سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۳:۵۳ ب.ظ چاپ مطلب

در سینما کان ۲۰۲۳ چه گذشت؟

Killers-of-the-Flower-Moon1

دو رسانه‌ ددلاین و ورایتی، نتیجه‌گیری متفاوتی از رونمایی مهمترین آثار سینمایی پیشِ رو در سینما کان امسال ارائه کردند.

سوره سینما – سینما کان محفلی است در لاس‌وگاس، که متولیان و دست‌اندرکاران فیلم‌ها با سینماداران گرد هم می‌آیند و از آثار آتی کمپانی‌های فیلمسازی، رونمایی می‌کنند. مدیران کمپانی‌ها با این عمل سعی می‌کنند که بهترین سانس‌ها و سالن‌ها را از سینماداران بگیرند. البته کمپانی دیزنی، از آنجایی که مالک تعدادی زیادی از سالن‌های سینماست، نیازی به جلب توجه نداشته و آثار نفروش و ضعیف خود را در سینماهای خود به نمایش می‌گذارد.

* نظر ورایتی درباره سینما کان

کمپانی پارامونت

آثار جالب:

پس از موفقیت غیر منتظره «تاپ گان موریک» و آثار موفق در اکثر ژانرها، آنها درصدد کشاندن دوباره خانواده‌ها به سالن‌های سینما هستند. «لاک‌پشت‌های نینجا» Teenage mutant ninja turtles ، «یک مکان ثابت، روز اول» A quiet place day one ، «باب مارلی: عشق اول» Bob marley: one love و «ماموریت ناممکن ۷» mission impossible 7 که مهمترین فیلم آتی آنها است.

Killers-of-the-Flower-Moon2

فیلم با شکوه و پر ستاره «قاتلان ماه کامل» به کارگردانی اسکورسیزی نیز ممکن است بتواند سینماروهای مسن و سخت پسند را به سالن‌ها بکشاند. ریانا نیز در کمپ پارامونت حضور پیدا کرد و از محقق شدن آرزوی خود گفت. او صداپیشه یکی از کاراکترهای «اسمرف‌ها»  Smurfs  است.

آثار ضعیف:

اغلب پیش‌درآمدها در گیشه خوب عمل نمی‌کنند و خیلی قبل‌تر از «ترانسفورمرز: خیزش هیولاها» Transformers: rise of the beasts مردم به آتوبات‌ها و دیسپتیکان‌ها اهمیت دادند.  ۱

نمره:  A

کمپانی سونی

آثار جالب:

«امیدوارم به شما برنخورده باشد» No hard feelings فیلم کمدی جنیفر لارنس، واقعا بامزه بود. آیا او می‌تواند به این ژانر را که از Trainwreck (با کارگردانی ایمی شومر) به بعد هیچ اثر قابل توجهی به خود ندیده است، جان تازه‌ای ببخشد؟ ۲ «مرد عنکبوتی: در اسپایدرورس» spider-man: across the spider-verse  نیز پتانسیل یک موفقیت دیگر را برای مایلز مورالس را دارد.

آثار ضعیف:

«کریون شکارچی» Kraven the Hunter اولین فیلم ابرقهرمانی با درجه بندی R در کمپانی سونی، به جای آنکه بیشتر شبیه «ونوم» باشد، خاطره تلخ «موربیس» را تداعی می‌کند.

Napoleon

«ناپلئون» فیلم حماسی تاریخی ریدلی اسکات ممکن است که در اسکار بدرخشد، اما سکانس جنگ در برف که دیدیم، خاکستری و پیر به نظر می‌آمد.

نمره:  B

کمپانی لاینزگیت

آثار جالب:

« تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها » The Ballad of songbirds and snakes پیش‌درآمد مجموعه «بازی‌های گرسنگی»، گل کاشت.

آثار ضعیف:

این کمپانی به غیر از «فنچ‌ها و مارها» چیز دیگری نشان نداد. فقط در پایان برنامه از joyride  رونمایی کردند که فقط ۳ نفر برای آن دست زدند!

