سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ دی ۱۴۰۱ در ۱:۲۹ ب.ظ چاپ مطلب
با همه فیلم‌های احتمالی فجر آشنا شوید؛

از عیاری تا لطیفی؛ این فهرست پرستاره!

Fajr-Gharib

با وجود شرایط پیش آمده طی ماه‌های اخیر در جامعه، امسال هم احتمالا فیلم‌های قابل اعتنایی از فیلمسازان راهی فجر چهل‌و‌یکم می‌شوند تا با حضورشان جشنواره را پرشور کنند.

به گزارش سوره سینما، هر سال با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر، گمانه زنی‌هایی نیز برای حضور فیلم‌ها در جشنواره و اینکه کدام یک از تولیدات سالانه سینمای ایران راهی فجر می‌شوند، در تمام رسانه‌ها دست به دست می‌چرخد.

امسال با وجود اینکه لیستی از متقاضیان حضور در جشنواره رسانه‌ای نشده و تنها تعداد آثار متقاضی در خبری کوتاه از سوی روابط عمومی جشنواره اعلام شد، اما رسانه‌ها بر اساس آنچه در طول سال تولید شده است و البته براساس روابط هر تولیدکننده با جشنواره فجرِ پیش‌رو، پیش‌بینی کرده‌اند که کدام فیلم‌ها می‌توانند به جشنواره چهل و یکم فیلم فجر راه پیدا کنند.

در نتیجه اینکه تعدادی از هنرمندان به دلیل مسائل ایجاد شده در جامعه طی ماه‌های اخیر، تمامی جشنواره‌ها به خصوص جشنواره‌های فجر را تحریم کرده‌اند، خود به خود تعداد فیلم‌ها از سال‌های گذشته کمتر خواهد بود و شانس فیلم‌هایی که حضور می‌یابند به مراتب در این ماراتن بیشتر خواهد شد.

گرچه مسئولان جشنواره، وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی بر این باورند که امسال یکی از پرشکوه‌ترین جشنواره‌های فجر را در سینما خواهیم داشت؛ اما باید منتظر ماند و دید در فاصله کمتر از یک ماه مانده به جشنواره چهل و یکم، چه اتفاقی برای این جشن سینمایی که سال جدید سینما را رقم می‌‌زند، رخ خواهد داد.

بر همین اساس سوره سینما نیز تصمیم دارد به بررسی فیلم هایی که شرایط حضور در جشنواره فیلم فجر ۴۱ را که امسال پس از چهار سال بار دیگر با بخش بین‌الملل ادغام شده است، بپردازد.

چه فیلم های احتمال حضور در بخش سودای سیمرغ را دارند؟

در میان شاخص‌ترین فیلم‌هایی که کارگردانان مطرح و باتجربه ای دارند که جشنواره می‌تواند فیلم آن‌ها را در بخش سودای سیمرغ قرار دهد، می‌توان از فیلم‌هایی چون «ویلای ساحلی» ساخته کیانوش عیاری، «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار، «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی، «پرونده باز است» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «رکسانا» ساخته پرویز شهبازی، «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی، «قیف» ساخته محسن امیریوسفی، «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست، «کابل پلاک ۱۰» به کارگردانی نوید محمودی و یا «پالایشگاه» ساخته مهرداد خوشبخت اشاره کرد.

*«ویلای ساحلی» کیانوش عیاری

این کارگردان آخرین ساخته خود را از اوایل مهرماه امسال با عنوان «ویلای ساحلی» کلید زد اما بعد از چند روز تصویربرداری به علت مشکل دیابتی که برای او پیش آمد و بستری شدنش، فیلمبرداری متوقف شد و پس از بهبود و ترخیص از بیمارستان، فیلمبرداری بار دیگر از سر گرفته شد.

کیانوش عیاری یکی از کارگردانانی است که اگر فیلمش مراحل فنی را به موقع به اتمام برساند و برای حضور در جشنواره چهل و یکم حاضر شود، می‌تواند یکی از وزنه‌های مهم این جشنواره محسوب شود.

