سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ دی ۱۴۰۲ در ۶:۰۱ ب.ظ چاپ مطلب
احتمال حضور چه فیلم‌هایی در فجر۴۲ وجود دارد؟

از «رئیسعلی» میرکریمی تا «صبح اعدام» افخمی

Fajr42-Films

جشنواره چهل و دوم فیلم فجر امسال میزبان کارگردانان باتجربه در کنار فیلم اولی‌ها خواهد بود. در صورت اتمام مراحل فنی فیلم‌های «رئیسعلی» به کارگردانی رضا میرکریمی و «صبح اعدام» ساخته بهروز افخمی، احتمال می‌رود این دو فیلم نیز به عنوان مهم‌ترین فیلم‌های امسال، در جشنواره رونمایی شوند.

سوره سینما هدیه حدادی‌اصل: با نزدیک شدن به برگزاری جشنواره فیلم فجر، هر سال لیست بلندی از آثار در حال تولید که در تلاش‌اند خود را در ماراتن حضور در فجر به مقصد برسانند، اعلام می‌شوند. شاید تا چند سال گذشته می‌توانستیم حضور فیلم‌هایی که احتمال بیشتری داشتند تا در فجر اکران شوند را راحت‌تر حدس بزنیم اما متأسفانه دو، سه سالی است که بعضی تولیدکنندگان بنا به تغییر دیدگاه‌هایشان اغلب ترجیح می‌دهند فیلم‌های خود را به جشنواره‌های بین‌المللی ارسال کنند!

نمی‌توان از این موضوع چشم‌پوشی کرد که سال گذشته بنا بر اتفاقات سیاسی کشور، برخی از فیلم‌سازان رغبتی به حضور در جشنواره نشان ندادند و جشنواره با درصد بالایی از تولیدات ارگان‌های مختلف، به هر طریقی که می‌شد؛ برگزار شد اما آنچه امسال از خبرها دریافت کرده‌ایم نشان می‌دهد که جشنواره چهل و دوم قرار است باشکوه‌تر از سال گذشته و با حضور فیلم‌هایی از بزرگان سینما برگزار شود. اضافه شدن بخش فیلم اولی‌ها که چند سالی از جشنواره حذف شده بود، گواه از این ماجرا دارد که قرار است جشنواره‌ای با استانداردهای سابق را در پیش داشته باشیم.

کمتر از یک ماه دیگر به برگزاری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باقی مانده و در این گزارش قصد داریم فیلم‌هایی که احتمال دارند در این دوره از جشنواره حضور داشته باشند را معرفی کنیم.

* فیلم سینمایی «احمد»؛ امیرعباس ربیعی

فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه کنندگی حبیب والی نژاد محصول مشترک سازمان سینمایی سوره و موسسه تصویرشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که در ژانر حادثه ای و فضایی متفاوت تولید شده است. این اثر برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند.

Ahmad

هنوز نمی‌توان درباره این فیلم و روایت آن قضاوتی داشت اما در حال حاضر تازه‌ترین تجربه سینمای ایران برای روایت زلزله بم محسوب می‌شود. «احمد» بخش عمده‌ای از فعالیت امداد و نجات در ساعات ابتدایی زلزله بم که در طول ۲۰ سال گذشته ناگفته باقی مانده است را روایت می کند.

بازیگران و عوامل دیگر این فیلم هنوز اعلام نشده اند اما تا جایی که مشخص شده، احتمالا فیلم سینمایی «احمد» در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر حضور خواهد داشت.

* فیلم سینمایی «صبح اعدام»؛ بهروز افخمی

فیلم سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی نیز دیگر محصول سازمان سینمایی سوره است که با مشکارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است.

«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود.

Sobeh-Edam

پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.

علاوه بر ارسطو خوش رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی، مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی، داود فتحعلی‌بیگی در نقش قاضی عسکر، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب، مهرداد نیکنام در نقش تیمسار، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی و کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان و فریبا آذرشب در نقش مادر حاج اسماعیل رضایی در تازه ترین ساخته بهروز افخمی نقش آفرینی می کنند.