نمره:  C

کمپانی برادران وارنر

آثار جالب:

از اول باید بگوییم بر خلاف اینکه تمامی مدیران این کمپانی طوری تو بوق و کرنا کرده‌اند که «فلش» بهترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ است، در واقع اینطور نیست. البته این اثر برای اولین دفعه به صورت کامل پخش شد و حضار نیز از کار استقبال کردند. «باربی» Barbie به کارگردانی گرتا گرویگ نیز فیلم جذاب و با مزه‌ای بود.

Dune-2

«تل ماسه ۲» Dune 2 به کارگردانی دنی ویلینو از هر لحاظ حماسی به نظر می‌رسید. «رنگ بنفش» The color purple  بر اساس یک رمان مشهور ساخته شده است.

آثار ضعیف:

انگار وارنر در «آکوامن و قلمرو گمشده» Aquaman and the lost kingdom آب بسته است. ‎‎۳ «مگ ۲»  Meg 2 هم صرفا دنباله‌ای بازاری ساز بود. موزیکال «وانکا» با بازی تیموتی شالامی پتانسیل شکستی عظیم یا موفقیتی بزرگ را دارد.

نمره:  B

کمپانی یونیورسال

آثار جالب:

از جدیدترین قسمت «سریع و خشمگین» Fast and Furious گرفته تا  «پاندای‌ کنگ‌فو کار ۴» و فیلم‌های مستقل نظیر  The holdovers، یونیورسال بهترین و کامل‌ترین آثار را در‌ میان تمامی کمپانی‌ها داشت. «جن گیر: معتقد» The Exorcist: Believer واقعاً ترسناک بود و مخاطبان هم این امر را حس خواهند کرد.

آثار ضعیف:

«مرد مقصر» The fall guy فیلم جدید امیلی بلانت و رایان گاسلینگ، یک فاجعه روایی بود و «اوپنهایمر» نولان می‌تواند یک شاهکار باشد. اما سوال اینجاست که آیا مردم حاضرند در تابستان، یک فیلم درباره بمب اتم ببینند؟

نمره:  A

کمپانی دیزنی  ۴

آثار جالب:

«روح‌های بدبخت مظلوم» Poor unfortunate souls جدیدترین ساخته ملیسا مک‌کارتی خیلی خوب بود و «ایندیانا جونز ۵» بیشتر به اولین فیلم سری شبیه بود تا «ایندیانا جونز ۴».

Indiana-Jones-5

Elemental پتانسیل این را دارد که در‌ حد Inside out بدرخشد.

آثار ضعیف:

از آنجایی که دیزنی محصولات اصلی خود را در D23 (مراسم اختصاصی دیزنی برای معرفی آثار در پیشرو) نشان می‌دهد، تمرکز زیادی روی تبلیغ دیگر محصولاتش نکرد. «مارول‌ها» The marvels خیلی بی روح به نظر می‌رسید و فیلمنامه انیمیشن Wish آنقدر تکراری و سطحی بود که انگار دیزنی از Chatgpt خواسته است تا فیلمنامه را بنویسد.

نمره:  B

* نظر ددلاین درباره سینما کان

این وبسایت بیشتر به فیلم‌هایی که شانس اسکار دارند، پرداخته است و لزوما، رضایت مخاطبان مد نظر نبوده است.

کمپانی وارنر در سال گذشته درباره «الویس» خیلی هیاهوی بپا کرد و آستین باتلر ستاره فیلم، ۳۰ دقیقه روی سن به سوالات حضار پایه داد. پارامونت «تاپ گان» را برای اولین بار در سینماکان نشان که با استقبال پر شور مردم روبرو شد.

با توجه به فیلم‌های که رونمایی شد، پیش‌بینی ددلاین بدین صورت است:

کمپانی سونی از «ناپلئون» به کارگردانی ریدلی اسکات رونمایی کرد. این اثر با سرمایه‌گذاری کمپانی اپل ساخته شده و یکی از اولین آثار سینمایی پرخرج آنها بوده است؛ اپل برای اکران در سطح وسیع، با کمپانی سونی شریک شد.