Vilaye-Saheli

«ویلای ساحلی» داستان خانواده‌ای روستایی را روایت می‌کند که به عنوان سرایدار قرار است برای ۶ ماه از یک ویلا نگهداری کنند.

چاوش، صاحب ویلا، قرار است برای دانشگاه رفتن دخترش ۶ ماه در خارج از ایران زندگی کند و ویلا را به یونس (پژمان جمشیدی) و همسرش (ریما رامین‌فر) می‌سپارد و آنها با ۳ فرزندشان به ویلا نقل مکان می‌کنند، اما برادر زن یونس (رضا عطاران) با ورود به خانه داستان‌هایی رقم می‌زند.

*«سووشون» نرگس آبیار

هر سالی که نرگس آبیار یک فیلم سینمایی در جشنواره داشته باشد، می‌تواند قاطعانه در بسیاری از رشته‌ها کاندیدای دریافت سیمرغ شود و در نهایت حداقل دو سیمرغ را در یکی از رشته‌های مهم به خود اختصاص دهد.

امسال بعد از دو سال غیبت، ممکن است نرگس آبیار با فیلم سینمایی «سووشون» اینبار با اقتباس از اثر ادبی سیمین دانشور در جشنواره چهل و یکم حضور داشته باشد.

«سووشون» در ابتدا به عنوان یک سریال برای پخش از شبکه نمایش خانگی ساخته شد و سپس مجوز نسخه سینمایی دریافت کرد و اکنون به جدیدترین اثر سینمایی نرگس آبیار به حساب می‌آید.

در این فیلم که اتفاقا در زمان ساخت با حواشی بسیاری از جمله فیلمبرداری در مکان‌های تاریخی و مباحثی که درباره سرمایه‌گذاری آن مواجه شد، بهنوش طباطبایی ایفای نقش می‌کند.

تهیه‌کنندگی این اثر را محمدحسین قاسمی برعهده دارد.

*«غریب» محمدحسین لطیفی

پس از موفقیت فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» که نسخه‌ای سینمایی از سریال شهیدمهدی باکری به کارگردانی هادی حجازی‌فر بود، سازمان هنری اوج اینبار تصمیم گرفت که نسخه سینمایی از سریالی دیگر که مربوط به بخشی از دوران زندگی شهید بروجردی است را آماده و احتمالا راهی جشنواره چهل و یکم فیلم فجر کند.

فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا محصول مهم دیگری از سازمان اوج است که بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی می‌تواند با حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره، یکی از گزینه‌های روی میز برای بهترین بازیگر نقش مرد باشد.

Gharib

اگر حمیدیان سیمرغ نقش اول مرد را از جشنواره امسال دریافت کند، دومین سیمرغی است که از جشنواره فجر به او اهدا شده است. این بازیگر در سی و دومین جشنواره فجر برای بازی در فیلم‌های «چ» و «روز رستاخیز» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد و پس از آن در سی و ششمین دوره جشنواره نامزد دریافت جایزه برای بازی در فیلم سینمایی «سرو زیر آب» شد.

*«پرونده باز است» کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد آخرین ساخته سینمایی خود پس از فیلم «تیغ و ترمه» را با عنوان «پرونده باز است» از اواسط شهریور ماه کلید زد. اینبار پوراحمد به سراغ یک فیلم جنایی رفته تا اگر در جشنواره چهل و یکم حضور یابد، ژانر متفاوتی را در رقابت با فیلم‌های دیگر تجربه کند.

Parvandeh-Baz-Ast

فیلم سینمایی «پرونده باز است» به تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی، درباره یک پرونده جنایی است که در خلاصه داستان آن آمده است: فرهاد نوجوان ۱۵ ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود.

پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، به همراه سام قریبیان و مه‌لقا باقری در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

*«رکسانا» پرویز شهبازی

شهبازی که به یکی از کارگردانان معرفی چهره جدید به سینما معروف است، در تازه‌ترین تجربه سینمایی خود به سراغ ساخت فیلمی با عنوان «رکسانا» رفته است که اکنون آخرین مراحل تولید خود را پشت سر می‌گذارد.