*فیلم سینمایی «آسمان غرب»؛ محمد عسگری

فیلم سینمایی «آسمان غرب» کارگردانی محمد عسگری محصول مشترک از بنیاد سینمایی فارابی، ارتش جمهوری اسلامی و حوزه هنری در استان کرمانشاه در حال تولید است و گمان می رود که برای حضور در جشنواره آماده شود.

«آسمان غرب» با محوریت اقدامات شهید شیرودی در دوران جنگ جلوری دوربین رفته که در آن میلاد‌کی‌مرام ایفاگر نقش این شهید است.

Asemane-Gharb

پیش از این فیلم، در اواسط دهه هفتاد براساس زندگی این شهید بزرگوار سریالی با عنوان «سیمرغ» به کارگردانی حسین قاسمی‌جامی تولید شدکه در این سریال محمد جوزانی نقش شهید شیرودی را بازی می‌کرد.

علی‌اکبر شیرودی سروان بل ای‌اچ-۱ سوپرکبرا هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در جنگ ایران و عراق در عملیات بازی دراز به شهادت رسید. در اوایل دهه ۶۰ نام استادیوم «امجدیه تهران» به نام این شهید نام‌گذاری شد.

*فیلم سینمایی «میرو»؛ حسین ریگی

فیلم سینمایی «میرو» به کارگردانی حسین ریگی پس از حدود ۲ ماه فیلمبرداری در شهرستان چابهار، در حال تدوین و گذران مراحل فنی است.

«میرو» با حضور بازیگرانی چون سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، آرزو تاج‌نیا، ابوالفضل همراه، مهدی دین‌محمدپور، ایوب افشار و جمعی از هنرمندان بومی استان سیستان و بلوچستان در تلاش است تا در موعد مقرر به بازبینی هیات انتخاب چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برسد.

Miro

این فیلم سومین اثر سینمایی ریگی از فیلمسازان بلوچ کشور پس از فیلم‌های تحسین شده «لیپار» و «هوک» است که در ژانر کودک و نوجوان تولید شده و در بستر قصه‌ای متعلق به دوران دفاع مقدس در دهه ۶۰ روایت می‌شود.

بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی سرمایه‌گذاران فیلم سینمایی «میرو» بوده و سعید الهی تهیه کننده این فیلم سینمایی هستند.

*فیلم سینمایی «آبی روشن»؛ بابک خواجه‌پاشا

بابک خواجه‌پاشا کارگردانی که سال گذشته با فیلم اول خود «در آغوش درخت» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، این روزها «آبی روشن» را در دست کارگردانی دارد.

نگارش فیلمنامه «آبی روشن» به‌عنوان یکی محصولات سازمان هنری رسانه‌ای اوج را امیر ابیلی‏ و داوود گنجوی برعهده دارند و به نظر می‌رسد داستانی خانوادگی در حال‌وهوای تجربه قبلی بابک خواجه‌پاشا داشته باشد.

Abi-Roshan

مهران احمدی بازیگر اصلی این فیلم است و حسین میری، تهیه کنندگی آن را برعهده دارد.

در کنار مهران احمدی بازیگرانی چون مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد ایفای نقش کرده اند.

*فیلم سینمایی «قلب رقه»؛ خیرالله تقیانی پور

فیلم «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور است که به گفته خود او این اثر با کمک بخش خصوصی تولید شده است و مراحل پایانی آماده‌سازی را برای حضور جشنواره فجر امسال طی می کند.

کارگردان این فیلم در مصاحبهای تاکیده کرده بود که برخلاف آنکه در برخی رسانه ها منتشر شده است، «قلب رقه» حاصل سرمایه گذاری و اهتمام بخش خصوصی است که تهیه کنندگی آن را سعید پروینی به عهده دارد و موسسه فرهنگی رسانه ای اوج، نقشی در تولید آن ندارد.

Ghalbe-Raghe

اما چند روز پیش خبری از اولین تصاویر این فیلم منتشر شد که در پایان آن نوشته شده بود این فیلم محصول مشترک بنیاد رسانه‌ای بیان و بنیاد سینمایی فارابی است.

به گفته تقیانی پور، موضوع این فیلم درباره محور مقاومت و رویدادهای منحصر به فردی است که در این عرصه اتفاق می افتد و همانطور که از نامش پیداست، بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه متمرکز شده است.

