سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۲:۴۹ ب.ظ چاپ مطلب

روایت «روزگار گل آقایی» در شبکه مستند

Roozgare-Golaghaee

مستند «روزگار گل آقایی» به کارگردانی محمدحسن یادگاری دوشنبه ۱۱ اردیبهشت روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، «روزگار گل آقایی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدحسن یادگاری  پرتره‌ای از کیومرث صابری فومنی پایه‌گذارِ مؤسسهٔ گُل‌آقا، نویسنده، طنزنویس و معلم ایرانی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه مستند پخش می‌شود.

یادگاری دراین باره گفت: به اعتقاد من صابری از چهره‌های مهم فرهنگی و هنری تاریخ معاصر ایران است و نقش بی‌بدیلی در جریان نقد  طنازانه و اعتراض با  زبانی نرم ایفا کرده است. این چهره فرهنگی پس از انقلاب خصوصاً پس از جنگ که طنز محدود شده بود راه شوخی را باز کرد و  رسانه‌اش واسطه مؤثری بین مردم و حاکمیت شناخته می‌شد.

یادگاری گفت: هنر اصلی مرحوم صابری فارغ از مهارت‌های ژورنالیستی‌اش، دیپلماسی فرهنگی بود، او مدیر قهاری بود که  در «گل آقا»  با زبانی شیرین و بران موضوعات مهم روز را به ورطه نقد می‌کشید.

این تهیه‌کننده گفت: با «بچه‌ها گل آقا» بزرگ شدم و ارتباط خوبی با این مجله داشتم، از طرفی می‌دیدم که گل آقا رسانه محبوبی بین بزرگترهاست، همین شناخت جرقه ساخت مستند «روزگار گل آقایی» را در ذهنم روشن کرد.

وی افزود: ساخت این مستند حدود یک سال طول کشید و در آن حدود ۲۵ نفر از همکاران و سیاستمدارانی که کیومرث صابری را خوب می‌شناسند از تجربه همکاری و رفاقت با گل آقای ایران می‌گویند.

کیومرث صابری فومنی که در میان توده‌های مردم به «گل آقا» شهرت دارد از برجسته‌ترین نویسندگان و طنزنویسان معاصر به شمار می‌آید. او نویسنده‌ای فرم‌گرا و در نظیره‌سازی از منابع غنی ادبیات فارسی، فوق‌العاده توانا بود. شیوه نگارش صابری، سهل، ممتنع و غیرقابل تقلید بود.

«روزگار گل آقایی» به مناسبت سالروز درگذشت صابری در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته و دوشنبه ساعت ۲۰:۴۵ و سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۸:۳۰ از این شبکه پخش می‌شود.

Roozgare-Golaghaee-Poster


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>