سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ بهمن ۱۴۰۲ در ۱۱:۰۸ ب.ظ چاپ مطلب
نشست «بی‌بدن» برگزار شد؛

کاظم دانشی: دوستان باید برای قیامت خود جواب داشته باشند!

Kazem-Daneshi

کاظم دانشی؛ نویسنده فیلم سینمایی «بی‌بدن» گفت: ما سانس جابه‌جا نکردیم. با پرده سبز فیلم نمایش ندادیم، فیلم آبروداری ساختیم. این‌ها را گفتم تا دوستان برای فردای قیامت خود حرفی داشته باشند.

به گزارش سوره سینما، نشست  فیلم سینمایی «بی‌بدن» به عنوان سومین نشست از دومین روز جشنواره در برج میلاد برگزار شد.

این نشست با حضور مرتضی علیزاده؛ کارگردان، سید مصطفی احمدی؛ تهیه‌کننده، کاظم دانشی؛ نویسنده، حبیب خزایی‌فر؛ آهنگساز، مهدی صیاد؛ چهره‌پرداز، مهدی سعدی؛ تدوینگر، مهران ممدوح؛ مدیر فیلمبرداری، امیر زاغری؛ طراح صحنه برگزار شد.

مرتضی علیزاده کارگردان «بی‌بدن» در این نشست گفت: خوشحالم که اولین فیلمم در چنین فضایی با استقبال شما مواجه شد.

کاظم دانشی هم اظهار کرد: واقعیت امر این است که «بی‌بدن» از چند پرونده تشکیل شده، از پرونده‌های این چنینی در قوه قضاییه زیاد است، البته شائبه‌هایی مطرح شده بود که عیناً از یک پرونده واقعی است، اما این‌چنین نیست، مثل فیلم قبلی من با نام «علف‌زار» از چند پرونده تشکیل شده است.

وی درباره نادیده گرفتن شدن فیلم در این جشنواره بیان کرد: سینمای اجتماعی به یک مرحله‌ای رسیده است که هرچه می‌خواهی بگویی یک جا به گیری می‌خوری. و وقتی اعتراض می‌کنی به یک آدم پرحاشیه تبدیل می‌شوی، همه دوستان اجتماعی این مسائل را دارند و این خیلی غم‌انگیز است، جیغ آدم را درمی‌آورند و بعد می‌گویند چرا اعتراض می‌کنی.

دانشی گفت: من بچه این مملکتم زحمت کشیده‌ام و برای زحمتم می‌جنگم، من برای فیلمم جنگیدم، برای مسائل سیاسی حرف نزدم چون شعورش را ندارم. من نه جایزه‌ای خواستم نه چیزی، ما با دبیر جشنواره صحبت کردیم و گفتیم اگر قبول می‌کنید کلید بزنیم، آن‌ها گفتند کار را برسانید. وجدان‌های خود را وسط بگذارید.

وی افزود: فیلم‌هایی که سال گذشته در رزور بوده، امسال با پرده سبز به نمایش درآمده، چطور فیلم ما ناقص بود؟ ما ادعا نداریم که بن هور ساخته‌ایم ولی فیلم تر و تمیز است.

دانشی گفت: اگر فیلم در بخش مسابقه بود الان همه رفقای بازیگر ما اینجا بودند، شاهد این مثال واکنش خانم شاکردوست بود، برای ما ایران و این مملکت مهم است ما گفتیم می‌خواهیم به جشنواره بیاییم و همه آمدند. از شما می‌خواهم قضاوت کنید آیا ما حق حضور در بخش سودا را داشتیم یا نه این را بینی و بین‌الله بگویید. که این بخش با تشویق مخاطبان مواجه شد.

وی بیان کرد: این فیلم انتخاب هیئت انتخاب بوده است، من با آقای عباسیان و آقای نیرومند هم حرف زده‌ام و آن‌ها تائید کرده‌اند، بخشی از این مسائل به بگیر و ببندها ربط دارد، در این دعواها فیلم‌ «بی‌بدن» مثل اسمش قربانی شد.

وی گفت: من دغدغه خودم را نداشتم حتی گفتم بخش فیلمنامه را حذف کنید اما بگذارید در بخش مسابقه باشیم، ما فیلم آبروداری ساختیم، ما سانس جابه‌جا نکردیم. با پرده سبز فیلم نمایش ندادیم، فیلم آبروداری ساختیم. این‌ها را گفتم تا دوستان برای فردای قیامت خود حرفی داشته باشند.

دانشی تأکید کرد: کارگروه قوه قضاییه پیش از فیلمبرداری فیلمنامه را خوانده‌اند و بعدش هم نسخه‌ای از فیلم را دیدند.

مصطفی احمدی هم اظهار کرد: تا همین الان برای این فیلم دچار چالش هستیم، فیلم دیر پروانه ساخت گرفت. برای اخذ مجوز ساخت خیلی تلاش کردیم.

وی افزود: ما در زندان رجایی با حکم قوه قضاییه فیلمبرداری کردیم.

مرتضی علیزاده هم گفت: من بازخوردهایی که از مردم گرفتم همه همذات پندازی کردند و بازیگران هم خیلی برای این فیلم زحمت کشیدند.

وی اظهار کرد: فیلم از سبک تصویربرداری تا میزانسن‌ها نشان می‌دهد ما می‌خواستیم یک فیلم واقع‌گرا داشته باشیم.

علیزاده مطرح کرد: ما دنبال وارد شدن به یک سری مسائل حاشیه‌ای نیستیم و فیلم قضاوت‌گر نیست بلکه واقعیت را به تصویر می‌کشد.

وی درباره طرفداری از قصاص گفت: مسئله ما این موضوع نبود، بیشتر یک روایت اجتماعی و یک مسئله اجتماعی داشتیم و سعی کردیم به روابط آدم‌ها بپردازیم.

علیزاده گفت: ما ۲۳ آذر کار را کلید زدیم و تایم تولید هم کم بود و در ۴۳ جلسه فیلمبرداری کردیم، همدلی گروه ما زیاد بود. اصالت را از اول بر روایت گذاشته بودیم تا قصه‌ای تعریف کنیم که مخاطب جذب شود و به خاطر همین یک سری از بچه‌ها از مسائل فنی می‌زدند، تمام تلاش خود را کردیم تا حالا فیلم به اکران اینجا برسد.

وی افزود: آقای دانشی مثال خوبی زد، فیلم جواب خود را از این سالن و اکران‌های مردمی می‌گیرد و مردم می‌فهمند هیئت انتخاب درست عمل کرده یا نه.

خزایی فر هم اظهار کرد: فیلم یک فیلم جنایی بود و سعی می‌کردیم جنایت در فیلم بگنجد.

مهران ممدوح مدیر فیلمبرداری هم بیان کرد: ما در نظر داشتیم فقط قصه دربیاید به خاطر همین دوربین حرکت خاصی ندارد. ما فقط سعی کردیم قصه روایت شود. از سکانس یک اعدام تا پایان همین موضوع را در نظر داشتیم. سکانس اعدام را با چهار چراغ گرفتیم. مجبور شدیم همه کارها را در کسری از زمان انجام دهیم تا فقط روایت کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>