سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۴۰۲ در ۹:۴۳ ب.ظ چاپ مطلب
طی مراسمی در تالار وحدت؛

چراغ جشنواره فیلم فجر چهل‌و‌دوم روشن شد

Fajr42-Eftetah

مراسم افتتاحیه چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، شامگاه چهارشنبه یازدهم بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، مراسم افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برگزار شد و در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزایی؛ رییس سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار؛ مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حبیب ایل بیگی، فریبا کوثری، ابوالفضل پورعرب، پرویز شیخ طادی، هاشم میرزاخانی، فرید سجادی حسینی، داریوش یاری، بهروز شعیبی، انسیه شاه حسینی، علی اوجی، فریبا نادری، هومن حاجی عبداللهی، ارسطو خوش رزم و تهیه‌کنندگان، کارگردانان و عوامل فیلم‌های سینمایی حضور داشتند.

اجرای این مراسم برعهده محمد سلوکی بود و در ابتدای مراسم پس از پخش سرود ملی و قرائت قرآن، نمایش گروهی سیمرغ برای حضار به اجرا درآمد. سپس محمد سلوکی ضمن خوش‌آمدگویی به حضار از مجتبی امینی؛ دبیر جشنواره دعوت کرد تا سخنرانی کند.

*مجتبی امینی: سینمای ما پرسشگر، مطالبه‌گر و جوینده است

مجتبی امینی ضمن خوشامدگویی به مهمانان، مدیران و مسئولان گفت: خانم ها آقایان، هنرمندان عزیز سلام… به افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خوش آمدید. آغاز دهه مبارک، فجر و فرا رسیدن جشن‌های چهل و ششمین طلوع خورشید انقلاب اسلامی را تبریک عرض میکنم.

وی ادامه داد: بهانه این گردهمایی و سرور جمعی، سینمای شریف و اخلاقی ایران عزیز ماست. سینمایی که از پیروزی انقلاب اسلامی از نو متولد شد و امروز شاهد درخشش آن هستیم. سینمایی همچون سرو، بالابلند و زیبا، چشم دوخته به آسمان. سینمایی که پرسشگر، مطالبه‌گر و جوینده است، اما ناامید و سیاه‌نما نیست. سینمایی که در آن می‌شود غم و شادی، افتخار و سربلندی این مردم را دید. سینمای همه مردم  ایران در هر کجای این سرزمین باشکوه که روزگار می‌گذرانند.

دبیر جشنواره افزود: در ده روز آتی در بخش ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، ضیافتی پرشور چشم به راه دوستداران هنر سینماست. آثاری متنوع و جسورانه، فیلم‌های کمدی، آثار دفاع مقدس فیلم‌های خانوادگی و آثاری با مضامین بکر، روی پرده خواهند رفت. این گوناگونی کم نظیر و غبطه برانگیز است. در بخش بین الملل بیش از ۷۰ کشور جهان، همراه ما در این رویداد هستند و میهمانان و چهره‌های مختلفی در جشنواره حضور دارند.

امینی خاطرنشان کرد: سینماگران عزیز! خالقان این چشم انداز روشن، خانواده بزرگ سینمای ایرانند. آنها که امشب در کنارشان هستیم و دیگرانی که در این ده روز به ما خواهند پیوست. خانواده محترم سینما، که اختصاص یک سینمای ویژه به آنها، در این دوره نشان دهنده نگاه حمایتی دولت سیزدهم به این قشر و اهمیتشان در معادلات فرهنگی امروز است.

وی ادامه داد: جشنواره چهل و دوم، پلی است بین مردم، اکران و سینما. شور و شوقی که در یک سال اخیر در سینماها دیدیم، حمایت از سینمای مردم پسند را ضروری کرده است، پس این دوره هم به آثار خانوادگی و هم فیلم‌های کمدی به طور ویژه، نگاه کرده‌ایم و دیگر، جایشان در جشنواره خالی نیست. آنچه در جشنواره نمایش خواهیم داد نوید یک سال پررونق برای سینمای ایران را می‌دهد، منتظر بهاری پر مخاطب هستیم.

