سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ آبان ۱۴۰۲ در ۱۱:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب
در آخرین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟

رسول صدرعاملی: فیلم کوتاه یک سینمای ارزشمند مستقل است

SadrAmeli

همزمان با آخرین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران، رسول صدرعاملی در نشستی عنوان کرد: فیلم کوتاه یک سینمای ارزشمند مستقل است، اگرچه مشکلی نیست از این عرصه وارد سینمای بلند شویم اما معتقدم این نوع سینما که فیلمسازان خوب و مطرحی دارد، برای خود شخصیت مستقلی دارد.

سوره سینما – آخرین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با پخش آثار، برپایی نشست‌های تخصصی، انتشار کتاب چهلم جشنواره و معرفی هیات داوران بخش بین‌الملل و نامزدهای بخش‌های مختلف، به کار خود پایان داد.

*رسول صدرعاملی: فیلم کوتاه یک سینمای ارزشمند مستقل است

در آخرین روز از برگزاری جشنواره، نشست گفت‌وگو درباره فیلم‌های کوتاه ژانر مبتنی بر آموزه‌های اردوی فیلمسازی کاشان با حضور حسن حسینی و رسول صدرعاملی برگزار شد.

در این نشست، رسول صدرعاملی به استقبال فیلمسازان فیلم کوتاه از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و با بیان اینکه سال گذشته سال سختی برای جشنواره بود اما ایستادگی کردیم و موفق شدیم، گفت: جشنواره امسال باشکوه‌ برگزار شده است و امیدوارم سال‌های آینده همچنان باشکوه‌ و بدون هیچ‌گونه حاشیه‌های بی‌مورد برگزار شود.

neshast-sadrameli

وی چنین ادعایی را که ملودرام یک ژانر فرعی است، اشتباه دانست و بیان کرد: ملودرام واقعا فرعی نیست؛ هر فیلم در جهان یک قصه‌ی «یکی بود، یکی نبود» دارد و متکی بر قصه است. ملودرام «برخورد خیر و شر است» و قهرمان‌های ملودرام معمولا مردم عادی‌ هستند.

این فیلم‌ساز عدم شناخت فیلمسازان نسبت‌به ژانر ملودرام را مشکل مشترک بسیاری از آن‌ها دانست و افزود: عدم شناخت ملودرام مانند این است که شما شاعر باشید و شعر سعدی و حافظ را نخوانده باشید. ملودارم سلطان سینماست؛ اگر می‌خواهید با مخاطب ارتباط بگیرید، این ژانر را بشناسید.

صدرعاملی بیان کرد: فیلم کوتاه یک سینمای ارزشمند مستقل است، اگرچه مشکلی نیست از این عرصه وارد سینمای بلند شویم اما معتقدم این نوع سینما که فیلمسازان خوب و مطرحی دارد، برای خود شخصیت مستقلی دارد.

*فریدون جیرانی: حوزه هنری، تلویزیون و ارشاد باید به سینمای کوتاه کمک کنند

همزمان با آخرین روز جشنواره، نشستی ویژه با عنوان «نقد پلاس» و با حضور فریدون جیرانی؛ کارگردان سینما و امیر قادری؛ منتقد، در خصوص نقد سینمای کوتاه برگزار شد. در این نشست، فریدون جیرانی گفت: روز گذشته در پیچینگ سناریوهایی از بچه‌ها را دیدم که خوشبختانه شعاری نبود و پروپاگاندا نمی‌کردند، ایده‌ها بسیار تازه و جذاب بود و این موضوعات برای من جذابیت داشت.

وی درباره جایگاه سینمای کوتاه در دنیا بیان کرد: سینمای کوتاه در همه جای دنیا جایگاه خود را دارد، سینمای کوتاه خودش هویت مستقل خود را دارد و پلکان بودنش مطرح هست اما در ایران بیشتر همان پلکان بودنش به درد خورده است. به نظر من فیلم کوتاه در ایران هیچوقت به طور کامل مستقل نشده چون همیشه نظارتی بر آن بوده و هویت آن را دچار اختلال کرده اما سکویی برای پرواز خیلی از فیلمسازان بوده است.

