سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آذر ۱۴۰۱ در ۲:۴۹ ب.ظ چاپ مطلب
در آخرین روز جشنواره «سینماحقیقت» چه گذشت؟

از حضور سردار حاجیان تا تجلیل از خانواده شهید جمالی

Tajlil-Shahid-Jamali

در آخرین روز از برگزاری شانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت»، از خانواده شهید جمالی در اکران ویژه «پاییز پنجاه سالگی» تجلیل شد.

سوره سینما – شانزدهمین جشنواره مستند «سینما حقیقت» به پنجمین روز خود پایان داد. در آخرین روز از برگزاری این جشنواره طبق روال هر روزه اکران‌ فیلم‌ها، بازدید مدیران فرهنگی و نشست‌های تخصصی در پردیس سینمایی ملت انجام شد.

بر اساس این گزارش در آخرین روز از جشنواره شانزدهم «سینما حقیقت» ۳۸ مستند به نمایش درآمدند که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم «ردی از یک مرد» به کارگردانی ساسان فلاحفر، «برزخی‌ها» به کارگردانی عارف افشار، «برای پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌اللهی، «خیشی که دشت‌ها را شیار زد» به کارگردانی احسان غیبی حاجیور و … اشاره کرد.

* سیدعلیرضا حسینی: در سینمای مستند فیلم بد ساخته نمی‌شود

در ادامه روز پایانی جشنواره شانزدهم سیدعلیرضا حسینی؛ تهیه‌کننده و عضو انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند در حاشیه بازید از جشنواره مطرح کرد: در سینمای مستند، هیچ فیلم بدی ساخته نمی‌شود. چون معمولی‌ترین فیلمی هم که توسط فیلمسازی آماتور ساخته می‌شود درونش نکاتی برای آموختن به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم اگر گروه سینمایی «هنر و تجربه» دوباره فعالیت سینمایی خود را از سر بگیرد برای اکران آثار مستند وضعیت بهتری خواهیم داشت. ما در این سال‌ها در امر تولید مستند خوب کار کردیم اما در بحث عرضه هنوز جای تلاش بیشتر احساس می‌شود.

*بازدید سردار مهدی حاجیان از جشنواره شانزدهم

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا طی بازدید از جشنواره، درباره تاثیر سینمای مستند در جامعه گفت: سینمای مستند لایه‌های پیدا و پنهان آسیب‌های اجتماعی را نمایان می‌کند. بنابراین در بحث رفع آسیب‌های اجتماعی کمک خوبی برای پلیس است.

وی ادامه داد: ارتباط بین پلیس و سینماگران به خصوص در موضوع مستندسازی بیش از پیش می‌تواند مسئله آسیب‌های اجتماعی را نمایان کند. زیرا به این صورت علمی‌تر، پژوهشی‌تر و با یک نگاه عاقلانه با مسئله آسیب‌های اجتماعی برخورد می‌کند.

حاجیان با تاکید بر اینکه فضا برای تولید مستند فراهم است، ادامه داد: باتوجه به اینکه حوزه کار پلیس به پهنای جغرافیای جمهوری اسلامی ایران بوده، لذا امکان مستندسازی به خصوص در بحث‌هایی چون مرز و مرزنشینی کاملا فراهم است. اکنون ارتباط بسیار خوبی با سینماگران در حوزه داستانی و مستند داریم.

* مدیر «ویدیو لایبرری»: با ایجاد یک حساب کاربری به تمامی اطلاعات دسترسی پیدا کنید

در ادامه روز پایانی جشنواره غزاله سرلک؛ مدیر «ویدیو لایبرری» جشنواره «سینماحقیقت» درباره امکان ویژه این جشنواره برای دسترسی به مستندهای مرکز و چشم‌انداز عرضه بین‌المللی این آثار توضیح داد.

وی درباره این امکان ویژه که برای اولین بار در این رویداد سینمایی رونمایی شده است، گفت: محصول جدید مرکز گسترش در یک سال گذشته با کمک همکاران بخش‌های مختلف، اطلاعات آن جمع‌آوری شده و دربرگیرنده جزییات تمامی محصولات مرکز اعم از مستندها، انیمیشن‌ها و فیلم‌های سینمایی است. این جزییات شامل سیپانس آثار، عوامل و تمامی نکات مربوط به یک اثر می‌شود و این امکان را برای محققان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و همه افرادی که به نحوی نیازمند چنین اطلاعاتی هستند، با ایجاد یک حساب کاربری می‌توانند به تمامی این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

مدیر «ویدیو لایبرری» درباره هدف از ایجاد این محصول توسط مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بیان کرد: هدف از ایجاد این امکان ویژه رسیدن به یک پلتفرمی بود تا افرادی که می‌خواهند اثری را تماشا کنند و به هر دلیلی نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، با «ویدیو لایبرری» به راحتی به اثر مورد نظر خود دست یابند.

* تجلیل از خانواده شهید جمالی در اکران ویژه «پاییز پنجاه سالگی»

پس از اکران فیلم مستند «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده، از خانواده شهید محمد جمالی تقدیر شد.

محسن اسلام‌زاده؛ کارگردان این مستند در این مراسم گفت: سینما به نور حاج قاسم سلیمانی و شهید جمالی و حضور شما نورانی شد و از حضور یکایک شما سپاسگزارم.

گفتنی است؛ جشنواره شانزدهم «سینما حقیقت» ۲۰ الی ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ملت برگزار و به کار خود پایان داد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>