سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۴:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب
به انتخاب ددلاین؛

با ارزش‌ترین و بی ارزش‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۲

Avatar1

در این گزارش به فهرستی از پولسازترین فیلم‌ها و بزرگترین شکست‌های ۲۰۲۲ از منظر ددلاین، خواهیم پرداخت.

سوره سینما – لیست ددلاین در دوران کرونا منتشر نمی‌شد و استودیو‌ها یا اکران را عقب انداختند و یا در پلتفرم‌های آنلاین پخش کردند. لزوما در این فهرست به مجموع فروش نپرداخته‌ایم، بلکه ملاک در سود خالص فیلم‌ها بوده است.

* پولسازترین فیلم‌های ۲۰۲۲

رتبه دهم: «لبخند» Smile 

بر خلاف اینکه استودیو‌ها اینروزها فیلم‌هایی  برای پخش همزمان در پلتفرم‌های آنلاین و اکران سینمایی ساخته و عرضه می‌کنند، (مانند Halloween kills و Halloween ends) پارامونت تصمیم متفاوتی گرفت. آنها فیلمی را که پیشتر برای پخش اختصاصی در سرویس پارامونت پلاس در نظر گرفته بودند را اکران سینمایی کردند. قضیه از این قرار بود که برایان رابینز، مدیر عامل پارامونت، فیلم که در ابتدا نامش something is wrong with rose  بود را برای اولین بار در خانه خود دید و آنقدر شیفته اثر شده بود که تیم مارکتینگ پارامونت را راضی به اکران عمومی کرد. فیلم در اکران آزمایشی اولیه بسیار خوب عمل کرد و فقط لازم بود تا اسم آنرا هم تغییر دهند. نام فیلم، smile  به معنی «لبخند» شد و روی لب‌های تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران، نیز لبخند انداخت. این اثر با بودجه ۱۷ میلیون دلاری ساخته شد و در نهایت ۲۱۷ میلیون دلار فروش کل داشت.

با احتساب هزینه‌های بازاریابی و غیره، ۱۰۱ میلیون دلار سود خالص سهم استودیو بوده است.

رتبه نهم: «ثور: عشق و تندر»  Thor: Love and Thunder

دیزنی دلیل خوبی داشت تا سکان هدایت فیلم چهارم مجموعه «ثور» را به دستان تایکا وایتیتی بسپارد. «ثور رگنراک» Thor : ragnarok قسمت سوم این مجموعه و با کارگردانی تایکا وایتیتی، ۸۵۵ میلیون دلار فروخت. این اثر، کارگردان پوچ‌گرای نیوزلندی را به یک فیلمساز تراز اول تبدیل کرد.

Thor-Love-and-Thunder

مسئله این بود که استودیو مارول می خواهد ابرقهرمان شمالی را به کجا ببرد؟ کوین فایگی مدیر عامل مارول در کامیک کان ۲۰۱۹ اعلام کرد که ثور، رقیب هم تراز خود (ثور خانم) را خواهد دید. ثور خانم، دوست دختر سابق ثور، جین فاستر با بازی ناتالی پورتمن بود.

کمپانی دیزنی چند سالی است که نمایندگان گروهای همجنس‌گرا و ترنس‌جندر را در آثارش نشان می‌دهد؛ آنها در «ثور» نیز نشان دادند که کاراکتر ولکری، همجنسگرا است.

«ثور: عشق و تندر» توانست ۷۶۰ میلیون دلار در مجموع بفروشد که با احتساب کل هزینه‌ها، ۱۰۳ میلیون دلار سود خالص داشته است.

