سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۵:۴۹ ب.ظ چاپ مطلب
نگاهی به فیلم‌های اکران عید فطر ۱۴۰۲؛

محسن تنابنده و فیلم‌های غیرمعمولی!

World-War-III

در اکران ویژه عید سعید فطر، محسن تنابنده که دو سال از آخرین فیلم اکران شده‌اش می‌گذرد، در دو فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» و «سه کام حبس» که همزمان اکران شده‌اند، ایفای نقش کرده است.

سوره سینما – اکران ویژه عید سعید فطر، یکی از اکران‌های مهمی است که تولیدکنندگان زیادی در صف آن قرار می گیرند. اینکه یک فیلم در زمان اکران‌های ویژه روی پرده سینما برود درخواستی است که تقریبا تمامی تهیه‌کنندگان از شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی دارند، اما اینکه قرعه به نام کدامشان بیافتد در اختیار سازمان سینمایی است.

امسال نیز طبق روال هر ساله، از چند روز گذشته اسامی فیلم های اکران ویژه عید فطر منتشر شد و با اینکه از قبل زمزمه هایی برای اکران فیلم «جنگ جهانی سوم» در این بازه زمانی بود اما نامی از آن در لیست اعلام شده سازمان سینمایی به چشم نمی خورد. با این وجود دقیقا دو روز پس از قاچاق نسخه ای از فیلم جدید هومن سیدی، سازمان سینمایی در خبری جداگانه اعلام کرد که فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» نیز در لیست اکران عید فطر قرار گرفته است، با این تفاوت که به علت اتفاقی که برای آن رخ داد و اضطراری که برای اکران آن وجود داشت، این فیلم چهار روز زودتر از باقی فیلم های اعلام شده، اکران عمومی خود را آغاز کرد.

*سهم کمدی ها از اکران عید فطر ۱۴۰۲ چقدر است؟

این موضوع که همیشه در میان آثاری که در لیست اکران های ویژه قرار می گیرند، فیلم های کمدی شانس بیشتری برای حضور دارند، یک امر اجتناب ناپذیر است اما موضوع مهمتری که در این میان برای اکران عید فطر امسال رخ داد، درصد پایین تر آثار کمدی در مقایسه با اکران های ویژه دیگر بود. پنج فیلم مجوز اکران گرفتند که از میان آن ها سه فیلم در ژانرهای غیر از کمدی ساخته شده اند.

و اما موضوع قابل توجه دیگر، حضور دو فیلمی است که در سال ۱۳۹۸ تولید شدند اما بعد از ۴ سال مجوز اکران گرفته اند. این امر نشان می دهد که فیلم های زیادی سال ها پشت درب اکران قرار گرفته اند و گویی برای دیده شدند باید صبرشان را بالا ببرند!

از این رو، «جنگ جهانی سوم» از شنبه ۲۶ فروردین اکران عمومی خود را آغاز کرد و فیلم های «آهنگ دو نفره»، «سه کام حبس» و «بابا سیبیلو» از امروز؛ سه شنبه ۲۹ فروردین اکران شده اند و «دسته دختران» از چهارشنبه ۳۰ فروردین روی پرده سینماها می رود.

همزمان با شروع اکران عید فطر نمایش عمومی فیلم‌های «بخارست»، «ملاقات خصوصی»، «چپ راست» و «خط استوا» هم به پایان می‌ رسد.

در این گزارش نگاهی به ۵ فیلم اکران ویژه عیدسعید فطر می اندازیم:

*«جنگ جهانی سوم»؛ هومن سیدی

فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هومن سیدی و نویسندگی هومن سیدی، آرین وزیردفتری و آزاد جعفریان است. محسن تنابنده در نقش اصلی در کنار مهسا حجازی، ندا جبرائیلی، نوید نصرتی و مرتضی خانجانی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

این فیلم با سرمایه‌گذاری نماوا ساخته شده و دومین همکاری این پلتفرم با هومن سیدی پس از سریال «قورباغه» است.

jang-jahani-sevom

«جنگ جهانی سوم» برای نخستین بار در ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز نمایش داده شد و دو جایزه در بخش افق‌ها (بهترین فیلم برای هومن سیدی و بهترین بازیگر مرد برای محسن تنابنده) را به ارمغان آورد. این فیلم در ۱۹ سپتامبر به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای حضور در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار از سوی کمیته انتخاب معرفی شد.