مسعود ردایی؛ تهیه‌کننده «رکسانا» پیش از این اعلام کرده بود که فیلمی که برای مخاطب می‌سازد را دوست دارد در جشنواره فیلم فجر رونمایی کند. از این‌رو می‌توان انتظار داشت که جدیدترین اثر شهبازی در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

*«پیر پسر» اکتای براهنی

اکتای براهنی پس از گذشت ۶ سال از ساخت فیلم سینمایی «پل خواب» در جدیدترین تجربه کارگردانی خود به سراغ ساخت فیلم سینمایی «پیرپسر» رفته است که آماده نمایش است.

این فیلم که قرار بود در جشنواره پیشین به نمایش درآید اما بنا به دلایلی در جشنواره چهلم حضور پیدا نکرد، ممکن است امسال در جشنواره چهل و یکم رونمایی شود.

Pir-Pesar

حامد بهداد، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، محمد ولی‌زادگان، بابک حمیدیان، محمدرضا داوودنژاد، رضا رویگری و فهیمه رحیم‌نیا بازیگران این فیلم سینمایی هستند که بابک حمیدیان علاوه بر بازیگری، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است. در خلاصه داستان این اثر آمده‌است «به قول اون خدابیامرز؛ مردی که قانون نداشته باشه همیشه پسره، اگه پیر هم بشه، پیر پسره…»

*«قیف» محسن امیریوسفی

محسن امیریوسفی پس از گذشت ۱۰ سال از ساخت آخرین فیلم سینمایی‌اش «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به تازگی فیلم سینمایی کمدی ترسناک «قیف» را کارگردانی کرده است.

اگر این فیلم در جشنواره فجر چهل و یکم حضور پیدا کند، بخاطر نام کارگردانش می‌تواند یکی از فیلم‌های جنجالی این دوره باشد.

«قیف» با تهیه‌کنندکی سعید ملکان آخرین مراحل تولید خود را پشت سر می‌گذارد. در این فیلم جواد عزتی، غلام‌رضا نیک‌خواه، کتایون ریاحی، عباس جمشیدی‌فر و صابر ابر در آن ایفای نقش کرده‌اند.

*«عطرآلود» هادی مقدم‌دوست

مقدم دوست و فیلم جدیدش با عنوان «عطرآلود» یکی از گزینه‌های محکم‌تری است که روی میز سودای سیمرغ قرار گرفته است.

مقدم‌دوست در فیلم سینمایی «عطرآلود» سراغ یک ملودرام عاشقانه رفته که با نگاهی انسانی به دغدغه‌های اخلاقی بشرِ امروز می‌پردازد.

فیلمنامه «عطرآلود» در ادامه سینمای مقدم‌دوست پس از پروژه‌های «سر به مهر» و «هیهات» وجهی فطری و انسانی دارد و توسط سیدحسین حسنی به نگارش درآمده است.

هدی زین‌العابدی و مصطفی زمانی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

«عطرآلود» به تهیه‌کنندگی یوسف منصوری تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است.

*«کابل پلاک ۱۰» نوید محمودی

فیلم سینمایی «کابل پلاک ۱۰» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نوید محمودی که سال گذشته به دلیل طی نکردن مراحل فنی نتوانست در جشنواره چهلم حضور داشته باشد، آماده نمایش شده و می‌تواند یکی از گزینه‌های حضور در جشنواره امسال باشد.

نوید محمودی که نام او را همیشه در کنار جمشید محمودی دیده‌ایم اینبار تصمیم گرفته تا فیلم جدیدش را به تنهایی هم کارگردانی و‌هم تهیه‌کنندگی کند.

kabol-pelake10

الناز شاکردوست، پدرام شریفی، شیدا خلیق، آرمین رحیمیان، سوگل خلیق، نیلوفر کوخانی و رضا بهبودی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده‌ است: ثریا: لیلی جان چی رو نگاه می‌کنی؟ آدما که مردن خودشو تماشا نمی‌کنن.»

