سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۷:۰۴ ب.ظ چاپ مطلب
آنچه در سینمای جهان گذشت؛

از اکران «ناپلئون» تا تصویر شدن زندگی «صدام»

Napoleon2

در دو هفته‌ای که گذشت اخباری مبنی بر اکران فیلم سینمایی «ناپلئون» ساخته ریدلی اسکات و تولید فیلمی از زندگی «صدام» در رسانه‌های خارجی منتشر شد.

سوره سینما – سینما به عنوان عنصر اصلی در روایت فرهنگ و مسایل روز، می تواند یک تریبون فعال در رسانه باشد که آنچه قابل بیان است را به زبان تصویر نشان دهد. در این میان سینمای جهان با تولید آثار خود تا جایی که می‌تواند از این فضا به نفع خودش بهره می برد. در دو هفته‌ای که گذشت گرچه در ایران تعطیلات نوروزی را سپری می‌کردیم اما سینمای جهان با قوت به کار خود ادامه داد.

در این گزارش قصد داریم به برخی از اتفاقات مهمی که در این دو هفته در سینمای جهان رخ داده است بپردازیم.

*والت دیزنی ۷۰۰۰ کارمند خود را اخراج کرد

از ۶ ماه گذشته که مدیر عامل والت دیزنی تغییر کرد، این کمپانی تصمیم گرفت برای جلوگیری از ضرر بیشتر، تعداد زیادی از کارمندان خود را که شامل مدیران ارشد مارول نیز می شدند، اخراج کند. علاوه بر این اقدام سودجویانه، باب آیگر؛ مدیرعامل دیزنی، چندین پروژه در دست تولید را نیز توقیف کند.

از این رو، آیگر به دلیل افت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری ارزش سهام والت دیزنی و اینکه اغلب انیمیشن های سه سال اخیر آن به فروش قابل توجهی نرسیده است، ۷۰۰۰ کارمند خود را اخراج کرد چراکه می توان گفت با اخراج این تعداد از کارمندان، سالانه چیزی معادل یک میلیارد دلار در پرداخت دستمزدها صرفه جویی خواهد شد.

براساس خبر منتشر شده در خبرگزاری «BREITBART»، والت دیزنی با کاهش کارکنان خود، قصد دارد هزینه های خود را مدیریت کند. قابل ذکر است که ایگر از زمانی که در نوامبر ۲۰۲۲ جایگزین باب چاپک شد، تغییرات سازمانی قابل توجهی ایجاد کرد.

باب آیگر پیش از این اعلام کرده بود که شرکت والت دیزنی قصد دراد حدود ۷۰۰۰ پرسنل خود را اخراج کند تا در آستانه رکود اقتصادی، بتواند حدود ۵.۵ میلیارد دلار پس انداز کند.

پس از انتشار این خبر، سهام والت دیزنی در ساعات پایانی با قیمت ۹۵.۲ دلار معامله شد. سهام این شرکت ۱.۶۴ درصد افزایش یافت. همچنین نسبت به ابتدای سال، ۱۰.۰۶ درصد و در سه ماه گذشته ۸.۵۶ درصد افزایش داشته است.

*«قاتلان ماه کامل» اسکورسیزی راهی جشنواره کن شد

«قاتلان ماه کامل» جدیدترین ساخته مارتین اسکورسیزی نخستین نمایش جهانی خود را در هفتاد و ششمین دوره جشنواره کن تجربه می‌کند. این نخستین حضور مارتین اسکورسیزی پس از  سال ۱۹۸۶ و فیلم «پس از ساعت‌ها» در کن خواهد بود.

«قاتلان ماه گل» برای نخستین بار روز بیستم ماه می در سالن لومیر و با حضور گروه تولید و ستارگان آن به نمایش در می‌آید. داستان آخرین ساخته اسکورسیزی، با بازی لئوناردو دی کاپریو، رابرت دنیرو، لیلی گلدستون، برندن فریزر، جسی پلمونز، کارا جید مایرز، برگرفته از کتاب دیوید گرن است.

Killers-of-the-Flower-Moon

سال ۱۹۹۸ اسکورسیزی ریاست داوران بخش اصلی را برعهده داشت که جایزه نخل طلا را به تئو آنجولوپولس برای فیلم «ابدیت و یک روز» اهدا کرد. چهار سال بعد او رئیس داوران بخش سینه فونداسیون و فیلم کوتاه همراه با عباس کیارستمی شد.