قطعه‌ای که از فیلم نشان داده شد، مربوط به یک سکانس جنگ در برف بود که از صدها سیاهی لشگر استفاده شده بود. ( اسکات برای ساختن این سکانس، هیچ استفاده‌ای از جلوه های ویژه نکرده است.) این سکانس بسیار حماسی و اسکار پسند بود و یک حس کوبریکی در مخاطب ایجاد می‌کرد. جالب است بدانید که کوبریک خیلی دوست داشت تا فیلمی درباره ناپلئون بسازد. اسکات در مصاحبه‌ای گفته بود که شش سکانس جنگ در این فیلم آورده است.

ریدلی اسکات تا به حال سه بار برای «سقوط بلک‌ هاک» ، «گلادیاتور» و «تلما و لوئیز» نامزد اسکار شده اما هیچ وقت مجسمه طلایی را به خانه نبرده است. شاید امسال نوبت او باشد.

کمپانی وارنر از «رنگ بنفش» رونمایی کرد. این اثر توسط اوپرا وینفری ۵، اسکات سندرز و استیون اسپیلبرگ تولید شده است. اسپیلبرگ فیلمی با همین نام و منبع اقتباس را در سال ۱۹۸۵ ساخته بود که نامزد یازده اسکار شد، ولی هیچ چیز نبرد. این احتمال وجود دارد که اسکار شانس دوباره‌ای به وارنر بدهد. اوپرا وینفری نیز بر روی سن رفت و با حضار مصاحبه کرد.

از قسمت دوم «تل‌ماسه» نیز رونمایی شد. فیلم اول نامزد ده اسکار شد و در آخر شش جایزه برد. دنی ویلینو کارگردان فیلم وقتی روی سن رفت گفت: « قسمت اول، پیش غذا بود و منتظر غذای اصلی باشید.» با توجه به استقبال اسکار از قسمت اول، بعید نیست که این فیلم بتواند دوباره موفقیت خود را تکرار کند.

کمپانی دیزنی بیست دقیقه اول Elemental را نشان داد. دیزنی امیدوارست که این انیمیشن بتواند پیکسار را دوباره به صدر ژانر بازگرداند. جشنواره کن نیز با اکران این فیلم به کار خود خاتمه خواهد داد.

از دو بلاک باستر تابستانی «ایندیانا جونز ۵» و «پری دریایی کوچولو» رونمایی شد؛ اگرچه قسمت اول «ایندیانا جونز» نامزد بهترین فیلم اسکار شد، اما بعید است که این اتفاق دوباره بیافتد. احتمال دارد که «پری دریایی» نامزد چند اسکار شود.  ۶

کمپانی یونیورسال بهترین محصولات را ارائه کرد. «اوپنهایمر» به کارگردانی کریستوفر نولان، بزرگترین امید آنها در اسکار است. قطعه‌ای که از فیلم نمایش داده شد، حضار را به وجد آورد و وقتی که فیلمساز بر روی سن رفت، از مردم خواست که این اثر را در بهترین سالن‌های سینما‌‌ها ببینند.

Oppenheimer

یونیورسال اینروزها «سوپر ماریو» یکی از پرفروشترین انیمیشن‌های تاریخ را روی پرده‌های سینما دارند؛ آنها امسال «مهاجرت» Migration را به سینما کان آوردند و این اثر شانس خیلی خوبی برای اسکار دارد.

کمپانی فوکس فیچرز از «بازماندگان» The holdovers به کارگردانی الکساندر پین، با نقش‌آفرینی پال جیاماتی و داوین جوی رندالف و تهیه‌کنندگی مارک جانسون رونمایی کرد. این فیلم شبیه آن دسته از آثاری است که هم گریه و هم خنده بیننده را در می‌آورد. داستان درباره تعدادی از کودکانی است که در عید کریسمس، بی کس و کار هستند و در مدرسه شبانه خواهند ماند. با توجه به درخشیدن Green book و Coda  در اسکار، بعید نیست که این اثر بتواند روی جنبه احساساتی رای دهندگان مانور دهد.

پین دو‌ اسکار کارگردانی را در کارنامه خود داشته و مارک جانسون تهیه‌کننده چند فیلم اسکاری نیز بوده است. این تیم کارگردان و تهیه‌کننده، «مرد بارانی» با بازی داستین هافمن و تام کروز را هم ساخته‌اند.

