سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۴۰۱ در ۱:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب

«قاتل و وحشی» برای مخاطب مَحرم خارجی اکران می‌شود؟

Ghatel-Va-Vahshi

در شرایطی که فیلم «قاتل و وحشی» به دلیل «پوشش بازیگر زن» برای اکران داخلی در وضعیت «بلاتکلیفی» قرار دارد، توانسته از سازمان سینمایی پروانه نمایش خارجی بگیرد. تصمیمی که حتما سوال برانگیز است.

سوره سینما – روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و‌ نمایش سازمان سینمایی از صدور مجوز نمایش بین‌المللی فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» به نویسندگی و کارگردانی حمید نعمت‌الله خبر داد.

وی با اشاره به برخی حواشی چند سال اخیر  این فیلم گفت:  فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» که از سال ۱۳۹۸ به دلیل مسائل مربوط به نوع پوشش بازیگر زن در وضعیت بلاتکلیفی قرار داشت، نهایتا با تدبیر رئیس سازمان سینمایی و همکاری تهیه کننده و‌ کارگردان فیلم در اعمال اصلاحات و مساعدت شورای پروانه نمایش سینمایی، صرفا برای نمایش خارج از ایران مجوز گرفت.

سهرابی افزود: اگر چه مضمون فیلم دارای فضایی ملتهب و خشن بوده و مخاطب خاصی را جلب خواهد کرد، اما وحشت و‌ خشونت حاکم بر فیلم، علت عدم نمایش این اثر نبوده و تنها تصاویر بازیگر زن با موی تراشیده این امکان را از اثر سلب کرده است‌.

وی با اشاره به مسبوق به سابقه بودن حضور زن با موی تراشیده در تعدادی از آثار سینمایی همچون «سرب»، «زندان زنان»، «شیفتگی» و غیره خاطر نشان کرد: با وجود اینکه در گذشته چنین اتفاقی در برخی آثار رخ داده است اما به دلیل حساسیت‌های مختلف، تاکنون از نمایش این فیلم جلوگیری شده بود با این وجود شورای پروانه نمایش سینمایی صرفا با اکران بین‌الملل «قاتل و وحشی» موافقت کرد و  از این پس تهیه‌کننده اثر مجاز به نمایش این فیلم در خارج از کشور خواهد بود.

این تصمیم چند ابهام مهم را در ذهن ایجاد می‌کند؛ اگر نمایش تصویر بازیگر زن مسلمان فیلم، غیر شرعی است، قاعدتا همه جای دنیا غیر شرعی است. آیا قرار است فیلم فقط برای محارم بازیگر مربوطه اکران شود یا خدای ناکرده قرار است اثری با محتوای خلاف موازین شرعی به خارج صادر کنیم؟ اگر شرعا پخش این اثر مشکلی ندارد، پس چرا مخاطب داخلی باید از دیدن آن محروم شود؟ آیا فیلم نمایشگر محتوایی متفاوت‌تر از «زن مو تراشیده‌»ای است که بارها نمونه‌های آن را بر پرده سینما دیده‌ایم؟

سوال بعدی و مهم‌تری که بهتر است سازمان سینمایی به آن فکر کند این است که آیا «قاتل و وحشی» که در ایران به هر دلیلی اجازه اکران و انتشار ندارد، همان تصویر آرمانی از کشور ما را به نمایش می‌گذارد که جمهوری اسلامی دوست دارد پس از ۴۴ سال مردم جهان از ام القرای جهان اسلام ببینند؟ فقط تصور کنید؛ پیتر بردشاو و دبورا یانگ در یادداشتشان راجع به این فیلم بگویند «قاتل و وحشی» در ایران اجازه اکران ندارد اما ما در غرب آزاد آن را دیدیم… !

بدیهی است که سوره سینما این حق را برای تمام مسئولین سازمان سینمایی و ذی‌نفعان فیلم «قاتل و وحشی» قائل است که ابهامات را پاسخ دهند و در صورت چنین اتفاقی آن را در همین صفحه پوشش خواهیم داد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>