Amini

امینی گفت: امشب، پس از مدتها آیین افتتاحیه را برگزار کردیم تعدد برنامه های جشنواره و بخش‌های مختلف باعث شد، برای پرهیز از طولانی شدن رویدادها، به افتتاحیه فکر کنیم. امشب و در کنار شما، از یک عمر فعالیت هنری چهار سینماگر بزرگوار قدردانی می‌کنیم. سنت نیک پاسداشت بزرگان را از یاد نبرده‌ایم و به آنان ادای احترام خواهیم کرد. همچنین در بخش مسابقه سینمای مستند‌ فیلم کوتاه و تبلیغات سینمای ایران، برگزیدگان را معرفی خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: جشنواره فیلم فجر، همواره محل تولد نسل تازه فیلمسازان و بازیگران بوده است،امسال هم شاهد کشف پدیده ها هستیم و خوشحالیم که فعالیت نسل جدید مانع از حضور دیگر نسل‌های فیلمسازی و بازیگری نشده است. به این چشم انداز که نگاه کنیم جز امید و رونق چیزی نخواهیم دید. سرافرازانه به مسیر پیش رو چشم میدوزیم و برای خانواده ی بزرگ سینمای سربلند ایران، روزهایی روشن آرزومندیم.

پس از سخنان مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره و در ادامه برنامه، کلیپی از آماده سازی و روند برگزاری چهل و دومین جشنواره، نشست خبری و … پخش شد.

محمد سلوکی در ادامه برنامه گفت: در ایام دهه فجر، در طول سال‌های بسیار، جشن‌های مختلفی رقم خورده است اما در سینما جدیت این ایام متفاوت است چرا که آنچه سینماگران در آثار خود به نمایش می‌گذارند؛ به نمایش گذاشتن فرهنگ این مرز و بوم است.

سلوکی بیان کرد: یادآوری نام هنرمندان بزرگی که روی این صحنه درخشیدند و لذت تجربه خیلی از چیزهایی که برای ما محال بوده و با معجزه سینما برای ما ساختند، همیشه باقی است. گرچه مرگ وجود دارد ولی ما یاد و خاطره همه درگذشتگان را گرامی می داریم.

در ادامه کلیپی از درگذشتگان سینما و هنر ایران پخش شد و یاد و خاطره این عزیزان سفر کرده را در خاطر حضار تداعی کرد. سپس کلیپ بخش تبلیغات سینمایی و معرفی هیات انتخاب و داوران این بخش، پخش شد و هیات داوران به صحنه آمدند.

*اعلام برگزیدگان بخش اقلام تبلیغی

سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر به امید میرزایی برای فیلم «فسیل و تصور» اهدا شد.

همچنین در ادامه جوایز این بخش، سیمرغ بلورین بهترین پوستر به محمدتقی پور برای پوستر فیلم «فسیل» رسید.

در بخش بهترین عکس نیز، سیمرغ بلورین بهترین عکس به محمد بدرلو برای مجموعه عکس‌های فیلم «سه کام حبس» اهدا شد.

در ادامه آیین افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، ویدیویی از فیلم‌های حاضر در جشنواره پخش شد.

*بزرگداشت ابوالفضل پورعرب برگزار شد

محمد سلوکی گفت: قرار است امشب هم یاد بگیریم و هم یادآوری و ابراز احساسات و تشکر کنیم از پیشکسوتانی که سال‌ها برای ما و سینمای ایران زحمت کشیدند و این بخش به یکی از جذاب‌ترین ستاره‌های ادوار سینمای ایران متعلق است.

پس از سخنان مجری، کلیپی از هنرنمایی ابوالفضل پورعرب پخش شد که با تشویق حاضران در سالن همراه شد.

Poorarab

در ادامه ابوالفضل پورعرب روی سن آمد و بیان کرد: خیلی خوشحالم که یک سال دیگر در کنار شما هستم. حرف سال قبل خود را تکرار می‌کنم که جوان‌ها ممکن است اشتباه کرده باشند ولی باید آن‌ها را بخشید. خیلی خوشحالم که در خدمت شما هستم و ممنونم که من را قابل دانستید. از همه عزیزان تشکر می‌کنم و از بابت این تجلیل سپاسگزارم.

*بزرگداشت فریبا کوثری برگزار شد

پس از پخش ویدیوی بخش بین‌الملل، محمد سلوکی مطرح کرد: در شب بزرگداشت‌ها و ادای احترام به بزرگان سینمای ایران، شما را دعوت می‌کنم به دیدن ویدیویی که متعلق به یکی از بزرگان است؛ فردی که مخاطبان و همکارانش را ارزشمند می‌شمارد و در منش او، کلید واژه احترام بسیار پررنگ است.