رتبه هشتم: «گربه چکمه‌پوش: آرزوی آخر» Puss In Boots: The Last Wish 

دور از انتظار نبود که کمپانی دریم‌ورکس بخواهد تا دنباله «گربه چکمه پوش» را بسازد؛ این اثر که نامزد اسکار هم شده بود. از آنجایی که مدیریت جدید دریم‌ورکس تصمیم گرفته است تا انیمیشن‌ها را با بودجه کمتری نسبت به گذشته بسازد، از کارگردانان اثر خواسته شده بود تا از تکنیکهای متفاوتی در ساختن اثر کمک بگیرند. تعدادی از صحنه‌های پیچیده اکشن در فیلم، به صورت انیمه ساخته شده است. آنتونیو باندراس و سلما هایک نیز دوباره در نقش‌های پیشین خود ظاهر شدند و مخاطبان را خرسند کردند. «گربه چکمه پوش» نامزد اسکار بهترین انیمیشن نیز شد.

این انیمیشن ۴۷۸ میلیون دلار در مجموع فروخت و ۱۲۰ میلیون دلار هم سود خالص داشت.

رتبه هفتم: «بتمن»  The Batman

اگر بخواهیم از یک فیلم برای موفقیت تضمین شده در دوران کرونا نام ببریم، «بتمن» به کارگردانی مت ریوز است. انتظارات فراوانی از این فیلم وجود داشت؛ این اثر هم جای پای «شوالیه تاریکی» نولان می‌گذاشت و هم اولین بتمن سینما پس از چند اسنایدرورس بود. ریوز با جسارت مثال زدنی، «بتمن» را به سبک فیلم‌های نوآر و با الهام گرفتن از هیچکاک ساخت. یکی دیگر از دلایل فروش فیلم، تیم بازیگران بود؛ رابرت پتینسون در نقش بتمن، پال دانو در نقش ریدلر، کالین فارل در نقش پنگوئن و زوئی کرویتز در نقش زن گربه‌ای بازی می‌کردند. نتیجه یک فیلم سه ساعته و طولانی ترین فیلم بتمن در تاریخ شد. تولید فیلم در اواسط مارچ ۲۰۲۰ تعطیل شد و تا سپتامبر همان سال (حدود شش ماه)، متوقف بود. حتی پس از سه از شروع دوباره تولید، تست‌ کرونا پتینسون نیز مثبت درامد و کار دوباره متوقف شد.

BatMan

«بتمن» اولین بلاک باستر کمپانی وارنر بود که پس از شکست سیاست اکران و پخش آنلاین همزمان در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، روانه سالن‌های سینما شد. این فیلم ۱۳۴ میلیون دلار در آخر هفته اول اکران در آمریکای شمالی فروخت و پس از مدت کوتاهی، مدیران بخش سینمایی وارنر، قراردادی چند ساله با مت ریوز را برای ساختن چند اثر سینمایی و تلویزیونی، نوشتند.

اگرچه جیمز گان مدیر جدید کمپانی دی‌سی شده است و قصد دارد تا بتمن و سوپرمن خود را بسازد، اما مت ریوز «بتمن ۲» را خواهد ساخت و در اکتبر ۲۰۲۵ اکران خواهد کرد.

»بتمن» ۷۷۰ میلیون دلار فروش کل جهانی داشت که سود خالص استودیو، ۱۷۷ میلیون دلار بود.

رتبه ششم: «دنیای ژوراسیک: قلمرو» Jurassic World: Dominion 

«دنیای ژوراسیک» اولین فیلمی بود که کار تولید را پس از تعطیلی کرونا در انگلیس، دوباره آغاز کرد. ساخت فیلم از فوریه ۲۰۲۰ تا جولای همان سال تعطیل بود و پس از دوماه فعالیت، دوباره کار خوابید. در نهایت پس از ۱۸ ماه و چهل هزار تست کرونا، زحمت‌های یونیورسال بی مزد نماند و فیلم ۱ میلیارد دلار فروخت. اکران «دنیای ژوراسیک: قلمرو» از جون ۲۰۲۱ به جون ۲۰۲۲ موکول شد تا فروش فیلم‌ تضمین شود.

