتیازات دیزنی خاتمه داد، این امتیاز که در سال ۱۹۶۷ به دیزنی داده شده بود تا به صورت خود مختار در ملکی به مساحت ۱۰۰ کیلومتر مربع، امپراتوری کند.

صاحب نظران این اقدام فرماندار را عملی جسورانه و منتقدان او، این کار را گستاخانه خواندند. سیاستمداران هر حزب همیشه با مدیران این کمپانی در پشت پرده هم پیمان و رفیق گرمابه و گلستان بوده‌اند‌. اما پیام فرماندار فلوریدا واضح بود: اینجا دی سنتیس رئیس است، نه دیزنی.

دی سنتیس چندی پیش در یک نشست خبری گفت: اگر می‌خواهید مبلغ جنسیت‌های نو ظهور در مدارس ابتدایی باشد، شما دیگر روی تاج سر ما جای ندارید. دیگر دیزنی حکومت اختصاصی خود را نخواهد داشت. بین آنها و بقیه دیگر هیچ فرقی نیست و آنها باید مالیات خود را به ایالت فلوریدا بپردازند.

سناتور دموکرات جیسون پیزو درباره دی سنتیس گفت: «او یکی از قوانین دیرینه بچه‌ای که تازه به یک مدرسه جدید می‌رود را اعمال کرد، برو گردن کلفت‌ترین قلدر در مدرسه رو پیدا کن (دیزنی) و بعد بزن توی دهنش تا حساب کار دست بقیه بیاد.»

بحران دیزنی با فلوریدا، کمپانی‌های دیگر را نیز نگران کرده است. این کمپانی‌ها از طرفی برای جلب رضایت دولتمردان نیویورکی و کالیفرنیایی، مواضع سیاسی لیبرال گرفته‌اند. اما این مواضع، در تضاد کامل با ایالاتی نظیر فلوریدا و تگزاس است. اما نکته در اینجاست که در دوسال اخیر، حجم مهاجرت از ایالات لیبرال به فلوریدا و تگزاس، چند برابر شده است. برای اولین بار در تاریخ، بازار املاک لوکس در فلوریدا و تگزاس، از نیویورک و لس‌آنجلس پر رونق تر شده و خریداران حتی دو برابر ارزش ملک را نسبت به سال گذشته پرداخته‌اند. سیاست‌های دموکرات‌ها در قبال کرونا و نظم اجتماعی، سبب شد تا سیل مهاجرت به فلوریدا و تگزاس افزایش یافته و نیویورک و کالیفرنیا چند نماینده مجلس کنگره را از دست بدهند. (قانون الکترال کنگره بر اساس جمعیت هر ایالت است، وقتی مردم از نیویورک به فلوریدا مهاجرت کنند، نیویورک صندلی کنگره را نیز از دست خواهد داد.)

پیتر اسکورچ در ادامه افزود: دی سنتیس دیگر نیاز به رفاقت پشت پرده با دیزنی ندارد، تا چند سال پیش، سیاست مداران به کمک‌های مالی دیزنی برای کمپین‌های انتخاباتی نیاز داشتند، اما امروز او می‌تواند به سراغ افرادی نظیر پیتر تییل (اولین سهام دار فیسبوک) برود و در کسری از ثانیه یک چک پنج میلیون دلاری بگیرد.

اسکورچ در پایان گفت: استراتژی دیزنی این بود که صبر کنند تا فرماندار فلوریدا عوض شود تا بتوانند با ساخت و پاخت کنند‌. اما پیش بینی می‌شود که دی سنتیس دوباره فرماندار فلوریدا بشود که در صورت رخ دادن این اتفاق، دیزنی تا ده سال باید بجنگد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>