پس از پخش کلیپ تهیه شده برای بزرگداشت فرسبا کووری، این بازیگر روی صحنه آمد و گفت: خیلی خوشحالم که در این روزها و در سی و هفتمین سال‌ فعالیت سینمایی خود در خدمت شما هستم. اول از خانواده سینمایی ام برای این حضور و بودن تشکر می‌کنم و بعد از آن از خانواده‌ام به دلیل تحمل روزهایی که به هر حال کمتر در کنارشان بودند و آنها همراهی‌ام کردند. در آخر، از خودم و زنان سینما که پا به پای مردان در بازیگری، نویسندگی، کارگردانی و همه ارکان سینما علیرغم برخی تبعیض‌ها ماندند و درخشیدند، سپاسگزارم.

*اعلام برگزیده فیلم کوتاه داستانی

در این بخش، هیات داوران بخش بهترین فیلم کوتاه داستانی روی سن آمدند تا از برگزیده بخش فیلم کوتاه داستانی تقدیر کنند.

در این بخش، دیپلم افتخار به فیلم کوتاه «یوفو» به کارگردانی سید حامد حسینی و سید مهدی حسینی اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم کوتاه «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده‌فرد رسید.

sharif

علیزاده فرد پس از دریافت جایزه‌اش گفت: خداوند را شاکرم و از خانواده، همسر، دخترم و انجمن سینمای جوانان ایران تشکر می‌کنم که اگر نبودند و از تولید فیلم کوتاه که شریف است، حمایت نمی کردند، این فیلم ساخته نمی‌شد. به مدیران و بزرگان سینما که اینجا حضور دارند، می خواهم بگویم عنایت خود را از فیلم کوتاه دریغ نکنند، چراکه هرچقدر این حمایت بیشتر باشد، سینمای متعالی‌تری خواهیم داشت.

در ا‌دامه این مراسم کلیپی از مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین پخش شد و سپس احسان یاسین؛ خواننده روی سن آمد و قطعه‌ای را به زبان عربی اجرا کرد.

*اعلام برگزیده بهترین فیلم مستند بلند

در این بخش، هیات داوران بخش بهترین فیلم مستند بلند روی سن آمدند تا از برگزیده بخش فیلم مستند بلند تقدیر کنند.

دیپلم افتخار این بخش به مستند «آخرین کوسه نهنگ» به کارگردانی رامتین بالف اهدا شد.

سیمرغ بلورین مستند بلند نیز به مستند «قوی دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر اهدا شد.

ghavidel

علی فراهانی‌صدر پس از دریافت جایزه‌اش گفت: مهمترین مساله ای که برای مستند در جشنواره وجود دارد این است که در کنار بخش داستانی اکران می‌شود، از اهالی سینمای داستانی دعوت می‌کنم که اگر دوست دارند بیشتر با مشکلات و معضلات مردم آشنا شوند در اکران فیلم‌های مستند حضور پیدا کنند.

*بزرگداشت پرویز شیخ‌طادی برگزار شد

محمد سلوکی در بخش دیگر این برنامه گفت: اکنون وقت ادای احترام به مرد هنرمندی است که در سینما بسیار مورد احترام است. کسی که جوانمردی و سخت کوشی و تخصص او در زمینه‌های مختلف مشهود است‌. یک کارگردان و طراح صحنه، یک اندیشمند و انسان دغدغه‌مند اینک در مقابلتان روی سن خواهد ایستاد.

پس از پخش کلیپی برای بزرگداشت این کارگردان، مجتبی امینی، محمد خزاعی و محمدمهدی اسماعیلی روی سن آمدند تا از پرویز شیخ‌طادی تقدیر کنند.

شیخ‌طادی روی سن آمد و گفت: خوشحالم که همکارانم، جوانان، پیشکسوتان و… را می‌بینم. شنیدم امسال برای اهالی سینما شرایط مناسب‌تری برای تماشای فیلم فراهم شده و از این موضوع تشکر می‌کنم. من امشب یک هدیه برای آقای اسماعیلی آورده‌ام و این یک کروات است. کارمندان اول انقلاب همه کراوات می‌زدند، مد بود و مرسوم. عده‌ای آمدند که الان جای دیگر هستند و به خارج رفته‌اند! آمدند و شروع کردند به قیچی کردن این کراوات ها، خساراتی بابت آن وارد کردند، به همه می‌گفتند غرب زده هستید، می‌گفتند این افراد نمی‌توانند در تشکیلات ما باشد.

