سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب
پرکارترین بازیگران مرد فجر۴۱؛

رقابت پنج بازیگر برای سیمرغ چهل‌و‌یکم

Saber-Abar

صابر ابر، امیر جعفری، پژمان بازغی، مهران احمدی و رضا کیانیان به‌عنوان پنج بازیگر پرکار چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر معرفی شدند.

به گزارش سوره سینما، صابر ابر، امیر جعفری، پژمان بازغی، مهران احمدی و رضا کیانیان پرکارترین بازیگران این دوره از جشنواره به شمار می‌آیند.

پیش‌بینی می‌شود که شانس دریافت سیمرغ برای این بازیگران در این دوره از جشنواره بیش از بازیگران دیگر باشد و ازاین‌رو ممکن است این پنج بازیگر به‌نوعی رقیب یکدیگر در فجر۴۱ باشند.

*حضور صابر ابر با فیلم‌های «یادگار جنوب»، «بعد از رفتن» و «کت چرمی»

صابر ابر به عنوان یکی از چهره های شاخص سینمای ایران با کارگردان به نامی در سینما کارکرده، سبک بازی خود را دارد و در بسیاری از فیلم‌هایی که نقش ایفا کرده، درخشیده است.

با اینکه او کار طراحی داخلی، نقاشی و تحقیقات انجام می‌دهد اما علاقه اصلی‌اش بازیگری است. وی برای جشنواره «کارنامه» که تنها جشنواره خصوصی تئاتر کشور است، یک تئاتر کارکرد که موفق هم بود و جایزه کارگردانی، نمایشنامه، بازیگری زن و طراحی صحنه گرفت.

ابر با اجرای برنامه «رنگین‌کمان» وارد تلویزیون شد و پس از آن هم مسابقه «در ۱۱۱ ثانیه» را مجری‌گری کرد. وی یکی از مجریانی است که وقتی وارد دنیای بازیگری شد موفق عمل کرد. پس از تلویزیون با بازی در فیلم سینمایی «شاعر زباله‌ها» به کارگردانی محمد احمدی وارد سینما شد ولی اولین بار در فیلم «دایره زنگی» در اکران عمومی یک فیلم سینمایی دیده شد و خیلی زود هم به جایزه رسید.

وی در دوره قبل جشنواره فجر با بازی در دو فیلم «بدون قرار قبلی» و «بی رویا» جزء بازیگران پر کار بود و امسال نیز با حضور در سه فیلم یکی از بازیگران پر کار جشنواره چهل و یکم محسوب می شود.

فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی با مضمون اجتماعی است که در چهارراه سیروس جلوی دوربین رفته و قرار است.

جواد عزتی، صابر ابر، پانته آ پناهی ها و رویا تیموریان بازیگران این فیلم هستند.

در فیلم سینمایی «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی بازیگرانی چون صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته آ پناهی ها، بهرام شاه محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، خسرو احمدی، حامی ترابی ایفای نقش می کنند.

فیلم سینمایی «یادگار جنوب» ساخته پدرام دوماری و حسین پور امیری و به تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند و با بازی وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، سحر دولتشاهی و صابر ابر است.

*بازی رضا کیانیان در فیلم‌های «سینما متروپل» و «روایت ناتمام سیما»

رضا کیانیان فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۸ با حضور در فیلم «تمام وسوسه‌های زمین» ساخته حمید سمندریان آغاز کرد. کیمیا ساخته احمدرضا درویش نخستین کار قابل توجه او بود.

«آژانس شیشه‌ای» نقطه اوج او در سینما بود، وی در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش دوم را گرفت و در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «کیمیا» کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش دوم بود. فیلم‌های «سگ‌کشی»، «سینما سینماست»، «گاهی به آسمان نگاه کن»، «ماهی‌ها عاشق می‌شوند»، «یک حبه قند»، «فرش باد»، «یک تکه نان»، «روبان قرمز» و «کفشهایم کو؟» از کارهای شاخص او به‌شمار می‌رود. او برای بازی در فیلم «خانه‌ای روی آب» نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر بدست آورد.

وی تاکنون در بیش از ۷۰ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است و امسال در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر در دو فیلم «سینما متروپل» و «روایت ناتمام سیما» بازی کرده است.

فیلم سینمایی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی به روزهای جنگ می‌پردازد و قصه سینما در جنگ در شهر آبادان را روایت می‌کند.

در این فیلم رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد بازی می‌کنند.

«روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه کنندگی مجید رضابالا است و آزاده صمدی، غزل شاکری، مهران احمدی، حامد کمیلی، مسعود کرامتی، مریم سعادت و رضا کیانیان در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

این فیلم داستان دکتر آرشِ سیمین است که زندگی موفقی دارد اما خبری در فضای مجازی زندگی او را دستخوش تغییر می‌کند.

