سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ تیر ۱۴۰۲ در ۵:۴۶ ب.ظ چاپ مطلب
بازیگر «نگهبان شب» در گفت‌وگو با سوره سینما؛

صفورا خوش‌طینت: اولین قدم را محکم برداشتم

Safoora-Khosh-Tinat1

صفورا خوش‌طینت؛ بازیگر نقش مکمل فیلم «نگهبان شب» با اشاره به اینکه این فیلم نخستین بازی او در سینما محسوب می‌شود، گفت: فکر می‌کنم در اولین قدم، گام محکمی برداشته‌ام.

سوره سینماهدیه حدادی‌اصل:  صفورا خوش‌طینت؛ فوق‌لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده «هنر و معماری» است و بیش از ۱۴ سال می‌شود که تئاتر کار می‌کند و در این حیطه جوایز زیادی را دریافت کرده است. از جمله جوایز او می‌توان به جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای نمایش «یک خانواده محترم» از جشنواره استان تهران و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای نمایش «گرگ‌ها کراوات نمی‌زنند» از همین جشنواره اشاره کرد.

خوش‌طینت که با اولین بازی خود در سینما توانست توجه هیات داوران جشنواره چهلم فیلم فجر را به خود جلب کند، برای بازی در فیلم سینمایی «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی که این روزها روی پرده سینما در حال اکران است، کاندیدای دریافت سیمرغ نقش مکمل زن شد. در روزهای دیده شدن این بازیگر با اکران فیلم رضا میرکریمی، با او به گفتگو نشستیم و از همکاری‌اش با یکی از کارگردانان نامدار سینما پرسیدیم.

*از میان ۱۳ هزار نفر انتخاب شدم!

اولین قدمی که صفورا خوش‌طینت با فیلم «نگهبان شب» برداشت، به واسطه کارگردانش گام محکمی برای این بازیگر محسوب می‌شود. او در مورد چگونگی پذیرفته شدنش در این فیلم توضیح داد: به یاد دارم که یک فراخوانی برای نقش‌هایی که در فیلم «نگهبان شب» بود، آمد که خانم‌ها در آن نقش کمتری داشتند. یک لینکی بود که از داوطلبان خواسته شده بود یک اتود یک دقیقه‌ای از خودشان به لینک مورد نظر ارسال کنند. من این فیلم یک دقیقه‌ای را فرستادم و مدتی بعد برای تست تصویر با من تماس گرفته شد و پس از آن تست هم برای این نقش قبول شدم.

وی افزود: ۱۳ هزار نفر برای این نقش ویدئو ارسال کرده بودند، از بین آن‌ها ۵۰۰ نفر انتخاب شدند و در نهایت از میان ۵۰۰ نفر باقی مانده، من انتخاب شدم. با اینکه ۱۴ سال است در تئاتر فعالیت حرفه‌ای دارم اما می‌توان گفت که با فیلم «نگهبان شب» به سینما معرفی شدم.

*خیلی عالی بودی….

خوش‌طینت در مورد تجربه همکاری با رضا میرکریمی صحبت کرد و گفت: برای هر بازیگری افتخار بسیار بزرگی است با کارگردانی کار کند که سال‌ها تجربه در این حرفه را دارد، کار اجتماعی کرده و به‌شدت کاربلد است. این همکاری برای من نیز مانند هر بازیگر دیگری افتخار بزرگی بوده و هست. آقای میرکریمی بسیار همراه هستند. من در سینما کار نکرده بودم و از آنجایی که فضای سینما با مدیوم تئاتر کاملاً متفاوت است و برای من سخت بود؛ اما به یاد دارم که پس از سکانس حیاط، آقای میرکریمی سریع از پشت دوربین پیش من آمدند و گفتند «خیلی عالی بودی». این فروتنی و نگاه دوستانه آقای میرکریمی با بازیگری که بار اول است در فیلمشان بازی می‌کند، بسیار به من کمک کرد و اعتمادبه‌نفس داد.