*«صدام» فیلم می‌شود

کارگردان سریال تحسین شده «چرنوبیل» قرار است، زندگی صدام حسین را موضوع یک فیلم سینمایی کند.

ورایتی نوشت: یوهان رنک فیلمی به نام «زندانی در کاخش» را درباره صدام حسین می‌سازد. این فیلم با اقتباس از کتاب پرفروش ویل باردنورپر با عنوان «زندانی در کاخش: صدام حسین، نگهبانان آمریکایی او و آنچه تاریخ ناگفته می‌گذارد» ساخته خواهد شد.

داستان فیلم درباره ۱۲ سرباز آمریکایی است که در ماه‌های آخر زندگی صدام حسین نگهبان وی بودند. در این کتاب ۲ جنبه متفاوت صدام حسین بررسی می‌شود: ظالمی که از شکنجه و قتل به عنوان ابزار استفاده می‌کرد و زندانی متفکری که در برابر مرگ وقار و شجاعت از خود نشان می‌دهد. در این کتاب نگهبانان تحت تأثیر شخصیت صدام حسین قرار می‌گیرند.

جالب است که آمریکا با وجود آنکه خودش برای سرنگونی دیکتاتور وقت عراق جنگی خانمانسوز و بی پایان به راه انداخت حال قرار است اثری بسازد که این طور تحت تاثیر شخصیت صدام زندانی قرار گرفته.

رنک که کارگردان برنده جایزه امی برای «چرنوبیل» است این پروژه را کارگردانی می‌کند و نویسنده کتاب که خود افسر سابق پیاده آمریکا بود تهیه‌کننده اجرایی فیلم خواهد بود، همچنین دربی کیلی نوشتن فیلمنامه را برعهده دارد.

کمپانی های «سینسترا» و «فریمنتل» این فیلم را می‌سازند و قصد دارند از کتاب‌های مطرح دیگری نیز اقتباس سینمایی انجام دهند. «دهان به دهان» یکی از این کتاب‌ها خواهد بود.

*«ناپلئون» به سینماها می‌آید

«ناپلئون» درست به موقع برای فصل جوایز وارد سینماها خواهد شد. این حماسه تاریخی به طور انحصاری در ۲۲ نوامبر در سینماها اکران می‌شود و سونی پیکچرز در عرضه سینما با اپل همکاری خواهد کرد.

فیلم «ناپلئون» ۲۰۲۳ اثری به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ریدلی اسکات و نویسندگی دیوید اسکارپا است. این فیلم با بازی واکین فینیکس در نقش ناپلئون، به قدرت رسیدن رهبر فرانسه را به تصویر می‌کشد. این فیلم قرار است در سال ۲۰۲۳ در اپل تی وی منتشر شود اما هنوز اطلاعات دقیقی از تاریخ اکران آن در دست نیست. مدت زمان آن نیز هنوز مشخص نشده است.

Napoleon1

فینیکس پیش از این با اسکات در فیلم پرفروش «گلادیاتور» در سال ۲۰۰۰ همکاری کرده بود. علاوه بر نبردهای حماسی، «ناپلئون» به رابطه ناپایدار این فرمانده با همسرش ژوزفین که «ونسا کربی» نقش آن را بازی می کند نیز نگاهی خواهد داشت.

طبق گزارش‌ها، شرکت اپل علاقه‌مند است تا ۱ میلیارد دلار برای فیلم‌هایی که پیش از ورود به اپل تی‌وی پلاس در سینماها نمایش داده می‌شوند، هزینه کند. مشخص نیست که «ناپلئون» تا چه زمانی به طور انحصاری روی صفحه نمایش بزرگ نشان داده می شود.

«ناپلئون» محصول استودیو اپل است که در همکاری با اسکات فری پروداکشنز ساخته شده است.

*جمیز گان: رقابتی میان مارول و دی‌سی نیست

جیمز گان، سازنده فیلم « نگهبانان کهکشان» و رئیس «دی سی»، در مصاحبه ای جدید با رولینگ استون درباره برنامه هایش برای فیلم «سوپرمن: میراث»، خستگی از ساخت فیلم های ابرقهرمانی و موارد دیگر صحبت کرده است.

