سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ تیر ۱۳۸۹ در ۱:۴۳ ب.ظ چاپ مطلب

«احمد جان میرزایی» شیفتگی «جرداق» مسیحی به امام علی (ع) را روایت می‏کند

«احمد جان میرزایی» شیفتگی «جرداق» مسیحی به امام علی (ع) را روایت می‏کند

سوره سینما : «احمد جان میرزایی» با مستند پرتره «پرچین راز» علاوه بر بررسی زندگی و آثار «جرج جرداق» شیفتگی این انسان مسیحی به امام علی (ع) را روایت می کند

سوره سینما : «احمد جان میرزایی» با مستند پرتره «پرچین راز» علاوه بر بررسی زندگی و آثار «جرج جرداق» شیفتگی این انسان مسیحی به امام علی (ع) را روایت می کند

بنابرگزارش سوره سینما ، جان میرزایی در این رابطه گفت: «جرج جرداق» نویسنده لبنانی و مسیحی است که یکی از بزرگترین و معروفترین کتاب ها را درباره امام علی (ع) با نام « امام علی (ع)، صدای عدالت انسانی» نوشته است و علمای بسیاری کتاب ایشان را تایید کرده و راجع به آن نظراتی ارائه کرده اند.  جرداق هم اکنون در سن ۸۵ سالگی و در بستر بیماری است از این رو با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصمیم به ساخت این مستند گرفته شد تا نام این نویسنده باقی بماند.

او در ادامه درباره شخصیت جرداق گفت: جرداق یک فرد مسیحی است که از کودکی به کمک خانواده اش با نهج البلاغه آشنا می شود و به دلیل فصاحت و بلاغتی که در آن کتاب می یابد نهج البلاغه را حفظ می کند که این قضیه بعدها در نوشتن کتاب و نثر فصیح به او کمک شایانی کرده است.

او افزود: به علاوه وقتی از او می پرسیم که چرا با اینکه مسیحی است این چنین به امام شیعیان علاقه دارد، می گوید «امام علی (ع)  نمونه بارز یک انسان آزاد و حقیقت جو است» و حتی در فصل هایی از کتاب اندیشه های امام علی (ع) را با انقلاب فرانسه مقایسه کرده و معتقد است تمام حرفها درباره آزادی انسان، سال ها پیش توسط امام علی (ع) گفته شده بود.

جان میرزایی درباره مراحل تولید این پروژه افزود: حدود دو هفته در لبنان مشغول تصویربرداری این مستند بودیم و در حال حاضر مشغول تدوین این فیلم هستیم که احتمالا زمان آن ۵۰ دقیقه خواهد بود.

او همچنین درباره دوبله این فیلم افزود: به عقیده من اگر تمام مستند زیر نویس باشد ممکن است مخاطب از برخی از تصاویر غافل شده و یا در حین دیدن تصاویر از زیر نویس ها و گفته ها غافل شود از این رو تصمیم داریم که بخش هایی را زیر نویس و بخش هایی از فیلم را دوبله کنیم.

او درپاسخ به این سوال که چه شد ایده ساخت این فیلم به ذهن شما رسید، گفت: من در سال ۵۸ با کتاب ۶ جلدی «امام علی (ع)، صدای عدالت انسانی» آشنا شدم و از فصاحت و بلاغت و نثر زیبای این کتاب بسیار لذت بردم منتها آن زمان تصمیم به ساخت فیلم نداشتم. در سال ۷۴ از ایشان مصاحبه مفصلی در یکی از روزنامه ها چاپ شد و از آن زمان تصمیم به ساخت فیلم گرفتم تا اینکه سال گذشته مرکز گسترش با ساخت این فیلم موافقت کرد.

برخی از عواملی که در ساخت این مستند همکاری داشته اند، عبارتند از: نویسنده و کارگردان: احمد جان میرزایی، تصویربردار: سعید بختیاری، تدوین: عباس ثمرین، مترجم در لبنان: هادی شریف، مترجم در ایران: اسماء شریف، مدیر تولید: علی اصغر عقابی، تهیه کننده:مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.