سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ مهر ۱۴۰۲ در ۹:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب
شوک بزرگ به سینمای ایران؛

داریوش مهرجویی به قتل رسید + زمان تشییع و پیام‌های تسلیت

Dariush-Mehrjuee

داریوش مهرجویی کارگردان پیش‌کسوت سینمای ایران و همسرش وحیده محمدی‌فر به قتل رسیدند.

به گزارش سوره سینما، محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات‌مدیره خانه سینما در گفت‌وگو با ایسنا خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر در خانه‌اش در کرج را تایید کرد.

این خبر در تماس با یکی از سینماگرانی که محل حادثه حضور دارد نیز تایید شده است.

طبق پیگیری خبرنگار انتظامی ایسنا، این حادثه در زیبادشت مشکین آباد رخ داده است و دختر داریوش مهرجویی ماجرا را به پلیس خبر داده است.

داریوش مهرجویی متولد سال ۱۳۱۸ و از کارگردان‌های موج نوی سینمای ایران است که فیلم‌های مطرحی همچون هامون، دایره مینا، گاو، اجاره‌نشین‌ها، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان و سنتوری را ساخته است.

آخرین فیلم او «لامینور» بود که در سال ۹۸ ساخته شد.

زمان تشییع داریوش مهرجویی و همسرش

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر چهارشنبه ۲۶ مهرماه برگزار می‌شود.

این مراسم از ساعت ۱۰ صبح در پهنه رودکی تالار وحدت با سخنرانی هنرمندان برگزار می‌شود و در ادامه پیکر داریوش مهرجویی و همسرش به قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه می‌شود.

تشریح جزئیاتی از قتل داریوش مهرجویی توسط فرمانده انتظامی استان البرز

سردار حمید هداوند در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره گفت: این حادثه در ساعات پایانی شنبه‌شب از طریق تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع داده شد که با حضور ماموران پلیس در محل مشاهده شد که داریوش مهرجویی و همسرش در ویلای شخصی‌اش واقع در زیبادشت مشکین آباد به قتل رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه این حادثه از سوی دختر مرحوم مهرجویی به پلیس اطلاع داده شد، گفت: تیم‌های تخصصی پلیس آگاهی در محل حاضر شده و تحقیقات خود را آغاز کرده‌اند.

هداوند در انتها گفت: این حادثه به علت نامعلوم توسط فرد یا افراد ناشناس رخ داده و هنوز انگیزه قتل مشخص نیست. شواهد حاکی از آن است که این قتل بر اثر جراحت ناشی از ضربات سلاح سرد از ناحیه گردن و اعضای بدن انجام شده است.

به گفته فرمانده انتظامی استان البرز جزئیات این پرونده با حضور تیم تخصصی پلیس تحت پیگیری است.

توضیحات رئیس کل دادگستری استان البرز

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: روز گذشته قتل داریوش مهرجویی فیلمساز، نویسنده و کارگردان به همراه همسرش خانم وحیده محمدی فر در ویلای شخصی واقع در زیبادشت فردیس رخ داده است.

وی افزود: طبق اظهارات مونا مهرجویی، پدرش حدود ساعت ۲۰:۵۰ روز شنبه مورخ ۲۲مهرماه به وی که در جهانشهر کرج بوده پیام می‌دهد که برای شام به منزل بیاید.

رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: دختر مرحوم مهرجویی حدود ۲۲:۲۵ به منزل پدرش می‌رسد و ابتدا زنگ منزل را می‌زند و با توجه به اینکه کسی جواب نمی‌دهد با کلید در را باز و وارد منزل می‌شود و مشاهده می‌کند که پدر و مادرش با ضربات چاقو یا جسم برنده دیگر به نواحی گردن به قتل رسیده‌اند.

وی افزود: با توجه به تماس دختر مقتولین با پلیس، موضوع به اطلاع بازپرس ویژه قتل می‌رسد.

رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: با صدور دستور قضایی، بلافاصله دادستان فردیس به همراه بازپرس ویژه قتل و تیم ویژه بررسی صحنه جرم در محل قتل حاضر شدند.

فاضلی هریکندی گفت: به بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب فردیس، دستورات قضایی لازم جهت بررسی موضوع و شناسایی و بازداشت متهمان را به پلیس آگاهی استان البرز صادر شده است.

پیام تسلیت رئیس جمهور

متن پیام تسلیت آیت‌الله رئیسی به شرح زیر است:

«با تأسف و تأثر، فقدان کارگردان مولف سینمای ایران، آقای داریوش مهرجویی و همسر گرامی شان را به خانواده محترم و همه اهالی فرهنگ و هنر کشور تسلیت عرض می‌نمایم.

دستگاه‌های انتظامی و قضایی پیگیری قاطع و سریع برای شناسایی و مجازات عوامل این جنایت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شایسته از خدمات هنری این هنرمند برجسته را در دستور کار قرار دهند.»

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

متن پیام تسلیت محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:

«خبر فقدان تاسف بار هنرمند بزرگ سینمای ایران، استاد داریوش مهرجویی  و همسرشان باعث تاثر عمیق شد.

بی تردید مهرجویی از بزرگان جریان ساز  سینمای ایرانی بود که در طول ۶ دهه فعالیت، آثار ماندگاری را تولید کرد.

این حادثه تلخ و دردناک تا روشن شدن ابعاد آن توسط نهادهای ذیربط پیگیری می‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را با جدیت مطالبه و دنبال خواهد کرد.

اینجانب فقدان مهرجویی عزیز و همسر گرامی اش را به بازماندگان، جامعه هنری کشور و خانواده سینما،  و عموم علاقمندان ایشان تسلیت عرض می نمایم و رحمت و رضوان الهی را برای آنها مسئلت می نمایم.»

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی

رئیس سازمان سینمایی در پی فقدان تاسف بار داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر پیام تسلیت منتشر کرد.
متن پیام محمد خزاعی به این شرح است:

«انالله وانا الیه راجعون

ضایعه فقدان جانگداز سینماگر نامدار سینمای ایران استاد داریوش مهرجویی و همسر بزرگوار ایشان دل سینماگران شریف ایران و علاقمندان این فیلمساز مولف و برجسته سینما را به درد آورد. استاد مهرجویی که از بنیانگذاران موج نو سینمای ایران و طلایه دار سینمای متفکر و دغدغه مند بود همواره در مسیر رشد و تعالی سینمای ایران قدم برداشت و آثاری ماندگار و جریان ساز را به عرصه فرهنگ و هنر این مرز و بوم  هدیه کرد.

داغ از دست دادن یکی از معتبرترین و شاخص ترین سینماگران ایرانی فراموش شدنی نیست چنانکه جای خالی این هنرمند بزرگ هم پر شدنی نیست. اینجانب ضمن عرض تسلیت خدمت بازماندگان این حادثه دردناک و تعزیت محضر همه سینماگران و علاقمندان این هنرمندبزرگ، اطمینان خاطر میدهم سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همه ظرفیت‌های خود برای پیگیری این واقعه و شناسایی و مجازات عامل یا عوامل این جنایت نابخشودنی استفاده خواهد کرد و تا حصول نتیجه و روشن شدن همه ابعاد ماجرا ذره‌ای دریغ نخواهد کرد.

محمد خزاعی
رئیس سازمان سینمایی کشور»

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی سوره

در پی درگذشت داریوش مهرجویی کارگردان نامدار سینمای ایران، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره متن تسلیتی را منتشر کرد.

متن این پیام تسلیت به شرح زیر است:

«خبر درگذشت ناگهانی داریوش مهرجویی، کارگردان کهنه‌کار و مؤلف، کام خانواده سینمای ایران را تلخ و روح سینما را جریحه‌دار کرده است. خانواده‌ای که بخشی از هویت و آبروی خود را در تمام سال‌های گذشته از پاسداشت میراث بزرگانش به ارث برده است.

