سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ آذر ۱۴۰۲ در ۱:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب
همراه با هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»؛

«معشوق من کویر»؛ روایت مردی که کویر را معشوق خود می‌دانست

Mashooghe-Man-Kavir-BS

محسن عسکری‌زاده؛ کارگردان «معشوق من کویر» گفت: این فیلم روایت مردی است که کویر را معشوق خود می‌دانست و از هر فرصتی برای دیدار با آن استفاده می‌کرد.

سوره سینما – محسن عسکری‌زاده؛ کارگردان فیلم مستند کوتاه «معشوق من کویر» که متقاضی حضور در هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» است، درباره موضوع این فیلم گفت: این فیلم مستند، قصه مردی است زاده کویر که تمام عمر و زمان خودش را وقف شناخت کویر و مسائل مربوط به آن کرده بود. مردی که کویر را معشوق خودش می‌دانست و از هر فرصتی برای دیدار با آن استفاده می‌کرد. مردی کویری که آب را گرامی می‌داشت چرا که می‌دانست معشوقش کویر، بدون آب نمی‌تواند نفس بکشد.

وی ادامه داد: فیلم مستند «معشوق من کویر» شرح حالی است از زندگی و دغدغه پروفسور پرویز کردوانی که همواره نگران ازبین رفتن منابع آبی ایران بود.

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که چه شد این موضوع را برای ساخت مستند انتخاب کرده است، توضیح داد: از آنجایی که من هم زاده کویر و شهر یزد هستم این جمله پروفسور کردوانی که «یزدی ها قدردان آب هستند» را همواره به خاطر داشتم. وقتی پیشنهاد ساخت این فیلم به من شد با کمال میل پذیرفتم؛ چرا که هم می‌توانستم به دغدغه خودم که آب بود (و بسیار نزدیک به دغدغه ایشان)، بپردازم و هم با ساخت این فیلم ادای دینی به پروفسور کردوانی که همیشه ما یزدی ها را حافظ آب می‌دانست، کرده باشم.

این کارگردان با اشاره اینکه مخاطب این فیلم هر انسانی است که دغدغه محیط زیست دارد، بیان کرد: مخاطبان این فیلم می‌توانند گسترده و تمام مردمان جامعه باشند و هر انسانی که دغدغه حفظ و احیای منابع آبی و محیط زیست این کشور را دارد، می‌تواند مخاطب ویژه فیلم باشد.

Mashooghe-Man-Kavir

عسکری‌زاده در پایان درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» در سینمای مستند کشور توضیح داد: به نظر من مستند باید با گذشتن از واقعیت به حقیقت برسد و این حقیقت را صرفا می‌توان در آثاری مشاهده کرد که از نگاه و اندیشه ای متفاوت عبور می‌کنند؛ نگاهی عاری از هرگونه ترس، مصلحت اندیشی و… . متأسفانه در ایران در جشنواره هایی که در آن‌ها فیلم مستند به نمایش در می‌آیند در اکثر مواقع انتخاب آثار با نگاهی سلیقه ای روبه‌رو می‌شود و بسیاری از آثار خوب نادیده گرفته می‌شوند. در این میان «سینماحقیقت» نوری است برای سینماگران دغدغه مند چرا که این جشنواره در انتخاب آثار نگاهی تخصصی و حرفه ای دارد. به گمانم در «سینما حقیقت» است که می‌توانیم با تماشای آثار خوب با حقیقت روبه‌رو شویم.

عوامل مستند کوتاه «معشوق من کویر» عبارتند از پژوهشگر و کارگردان: محسن عسکری زاده، تهیه کننده: محمدسعید وزیری، فیلمبردار: محسن عسکری زاده، علی شیخ‌علیشاهی، نویسنده گفتار متن: صادق دهقانی، مدیرتولید: حسام زرنوشه، صدابردار: حامد عسکری زاده، دستیار کارگردان: پوریا محسنی، تدوین: محسن عسکری زاده، گوینده گفتارمتنی: صادق دهقانی.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از ۲۷ آذر تا ۲ دی در پردیس چارسو برگزار می‌شود.