در کنار کریس پرت و برایس دلاس هوارد که تیم بازیگران فیلم پیشین بودند، جف گلدبلوم، لارا درن و سم نیل (تیم بازیگری فیلم‌های «پارک ژوراسیک» اسپیلبرگ) نیز به این گروه اضافه شدند. این اثر ۳۷۶ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت و به مجموع یک میلیارد دلار فروش جهانی و سود خالص ۲۲۹ میلیون دلار رسید. یکی از دلایل سوددهی این اثر، اکران در چین بود.

رتبه پنجم: «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»  Black Panther: Wakanda Forever

اولین فیلم «پلنگ سیاه» انقلابی در باکس آفیس ایجاد کرد؛  اولین اثری که تمامی قهرمانان و ضد قهرمانان را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دادند، توانست به ۴۷۶ میلیون دلار سود خالص برای دیزنی برسد، برنده سه اسکار شد و اولین فیلم مارولی که توانست نامزد بهترین فیلم اسکار نیز بشود. هنگامی که خبر درگذشت چدویک بوزمن ستاره این اثر پخش شد، مدیران مارول در ساختن قسمت دوم مردد بودند. اما با واکنشی که مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی به این خبر دادند سبب شد تا بهترین کار، ساختن قسمت بعدی و زنده نگه داشتن یاد چدویک بوزمن باشد.

Black-Panther-Wakanda-Forever

قصه فیلم نیز این بود که خواهر کاراکتر بلک پنتر، نقاب این قهرمان را بپوشد و قدم در جای پای او بگذارد. دیزنی می‌خواست تا از حاشیه احساساتی فیلم استفاده کرده و «پلنگ سیاه» را به یکی از شانس‌های اصلی اسکار تبدیل کند. این اثر در نهایت نامزد پنج اسکار شد و جایزه بهترین طراحی لباس را برد.

«پلنگ سیاه» ۸۵۹ میلیون دلار در مجموع فروش کرد که سود دیزنی، ۲۵۹ میلیون دلار بود.

رتبه چهارم: «دکتر استرنج در چندجهانی جنون» Doctor Strange In The Multiverse of Madness 

با خروج اسکات دریکسون (کسی که فیلم اول این سری را ساخته بود) به دلیل اختلاف موضوعی با مدیریت مارول، سم ریمی سکان هدایت پروژه را در دست گرفت. می‌توان گفت که سم ریمی آغازگر عصر جدید ابرقهرمانان در قرن بیست و یکم بود. «مرد عنکبوتی» اولین فیلمی بود که در تاریخ از مرز یکصد میلیون دلار در هفته اول عبور می‌کرد. «دکتر استرنج» با واکنش تند مخاطبان همراه شد و بسیاری معتقد بودند که دیزنی این اثر را صرفا برای سوار شدن روی موج موفقیت «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» اینقدر سریع اکران کرد.

Doctor-Strange-in-the-multiverse-of-madness

موفقیت چشمگیر «مرد عنکبوتی» با فروش نزدیک به دو میلیارد دلار، سبب شد تا سم ریمی در حدود ۶۰ درصد از کار را مجددا جلوی دوربین ببرد و تا جایی که می‌توانست، ایرادات مردم به این قبیل از فیلم‌ها را رفع کند. اما تحت فشار قرار دادن تیم پشت صحنه سبب شد تا برخی از کارهای گرافیکی اثر به صورت نا تمام به نظر بیاید.

اگرچه «دکتر استرنج» چهل روزی زودتر از «پلنگ سیاه» در دیزنی پلاس پخش شد، اما در پایان ۹۵۵ میلیون دلار فروش جهانی داشت و سود خالص دیزنی ۲۸۴ میلیون دلار شد.