*«پالایشگاه» مهرداد خوشبخت

شاید نام مهرداد خوشبخت در سینمای دفاع مقدس با سینمایی «آبادان یازده ۶۰» بر سر زبان‌ها افتاد؛ فیلمی درباره اهمیت نقش رادیو آبادان در ابتدای جنگ در بین مردم منطقه با بازی علیرضا کمالی، نادر سلیمانی، حسن معجونی که توانست جایزه ویژه سردار سلیمانی را در جشنواره ۳۸ فیلم فجر به دست آورد؛ اما خوشبخت پیش از این فیلم، به عنوان کارگردان دوم و تدوینگر، ابراهیم حاتمی‌کیا را در «به وقت شام» همراهی کرده و پس از آن مشاور اجرایی سینمایی «تک تیرانداز» بوده است.

حالا مهرداد خوشبخت در حال و هوای دفاع مقدس فیلم دیگری را به تهیه کنندگی سعید سعدی مقابل دوربین برده است. فیلم سینمایی «پالایشگاه» با سرمایه گذاری بنیاد فارابی روی موضوع مهم «مهندسی جنگ» و با محوریت پالایشگاه نفت آبادان در سال‌های دفاع مقدس ساخته شده است.

قصه فیلم درباره جابجایی تمام تجهیزات و امکانات پالایشگاه آبادان در زمان حصر آبادان به رهبری یک مهندس است.

در ادامه…

از دیگر فیلم‌هایی که گزینه‌های احتمالی حضور در جشنواره چهل و یکم به شمار می‌روند می‌توان به «روی زمینه قرمز» به کارگردانی انیسی، «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی، «زمانی برای ابدیت» ساخته مهدی نوروزیان اشاره کرد.

«روی زمینه قرمز» به کارگردانی آرش انیسی که یک کمدی اجتماعی است، می‌تواند یکی از آثاری باشد که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

آرش انیسی که پیش‌تر ساخت فیلم «مامان» را در کارنامه خود دارد و توانسته نامزد پنج سیمرغ شود، در تجربه جدیدش به سراغ ساخت فیلمی در مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول، رودخانه دز، بازار قدیم و خانه‌های تاریخی دزفول رفته است. بهروز نشان تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است.

فیلم سینمایی «شهر خاموش» جدیدترین اثر سینمایی احمد بهرامی است که پیش‌تر توانست با فیلم «دشت خاموش» جوایز جهانی متعددی از جمله جایزه بهترین فیلم بخش افق‌های جشنواره ونیز را از آن خود کند.

Shahre-Khamoosh1

«شهر خاموش» به تهیه‌کنندگی رضا محقق مدتی است آماده نمایش شده و توانسته در چند جشنواره نیز جوایزی کسب کند. این فیلم دومین اثر سینمایی بهرامی است و باران کوثری، علی باقری، بابک کریمی، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی در آن ایفای نقش می‌کنند.

«زمانی در ابدیت» فیلمی اجتماعی به کارگردانی مهدی نوروزیان و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی از دیگر آثاری است که آماده نمایش شده است و بازیگرانی چون لیلا حاتمی، بابک حمیدیان، عباس غزالی، نوید پورفرج، ترنم کرمانیان، مرجان اتفاقیان و بیتا فرهی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم اولی‌هایی که می‌توانند در جشنواره چهل و یکم حضور داشته باشند

از فیلم‌اولی‌هایی که می‌توان آن‌ها را گزینه‌هایی جدی برای حضور در جشنواره فیلم فجر دانست نیز می‌توان به آثاری چون «سرهنگ ثریا»، «اتاقک گلی»، «استاد»، «نائله»، «در آغوش درخت»، «رگ‌های آبی» و «مسخ نرگس» اشاره کرد.