*حضور امیر جعفری در دو فیلم «آنها مرا دوست داشتند» و «هوک»

امیر جعفری کار تصویر در بازیگری را در سال ۱۳۸۰ با بازی در فیلم سینمایی « نان، عشق و موتور ۱۰۰۰» ساخته ابوالحسن داوودی آغاز کرد و با بازی در فیلم «قارچ سمی» ادامه داد.

جعفری که با بازی در آثار کمدی به شهرت رسید اما زمانی که در نقش جدی در مجمواه «میوه ممنوعه» ظاهر شد توجه مخاطبان را به خود جلب کرد و نشان داد که در هر دو نقش جدی و کمدی می تواند بهترین باشد.

او تاکنون در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی از جمله «بی پولی» ، «کیفر»، «نفوذی»، «مکس»، «سوفی و دیوانه»، «جیران»، «شهرزاد»، «یاغی» و … ایفای نقش کرده است. جعفری در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر با دو فیلم «آنها مرا دوست داشتند» و «هوک» حضور دارد.

امیرحسین آرمان، امیر جعفری، مهسا اسماعیلی، نسیم ادبی، شهرام قائدی، هادی تسلیمی، سیدعلی صالحی، ایرج رحمانی، شیلان مدنی، لیلا بلوکات، نفس عزیزی، لیام ملکی، الهه داوودی، حسین سلمانی‌مروست، سینا غفاری، ابراهیم مومنی، لیلا حسنی و مهدی عالی‌خانی در فیلم «آنها مرا دوست داشتند» بازی کرده اند.

این فیلم به کارگردانی محمدرضا رحمانی و تهیه کنندگی ایرج رحمانی با محوریت یک موضوع انسانی ساخته شده و به معضلاتی که پیش روی آدم‌ها در زندگی قرار دارد، می‌پردازد. در بخشی از این فیلم، اعتیاد مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

«هوک» ساخته حسین ریگی است و در آن بازیگرانی چون امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، علی اوسیوند، علیرضا جعفری، مهتاب ثروتی، محسن آشتیانی‌پور، سبحان رخشانی ایفای نقش می کنند.

این فیلم داستان شیروک پسر بچه‌ای است که سودای قهرمانی دارد، به توصیه برادرش وارد ورزش بوکس می‌شود.

*همکاری پژمان بازغی با کیومرث پوراحمد و محمد حمزه‌ای در «پرونده باز است» و «کاپیتان»

پژمان بازغی کار بازیگری را از سال ۱۳۷۵ با بازی در «اعتراف» آغاز کرد و پس از آن با ایفای نقش در فیلم هایی «بلوغ»، «سربازهای جمعه»، «دوئل»، «کافه ستاره»، «بارکد»، «اسرافیل»، «سمفونی نهم» و … وارد فضای حرفه ای تری در بازیگری شد.

بازغی تاکنون بیش از ۵۰ بازی در فیلم ها و سریال های مختلف را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است. وی در این دوره از جشنواره فیلم فجر در دو فیلم سینمایی «کاپیتان» و «پرونده باز است» ایفای نقش کرده است.

فیلم سینمایی «کاپیتان» دومین فیلم محمد حمزه‌ای به تهیه‌کنندگی سید صابر امامی در جشنواره بین‌المللی فجر رونمایی می‌شود.

این فیلم با بازی بازیگرانی چون پانته‌‌آ پناهی‌ها و پژمان بازغی، با موضوع سلامت و تلاش کادر درمان است و به مسائل انسانی و اخلاقی می‌پردازد.

فیلم سینمایی «پرونده باز است» به تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی، درباره یک پرونده جنایی است که در خلاصه داستان آن آمده است: فرهاد نوجوان ۱۵ ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود.

پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، به همراه سام قریبیان و مه‌لقا باقری در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

*مهران احمدی با فیلم‌های «غریب» و «روایت ناتمام سیما» در فجر۴۱

مهران احمدی در رشته بازیگری فارغ‌التحصیل شد. وی فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۸۵ با بازی در فیلم «آدم» ساخته رضا کاهانی آغاز کرد. گرچه در فیلم ها و سریال های کمدی از جکله «پایتخت» درخشیده اما بازی جدی او در فیلم‌هایی مثل «یک خانواده محترم»، «بغض» و «ماحی» قابل توجه بوده است.

احمدی که در حال حاضر با مجموعه «بی گناه» در شبکه نمایش خانگی حضور دارد، در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر به عنوان یکی از بازیگران پرکار در دو فیلم سینمایی «غریب» و «روایت ناتمام سیما» ایفای نقش کرده است.

فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا است که بخشی از زندگی شهید بروجردی را روایت می کند.

در این فیلم، در کنار بابک حمیدیان، مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، هژیر سام، حسام محمودی، سامیه لک نیز به ایفای نقش پرداخته‌اند.

همچنین مهران احمدی در فیلم «روایت ناتمام سیما» در کنار آزاده صمدی، غزل شاکری، حامد کمیلی، مسعود کرامتی، مریم سعادت و رضا کیانیان ایفای نقش کرده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>