رتبه سوم: «مینیون‌ها: خیزش گرو»  Minions: The Rise of Gru

نظیر علاقه مخاطبان به دایناسورها و استقبال از «دنیای ژوراسیک»، مردم مینیون‌ها را نیز دوست دارند و به تماشای فیلم‌های با حضور این کاراکترها می‌روند. «مینیون‌ها خیزش گرو» پنجمین اثر در این مجموعه بوده و در ابتدا قرار بود که سال ۲۰۲۰ اکران شود، اما به دلیل کرونا، اکران به جولای ۲۰۲۲ موکول شد.

Minions

کریس ملداندری مدیرعامل ایلومینیشن ریسک بزرگی کرد و در دوره‌ای که هنوز خانواده‌ها به سالن‌های سینما بازنگشته بودند، تصمیم به اکران جهانی یک انیمیشن گرفت. انیمیشن‌های دیزنی نظیر «لایتیر» و «انکانتو» در این بازه زمانی، شکست خورده بودند؛ اما «مینیون‌ها» با استقبال والدین و‌ کودکان همراه شد.

«مینیون‌ها» ۹۳۹ میلیون دلار فروش جهانی داشت و سود خالص استودیو، ۳۸۲ میلیون دلار بود.

* فیلم‌های کوچکی که بهتر از حد انتظار ظاهر شدند

«مگان»  M3gan

جیمز وان پدر ژانر عروسکهای ترسناک، به دنبال این بود که یک Chucky برای دختران امروزی خلق کند. این فیلم با بودجه بسیاری کمی در حدود ۱۲ میلیون دلار در نیوزیلند ساخته شد. «مگان» با به کارگیری بازاریابی مبتکرانه در تیک‌تاک و توییتر، توانست ۱۷۶ میلیون دلار در مجموع فروخته و ۷۸ میلیون دلار سود خالص برای استودیو داشته باشد.

«جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند»  Where The Crawdads Sing

اگر کمپانی‌های فیلمسازی به راست می‌روند، کمپانی سونی به چپ می‌رود. * آنها این فیلم را با بودجه ۲۴ میلیون دلاری بر اساس رمان پر فروش دلیا اوئنز ساخت. در تابستان ۲۰۲۲ هیچ فیلمی صرفا برای مخاطب زن ساخته نشده بود و علی‌رغم واکنش منفی کسانی که این اثر را در سینما دیدند، کمپانی سونی در پخش آنلاین این فیلم در نتفلیکس و دیگر شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی توانست به سود خوبی برسد. «خرچنگ‌ها…» در نهایت ۱۴۰ میلیون دلار فروخت و ۷۴ میلیون دلار سود برای دیزنی داشت.

* وبسایت ددلاین در اینجا طوری برخورد می کند که انگار کمپانی های دیگر، فیلم صرفا برای مخاطب زن، نمی سازند! اما در حقیقت، اکثر این فیلمها علی رغم تعداد زیاد، در گیشه شکست می خورند.

«تلفن سیاه» The Black Phone 

اسکات دریکسون پس از جدایی از پروژه «دکتر استرنج» به ژانر تخصصی خود بازگشت و فیلمی ترسناک با بازی ایثن هاک را روانه سینماها کرد که هم با استقبال مخاطبان همراه شد و هم نظر مثبت منتقدان را جلب کرد. این اثر در حدود ۹۰ میلیون دلار فقط در آمریکا فروخت و توانست در کنار دیگر بلاک باسترهای تابستانی و «تاپ گان» به این رقم برسد. کمپانی یونیورسال هم این فیلم را در peacock پلتفرم اختصاصی خود و بعدا در آمازون پرایم به پخش کرد. این اثر که با بودجه ۱۸ میلیون دلاری ساخته شده بود، در نهایت ۱۶۱ میلیون دلار فروخت و سود ۶۷ میلیون دلاری برای استودیو به همراه داشت.