*«رگ‌های آبی» جهانگیر کوثری

«رگ‌های آبی» اولین تجربه سینمایی جهانگیر کوثری در مقام کارگردان به حساب می‌آید که سال گذشته فیلمبرداری آن در تبریز به پایان رسید. در این فیلم باران کوثری و ستاره پسیانی ایفای نقش ‌کرده‌اند و ماجرای فیلم از این قرار است که کارگردانی برای ساخت مستندی درباره فروغ فرخ‌زاد مشغول انتخاب بازیگر نقش فروغ است و از چند نفر تست گریم و بازیگری می‌گیرد.

*«سرهنگ ثریا» لیلی عاج

یکی دیگر از فیلم‌های محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج «سرهنگ ثریا» است که اولین تجربه کارگردانی لیلی عاج به حساب می‌آید و در مرحله فیلمبرداری است.

عاج پیش‌تر کارگردانی چند نمایش تئاتر را در کارنامه خود دارد و جلیل شعبانی نیز تهیه‌کننده «سرهنگ ثریا» است.

این فیلم می‌تواند یکی از گزینه‌های احتمالی حضور در جشنواره امسال باشد.

*«در آغوش درخت» بابک خواجه‌پاشا

فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به‌ عنوان اولین تجربه کارگردانی سینمایی بابک خواجه‌پاشا با حضور مارال بنی‌آدم، جواد قامتی و روح‌الله زمانی، به تازگی آماده نمایش شده است.

Dar-Aghooshe-Derakht

این فیلم یک درام خانوادگی است که دغدغه‌های یک زوج را بیان می‌کند. محمدرضا مصباح تهیه‌کننده این اثر سینمایی است.

*«اتاقک گلی» محمدعلی عسگری

فیلم سینمایی «اتاقک گلی» به کارگردانی محمدعلی عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبوری دیگر اثر سینمایی در ژانر دفاع مقدس است که می‌توان انتظار داشت در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

این فیلم به تهیه‌کنندگی داوود صبوری روایتگر قصه‌ نجات یک دختر کرد توسط رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) از دست منافقان است.

*«استاد» سیدعماد حسینی

فیلم سینمایی «استاد» به عنوان اولین تجربه کارگردانی سیدعماد حسینی با تهیه‌کنندگی بهروز افخمی از دیگر آثاری است که می‌توان انتظار داشت در جمع فیلم‌اولی‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

حسن معجونی، سجاد بابایی و هدیه حسینی‌نژاد بازیگران این فیلم سینمایی هستند و گفته می‌شود «استاد» روایتگر یک قصه ملتهب اجتماعی است.

*«نائله» اصغر عباسی

فیلم سینمایی «نائله» به کارگردانی اصغر عباسی با سرمایه‌گذاری سازمان اوج که سال‌ها پیش خبر تولید آن در رسانه‌های مختلف مطرح شده بود، بالاخره امسال آماده نمایش می‌شود و احتمالاً یکی از آثار متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

داستان «نائله» برگرفته از یک ماجرای واقعی تاریخی است که مربوط به دوران صدر اسلام است و گذری به عاشورا دارد.

به نظر می‌رسد این اثر همچون «موقعیت مهدی» یک نسخه سریال نیز خواهد داشت که قرار است در یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش شود.

*«مسخ نرگس» حامد علیزاده

فیلم سینمایی «مسخ نرگس» به کارگردانی حامد علیزاده از دیگر آثار فیلم‌اولی است که به تازگی آماده نمایش شده است.

«مسخ نرگس» محصول مشترک سینمای ایران و اسپانیا است که جمشید هاشم‌پور، بهناز جعفری، پدرام شریفی و مجید نوروزی در آن ایفای نقش می‌کنند. این فیلم قصه حضور اتفاقی یک هنر اسپانیایی در شهر بوشهر را روایت می‌کند.

اکنون با توجه به آثاری که آماده رونمایی هستند و در این‌ گزارش به معرفی آن‌ها پرداختیم باید دید کدامیک از آن‌ها شانس حضور در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر را پیدا می‌کنند.

جشنواره بین المللی چهل و یکم فیلم فجر با دبیری مجتبی امینی ۱۲ الی ۲۲ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت و برج میلاد برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>