در خلاصه این فیلم آمده است: شکیب یک کارگر روزمزد میانسالِ بی‌خانمان است که همسر و فرزندش را سال‌های پیش در یک زلزله از دست داده و تاکنون با این امر کنار نیامده است. او در طی چند سال گذشته، با یک زن ناشنوای جوان به نام لادن رابطه برقرار کرده ‌است. محل ساخت‌وسازی که او امروز در آن کار می‌کند، معلوم می‌شود که صحنه فیلمی درباره جنایات آدولف هیتلر در طول جنگ جهانی دوم است و شکیب به دلیل شباهت عجیبش به هیتلر به عنوان جایگزین بازیگر قبلی انتخاب می‌شود. خانهبزرگی به او داده می‌شود و لادن با متوجه شدن این موضوع از او برای حل مشکلی کمک می‌خواهد…

*«دسته دختران»؛ منیر قیدی

فیلم سینمایی «دسته دختران» از چهارشنبه ۳۰ فروردین‌ماه اکران خود را توسط پخش بهمن سبز به سرگروهی پردیس سینمایی آزادی با شعار «این رزم را با زن سرودن عاشقانه است» در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد کرد.

«دسته دختران» داستان گروهی از زنان ایرانی است که برای دفاع از خاکشان به خط مقدم جنگ می‌روند. این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت ۷ سیمرغ بلورین شد. نسخه کوتاه شده و جدید این اثر از چهارشنبه این هفته در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود.

dasteye-dokhtaran

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «دسته دختران» قصه‌‌ زنانِ جنگ است. گروهی جامانده از روایت‌های پیروزمردانِ پیکارها در طول تاریخ …

نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و صدف عسگری دسته‌ی دختران را بازی می‌کنند و حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، محمد صدیقی‌مهر با حضور مهدی حسینی‌نیا آن‌ها را همراهی می‌کنند.

*«سه کام حبس»؛ سامان سالور

«سه کام حبس» فیلم درام اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی سامان سالور و تهیه‌کنندگی ساسان سالور است که پس از چهار سال مجوز اکران گرفته است.

پریناز ایزدیار، محسن تنابنده و سمیرا حسن پور بازیگران اصلی آن هستند. «سه کام حبس» نخستین بار در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد دریافت چهار جایزه شد.

3kam-habs

این فیلم داستان نسیم (پریناز ایزدیار) و مجتبی (محسن تنابنده) زوج جوانی است که تازه صاحب فرزند شده اند و در جنوب تهران زندگی خوب و ساده ای دارند. مجتبی ظروف پلاستیکی یکبارمصرف میفروشد و نسیم عروسک درست میکند و ترشی خانگی تهیه میکند. یک روز مجتبی تصادف میکند و نسیم تمام تلاش خود را برای نجات خانواده اش در غیاب او انجام میدهد اما وقتی میفهمد شوهر محبوبش در واقع برای تهیه پول، موادمخدر خرید و فروش میکند و بیش از یک سال است که کار خود را از دست داده، همه چیز تغییر می کند. مجتبی مقدار زیادی پول به ارباب موادمخدر بدهکار است. نسیم در شرایط دشواری قرار می گیرد، برای نجات همسرش چاره ای نیست جز اینکه خود باقیمانده مواد را بفروشد و در کمترین زمان به یک قاچاقچی تبدیل شود.

*«آهنگ دو نفره»؛ آرزو ارزانش

فیلم سینمایی «آهنگ دو نفره» به کارگردانی آرزو ارزانش و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی محصول سال ۱۳۹۹ است.

احمد مهران‌فر، فرزاد فرزین، امیرحسین رستمی، علیرضا استادی و بهاره کیان‌افشار بازیگران این فیلم هستند.

ahange-2nafare

در خلاصه فیلم آمده است: چقدر مسیر زندگی‌مان با مسیر دود سیگار یکی است؛ هر دو به‌سمتی می‌رود که دل‌مان نمی‌خواهد.

*«بابا سیبیلو»؛ ادوین خاچیکیان

«بابا سیبیلو» نخستین فیلم سینمایی ادوین خاچیکیان در ژانر کمدی است که احمد احمدی آن را تهیه کرده است.

بهاره رهنما، امیرحسین صدیق، رضا شفیعی‌جم، رز رضوی، پارسیا شکوری، محمدطاها بهروز‎پور، یوسف صیادی، علی کاظمی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

baba-sibiloo

این فیلم یک کمدی خانوادگی است که در آن از کودک ۵ ساله تا پیرمرد ١٠٠ ساله نقش‌آفرینی دارند و در طول قصه ماجراهایی را رقم می‌زنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>