«جیغ»  Scream

پارامونت و اسپای‌گلس به صورت پنجاه پنجاه بودجه ۲۴ میلیون دلاری قسمت پنجم این مجموعه را پرداخت کردند. آنها برای بزرگ‌تر کردن دایره مخاطبان، از بازیگران غیر سفیدپوستی نظیر جنا اورتگا و ملیسا باررا که این روزها در حال محبوب شدن هستند، استفاده کردند. فروش هفته اول فیلم به قدری خوب بود که ساخت قسمت ششم در همان لحظه کلید خورده و اکنون در حال اکران است. اگرچه این فیلم پیش از شهرت یک‌شبه جنا اورتگا در Wednesday اکران شد، اما با توجه به استقبال مخاطبان از سریال نتفلیکس، تعدادی از بازیگران آن مجموعه نیز در فیلم‌ جدید حضور دارند.

* بزرگترین شکست‌های ۲۰۲۲

«دنیای عجیب»  Strange World

اینروز‌ها موفقیت انیمیشن‌های اورجینال، امری دشوار به نظر می‌رسد. این فیلم داستان ماجراجویانه یک خانواده و چند جانور عجیب را بازگو می‌کند. عده‌ای شکست فیلم‌ در مناطق جمهوریخواه آمریکا را به دلیل استفاده دیزنی از عناصر LGBTQIA در فیلم می‌‌بینند * ولی منتقدان نیز از عدم انسجام و نامفهومی قصه گلایه داشتند.

Strange-World

در هر حال دیزنی به صورت تمام و کمال پشت فیلم ایستاد و از هیچ هزینه‌ای برای تبلیغات نزد. دیزنی با توجه به شکست سختی که در گیشه خورد، تنها پس از یکماه این اثر را روانه دیزنی پلاس کرد. این اثر فقط ۳۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی و مجموعا ۷۳ میلیون دلار در جهان فروخت.

* آیا این همه جمهوری‌خواه در آمریکا وجود دارد که این فیلم را ندیدند؟ پس هشتاد میلیون رای از کجا آمد؟

به کمپانی دیزنی ضرر ۱۹۷ میلیون دلاری وارد شد.

«آمستردام»  Amsterdam

تهیه کنندگان پروژه به دلیل ویروس کرونا، مجبور شدند تا لوکیشن فیلمبرداری را از بوستون به لس‌ آجلس تغییر دهند و این امر سبب شد تا کاری را که می شد با ۵۰ میلیون دلار ساخت، در نهایت با ۸۰ میلیون دلار بسازند. ناگفته نماند که ستارگان فراوانی نظیر کریستین بیل، مارگو رابی، آنیا تیلور جوی، تیلور سوئیفت، کریس راک و غیره در این اثر بازی می‌کردند. البته اکثر این بازیگران صرفا به دلیل بازی در فیلمی از دیوید اُ راسل، حاضر شدند تا با دستمزدهای بسیار پایین‌تری در این کار حضور پیدا کنند. کمپانی سازنده می‌پنداشت که آنها نسخه American hustle خود را ساخته اند ولی «آمستردام» فضای گنگستری فیلم ذکر شده را نداشت.

این اثر در مجموع ۳۱ میلیون دلار فروخت و ضرر ۱۰۸ میلیون دلاری روی دست تهیه‌کننده گذاشت.

«لایت‌یر»  LightYear

ممکن است فکر کنید که موفقیت اسپینافی از مجموعه «داستان اسبای بازی» قطعی است، اما مخاطبان اصلی با کنار گذاشتن تیم آلن از صداگذاری کاراکتر باز لایتیر، مشکل داشتند. تعدادی از انیمیشن‌های پیکسار و دیزنی نظیر turning red و soul مستقیما روانه دیزنی پلاس شدند و به نوعی مخاطب را بد عادت کردند. البته باب آیگر مدیر عامل دیزنی خبر از ساختن قسمت پنجم «داستان اسبای بازی» با بازگشت تیم بازیگران اصلی را داد.

Lightyear

«لایتیر» ۲۲۶ میلیون دلار فروش جهانی داشت و ضرر ۱۰۶ میلیون دلاری روی دستان توانمند آیگر گذاشت.

