سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ آبان ۱۴۰۲ در ۶:۵۵ ب.ظ چاپ مطلب
گفت‌وگو با ابوبکیر صفا آکبولوت کارگردان «سرگشتگی»؛

علاقه‌مندان سینما در ایران خیلی بیشتر از ترکیه هستند

Safa-Akbolut

کارگردان فیلم کوتاه «سرگشتگی» گفت: در سینمای ایران علاوه‌بر نمایش فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌ها امکان عرضه آن‌ها بر روی پلتفرم‌ها هم وجود دارد و این امکانی است که متأسفانه در ترکیه وجود ندارد و مهم‌تر از آن این است که علاقه‌مندان سینما در ایران خیلی بیشتر از ترکیه هستند.

ابوبکیر صفا آکبولوت؛ کارگردان فیلم‌کوتاه «سرگشتگی» از ترکیه که موفق به راهیابی به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شده است، در گفت‌وگو با سوره سینما، درباره تجربه ساخت این اثر توضیح داد: من فیلمسازی متولد ترکیه هستم که از چهارسالگی و زمانی که برای اولین‌بار یک فیلم دیدم، به سینما علاقه‌مند شدم. فیلمی که ساخته‌ام هم نامش «سرگشتگی» است و به این موضوع اشاره دارد که انسان همواره بر سر دوراهی است. انسان گاهی میان نفس و وجدان خود مردد می‌ماند و من می‌خواستم بدانم یک انسان برسر این دوراهی چگونه تصمیم‌گیری می‌کند.

وی افزود: فیلمبرداری این فیلم‌کوتاه در شهر قونیه ترکیه و در منطقه‌ای نزدیک به دریاچه صورت گرفت. اگر بخواهم خلاصه داستانی هم از فیلم بگویم، اینگونه است؛ فرض کنید تمامی منابع روی زمین تمام شده و شما همچنان می‌خواهید به حیات خود ادامه دهید. شما مجبور هستید برای بقای خود، فرد دیگری را بکشید. در این موقعیت شما با رجوع به وجدان‌تان آیا از این قتل نفس منصرف می‌شوید؟ آیا حاضر می‌شوید دیگری را صرفا برای ادامه حیات خود به قتل برسانید؟

*فیلم‌های کوتاه در ترکیه فرصت عرضه در پلت‌فرم‌ها را ندارند

این کارگردان سینمای کوتاه، درباره وضعیت عرضه فیلم‌های کوتاه در کشور ترکیه هم گفت: این درست است که تعداد سالن‌های سینمایی در ترکیه نسبت به ایران بیشتر است اما درباره عرضه، فیلم کوتاه ایران و ترکیه تشابه دارند. تمامی فیلم‌های کوتاهی که در ترکیه ساخته می‌شوند، تنها در جشنواره‌ها عرضه می‌شوند و اتفاقا برعکس ایران، فرصت عرضه در پلتفرم‌ها را هم ندارند. در سینمای ایران علاوه‌بر نمایش فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌ها امکان عرضه آن‌ها بر روی پلتفرم‌ها هم وجود دارد و این امکانی است که متأسفانه در ترکیه وجود ندارد. من این نکته را هم متوجه شده‌ام که علاقه‌مندان سینما در ایران نسبت به ترکیه، بسیار زیادتر هستند.

این کارگردان سینمای ترکیه، درباره نسبت فرهنگ و سینمای این کشور با تصویری که از طریق سریال‌های ترکیه‌ای به کشورهای دیگر عرضه می‌شود، هم گفت: تفاوتی که میان سریال‌های تلویزیونی و به‌طور مشخص سینمای کوتاه وجود دارد این است که در فرآیند ساخت فیلم‌کوتاه شما بودجه محدودی در اختیار دارید و مجبورید یک فیلم را در سه الی چهار روز به پایان برسانید. شرایط سریال‌سازی در تلویزیون اما متفاوت است. آدم‌هایی که در تلویزیون کار می‌کنند، مانند ربات هستند. من خودم زمانی به‌عنوان عوامل پشت دوربین در تلویزیون کار کرده‌ام و این فضا را از نزدیک دیده‌ام.

وی افزود: تفاوت محصولات این دو عرصه در نوع فعالیت‌های‌شان است. در سریال‌سازی بودجه برای تولید تأمین و نگاه اقتصادی حاکم است اما در سینما نگاه و تفکر متفاوت است. دلیل اینکه سریال‌های ترکیه‌ای موفق‌تر از فیلم‌های سینمایی هستند هم به این دلیل است که همه عوامل از فیلمنامه‌نویس تا کارگردان این توانایی را دارند که سرعت بالای تولید خود را حفظ و با یک فکر اقتصادی محصول نهایی خود را تبلیغ و صادر کنند. به همین دلیل سینمای ترکیه نسبت به سریال‌سازی ترکیه، این اندازه موفق نبوده است.