این فیلمساز درباره مقایسه ایران و اروپا بیان کرد: مقایسه ایران و اروپا یک شوخی است، فیلم کوتاه آنجا درآمد دارد اما ایران مناسبات آن کشورها را ندارد. در اروپا دولت نقش موثری دارد اما جبهه‌بندی ندارد، در اروپا عرصه فرهنگ مستقل از سیاست است اما در ایران چنین نیست سیاست در فرهنگ دخالت داشته است.

jeyrani

جیرانی با اشاره به حضور بازیگران چهره در فیلم‌های کوتاه بیان کرد: بازیگری که به اصطلاح وزن دارد چه در کار کوتاه چه در کار بلند باشد تاثیرش را می‌گذارد. به عنوان مثال اگر مشهورترین بازیگر به یک فیلم بیاید با خودش وزن و تجربه می‌آورد و حتی روی کارگردانان حرفه‌ای هم تاثیر می‌گذارد و ممکن است فیلم را در جاهایی برای خودش کند. اما این همیشه یک فرمول نیست ممکن است یک کارگردان خلاق باشد و او را به نگرش خودش دربیاورد اما هیچ اشکالی ندارد بازیگر روی فیلم تاثیر بگذارد چون به هر حال او باعث می‌شود فیلم تو بهتر شود.

وی تاکید کرد: حوزه هنری، تلویزیون، ارشاد و همه نهادها باید با هم هماهنگ شوند تا به سینمای کوتاه در همه جای ایران کمک کنند. یعنی قواعدی برای پرداخت‌ها داشته باشند و من جوان فیلمساز بدانم که اگر فیلم کوتاه می‌سازم می‌توانم زندگیم را بچرخانم.

کارن همایونفر: فیلم کوتاه، بخشی از سینمای حرفه‌ای است

نشست تخصصی گفتگو کارگردان با عوامل (آهنگساز) با حضور کارن همایونفر در آخرین روز جشنواره برگزار شد.

کارن همایون‌فر در این نشست گفت: کار آهنگساز از زمان آغاز تدوین شروع می‌شود؛ در واقع باید تصاویر ساخته شود تا او بداند کارگردان خواسته چه مفاهیمی را به مخاطب برساند.

وی افزود: کارگردان اگر با ادبیات آشنایی نداشته باشد یا معماری نداند، ارتباطی با موسیقی، رنگ یا نور نداشته باشد و نتواند از بازیگر بازی بگیرد، اثرش خوب از آب در نمی‌آید. موسیقی در شکل نهایی خود یک معماری جاری است که در واحد زمان جریان دارد و شما را به یک احساس ناب می‌رساند که همه هنرها می‌خواهند به این احساس برسند؛ هنری که فیزیک ندارد، لمس می‌شود.

karen

این آهنگساز بیان کرد: همکاری‌های درجه یکی بین کارگردان و آهنگساز اتفاق می‌افتد به دلیل اینکه که هر دو مولف هستند و با هم زبان مشترک پیدا می‌کنند. آهنگساز مجبور است ترجمان احساس و فیلم را با موسیقی نشان دهد. تعامل کارگردان با آهنگساز جزو سخت‌ترین بخش‌های فیلمسازی است.

همایونفر درباره موسیقی در فیلم کوتاه توضیح داد: موسیقی در  فیلم کوتاه اگر خیلی خوب باشد شاید بیشتر از یک فیلم بلند که مخاطب باید آن را حلاجی کند، تاثیر دارد. فیلم کوتاه را یک پل برای فیلم بلند نبینید، فیلم کوتاه درجه یک است و بخشی از سینمای حرفه‌ای است. سعی کنید در همین حوزه هم درخشان باشید. وقتی می‌خواهیم در فیلم کوتاه بر جغرافیا تاکید شود، باید از موسیقی بومی استفاده کنیم. بودن یا نبودن موسیقی خیلی مهم نیست نوع موسیقی که گذاشته می‌شود مهم است.