«از خود گذشتگی»  Devotion

این اثر که بر اساس داستان واقعی اولین خلبان سیاه‌پوستی که در جنگ کره که توسط نیروی دریایی آمریکا آموزش دید بود، ساخته شده است. افرادی که این فیلم را ساختند، به صورت یک پروژه شخصی به اثر نگاه می‌کردند. گلن پاول برای اولین بار کتاب ادم ماکاس را در سال ۲۰۱۵ خوانده بود و طرح خود را نزد تهیه‌کننده برد؛ پدر جی دی لیلارد، کارگردان فیلم نیز یک خلبان سیاه‌پوست نیروی دریای بود. تیم سرمایه‌گذاران از هیچ خرجی دریغ نکردند و فیلم با بودجه ۹۰ میلیون دلاری ساخته شد. اگرچه این فیلم پس از «تاپ گان» اکران شد، اما هیچ کسی به تماشای «از خود گذشتگی» نرفت.

این اثر در نهایت ۲۱ میلیون دلار فروخت و ضرر ۸۹ میلیون دلاری روی دست تهیه‌کننده‌گان گذاشت.

* ادامه لیست پولسازترین‌ها

رتبه دوم: «تاپ گان: ماوریک»  Top Gun: Maverick

کمپانی پارامونت سی سالی بود که می‌خواست تا دنباله «تاپ گان» را بسازد. «تاپ گان: ماوریک» به پرفروشترین و سودآورترین قرارداد تاریخ بازیگری تام کروز تبدیل شد. جوزف کوزینسکی کارگردان اثر، تام کروز را راضی کرد که از بازیگران فیلم در جنگنده‌ها استفاده کنند؛ این دو پیشتر در oblivion با یکدیگر همکاری داشتند. برنامه از این قرار شد که یک مدرسه خلبانی برای تیم بازیگری، با استفاده از افسران عالی رتبه نیروی دریایی و مدرسان واقعی برنامه تاپ گان، برگزار شود.

در ابتدا قرار بود که یک سرمایه‌گذار چینی، ۲۵ درصد از بودجه فیلم را متقبل شود، اما با کنار رفتن آنها، کمپانی new republic این هزینه را متقبل شد و اثر در نهایت با بودجه ۱۷۷ میلیون دلاری ساخته شد. فیلم قرار بود که در جون ۲۰۲۰ اکران شود اما تام کروز می‌خواست که فیلم عالی از کار در بیاید و به همین علت مجبور شدند تا برخی از سکانس‌های هوایی را در دوران کرونا، دوباره فیلمبرداری کنند. داستان کاراکتر جنیفر کانلی نیز عمق بیشتری پیدا کرد.

Top-Gun-Maverick

در دورانی که تعدادی از کمپانی‌ها فیلم‌های خود را فدای پخش آنلاین کردند، سرنوشت «تاپ گان» به اکران در پرده نقره‌ای گره خورده بود. پارامونت کمپین جهانی خوبی برای فیلم آغاز کرد و زمزمه اسکاری بودن فیلم در cinemacon  شروع شد. این اثر نامزد شش اسکار شد که اسکار بهترین صدا را برد. اگرچه بسیاری «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» را مسبب بازگرداندن مردم به سینماها می‌دانند، این «تاپ گان» بود که به تنهایی، مخاطبان مسن و کمتر پایه سینما رفتن را به سمت سالن‌ها کشاند. این فیلم با فروش ۷۱۸ دلاری در آمریکا، نه تنها پرفروشترین فیلم سال در این کشور بود بلکه به یکی از پرفروشترین فیلم‌های تاریخ در آمریکا تبدیل شد.