بخشی از این فیلمبرداری این فیلم در شهرک دفاع مقدس و همچنین بخشی دیگر در خارج از ایران صورت گرفته است.

شهرام حقیقت دوست، فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، عبدالرضا نصاری، مصطفی ساسانی و شادی مختاری بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

*فیلم سینمایی «مجنون»؛ مهدی شامحمدی

فیلم سینمایی «مجنون» به تهیه‌کنندگی عباس نادران تازه‌ترین محصول سینمایی سازمان اوج است که به روایت زندگی یکی از شهدای شاخص دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

کارگردانی فیلم «مجنون» را مهدی شامحمدی برعهده دارد که از کارگردانان شناخته‌شده در سینمای مستند است و با این فیلم اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی را در کارنامه خود تجربه می‌کند.

majnoon

پس از فیلم‌های «ایستاده در غبار» با روایتی از زندگی حاج احمد متوسلیان، «منصور» با روایتی از زندگی شهید منصور ستاری و «غریب» با روایتی از زندگی شهید محمد بروجردی، حالا «مجنون» تازه‌ترین محصول سازمان اوج محسوب می‌شود که به یکی از شهدای شاخص انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازد.

شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی بود که در سال ۶۳ در منطقه سردشت در پی درگیری مستقیم با نیرو‌های مسلح دشمن در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید.

در فیلم «مجنون»، سجاد بابایی در نقش مهدی زین‌الدین ایفای نقش می کند و حمیدی نجفی راد تدوین آن را برعهده دارد.

*فیلم سینمایی «قرارگاه سری»؛ دانش اقباشاوی

طبق خبر ارسالی از سازمان هنری اوج، فیلمبرداری فیلم سینمایی «قرارگاه سری» به نویسندگی و کارگردانی دانش اقباشاوی و تهیه کنندگی جلیل شعبانی در شهرهای اهواز و آبادان در حال فیلمبرداری است.

Gharargahe-Serri

«قرارگاه سری» که پیش از این با عنوان «اسفند» معرفی شده بود، مقطع مهمی از زندگی شهید علی هاشمی از فرماندهان مطرح دفاع مقدس را در شناسایی و طرح ریزی عملیات خیبر در قرارگاه سری نصرت به تصویر می‌کشد. شهید علی هاشمی به سردار هور شهرت دارد و از جوان‌های عرب خوزستان و اهل اهواز بوده است.

این فیلم دومین محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی است.

*فیلم سینمایی «پرویز خان»؛ علی ثقفی

بنا بر اعلام رسمی سازمان هنری اوج، فیلمبرداری فیلم سینمایی «پرویزخان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی با حضور سعید پورصمیمی در نقش پرویز دهداری در تهران ادامه دارد.

این فیلم سینمایی در خصوص پرویز دهداری یکی از متفاوت‌ترین مربیان تیم ملی فوتبال ایران است که روزهای پایانی فیلمبرداری خود را می‌گذراند.

Parviz-Khan

«پرویز خان» اولین ساخته سینمایی علی ثقفی است که برای جشنواره چهل و دوم فیلم فجر آماده می شود.

*«ساعت ۶ صبح»؛ مهران مدیری

مهران مدیری در جدیدترین تلاش سینمایی خود و هفت سال پس از ساخت فیلم اولش، «ساعت ۶ صبح» را مقابل دوربین برد.

فیلمبرداری این درام اجتماعی به پایان رسیده و این روزها آخرین مراحل فنی را پشت‌سر می‌گذارد و به احتمال ‌زیاد یکی از آثار حاضر در جشنواره امسال است. گفته می‌شود که فیلمنامه اولیه این پروژه سینمایی را عباس رافعی، کارگردان سینما با نام «بن‌بست» نوشته است و بعد آن را به مهران مدیری واگذار کرده است. این فیلمنامه پس از بازنویسی و اعمال تغییراتی توسط مهران مدیری برای گرفتن پروانه ساخت، به ساعت ۶ صبح تغییر نام داده است.