وی ادامه داد: همان عده‌ای که الان نیستند بعدها مسأله ویدیو را علم کردند و همه را می‌گشتند بعدها اما ویدیو آزاد شد و به ارشاد هم رسید بعد نوبت ماهواره شد که آنها را جمع می‌کردند و خسارت وارد می‌کردند!! از دوستان می‌خواهم بیش از این خسارت نزدند. چهره حزب‌الله و بچه مسلمان این نیست این اخلاق پیغمبری نیست. از اینکه جشنواره همچنان باشکوه است خوشحالم. تیم جوان آمده و این ها را به فال نیک می‌گیریم.

*محمدمهدی اسماعیلی: جشنواره فجر، جشنواره ملی و رهایی از بندها است

محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود گفت: در آستانه یکی دیگر از جشنواره‌های فجر هستیم. ایام ماه رجب و در آستانه عید سعید مبعث و نزول قرآن است و امیدوارم این اعیاد بر شما مبارک باشد.

وی ادامه داد: خوشحالم که بعد از چند سال افتتاحیه‌ای برای این جشنواره برگزار می‌شود. این یک جشنواره ملی و رهایی از بندهاست. این نکته مهم است که ما به انقلاب اسلامی و دستاوردهای بزرگ آن می‌بالیم. جشنواره‌ها افتخارشان این است که با این عنوان قرآنی یعنی فجر مزین هستند.

Vazir

وزیر ارشاد افزود: مردم ایران در طول این سال‌ها بر پای آرمان‌های خود ایستاده‌اند و حفظ و صیانت از آرمان‌های مردم بوده است. سینمای ایران بر پای امید و اخلاق ظهور و بروز کرده است که مجموعه فیلم‌های این دوره نیز با این ویژگی‌ها شناخته می‌شوند.

اسماعیلی ادامه داد: ما پیشتاز عرصه فرهنگ در منطقه هستیم و ریشه‌های چندساله داریم و از هویت، خط، دین، مذهب و همه مناسک و آیین های ملی صیانت می کنیم و سینما و هنر مهم ترین ابزار برای اعتلای همه این داشته‌های مردم ایران است. حیا، عفت و پوشش یکی از افتخارهای لاینفک زندگی ایرانیان است و در پژوهشی که در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات صورت گرفت  ۸۵ درصد مردم ایران خود را حامی این نماد ملی و دینی خود یعنی پوشش و حجاب و عفت دانستند. این واقعیت است که بانوان عفیف ما پرچمدار ما هستند. از آقایان خزاعی و امینی هم سپاسگزارم که در هیات های داوری از بانوان عزیز دعوت کردند و این بزرگواران حضور داشتند.

*بزرگداشت محمدرضا علیقلی برگزار شد

با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، کلیپ شهدای کرمان پخش شد.

سلوکی در ادامه این برنامه گفت: موسیقی وقتی آغاز می‌شود که کلام به تنگ آمده باشد. ولی این موسیقی برآمده از نبوغ و شعور و هنر و ذوق و آگاهی یک موسیقیدان است که لحظه های ناب در سینما را با جلوه گری متفاوتی برای مخاطب رو می کند و این هنرمند در این صحنه حضور خواهد داشت.

و در ادامه کلیپ بزرگداشت محمدرضا علیقلی پخش شد.

سپس مجتبی امینی، محمد خزاعی و محمدمهدی اسماعیلی روی سن آمدند تا از این هنرمند تقدیر کنند.

محمدرضا علیقلی طی صحبت‌هایی گفت: من بلد نیستم حرف بزنم، چرا که همیشه فکر کردم صورت و هیکل و صدایم مثل همه مردم است. فکر می کنم من بیشتر شنیدنی هستم تا دیدنی. برای همه مردم دنیا آرزوی صلح و دوستی می کنم و خوب است یاد بگیریم تا برای هم آرزوی صلح کنیم.

در پایان این مراسم، ارکستر ملی ایران به رهبری استاد همایون رحیمیان قطعاتی را اجرا کردند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>