یکی از نکات قابل توجه‌ در این گفتگو این است که فیلم «سوپرمن: میراث» گان، لحنی کاملاً متفاوت از کمیک خواهد داشت. گان گفت: «من از ساخت فیلم «نگهبانان کهکشان» چیزهای زیادی یاد گرفتم؛ اما اینطور نیست که سوپرمن دقیقا همان حال و هوای فیلم نگهبانان را داشته باشد. در واقع کاملا متفاوت است.»

اکنون که گان روی تلاش‌های خود به عنوان فیلم‌ساز و مدیر اجرایی دی‌سی متمرکز است، ممکن است تعجب کنیم که نظرش در مورد مسیری که مارول به آن سمت می‌رود چیست. گان در اینباره پیشنهاد کرد: «من واقعا می‌خواهم مارول به ساخت فیلم‌های خوب ادامه دهد.»

گان در ادامه با اشاره به اینکه مارول و دی سی را در رقابت با یکدیگر نمی بیند، توضیح داد: «صادقانه بگویم، من فکر می‌کنم هرچه فیلم‌های مارول بهتر باشند، برای دی‌سی بهتر است و هرچه فیلم‌های دی‌سی بهتر عمل کنند، برای مارول بهتر است. وقتی مردم فیلم‌های بد می‌بینند، نمی‌خواهند پول بیشتری برای دیدن فیلم‌های بیشتر خرج کنند.»

به نظر می رسد گان عقیده دارد که بخشی از آنچه این هدف را عملی می کند، تصدیق این است که چیزی به عنوان خستگی ابرقهرمانی وجود دارد، حتی اگر واقعا ربطی به ابرقهرمانان نداشته باشد.

گان ادامه می دهد: «این مربوط به نوع داستان هایی است که گفته می شود. ما عاشق سوپرمن، بتمن و مرد آهنی هستیم زیرا آن ها شخصیت های باورنکردنی هستند که در قلب خود نگه می داریم که اگر به فیلم های مزخرف تبدیل شوند، واقعا خسته کننده می شود. اما من از بیشتر از فیلم هایی خشته شده ام که داستان های عاطفی ندارند.

سومین و آخرین فیلم «نگهبانان» اثر گان، قرار است در ۵ ماه می اکران شود و گان اخیرا در توییتی در مورد آن زده و نوشته است: «در حالی که فیلم نزدیک به دو ساعت و نیم طول می کشد، اما هیچ ثانیه تلف نمی شود.»

* اولین نمایش فیلم «ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت» در جشنواره کن

بنا به اعلام جشنواره فیلم کن، فیلم «ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت» ساخته جیمز منگولد با بازی هریسون فورد نخستین نمایش جهانی خود را در این دوره از جشنواره خواهد داشت.

Indiana-Jones-and-the-Dial-of-Destiny

در روز ۱۸ ماه می برای ستارگان به همراه کارگردان فیلم، فرش قرمز پهن خواهد شد. همین فیلم از ۲۸ ماه ژوئن در سرتاسر فرانسه به عنوان اولین کشور در جهان به نمایش عمومی هم در خواهد آمد. همچنین از ۳۰ ژوئن امسال در امریکا نمایش عمومی خود را آغاز می‌کند.

جشنواره کن اعلام کرد که به مناسبت حضور هریسون فورد بازیگر اصلی این فیلم از وی ستایش خواهد کرد و احتمالا نخل طلای افتخاری به این بازیگر خواهد داد. فیلم در خارج از مسابقه به نمایش در خواهد آمد.

* ساخت فیلمی لایو اکشن براساس انیمیشن Moana

والت دیزنی از همکاری با دواین جانسون برای ساخت فیلمی لایو اکشن براساس انیمیشن Moana خبر داده است که احتمال دارد راک برای بازی در این فیلم بازگردد.

ساخت فیلم لایو اکشن دیگری براساس انیمیشن‌های والت دیزنی تایید شده است. والت دیزنی اعلام کرد که در نظر دارد فیلمی لایو اکشن براساس انیمیشن Moana تولید کند که این انیمیشن موزیکال دیزنی در سال ۲۰۱۶ اکران شد و دواین جانسون هم در ساخت فیلم نقش خواهد داشت. انتظار می‌رود که راک برای نقش مائووی بازگردد.

جرد بوش؛ نویسنده انیمیشن موانا برای نوشتن فیلمنامه فیلم Moana بازگشته است که دانا لدو میلر در نوشتن فیلمنامه این فیلم لایو اکشن به بوش کمک خواهد کرد. هنوز کارگردانی برای فیلم موانا توسط والت دیزنی استخدام نشده است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>