Saate-6-Sobh

«ساعت ۶ صبح» نیز می تواند یکی از گزینه های احتمالی جشنواره فجر امسال باشد.

*فیلم سینمایی «رئیسعلی»؛ رضا میرکریمی

مرداده ماهی که گذشت، رضا میرکریمی پروانه ساخت فیلم سینمایی «رئیسعلی» را گرفت و پیش‌بینی شد که اگر فیلمبرداری را در همان ماه ها آغاز کند، این فیلم به جشنواره می رسد و یکی از مهمترین فیلم های جشنواره چهل و دوم خواهد شد.

این فیلم درباره سردار تنگستان رئیسعلی دلواری است. رئیسعلی دلواری از مبارزان برجسته جنوب کشور بود که با همراهی دیگر مشروطه‌خواهان، بوشهر را از حاکمیت استبداد محمدعلی شاه قاجار خارج کرد. او در سال ۱۲۸۷ خورشیدی مصادف با ۱۹۰۸ میلادی به درخواست ملاعلی تنگستانی و سیدمرتضی مجتهد اهرمی که مخالف استبداد محمدعلی شاه بودند، بوشهر را تصرف کرد و حدود ۹ ماه شهر را در کنترل داشت.

*فیلم سینمایی «نفس خور»؛ محمد کارت

محمد کارت پس از یک حضور موفق در سینما و شبکه نمایش‌خانگی با «شنای پروانه» و «یاغی»، در تبستانی که گذشت مجوز ساخت دومین فیلم سینمایی خود را به عنوان «نفس خور» دریافت کرد. این پروژه جدید کارگردان که هنوز موضوع و عوامل و بازیگران آن مشخص نیست، ممکن است در جشنواره فیلم فجر امسال متقاضی حضور باشد.

تهیه‌کنندگی این پروژه سینمایی را سید‌مازیار هاشمی برعهده دارد و فیلمنامه این کار را محمد کارت و رضا بهاروند به‌صورت مشترک نوشتند.

*فیلم سینمایی «صیاد»؛ جواد افشار

پروانه ساخت فیلم سینمایی «صیاد» مرداد امسال صادر شده است. کارگردانی این پروژه سینمایی را جواد افشار برعهده دارد و فیلمنامه را حسین تراب‌نژاد اصفهانی نوشته است. محمدرضا شفیعی هم تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است. هنوز اخبار دقیقی از این فیلم منتشر نشده اما با توجه به اینکه شفیعی پیش از این به‌دنبال ساخت سریالی با موضوع زندگی شهید صیاد شیرازی بوده است و از تولید آن انصراف داده بود، پیش‌بینی می‌شود این پروژه هم در این موضوع تولید شود.

این فیلم در صورت تکمیل شدن می تواند یکی از گزینه های جشنواره فجر باشد.

*فیلم سینمایی «خرچنگ»؛ مصطفی شایسته

«خرچنگ» به تهیه‌کنندگی سید‌یاسر جعفری و کارگردانی مصطفی شایسته، مرحله فیلمبرداری خود را به پایان رسانده و این روزها، در مراحل فنی به‌سر می‌برد. با توجه به زمان کافی برای اتمام مراحل فنی، امیدواری بسیاری برای حضور این فیلم در جشنواره امسال وجود دارد.

*فیلم سینمایی «تمساح خونی»؛ جواد عزتی

جواد عزتی در نخستین ساخته سینمایی خود سراغ «تمساح خونی» رفت. فیلمی که عزتی ماه‌ها قبل پروانه‌ساخت آن را دریافت کرده است و از آن زمان هیچ خبر دیگری از تولید این فیلم منتشر نشد. برای این فیلم سیدمحسن حجازی تهیه‌کننده و محمدحسین مهدویان نیز مشاور کارگردان است. درصورت حضور این فیلم در جشنواره امسال، باید منتظر یک استقبال خوب از آن باشیم.

*فیلم سینمایی «دو روز دیرتر»؛ اصغر نعیمی

فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» با موضوع فرزندآوری و ازدیاد جمعیت به کارگردانی اصغر نعیمی و نویسندگی رضا مقصودی و حمید اکبری خامنه و براساس طرحی از سید محمد حسینی و تهیه کنندگی محسن شیرازی در بنیاد فرهنگی روایت فتح تولید شده و احتمالا در جشنواره فجر امسال حضور داشته باشد.