«تاپ گان» تنها فیلمی است که در چند سال اخیر، به مدت ۲۱۰ به صورت اختصاصی در سینما اکران می شد. اما به محض پخش در سرویس‌های آنلاین، این فیلم علی‌رغم هزینه گران ۲۵ دلاری نسخه دیجیتال، توانست به یکی از پرفروشترین فیلم‌های تاریخ رسیده و ۲۵۰ میلیون دلار هم در اینجا بفروشد. تعدادی از کارشناسان دستمزد نهایی تام کروز از این فیلم را بیش از یکصد میلیون دلار و حتی دویست میلیون دلار تخمین می‌زنند. «تاپ گان» در نهایت ۱.۴۹۳ میلیارد دلار فروخت و سود خالص سرمایه‌گذاران در حدود ۳۹۱ میلیون دلار بود.

رتبه اول: «آواتار: راه آب» Avatar: The Way of Water

تابحال در تاریخ هالیوود سابقه نداشته است که یک فیلمساز، چند فیلم را همزمان جلوی دوربین ببرد؛ اگرچه دو فیلم «انتقام‌جویان: جنگ ابدی» و «انتقام‌جویان: آخر بازی» را پشت سر هم فیلمبرداری کردند، اما قرار است جیمز کمرون چهار فیلم در مجموعه «آواتار» را در بازه‌ای ۱۷ ساله، ساخته و اکران کند. زمانی که کمپانی قرن بیستم فاکس قرارداد ساخت قسمت‌های بعدی «آواتار» را با جیمز کمرون بست، او با دو فیلم در صدر پرفروشترین فیلم‌‌های تاریخ قرار داشت.

کمرون یک تیم نویسندگی برای این مجموعه تشکیل و نام تمامی آنها در تیتراژ بود، ولی فقط نام دو نفر به عنوان فیلمنامه‌نویس در تیتراژ بود. تیم نویسندگی با تیم هنری توأمان در حال تعامل بودند و هر ایده‌ای که از این اتاق بیرون می‌رفت، به سرعت توسط تیم گرافیکی، سر و شکل می‌گرفت.

Avatar2

کمرون در cinemacon 2016 اعلام کرد که به جای ۳ فیلم، قرار است چهار فیلم بسازند و داستان قسمت دوم در آب، قسمت بعدی در آتش و قسمت آخر در کره زمین اتفاق می‌افتد. هنگامی که دیزنی، کمپانی فاکس را خرید، باب آیگر مستقیماً با جیمز کمرون در ارتباط بود؛ گویا جیمز کمرون از هیچ کسی دستور نمی‌گیرد.

این فیلمساز در مصاحبه‌ای با نشریه gq گفته بود که «آواتار ۲» باید بیشتر از دو میلیارد دلار بفروشد تا ساخت قسمت‌های بعدی، توجیه داشته باشد. این فیلم در مجموع ۲.۳۱ میلیارد دلار فروخت و سود ۵۳۱ میلیون دلاری برای استودیو داشت.

سهم کمرون از محل فروش ۲.۹ میلیارد دلاری فیلم اول، ۳۵۰ میلیون دلار بود و صحبت‌ها حاکی از این است او رقمی در همین حوالی نیز از فیلم دوم به دست آورده است. هیچ کارگردانی در تاریخ هالیوود، حتی اسپیلبرگ، سه فیلم از پنج فیلم پرفروش تاریخ را به خود اختصاص نداده است.

البته چند نکته درباره این اثر حائز اهمیت است. بودجه‌ای که برخی برای فیلم تخمین می‌زدند، در حدود ۷۰۰ میلیون دلار بود اما به دلیل اینکه بازیگران کودک فیلم در دنیای واقعی در حال رشد هستند ولی در قصه فیلم دوم و سوم، رشدی ندارند، لازم بود تا صحنه‌های با حضور آنان را یکجا بگیرند. گویا بودجه اختصاصی این فیلم بر اساس حدس و گمان، در حدود ۴۰۰ میلیون دلار بوده است. ناگفته نماند که این اثر جز اندک بلاک باسترهایی بود که در چین اکران شد و ۲۴۰ میلیون دلار هم فروش داشت.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>