*نیکیتا میخالکوف: بهترین کادر‌بندی‌ها در سینمای ایران اتفاق می‌افتد

مستر کلاس «سینمای حقیقت جویان» از نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» جشنواره در ارتباط تصویری با نیکیتا میخالکوف کارگردان مطرح سینمای روسیه در آخرین روز جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این نشست نیکیتا میخالکوف گفت: در ابتدا بگویم اگر نسبت به متریال فیلم‌تان سخت گیر باشد فیلم ساختن سخت می‌شود اما باعث می‌شود شما هم همراه با آن بزرگ شوید. در غیر اینصورت گاهی ممکن است سینما، اتفاقاتی را ناشی کم کاری شما بداند و برای شما جای جبران باقی نگذارد.

nikita

وی ادامه داد: فیلم کوتاه مانند مکتبی است که‌ در آن یاد می گیرید در زمان کوتاه چگونه یک داستان بگویید و آن را تمام کنید. این را هم در نظر داشته باشید همه کارگردان‌هایی که توانایی ساخت فیلم بلند دارند نمی‌توانند فیلم کوتاه بسازند مخصوصا کسانی که سریال می‌سازند.

وی درباره سینمای ایران گفت: اگر بخواهم درباره سینمای ایران صحبت کنم، می‌توانم بگویم بهترین کادر‌بندی‌ها در سینمای ایران اتفاق می‌افتد و این عشق نسبت به صحنه‌های فیلم‌ها را نشان می‌دهد. می‌توانم بگویم سینمای ایران تقریبا شبیه سینمای روسیه است.

این کارگردان عنوان کرد: درحال حاضر اعتقادات مسلمانان و مسیحی‌ها در خیلی از چیزها تقریبا یکی شده است. اگر بخواهم خلاصه بگویم؛ تعداد چیز‌هایی ما را به یکدیگر وصل می‌کند خیلی بیشتر از نقاط تفاوت ما است و به همین دلیل فکر می‌کنم می‌توانیم حرف‌های بسیاری بزنیم و ارتباط خوبی داشته باشیم.

*هیات داوران «مسابقه سینمای بین‌الملل» معرفی شد

همزمان با روز پایانی جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران، اعضای هیات داوران «مسابقه سینمای بین‌الملل» معرفی شدند.

نقی نعمتی، وانگ لینا، مارینا میگونووا، جورج اواشویلی و یورگوس  زوئیس هیات داوران بخش «مسابقه سینمای بین الملل» چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هستند.

*کتاب جشنواره چهلم منتشر شد

در آخرین روز از جشنواره، کتاب چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد. کتاب این رویداد با مدیر مسئولی مهدی آذرپندار و سردبیری طیبه فلکیان همزمان با چهل سالگی جشنواره در بخش‌های مختلفی از جمله معرفی آثار، اعضای شورای سیاستگذاری، هیات انتخاب و داوران بخش‌های مسابقه سینمای ایران و مسابقه سینمای بین‌الملل، بخش‌های جنبی و… منتشر شده است.

*نامزدهای بخش داستانی اعلام شدند

همزمان با آخرین روز از برگزاری جشنواره، نامزدهای بخش داستانی، پویانمایی، مستند، تجربی و … نیز اعلام شدند.

براساس این خبر بیشترین نامزدها به فیلم‌های «بازسازی» به کارگردانی علی توکلی، «خودکشی به سبک نیچه» به کارگردانی پیام کردستانی و «مدیر مدرسه» ساخته میکائیل دیانی تعلق داشت.

گفتنی است؛ جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار، سه‌شنبه؛ دوم آبان ماه با  اعلام برگزیده‌ها در آئین اختتامیه، به کار خود پایان می‌دهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>