در این فیلم سینمایی که با رویکرد طنز اجتماعی ساخته شده است سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش،کمند امیر سلیمانی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی و علیرضا داوود نژاد به عنوان بازیگر حضور دارند.

2-Rooz-Dirtar

این فیلم داستان سهیل و مریم زوج جوانی است که سودای مهاجرت دارند، علیرغم توصیه های پدر و مادر مریم از فرزندآوری خودداری می کنند. تا اینکه پدر مریم تصمیم می گیرد مبلغی که ازخواهرش به ارث برده را بین نوه هایش تقسیم کند. سهیل و مریم که برای مهاجرت نیاز به پول دارند تصمیم می گیرند بچه دار شوند اما فوت ناگهانی غلامحسین محاسبات آنها را برهم می زندتا اینکه…

بنیاد فرهنگی روایت فتح سرمایه گذار اصلی این پروژه سینمایی است که در تولید این فیلم با بنیاد سینمایی فارابی و موسسه بهمن سبز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مشارکت دارد.

*فیلم سینمایی «آغوش باز»؛ بهروز شعیبی

فیلم سینمایی «آغوش باز» به عنوان تازه ترین فیلم بهروز شعیبی در قامت کارگردان با عنوان «هم آهنگ» پروانه ساخت دریافت کرد و پس از تولید تغییر نام داد. این فیلم را که در فضایی متفاوت از دیگر آثار شعیبی تولید شده، علی سرتیپی تهیه کرده است.

فیلمنامه «آغوش باز» را مهرداد کوروش‌نیا و محمدسجاد نجفی به طور مشترک به نگارش درآورده اند.

پیش بینی می شود که این فیلم که هنوز بازیگران آن اعلام نشده اند، در جشنواره فجر پیش رو حضور داشته باشد.

*فیلم سینمایی «پول و پارتی»؛ سعید سهیلی

فیلمبرداری شانزدهمین فیلم سینمایی سعید سهیلی با عنوان «پول و پارتی» که سینا مهراد تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد، به پایان رسیده و احتمال می‌رود این فیلم نیز یکی از آثاری باشد که در ژانر کمدی در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود.

ساعد سهیلی و پردیس احمدیه زوج اصلی این کمدی عاشقانه را بازی می‌کنند که فیلمبرداری‌اش در سکوت خبری انجام شد و به زودی وارد مراحل فنی می‌شود.

*فیلم سینمایی «صبحانه با زرافه‌ها»؛ سروش صحت

فیلمبرداری فیلم سینمایی «صبحانه با زرافه‌ها» به کارگردانی سروش صحت به پایان رسید و فیلم وارد مراحل فنی شد. گمان می‌رود جدیدترین ساخته صحت در جشنواره امسال حضور داشته باشد و یکی از گزینه‌های کمدی این دوره از جشنواره باشد.

«صبحانه با زرافه‌ها» دومین فیلم سروش صحت پس از فیلم «جهان با من برقص» است که به تهیه‌کنندگی سیدمصطفی احمدی ساخته شده. بهران رادان، پژمان جمشیدی، هوتن شکیبا و هادی حجازی‌فر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

*فیلم سینمایی «زود باش دیر میشه»؛ محمد حجت ذیجودی

فیلم سینمایی «زود باش دیر میشه» به‌کارگردانی محمد حجت ذیجودی و تهیه‌کنندگی حبیب اسماعیلی، یکی از آثاری است که سال ۱۴۰۱ پروانه ساخت خود را از سازمان سینمایی دریافت کرد.

این فیلم که یک کمدی اجتماعی است، قرار بود از سال گذشته مقابل دوربین برود که این امکان فراهم نشد و باید دید آیا هیات انتخاب، از این فیلم برای حضور در جشنواره استقبال خواهند کرد؟

*فیلم سینمایی «نابرادر»؛ مهدی فخیم زاده

مهدی فخیم زاده فیلسماز کهنه کار سینمای ایران بعد از گذشت ۵ سال از آخرین ساخته سینمایی‌اش، با فیلم «نابرادر» به عرصه کارگردانی بازگشته است.

