سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ دی ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۵ ب.ظ چاپ مطلب

«اوپنهایمر» با ۱۳ نامزدی پیشگام رقابت مراسم بفتای ۲۰۲۴

Bafta

فیلم «اوپنهایمر» کریستوفر نولان با ۱۳ نامزدی اعم از حضور در بخش بهترین فیلم، پیشگام مراسم بفتای ۲۰۲۴ بوده، اما عدم نامزدی یک‌سری از فیلم‌ها در برخی از بخش‌ها اعتراضاتی را به همراه داشته است.

سوره سینما – نولان با «اوپنهایمر» به دنبال دریافت اولین بفتا خود است، و ستارگان این فیلم شامل کیلین مورفی، رابرت داونی جونیو و امیلی بلانت همگی در بخش بازیگری نامزد این جایزه شده‌اند.

فیلم «بیچارگان» یورگوس لانتیموس با بازی «اما استون» در نقش اصلی این فیلم، ۱۱ نامزدی دریافت کرده، در حالی که فیلم حماسی تاریخی «قاتلان ماه گل» اسکورسیزی و درام حول محور هولوکاست «منطقه مورد علاقه» از جاناتان گلیزر هر کدام در ۹ بخش نامزد شده‌اند.

از دیگر مدعیان اصلی می‌توان به درام دادگاهی فرانسوی «آناتومی یک سقوط»، «جاماندگان» با بازی پل جیاماتی در نقش اصلی، و فیلم بیوگرافی «مایسترو» متمرکز بر زندگی لئونارد برنستاین، هر کدام با ۷ نامزدی اشاره کرد.

با وجود این که فیلم «همه ما غریبه‌ها» در ۶ بخش از بفتا موفق به کسب نامزدی شد، بازیگر نقش اصلی آن اندرو اسکات با بی‌اعتنایی در میان نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد قرار نگرفت، و اتفاق مشابهی نیز برای ستاره فیلم «قاتلان ماه گل»، لیلی گلدستون رخ داد. لیلی گلدستون که با بازی در نقش مالی برکهارت در اوایل ژانویه برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول زن شد، به عقیده بسیاری از شانس‌های اصلی جایزه بفتا به حساب می‌آمد.

در این میان، «باربی»، یک وجه از دو وجهی پدیده باکس آفیس تابستان ۲۰۲۳، ۵ نامزدی دریافت کرد – اما موفق به حضور در بخش‌‌های بهترین فیلم و همچنین بهترین کارگردانی برای گرتا گرویگ نشد.

برندگان این جایزه طی مراسمی در ۱۸ فوریه در شهر لندن به میزبانی ستاره سریال «دکتر هو» دیوید تننت اعلام خواهند شد.

این جایزه – که به طور رسمی جوایز فیلم ای‌ای بفتا خوانده می‌شود – جایزه بریتانیایی معادل اسکار هالیوود است، و نفرات موفق در این مراسم احتمالاً از شانس بالایی در مراسم اسکار در روز ۱۰ مارس برخوردار خواهند بود.

فیلم «اوپنهایمر» برای به دست آوردن جایزه بهترین فیلم بفتا با آثاری اعم از «بیچارگان»، «قاتلان ماه گل»، «آناتومی یک سقوط» و «جاماندگان» به رقابت خواهد پرداخت.

فیلم «بیچارگان» لانتیموس در ۱۰ بخش اعم از بخش جداگانه بهترین فیلم بریتانیایی حضور دارد، و در این دسته‌بندی فیلم‌های دیگری را نظیر «سالتبرن»، حماسه شاهنشاهی «ناپلئون»، فیلم عاشقانه کمدی جنوب لندنی «مسیر گندم‌زار» و فانتزی موزیکال «وانکا» را در میان دیگر آثار در کنار خود می‌بیند.

نامزدهای بهترین بازیگران نقش اول مرد بفتا، بردلی کوپر برای «مایسترو»، کولمن دومینگو برای «راستین»، پل جیاماتی برای «جاماندگان»، بری کیوگن برای «سالتبرن»، کیلین مورفی برای «اوپنهایمر» و تئو یو برای زندگی‌های گذشته هستند.

نامزدی بهترین بازیگران نقش اول زن بفتا نیز به فانتازیا بارینو برای «رنگ ارغوانی»، ساندرا هولر برای «آناتومی یک سقوط»، کری مولیگان برای «مایسترو»، ویوین اوپرا برای «مسیر گندم‌زار»، مارگو رابی برای «باربی» و اما استون برای «بیچارگان» تعلق گرفت.

در این بین، مستند جنگ اوکراین با عنوان «۲۰ روز در ماریوپل» به تهیه‌کنندگی آسوشیتدپرس و پی‌بی‌اس فرانتلاین، نامزد بهترین مستند و بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شده است.

آکادمی فیلم بریتانیا در سال ۲۰۲۰ پس از گذشت هفت سال از نبود هیچ زنی در بخش بهترین کارگردانی و حضور ۲۰ نامزد اصلی و مکمل از میان سفیدها و نبود هیچ سیاه‌پوستی در میان آن‌ها، تغییراتی را در جهت افزایش تنوع جوایز خود به وجود آورد.

فرآیند رای‌گیری قبل از انتخاب نامزدهای اصلی توسط ۸۰۰۰ عضو آکادمی همزمان با افزودن لیستی بلندبالاتر شکل تازه‌ای به خود گرفت.

تحت قوانین جدید، لیست طولانی‌تر شامل تعداد مساوی از فیلم‌سازان مرد و زن بود، اما حتی با وجود این تغییرات صورت گرفته، از میان شش نامزد بهترین کارگردانی سال جاری تنها جاستین ترتیب از «آناتومی یک سقوط» در میان این نامزدها زن است. او در این بخش در کنار افرادی اعم از اندرو هیگ برای «همه ما غریبه‌ها»، الکساندر پاین برای «جاماندگان»، بردلی کوپر برای «مایسترو»، کریستوفر نولان برای «اوپنهایمر» و جاناتان گلیزر برای «منطقه مورد علاقه» قرار گرفته است. از نکات قابل توجه در این بخش نبود کارگردان فیلم «باربی»، گرتا گرویگ بود.

سارا پوت، رئیس بفتا اظهار داشت که به اقدامات آکادمی در جهت تنوع‌بخشی در میان نامزدها افتخار می‌کند اما «زمین بازی عادلانه نیست.»

«در این خصوص باید گفت که ما از جهانی می‌آییم که در آن برابری نیست. در برابر هر فیلمی که توسط زنان ساخته می‌شود، سه فیلم توسط مردها کارگردانی شده. بنا بر این مسیر طولانی در پیش است.»

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>