کمپانی پارامونت از «قاتلان ماه کامل» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی رونمایی کرد. بنا به گفته یکی از کسانی که نسخه کامل و سه ساعت و نیمه فیلم را دیده، امضای این فیلمساز بر جای جای اثر نهاده شده است. لئورنادو دی کاپریو برای بار ششم و رابرت دنیرو برای بار دهم به این کارگردان پیوسته‌اند و اینجا در اولین فیلم وسترن او‌ بازی کرده‌اند. «قاتلان ماه کامل» در کن اکران خواهد شد.

اکثر فیلم‌های نشان داده شده، توسط مدیران کمپانی‌ها معرفی شدند: دیوید زسلو از وارنر، برایان رابینز از پارامونت، تام راثمن از سونی و دانا لنگلی از یونیورسال.

حداقل پنج فیلم از نامزدهای بهترین فیلم اسکار در سینما کان نشان داده شد: «رنگ بنفش» ، «ناپلئون» ، «اوپنهایمر» ، «قاتلان ماه کامل» و «بازماندگان». بعید نیست که «تل ماسه ۲» نیز نامزد بهترین فیلم شود.

پاورقی:

۱. یک نکته درباره فیلم جدید «ترانسفورمرز» حائز اهمیت است؛ مدیران پارامونت می‌پنداشتند که مشکل این مجموعه در نژاد و قیافه بازیگران فیلم‌های مایکل بی بود و آنها با قرار دادن نژاد‌های متنوع و بازیگران نه چندان مخاطب پسند، می توانند مجموعه را نجات دهند. اگرچه ورایتی هم از این اثر خوشش نیامد، اما شاید وقتی مخاطبان هم از فیلم استقبال نکنند، صاحبان فیلم برچسب «نژادپرستی» به طرفداران ترانسفورمرها بزنند.

۲.  ورایتی طوری از ایمی شومر فمینیست کبیر، حماسه آفرینی می کند که انگار او شاهکاری به نام Trainwreck ساخته بود و مخاطبان، ژانر کمدی را به قبل و بعد از فیلم او می شناسند!

۳. وارنر بر هر ریسمانی چنگ انداخته است تا این اثر را از یک شکست عظیم نجات دهد. اما حتی اگر آکوامن واقعی هم بیاید و تبلیغ فیلم را بکند، کافی نیست.

۴.  محصولات مارول آنقدر ضعیف است که حتی ورایتی هم پشت آنها در نیامد؛ اما اگر مخاطبان، شاهکار فوق فمینیستی «مارول‌ها» را نبینند، ضد زن هستند و تاب دیدن قهرمانان زن را ندارند. ورایتی صرفا بدین جهت از «ایندیانا جونز ۵» تقدیر کرد که قرار است یک زن، جای هریسون فورد را بگیرد‌. بهمین دلیل این اثر را در زمره قسمت اول مجموعه برشمرد. ملیسا مک‌کارتی هم به دلیل اینکه پهلوان فمینیسم و Body Positivity است، مورد حمایت ورایتی قرار گرفته است.

۵.  اگر از زنان سیاه‌پوست آمریکا نظر سنجی کنند، بعید نیست که آنان، اوپرا وینفری را از حضرت عیسی هم محبوب تر برشمارند. وینفری بیش از سی سال است که یک برنامه تلویزیونی اختصاصی برای مخاطبان اغلب سیاه‌پوست، می‌سازد. مگان مرکل عروس پر حاشیه خاندان سلطنتی چند ماه پیش به برنامه او رفت و پنبه خاندان سلطنتی بریتانیا را زد.

۶. «پری دریایی کوچولو» حواشی فراوانی ایجاد کرده است. در این بازسازی لایواکشن، یک بازیگر سیاه‌پوست، نقش آریل (پرنسس مو قرمز دانمارکی) را بازی کرده و تمامی تیزرهای پخش شده در یوتیوب، دیس‌لایک های فراوانی دریافت کرده است. اگر این اثر مثلا شجاعانه در گیشه نفروشد، هالیوود و متولیان فیلم، انگ نژادپرستی به مردم بزنند. بعید نیست که اسکار برای گرفتن چتر حمایتی روی این اثر، فیلم را در‌ چند شاخه نامزد و یکی دوتا جایزه هم به آن بدهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>