فخیم زاده پس از ساخت فیلم اکشن – کمدی «مشت آخر» که در سال ۱۳۹۷ آماده نمایش شد، فعالیتش را معطوف به کار بازیگری کرد و از فیلسمازی فاصله گرفت.

فیلم جدید فخیم زاده با نام قبلی «کتک خور» یک درام اجتماعی است که فیلمنامه آن توسط خود او به نگارش درآمده است. این کارگردان در اکثر کارهایش به عنوان بازیگر نیز عهده‌دار یکی از نقش‌های اصلی می‌شود، اما در فیلم «نابرادر» قرار است نقش کوتاهی را برعهده بگیرد و تمام تمرکزش را صرف کارگردانی کند.

این فیلم نیز اگر به در جشنواره فجر حضور داشته باشد یکی از فیلم های این دوره از جشنواره خواهد بود.

*فیلم سینمایی «قیف»؛ محسن امیریوسفی

کمدی سینمایی «قیف» جدیدترین ساخته محسن امیریوسفی در مقام کارگردان و سعید ملکان در مقام تهیه‌کننده است که ماه‌هاست آماده نمایش شده و حتی در برهه‌ای صحبت‌هایی مبنی‌بر نمایش عمومی فیلم نیز مطرح بود که این اتفاق تا امروز رخ نداده است. بنابراین باید «قیف» را یکی از آثاری دانست که احتمالا، فرم حضور در جشنواره امسال را پر کرده است.

رضا عطاران، جواد عزتی، غلام‌رضا نیک‌خواه، عباس جمشیدی‌فر و صابر ابر، بازیگران این فیلم هستند.

*فیلم سینمایی «مرد عینکی»؛ سیدابراهیم عامریان

نام قبلی فیلم «جلبک» بود که به «مرد عینکی» تغییر نام داد. فیلمی که در ابتدا نام کریم امینی به‌عنوان کارگردان آن آورده شده بود، اما در اخبار بعدی پس از تغییر نام کارگردان، اسمی از کارگردان آورده نشد.

Marde-Eynaki

بهرام افشاری، بازیگر اصلی فیلم است که باید دید آیا این ترکیب خاطرات فسیل را تداعی خواهد کرد؛ البته برخی اخبار غیررسمی در برهه‌ای خبر از اکران این فیلم می‌داد که این روند احتمالا به رونمایی از فیلم در جشنواره ختم خواهد شد.

*فیلم سینمایی «هفتاد سی»؛ بهرام افشاری

فیلمبرداری فیلم سینمایی «هفتاد سی» نخستین تجربه کارگردانی بهرام افشاری به تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان در تهران انجام شده و احتمال می رود این فیلم در بخش نگاه نو جشنواره چهل و دوم حضور داشته باشد.

«هفتاد سی» که یک اثر طنز اجتماعی است، پنجمین همکاری بهرام افشاری و سید ابراهیم عامریان بعد از فیلم‌های سینمایی «کارگر ساده نیازمندیم»، «فسیل»، «مرد عینکی» و فیلم کوتاه «خانه خاکستری» است.

Haftad-30

بهرام افشاری، هوتن شکیبا، الهه حصاری، صدف اسپهبدی، حسین پاکدل و مهدی حسینی‌نیا  و با هنرمندی سیاوش طهمورث و ناهید مسلمی بازیگران «هفتاد سی» هستند.

*فیلم سینمایی «کوکتل مولوتف»؛ حسین دوماری

فیلمبرداری فیلم سینمایی «کوکتل مولوتف» به کارگردانی حسین دوماری، تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور، نویسندگی احمد رفیع‌زاده و سرمایه‌گذاری و مجری طرحی علی مجیدی به پایان رسیده است.

احتمالا «کوکتل مولوتف» که روایتی کمدی از دهه ۵۰ است، در جشنواره پیش رو حضور داشته باشد.