وی ادامه داد: من نه ترک هستم و نه از قبل ترکی را بلد بودم. آقای میرکریمی در گویش من به زبان ترکی بسیار کمک کردند. گاهی از اینکه من چیزی را خودم به نقش اضافه کنم و یا فی‌البداهه دیالوگی را مطرح کنم استقبال می‌کردند. بین هیچ‌کدام از بازیگران فرق نمی‌گذاشتند. بسیار انعطاف‌پذیر هستند و اجازه می‌دهند که همه نظراتشان را بگویند.

Safoora-Khosh-Tinat2

*یکی از عواملی که من را نامزد سیمرغ کرد، سابقه‌ام در تئاتر بود

این بازیگر با اشاره به اینکه کاندیدا شدنش در جشنواره نتیجه چند عامل مهم است، بیان کرد: این اتفاق حاصل یک ماجرا نیست بلکه نتیجه چندین مورد است. شاید اولین مورد این باشد که من ۱۴ سال تئاتر کار کردم و تمرین‌های زیادی داشته‌ام. شاید در سینما که آدم‌ها خیلی زود شناخته می‌شوند ما را نشناسند و یا نا بازیگر خطابمان کنند که اشکالی هم ندارد اما تمرین‌هایی که در طول این سال‌ها کرده‌ام و نقش‌هایی که در تئاتر داشته‌ام یکی از دلایلی است که باعث شد برای سیمرغ کاندیدا شوم.

وی افزود: یک دلیل مهم دیگر، گروهی است که بازیگر را همراهی می‌کند، آقای میرکریمی بسیار کستینگ همراهی داشتند و از طرفی هدایت بازیگری خودشان به شدت خوب است. به قدری مهربان هستند و با بازیگر صحبت می‌کنند که نقش به خوبی جا می‌افتد و اصلاً نمی‌گذارند بازیگری تصور کند از بقیه کمتر است. فکر می‌کنم جمع این عوامل است که باعث می‌شود من در اولین کار سینمایی‌ام کاندیدای سیمرغ شوم. اما فکر می‌کنم چیزی که ارزش آن برای من بیشتر از این‌ها است کار کردن با کستینگ خوب و کاربلد و صمیمی بود.

خوش‌طینت در مورد همکاری با لاله مرزبان در این فیلم توضیح داد: من و خانم مرزبان خیلی در این فیلم به هم کمک کردیم و اتفاق دوطرفه خوشایندی برای هر دوی ما بود. لهجه ترکی را از قبل بلد نبودیم و با هم یاد گرفتیم. فکر می‌کنم این همراهی ما باعث شد که خواهرنگی در فیلم به خوبی شکل بگیرد و به مخاطب منتقل شود.

*اولین قدم را محکم برداشتم

وی به بازتاب اهالی سینما به نقش خود اشاره کرد و گفت: تازه قدم اول را برداشته‌ام و اینکه کجای این سینما قرار دارم هنوز برای خودم ناشناخته است؛ اما بازتاب بازی من در این فیلم و در بین اهالی سینما خوب بود. به‌واسطه اینکه خیلی از تئاتری‌ها در سینما شناخته شده نیستند، خیلی‌ها هم من را به چهره خودم نمی‌شناختند اما وقتی برای اکران خصوصی فیلم رفته بودم، می‌شنیدم که مثلاً آقای جابر قاسمعلی در صحبتی با دوستشان می‌گفتند این بازیگر نقش خواهر کیست و چقدر خوب و رئال بازی کرده است. وقتی من را شناختند و صحبت کردیم بسیار از من تعریف کردند و یا آقای فرزین محدث و دوستان عزیز دیگر که بعد از تماشای این فیلم در اکران خصوصی از بازی من راضی بودند. فکر می‌کنم برای اولین قدم، گام محکمی را برداشته‌ام.