سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ مهر ۱۴۰۲ در ۴:۲۹ ب.ظ چاپ مطلب
کارگردان فیلم «قهرمان من»؛

بهترین فیلم‌های کودک در دهه ۷۰ ساخته شدند

Atash-ZamZam

مرتضی آتش زمزم گفت: بودجه‌ای که امروز وجود دارد، بودجه‌ای است که در دهه ۷۰ نبوده اما بهترین فیلم‌های کودک هم در همان دهه ۷۰ ساخته شدند چراکه همه فیلم‌سازان در آن دهه با عشق و با کمترین امکانات فیلم می‌ساختند.

سوره سینما – مرتضی آتش زمزم؛ کارگردان فیلم سینمایی «قهرمان من» در گفتگو با سوره سینما از شرایط تولید و ساخت این فیلم صحبت کرد. فیلم «قهرمان من» در سی و پنجمین دوره از جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان در بخش مسابقه حضور داشت و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

آتش زمزم در ابتدای این گفتگو فیلم «قهرمان من» را این‌گونه توصیف کرد: این فیلم بسیار ساده است و در تکریم زحمات کادر درمان کشور در دوران کرونا ساخته شد. روزهایی که کادر درمان از جان خود می‌گذشتند و به مردم خدمت می‌کردند. قصد داشتیم به شکل ساده‌ای به این کادر و خانواده‌های آن‌ها احترام بگذاریم چراکه هم خودشان و هم خانواده هایشان تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته بودند.

قصه «قهرمان من» از نگاه یک کودک روایت می‌شود

وی ادامه داد: فیلم ما بیشتر یک فضای دراماتیک را دنبال می‌کند که سعی کرده زحمات کادر درمان را به تصویر کشد. در این فیلم به صورت سمبلیک تعدادی قهرمان را که از جانشان و کودکانشان گذشتند را نشان دادیم. داستان فیلم ما از نگاه یک کودک روایت می‌شود. کودکی که پدر و مادر او پزشک و پرستار هستند و او بیشترین لطمه را در دروان کرونا تحمل کرده چراکه هر لحظه امکان داشته یکی از والدین خود را از دست بدهد و در نهایت پدرش را به خاطر هموطنان خود از دست می‌دهد. پدر او می‌توانست عافیت‌طلبی کند و در آن شرایط در خانه بنشیند و برای فرزندش پدری کند اما این داستان آن‌ها (تمامی کادر درمان) بود!

آتش زمزم تأکید کرد: «قهرمان من» نه فقط مربوط به کادر درمان در کشور ما بلکه مربوط به همه پزشکان و پرستارانی است که در دوران کرونا در تمام دنیا جانشان را به خاطر انسانیت و شرافت حرفه‌ای و برای بهبود هم‌وطنان خود به خطر انداختند.

این کارگردان گفت: ساخت «قهرمان من» برای من کاملاً از دل و احساساتم بود. به این دلیل که همه ما در دوارن کرونا، در میان همکاران و خانواده، عزیزانی را از دست داده‌ایم. این موضوع این‌گونه نبود که به آن یک نگاه اجتماعی داشته باشم بلکه کاملاً دلی آن را ساختم. اساساً برای تولید یک کار اجتماعی هم یا باید پول کافی داشته باشیم و یا حمایت که ما برای ساخت «قهرمان من» هیچ‌کدام را نداشتیم. در شرایطی بودیم که با امکانات شخصی و بودجه کم این کار را انجام دادیم.

شرایط تولید فیلم کودک و فیلم اجتماعی سخت‌تر شده است

آتش زمزم در ادامه به تغییر ذائقه مخاطب در سینما اشاره کرد و توضیح داد: این روزها ذائقه مخاطبان تغییر کرده، گویی همه خسته‌اند و حوصله کمتری نسبت به گذشته دارند. از طرفی تولید کارهای کمدی به خاطر وجه سرگرم‌کننده بودنش، برای مخاطب بیشتر شده است. بدون تعارف وجود تمام این شرایط تولید یک کار کودک و یا کار اجتماعی را سخت‌تر می‌کند. آن‌هم برای فیلم‌سازانی که هیچ حمایتی ندارند و اگر فیلمی که با بودجه شخصی هم ساختند فروش نکند هیچ بازگشت سرمایه‌ای ندارند که فیلم بعدی خود را تولید کنند.

بودجه دولتی به از ما بهترون داده می‌شود!

وی افزود: در نتیجه باید چندین سال صبر کنند و پشت خط تولید بنشینند تا بتوانند یک پولی از یک جایی فراهم کنند و با آن فیلم بسازند. این سینمایی که درباره آن صحبت کردیم، امروزه برای خود فیلم‌سازان هم یک دردسر بزرگ شده است. فیلم‌سازان مستقل در این راه گیر افتاده‌اند و در میانه راهشان مجبورند کار کمدی بسازند تا با پولی که از آن درمی‌آورند یک کار کودک خوب یا یک کار اجتماعی بسازند. بودجه دولتی هم که به از ما بهترون داده می‌شود!

آتش زمزم بیان کرد: اما ما همیشه امیدواریم و با امید زنده‌ایم. امیدواریم که سینمای کودک و سینمای اجتماعی از این آشفتگی‌ها دور بماند. امیدواریم که مسئولین جدید فارابی توجهشان به جوانان بیشتر شود و به آن‌ها اهمیت بیشتری دهند. امیدواریم بودجه‌ای که امروز در سینمای کودک وجود دارد به درستی تقسیم شود.

بهترین فیلم‌های کودک در دهه ۷۰ ساخته شدند

وی افزود: بودجه‌ای که امروز وجود دارد، بودجه‌ای است که در دهه ۷۰ نبوده اما بهترین فیلم‌های کودک هم در همان دهه ۷۰ ساخته شدند چراکه همه فیلم‌سازان در آن دهه دلی کار می‌کردند، با عشق و با کمترین امکانات فیلم می‌ساختند. اکثراً جوان‌هایی بودند که به واقع دغدغه سینمای کودک را داشتند. امروز هم باید بودجه را به جوان‌ها بسپارند. از طرفی کسی که یک‌بار حمایت دولتی را داشته خودش دیگر نباید برای بار دوم و سوم درخواست حمایت داشته باشد! این موضوع باید در میان همکاران ما فرهنگ‌سازی شود.

فارابی در ساخت «قهرمان من» مشارکت نکرد!

مرتضی آتش زمزم با اشاره به اینکه فارابی از ساخت فیلم او حمایت نکرد، گفت: برای ساخت «قهرمان من» (از همان روزهای ابتدایی که داستان را در دست داشتم)، یکسال مداوم به فارابی رفت و آمد می‌کردم تا برای ساخت مشارکت کند. از همان مستندهایی که اوایل کرونا ساخته بودم سوژه‌ای را بیرون آوردم که فیلم‌نامه «قهرمان من» شد اما فارابی نپذیرفت حمایتی برای فیلم ما داشته باشد. در نهایت با دوستانم و برادرم به صورت دلی این کار را ساختیم. شرایط تولید برای ما بسیار سخت بود و امکاناتمان محدود! اما خدا را شاکرم که «قهرمان من» فیلم خوش‌فرم و خوبی شد و بیننده با آن ارتباط برقرار کرد. در جشنواره فیلم کودک هم بازخوردهای خوبی گرفتم و خوشحالم که این کار را انجام دادم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>