Cocktail-Molotov

امین حیایی، احمد مهرانفر، ستاره پسیانی با حضور یکتا ناصر و پژمان جمشیدی، علیرضا استادی، سیاوش چراغی‌پور، نیلوفر کوخانی، شادی خلیلی، محمد نیکبخت، سعید امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

*فیلم سینمایی «به خاطر یک کیف دلار»؛ حمید بهرامیان

فیلم سینمایی «به خاطر یک کیف دلار» به کارگردانی حمید بهرامیان در تهران فیلمبرداری شد و این فیلم در حال حاضر مراحل پس‌تولید را سپری می‌کند.

آذر معماریان در اولین تجربه خود، تهیه‌کنندگی این فیلم طنز را برعهده دارد و جزو آثاری است که احتمال رونمایی آن در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر وجود دارد.

Be-Khatere-Yek-Kif-Dollar

بازیگرانی همچون محسن کیایی، مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها و امیرمهدی ژوله در این فیلم ایفای نقش داشته‌اند.

فیلمنامه فیلم سینمایی «به خاطر یک کیف دلار» را حمید بهرامیان و سید مسعود سعیدی به طور مشترک نوشته‌اند.

*فیلم سینمایی «زودپز»؛ رامبد جوان

فیلم سینمایی «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان با حضور گلاره عباسی در کنار نوید محمدزاده و محسن تنابنده این روزها در مرحله فیلمبرداری قرار دارد. این فیلم با داستانی در حال و هوای دهه شصت است که نخستین تجربه کمدی نوید محمدزاده محسوب می‌شود و تقابل تنابنده و محمدزاده برای اولین‌بار، می‌تواند یکی از کنجکاوی‌های این فیلم باشد که احتمالا در جشنواره امسال حضور خواهد داشت.

«زودپز» به تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور است که ابتدا قرار بود به کارگردانی مهدی نادری ساخته شود اما پس از مدتی با تغییر کارگردان روند تولید آن با حضور رامبد جوان از سر گرفته شد.

داستان فیلم در زمان موشک‌ باران تهران، سال ۱۳۶۷ اتفاق می‌افتد؛ وقتی زودپز خانه می‌ترکد و پدرخانواده به سختی مجروح شده و سپس فوت می کند آن هم در زمانی که تهران را بمباران کرده اند.

دو داماد خانواده، با بازی محسن تنابنده و نوید محمدزاده، تصمیم می‌گیرند تا به جای بردن جنازه به قبرستان و خاکسپاری، جسد او را در خانه‌ای که براثر بمباران تخریب شده بگذارند تا پدر زنشان شهید محسوب شود و آنها بتوانند از این موقعیت سوءاستفاده کنند اما این تصمیم، اتفاق‌ها و دردسرهای غیرقابل پیش‌بینی را رقم می‌زند. فیلمنامه زودپز توسط مهدی نادری نوشته شده است.

*فیلم سینمایی «شه‌سوار»؛ حسین نمازی

حسین نمازی دوسال پیش با کارگردانی فیلم سینمایی کمدی «شادروان» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و حالا در دومین تجربه کارگردان فیلم سینمایی خود سراغ «شه‌سوار» رفته است.

Shahsavar

مهرداد صدیقیان و الناز حبیبی بازیگران اصلی این فیلم هستند. داستان «شه‌سوار» طی سه شبانه روز و در یک مراسم عروسی رخ می‌دهد. این فیلم سینمایی به تهیه کنندگی سعید عطایان، محصول بنیاد سینمایی فارابی است که با مشارکت بخش خصوصی تولید شده است.

*فیلم سینمایی «قلهک»؛ مصطفی شایسته

فیلم سینمایی «قلهک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی شایسته در سال گذشته پروانه ساخت گرفت. اکنون مدت‌هاست که فیلمبرداری کار تمام‌شده و تدوین، صداگذاری و اصلاح رنگ فیلم نیز به پایان رسیده است.

با توجه به اینکه فیلم‌ آماده نمایش است، به احتمال فراوان برخلاف عزم صاحبان اثر که درصدد اکران آن هستند باید امیدوار بود که نخستین رونمایی از این فیلم در جشنواره فیلم فجر امسال باشد.

*فیلم سینمایی «بی بدن»؛ مرتضی علیزاده

فیلم سینمایی «بی بدن» نخستین ساخته سینمایی مرتضی علیزاده به تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی، آخرین روزهای فیلمبرداری خود را سپری می کند.