نسل‌های مختلف سینماگران ایرانی، عشق و علاقه خود به هنر هفتم را مرهون تلاش‌های نسلی هستند که داریوش مهرجویی یکی از سرآمدان آن بود. کارگردانی که حالا یادگارهایش در حافظه سینمای ایران به یادگار مانده و خود عازم خانه ابدی شده است.

برای این کارگردان گرانقدر سینما و همسرشان، غفران و آرامش آرزومندم و این ضایعه تلخ را به همه دوست‌داران سینمای ایران تسلیت می‌گویم.»

پیام تسلیت مجید مجیدی

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در پی درگذشت داریوش مهرجویی‌ و همسرش که به تازگی و به طرز دلخراش و غم‌انگیزی در منزل شخصی خود به قتل رسیدند، متن تسلیتی را منتشر کرد.

در متن این‌ پیام تسلیت آمده است:

«مرگ دلخراش فیلسوف سینمای ایران داریوش مهرجویی و همسر گرامیشان ضایعه بزرگی بر سینمای ایران است. بنده به سهم خود این فقدان عظیم را به بازماندگان محترم ایشان و سینمای ایران تسلیت عرض میکنم و از خداوند بزرگ برای خانواده ایشان طلب صبر و شکیبایی و برای مرحومین طلب رحمت و مغفرت دارم.»

پیام تسلیت دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر

در پیام تسلیت مجتبی امینی آمده است:

«خبر فقدان دردناک هنرمند بزرگ سینمای ایران، استاد داریوش مهرجویی و همسرشان باعث تاثر عمیق شد.‌

بی شک داریوش مهرجویی از مفاخر و بزرگان جریان ساز سینمای ایران و از افراد موثر در ادامه حیات سینما در بعد از انقلاب اسلامی بودند که در طول چندین دهه فعالیت خود، آثار ارزشمندی را به یادگار گذاشتند.

کلامی برای این حادثه تلخ و دردناک نمی توان گفت و امیدوارم عاملان آن هرچه سریعتر توسط نهادهای ذیربط شناسایی و به اشد مجازات برسند.

اینجانب به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ سینما فقدان ایشان و سرکار خانم وحیده محمدی فر را به بازماندگان، جامعه هنری کشور و عموم علاقمندانشان تسلیت عرض می نمایم و رحمت و رضوان الهی را برای آنها مسئلت می نمایم.»

پیام تسلیت مدیرعامل فارابی

در متن پیام تسلیت مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی آمده است:

«همه به سوی او بازمی‌گردیم

ضایعه فقدان ‌کارگردان برجسته و هنرمند شاخص‌ سینمای ایران، استاد مرحوم داریوش مهرجویی و همسرشان موجب تأثر و تألم خاطر عمیق شد. این حادثه و ضایعه تلخ را به جامعه شریف سینمای ایران و همچنین تمامی علاقمندان سینمای جریان ساز مرحوم مهرجویی تسلیت می‌گویم.

آثار این هنرمند با دانش و سینماگر خلاق در بیش از  شش دهه فعالیت هنری به یادگار مانده است.

از پروردگار مهربان برای زندگی ابدی او و همسر مرحومه‌اش مغفرت و رحمت واسعه و برای فرزندان دلبندش صبر و شکیبایی مسئلت می‌‌نمایم.»

پیام تسلیت انجمن صنفی عکاسان سینما

در متن پیام تسلیت انجمن عکاسان سینمای ایران آمده است:

«خبر تلخ وغم انگیز به قتل رسیدن داریوش مهرجویی بزرگ وهمسرشان خانم وحیده محمدی فر اهالی سینما ‌را غافلگیر و داغدار کرد.

فقدان از دست دادن یکی از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای ایران بسیار سخت ‌و دردناک است.

این فاجعه هولناک را به کانون کارگردانان ‌وانجمن فیلمنامه نویسان وهمه سینماگران تسلیت گفته و امید است هر چه سریعتر عوامل این جنایت هولناک شناسایی و به دست قانون سپرده شوند.»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>