نوید پورفرج در کنار الناز شاکردوست ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی «بی بدن» است. پورفرج پیش از این با سه فیلم «زالاوا»، «مغز استخوان» و «مغزهای کوچک زنگ زده» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته که با هر سه این فیلم‌ها نامزد جایزه بهترین بازیگر این جشنواره شده است.

«بی بدن» بر اساس داستانی واقعی به یکی از جنجالی ترین پرونده های جنایی چند ساله اخیر پرداخته است و کاظم دانشی که پیش از این فیلم «علفزار» را ساخته بود در این فیلم به عنوان نویسنده حضور دارد.

*فیلم سینمایی «بی سروصدا»؛ مجیدرضا مصطفوی

مجیدرضا مصطفوی در جدیدترین تلاش سینمایی خود «بی‌سروصدا» را جلوی دوربین برد. این فیلم در اواخر مرحله فنی خود است که پیمان معادی، مهران غفوریان و هانیه توسلی، ایفاگر نقش‌های اصلی آن هستند.

Bi-Saro-Seda

مصطفوی که با «آستیگمات»، نقدهای مثبتی را دریافت کرده بود، احتمالا با فیلم «بی سروصدا» در جشنواره شرکت کند.

*فیلم سیمایی «بی‌داد»؛ سهیل بیرقی

سهیل بیرقی در جدیدترین فعالیت سینمایی خود، فیلمبرداری «بی‌داد» به‌عنوان چهارمین فیلم خود را به پایان رساند تا این اثر سینمایی بلافاصله وارد مراحل فنی شود.

در این فیلم، امیر جدیدی برای سومین‌بار مقابل دوربین این کارگردان رفته است. احتمالا نخستین رونمایی فیلم در جشنواره فجر امسال خواهد بود.

*انیمیشن «رویاشهر»؛ محسن عنایتی

انیمیشن سینمایی «رویاشهر» جدیدترین ساخته مرکز انیمیشن سوره به تهیه‌کنندگی مصطفی حسن‌آبادی و نویسندگی و کارگردانی محسن عنایتی است.

این انیمیشن پس از دوسال از آغاز فرآیند طراحی و تولید، به‌تازگی وارد فاز پس‌تولید شده و مراحل فنی آن درحال انجام است.

RoyaShahr

«رویاشهر» سومین اثر مرکز انیمیشن سوره است که برای حضور احتمالی در جشنواره فیلم فجر آماده خواهد شد.

این انیمیشن، داستان ماجراجویانه پسربچه‌ای به نام آرات است که تصمیم دارد قهرمان رویاشهر شود. این اثر نگاهی به آینده دارد.

*انیمیشن «ببعی قهرمان»؛ حسین صفارزادگان و میثم حسینی

انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیه‌کنندگی محمدمهدی مشکوری پس از طی مراحل فنی آماده نمایش شد و احتمالا در جشنواره فجر امسال حضور خواهد داشت.

«ببعی قهرمان» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که با مشارکت موسسه «قاب رویا» و همکاری شرکت رایمون مدیا تولید شده است.

Babaee-Ghahreman

سریال «ببعی » یکی از پرمخاطب ترین آثار شبکه پویاست که نسخه سینمایی آن آماده نمایش شده است.

انیمیشن «ببعی قهرمان» پس از دو فیلم «فهرست مقدس» و «پسر دلفینی» سومین انیمیشن سینمایی است که در سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شده است.

*کلام آخر…

باتوجه به اسامی فیلم هایی که در گزارش آمدند می توان نتیجه گرفت که امسال و در دوره چهل و دوم باز هم فیلم هایی از تولیدات بخش دولتی داریم اما کیفیت ماجرا آنجاست که فیلم هایی که در بخش خصوصی تولید شده اند هم احتمال حضور بیشتری نسبت به سال گذشته دارند. در کنار این خبر خوب، می توان به حضور کارگردانان به نام و شاخص در کنار فیلم اولی ها هم خوشبین بود. باید دید با اعلام اسامی فیلم های حاضر در جشنواره چهل و دوم تا چه اندازه گمانه زنی ها به واقعیت تبدیل می شوند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>